چگونه بدون قربانی کردن زندگی شخصی، در کارمان موفق باشیم؟

جدول محتوا
تصور کنید که زندگی شما یک چرخه پرفشار از کار و جلسات زیاد است و وقتی برای خودتان، خانواده، سلامت جسمی و روحی و ... ندارید. این روند باعث میشود شما خستگی بسیار شدیدی را در وجودتان احساس کنید و خدایی ناکرده به سمت افسردگی قدم بردارید.
شاید شما با تصور اینکه این کار شما را به سمت و سوی موفقیت و پیشرفت میکشاند آنرا تحمل میکنید، ولی این کار شما را خسته میکند و از موفقیت حقیقی باز میدارد.
چرا تعادل بین زندگی و کار مهم است؟
یکی از مدیران ارشد یک شرکت دچار همچین معضلی شده بود. او چنان مشغول انجام کار های خودش و دیگران بود که این باور را در خودش به وجود آورده بود که دیگر اصلا نمیتواند وقتی را برای خودش و خانواده اش کنار بگذارد.
زندگی او روز به روز به سمت متلاشی شدن قدم برمیداشت. خبر بدتر آنکه خودش نیز روز به روز از خودش متنفر تر میشد. حالا بخاطر چه چیزی این اتفاق می افتاد؟ بخاطر اینکه مهم ترین اجزا و علت سر سبزی درخت زندگی اش را به فراموشی سپرده بود.
جناب مدیر در مورد کیفیت زندگی اش به بن بست رسیده بود، چون اساسا هیچ وقتی برای خودش و عزیزانش نداشت. او متوجه شد که دیگر نمیتواند به این مسیر ادامه دهد و سعی کرد تعادلی بین زندگی و کارش ایجاد کند و خودش را مجبور به ایجاد مرز هایی بین کار و زندگی که نباید از آن عبور کند کرد.
توجه داشته باشید که اگر تعادل بین زندگی و کار را رعایت نکنیم، از خود واقعیمان فاصله میگیریم و تبدیل به یک ابزار برای دیگران میشویم. حالا شاید از خود بپرسید که چرا به این نتیجه رسیده ام؟
پاسخ در این است که اگر ما برای خودمان وقتی نداشته باشیم و علایق، زندگی و سلامتیمان را از بین ببریم، هیچ شخص دیگری آنرا برای ما نمیتواند ترمیم کند و با اینکار فضای سو استفاده را برای دیگران فراهم میکنیم.
بهترین عادتها برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی
مدیر شرکت اینبار علاوه بر مدیریت کار، مدیر تعادل بین زندگی و کارش هم شده بود. او برای اینکه بهتر بتواند اینکار را انجام دهد، راجب این موضوع مطالعه کرد و از دیگر افرادی که اینکار را به خوبی انجام داده اند، مشاوره گرفت تا بفهمد چه کار هایی با روحیات و توانایی های او سازگار تر است. مدیر ما توانست لیستی از کار هایی که باید انجام شود، تهیه کند که به شکل زیر هستند:
1. تعیین "مرز زمانی بدون تغییر" بین کار و زندگی
مدیر با ایجاد زمان مشخص بین کار و زندگی، شروع به پیروی از آن کرد و تصمیم گرفت از ساعت 4 عصر به بعد دیگر به سراغ کارهای شرکت نرود (هر چند گاهی اوقات با خود فکر میکرد که با وجود این محدودیت خیلی از کارهایش عقب می افتند اما هیچوقت آنرا زیر پا نگذاشت ).
بعد از گذشت مدت کوتاهی او متوجه شد که هیچ یک از کار هایی که فکر میکرد عقب می افتند، عقب نیوفتاد که هیچ، بلکه کار ها هم بهتر و هم با کیفیت تر پیش میرفتند. همین بازدهی باعث شد که این مرز رو هرگز از بین نبرد.
2. توجه به سلامت جسمی و روحی
مدیر با درایت ما در مرحله بعد شروع به انجام پیاده روی برای سلامت جسمانیش کرد.او روزانه این کار را انجام میداد و روز به روز خلق و خویش بهتر میشد چون احساس سر زندگی و تندرستی بیشتری میکرد.
او همچنین زمانی را برای شناخت بیشتر خودش گذاشت و این کار باعث شد از لحاظ ذهنی آروم تر شود و زندگی اش هدفمند تر و زیباتر شود. همچنین برای اینکه بتواند خانواده اش را از فعالیت مشابه گذشته ی خود که در آن صدمه زیادی دیده بود دور کند، آنها را نیز برای انجام این کار ها بشدت تشویق میکرد.
3. سپری کردن وقت با خانواده و دوستان
از آنجایی که هرچه بیشتر خانواده در سلامت جسمی و روحی باشد ما میتوانیم بهتر و سریع تر بهبود پیدا کنیم یا پیشرفت کنیم، مدیر با اخلاق ما به خانواده اش بیشتر از همیشه اهمیت داد. او در یادگیری درس ها به بچه هایش کمک کرد، با آنها بازی میکرد، در کارهای خانه کمک به خانمش کرد و آنها را به مسافرت میبرد.
همچین گاهی اوقات با دوستانش ملاقات میکرد و اگر به کمکی نیاز داشتند تا جایی که میتوانست به آنها کمک میکرد (البته نه تا حدی که فکر کند از آن سو استفاده میشود).
4. نه گفتن به کار های غیر ضروری
مدیر ما اینبار به جای آنکه همیشه بله بگوید و کار های غیر ضروری را هم به دوش خودش بکشد، تصمیم گرفت که کار ها را اولویت بندی کند و صرفا کار هایی که اهمیت دارند را به ترتیب مهم بودنشان انجام بدهد. او همچنین وظایف را به گونه ایی تقسیم کرد که فشار بر روی تعداد کمی از کارکنان و خودش نباشد و همه ی افراد نقش خودشان را در آن ایفا کنند.
اولویت بندی میتواند در مدیریت زمان و افزایش کارایی خیلی به ما کمک بکند. درضمن اولویت بندیتان را بر اساس مهم ترین کارهایتان انجام بدهید، نه کار هایی که برایتان اولویت ندارند ولی به ظاهر باید آنها را سریع تر انجام بدهید.
تعادل کار و زندگی: نکاتی که کارآفرینان باید بدانند
زندگی اغلب ما و مخصوصا افراد کارآفرین پر فشار و چالش خیز است. گاهی اوقات ما میان توسعه کار، مدیریت تیم و رسیدگی به زندگی شخصی دچار سردرگمی میشویم.
این مدیر موفق که بخشی از داستانش را برایتان بازگو کردم، با ایجاد مرز های مشخص میان کار و زندگی توانست هم در کسب و کارش پیشرفت چشمگیری داشته باشد و هم ریشه ی ارتباط خانوادگی اش را تقویت کند.
آن به این نتیجه رسید که تمرکز بر روی اولویت های اصلی زندگی میتواند توانایی هایش را شکوفا کند و تصورش را از اینکه بهره وریش کاهش پیدا میکند، کاملا از بین رفت. این تغییر در نوع نگرش و عمل کردن به آن باعث شد تبدیل به شخصی شاد تر و موفق تر بشود.
دلیل اینکه کلمه ی شادی را قبل از موفقیت آوردم این است که افرادی که شاد هستند و بعد موفقیتی کسب میکنند، آن موفقیت بیشتر برایشان ارزشمند است تا کسانی که موفق هستند و شادی آنچنانی در زندگیشان ندارند و مدام به فکر موفقیت بعدی هستند.
مطلب پیشنهادی:
آیا تکنولوژی میتواند به ما کمک کند تعادل بیشتری ایجاد کنیم؟
در جواب این سوال باید بله گفت نرم افزار های زیادی در حال توسعه یا توسعه یافته هستند که به ما در مدیریت خیلی از کارا از جمله برنامه ریزی، مدیریت منابع، مدیریت تیم، یادآوری زمانبندی ها، مدیریت مخارج، حساب کتاب های کاری و ... به ما کمک میکند و با استفاده از آنها کارهایمان را خیلی راحت تر میتوانیم انجام دهیم.
در زیر لیست چند نرم افزار همراه با کاربرد آنها آورده شده است:
1- Trello (نرم افزار مدیریت پروژه)
نرم افزار Trello به ما در مدیریت وظایف و پروژه ها کمک بسیار زیادی میکند. از مهم ترین خصوصیات این نرم افزار استفاده آسان و بصری بودن آن است که به شما این امکان را میدهد تا از قابلیت های زیادی که در نرم افزار وجود دارد به راحتی استفاده کنید.
Trello با توجه به قابلیت شخصی سازی بالا میتوان از آن در کسب و کار های مختلفی از جمله کسبوکارهای کوچک، رستورانها برای برنامهریزی منو، وظایف روزانه، نگهداری موجودی و... استفاده کرد.
- برخی از مزیت های این نرم افزار عبارتند از:
- ایجاد لیستهای وظایف (To Do – Doing – Done)
- اضافهکردن کارتها برای هر کار با فایل، ددلاین و یادداشت
- همکاری با تیم، تعیین مسئول و دنبالکردن پیشرفت
- مزیت خاص: ساده، رایگان و قابل شخصیسازی برای هر نوع کاری
2- Slack (ارتباط تیمی و همکاری آنلاین)
با استفاده از نرم افزار Slack شما قادر خواهید بود که با دیگر اعضای تیم و کسب و کار خود بصورت آنلاین ارتباط برقرار کنید و در تماس باشید. این نرم افزار به شما قابلیت اشتراک گذاری انواع فایل ها و تماس را به شما میدهد تا راحت تر با اعضای تیم خود ارتباط برقرار کنید.
از این ابزار میتوان در زمینه هایی مانند تیمهای کاری، فروشگاههای دارای چند شعبه، گروههای پشتیبانی یا خدمات مشتریان استفاده کرد.
از ویژگی های مهم این نرم افزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پیامرسانی سریع با تیمها
- کانالهای موضوعی برای پروژههای مختلف
- ارسال فایل، لینک، اسناد
- تماس صوتی و تصویری
- ادغام با ابزارهای دیگر مثل Google Drive، ClickUp، Trello و غیره
- مزیت خاص: کاهش نیاز به ایمیل، سرعت در تصمیمگیری و نظم در مکالمات کاری
3- QuickBooks (حسابداری و مدیریت مالی)
نرم افزار QuickBooks یک نرم افزار حسابداری قدرتمند و محبوب است که به مشتریان خود امکانات بی نظیری برای حساب و کتاب های کسب و کار خود و صدور فاکتور برای مشتریان میدهد.
این نرم افزار با توجه به امکانات گسترده ایی که دارد برای انواع کسب و کار میتواند مناسب باشد و نسخه های مختلفی از آن با توجه به نوع کسب و کار موجود است. از نمونه های کسب و کاری که میتوانند از این نرم افزار استفاده کنند میتوان به فروشگاهها، رستورانها، فریلنسرها و کسبوکارهای کوچک و متوسط اشاره کرد.
ویژگی های مهم این نرم افزار عبارتند از:
- صدور فاکتور حرفهای برای مشتریان
- پیگیری درآمدها و هزینهها
- مدیریت حقوق و دستمزد
- اتصال به حسابهای بانکی و دستهبندی خودکار تراکنشها
- گزارشهای مالی، مالیاتی و سود و زیان
- رابط کاربری ساده با امکانات حرفهای، نسخههای مختلف برای انواع کسبوکار، و پشتیبانی از قوانین مالیاتی در کشورهای مختلف
4- نرم افزار هلو (حسابداری جامع)
به احتمال زیاد اسم نرم افزار هلو به گوش شما خورده باشد. این نرم افزار ایرانی یک نرم افزار حسابداری برای انواع کسب و کار ابزار های متفاوتی در اختیار کاربرانش قرار میدهد و تنوع خدمات نسبتا خوبی دارد.
بهترین موردی که هلو را بسیار پر استفاده کرده است هماهنگی با قانون مالیاتی کشور و فارسی بودن زبان محیط نرم افزار است که برای کاربران استفاده از آن را راحت تر کرده است. این نرم افزار میتواند در مشاغلی مانند رستورانها، سوپرمارکتها، بوتیکها، فروشگاههای زنجیرهای و شرکتهای ایرانی استفاده شود.
برخی از ویژگی های نرم افزار هلو:
- ثبت خرید و فروش
- مدیریت انبار و موجودی کالا
- حسابداری مالی و صدور سند
- محاسبه مالیات، ارزش افزوده و فیش حقوقی
- نسخههای ویژه برای فروشگاهی، رستورانی، شرکتی و تولیدی
- مزیت خاص: تطبیق کامل با قوانین مالیاتی و حسابداری ایران، پشتیبانی فارسی و آموزش گسترده
5- نرم افزار سپیدز (مدیریت رستوران و فست فودی)
نرم افزار سپیدز برای مدیریت بهتر رستوران ها طراحی شده و به کاربران این امکان را میدهد تا بتوانند برخی از فرآیند های رستورانشان را ساده سازی کنند. این نرم افزار را میتوان در مشاغلی مانند رستورانها، فودکورتها، کافیشاپها و کترینگها استفاده کرد.
مزایای کلید این نرم افزار شامل موارد زیر است:
- مدیریت سفارشهای سالن، بیرونبر و پیک
- اتصال به فیشپرینتر و نرمافزار آشپزخانه
- مدیریت موجودی مواد اولیه و خرید
- گزارشهای فروش، موجودی و عملکرد پرسنل
- اتصال به صندوق فروش، باشگاه مشتریان و سامانه ارسال پیامک
- مزیت خاص: تخصصی برای صنعت غذا طراحی شده و با فرآیند کاری رستورانهای ایرانی هماهنگ است
دوستی با تکنولوژی و استفاده از آن برای راحت تر شدن فرآیند کسب و کار نه تنها بد نیست، بلکه به ما این امکان را میدهد که زمان بیشتری را صرف چالش های مهم تر کسب و کار کنیم.
قدرت تغییرات کوچک را نادیده نگیرید
بیایید با خودمان رو راست باشیم. تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد و نیازمند تلاش و از خودگذشتی است. ما نیاز داریم برای ایجاد تغییرات بزرگ در نوع نگرش یا سبک زندگی ابتدا آنها را به بخش های کوچک تر تقسیم کنیم.
وقتی تغییرات به بخش های کوچک تر تقسیم شوند، قابل دست یافتنی تر خواهند بود و ما راحت تر میتوانیم از پس آنها بر بیاییم. قدم ها را آهسته ولی به صورت مستمر بردارید. اینگونه تغییر اتفاق می افتد.
رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود
مطلب پیشنهادی: