logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

شبکه سازی در فضای مجازی

شبکه سازی در فضای مجازی

شبکه های مجازی چالش هایی دارند اما این به این معنی نیست که شما نمی توانید افراد جدید را ملاقات کنید و روابط موجود را بیشتر توسعه دهید. حتی بدون کنفرانس های حضوری و گفتگو های رودر رو هم میتوانید شبکه خود را توسعه دهید. شبکه های مجازی حضور پررنگی در همه ی موضوعات دارند و اکثر مواقع کمک کننده هستند که شبکه سازی هم استثنا نیست و شبکه مجازی در این مورد هم بسیار مفید است.حالا ما چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟ چه روش هایی وجود دارد و کدام راه بهتر است؟

راهکارهای شبکه سازی در فضای مجازی

1‌- زمان بندی و برنامه ریزی

اگر زمانبندی خوبی نداشته باشید ممکن است شبکه بندی شما دائم به تعویق بیفتد. به جای دوری از برنامه ریزی و شبکه سازی بهتر است که رسیدگی به شبکه را بخشی از روزمرگی خود قرار دهید و هر روز زمانی را به آن اختصاص دهید. برای مثال 20 دقیقه در روز را به مدت 3 یا 4 روز در هفته برای صرف وقت در Linkedin و ارسال ایمیل ها کنار بگذارید. زمان جداگانه ای برای تماس ها بگذارید دقت کنید که نیاز نیست زمان زیادی باشد اما باید برای توسعه آن به طور مداوم حرکت کنید. پشت بهانه ها خودتان را پنهان نکنید. شما همیشه می توانید زمان را خالی کنید اگر بخواهید واقعا کاری را انجام دهید.

 2- همکاران

آسان است که از راه دور با یک گروه از شرکت خود تعامل برقرار کنید این تعاملات مهم هستند زیرا به دید و ارتباط شما با شرکت کمک میکنند. یک گام ساده مانند یک ایمیل یا یک چت ویدیویی یک راه عالی برای تعامل کوتاه و سریع است.

3- کارفرمایان قدیمی

این افراد، افراد بزرگ و موفقی هستند که خیلی راه ها را طی کرده اند. بهتر است که با آنها ارتباط برقرار کنید و از این فرصت استفاده کنید. ببینید که آنها چه کارهایی انجام میدهند با چه چالش هایی روبرو بوده اند. یا اگر به دنبال شغل هستید این افراد ممکن است منابع خوبی باشند.

4- مشتریان و فروشندگان قبلی

با کسانی که ارتباط خوبی با آنها داشته اید دوباره ارتباط برقرار کنید. با آنها چالش ها، فرصت ها و صنایع مختلف را بررسی کنید و ببینید که با کدام یک از آنها روبرو هستید. ایده خوبی است که از آنها سوال کنید در حال حاضر به چه چیزی نیاز دارند. احتمالا این برای شما سخت است که تشخیص دهید با چه چیزی میتوانید به مردم کمک کنید اگر خودتان به تنهایی برای پیدا کردن آن تلاش کنید میبینید که زمان زیادی را باید صرف این کار کنید.

5- مخاطبین حرفه ای

از طریق مشتریان قبلی و فعلی میتوانید به سایر مخاطبان دسترسی داشته باشید و میتوانید از این موضوع صرف نظر کنید که چه بازه ی زمانی است که با آنها آشنا شده اید ممکن است این افراد را در یک مهمانی از دور دیده باشید به هر حال آنها می توانند جزو مخاطبان شما باشند.

6- معرفی کردن

فضای مجازی نباید شما را از معرفی درست بازدارد. افرادی که به شما نزدیک میشوند شاید توانایی یک ملاقات حضوری را هیچوقت پیدا نکنند شما میتوانید با آنها یک تماس ویدیویی برقرار کنید. همیشه سعی کنید یک روش بهینه و درست را برای ملاقات افراد انتخاب کنید. دقت کنید که پیام های مقدماتی شما بسیار مهم و ارزشمند هستند. فضای مجازی کمک میکند شما در لحظه با چند نفر دیدار کنید این کار ارزشمند است و میتواند شما را به یک جهان بزرگتر متصل کند زیرا شما میتوانید با هر کسی از هر نقطه ی جهان دیدار کنید.

7- انجمن های حرفه ای

انجمن های بزرگ و حرفه ای که کاملا هم مجازی هستند یک منبع عالی برای ایجاد و تقویت ارتباطات میشوند. خیلی از سازمان ها این موضوع دقت نمی کنند و تا زمانی که یک گردهمایی حضوری برای آنها صورت بگیرد صبر میکنند و این کار آنها خیلی عقب می اندازد. در صورتی که به صورت خیلی ساده و آنلاین میتوانند از وبینارها استفاده کنند. اگر شما یک انجمن دارید که فعالیت چندانی ندارند بهتر است که به آنها پیشنهاد برنامه ریزی دقیق را بدهید. این یک راه عالی برای جلب توجه و تقویت ارتباطات با رهبران در صنعت شما است.

8- گفتن بله

هنگامی که به یک جلسه در شبکه ی مجازی دعوت میشوید وقت خود را برای حضور در آن خالی کنید. در حالی که آنها ممکن است راه مورد نظر شما برای دیدار مردم نباشند اما بسیار مفید هستند. دقت کنید که تنها شرکت شما در این جلسات مفید نیست شما باید فعال باشید و حرف بزنید، سکوت نکنید. همیشه یک مقدمه ی کوتاه و قوی را تمرین کنید. سوال بپرسید، نظر دهید و یادداشتی در پاسخ سوالتان بنویسید. افرادی که می خواهید با آنها ملاقات کنید شناسایی کنید و سپس در  Linkedin به آنها ایمیل بفرستید و درخواست تماس داشته باشید.

9- پیگیری

بخش مهم همیشه پیگیری است. اگر قولی به کسی داده اید به موقع به آن عمل کنید این یک مرحله ی مهم از یک رابطه است. اما دقت کنید که بعد از شروع یک رابطه ی جدید فرد هنوز مایل به ادامه ی این ارتباط هست یا خیر. رفتار این افراد کاملا گویای همه چیز است. شبکه سازی نباید متوقف شود یا حتی کاهش یابد به این دلیل که شما از راه دور کار میکنید. تلاش کنید که این دوری باعث ریزش شبکه ی شما نشود. در برخی از شبکه های مجازی ممکن است شبکه سازی و آشنایی با افراد جدید سخت باشد اما هنوز هم غیر ممکن نیست.

10- نمایه آنلاین

شما قبل از شروع باید پروفایل های خود را در سیستم عامل های شبکه های اجتماعی که استفاده میکنید به روز کنید. مواردی مانند مدارک تحصیلی، تجربه و دستاوردهایی که به دست آورده اید در نمایه خود فهرست کنید و یک عکس پروفایل حرفه ای را آپلود کنید. هر زمان که پروفایل خود را ایجاد می کنید سعی کنید آن را از دیدگاه کارفرماهای دیگر در صنعت خود ببینید و سپس آن را تکمیل کنید. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما مختصر و کوتاه است. علاوه براین مطمئن شوید که تنظیمات حریم خصوصی شما درست است و در صفحه ی خود چیزی منتشر نکرده باشید که بحث برانگیز باشد. دقت کنید که شما چیزی را با جستجوی نام خود در اینترنت از دست نداده اید.

11- متعادل بودن

اطمینان حاصل کنید که صفحه ی شما متعادل است زیرا شبکه سازی یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن بینش جدید در حرفه ی شما است. شبکه ی خود را با اضافه کردن افراد خارج از صنعت خود نیز بسازید.

12- شخصی سازی

پیام های غیر شخصی یکی از بزرگترین اشتباهات شبکه ای است که متخصصان انجام میدهد. اگر پیام شما عمومی باشد احتمال زیاد فردی که با او تماس میگیرید یا ایمیل میفرستید شما را اسپم در نظر میگیرد. پیام های خود را با این توضیح که چرا با این شخص می خواهید ارتباط برقرار کنید شروع کنید.

مطلب پیشنهادی:

شبکه سازی

نکات مهم برای ایجاد شبکه در فضای مجازی

همانطور که میدانید دنیای کسب و کارها بیشتر تحت تاثیر رسانه های اجتماعی قرار دارند. نظرسنجی ها نشان می دهد که 98% از مدیران فروش اعتقاد دارند که رسانه های اجتماعی برای بستن معاملات مهم هستند. باید بدانید که شبکه سازی با دوستان، همکاران و آشنایان راحتتر است. از شبکه سازی برای اهداف کسب و کار میتوان استفاده کرد اما چگونه؟ کسب و کارها نیاز به یک استراتژی برای ایجاد ارتباطات عمیق دارند.

هنگامی که یک بازار هدف دارید افراد مناسب تری را برای ساخت شبکه خود انتخاب میکنید. شما به اهداف خاص نیاز دارید تا زمان خود را به طور قابل توجهی صرف آن کنید. هدف کسب و کار شما روابط بلند مدت با منافع بلند مدت است که مربوط به شرکت شما است.

در ابتدای مسیر بهتر است که کانال های مختلف را کشف کنید

برای مثال در توییتر مردم اطلاعات را سریع جستجو میکنند.شما ممکن است به برخی از بحث ها در  توییتر بپیوندید همچنین می توانید اطلاعات مورد افراد را نیاز از طریق برچسب ها انتقال دهید و پیدا کردن مطالب را برای آنها آسانتر کنید. برنامه های دیگر مانند فیسبوک،  اینستاگرام یا  پینترست که تصاویر را به اشتراک میگذارند هم برنامه های خوبی هستند که شما میتوانید عکس های خود را به اشتراک بگذارید و توضیحاتی هم راجب آنها قرار دهید. برنامه ی Linkedin یک شبکه ی حرفه ای برای جستجوی شغل است. 

با گذاشتن یک پیام خوب در این پلتفرم می توانید افراد را از کانال های مختلف جذب کنید. مشتریان را از نام تجاری خود آگاه کنید احتمال زادی وجود دارد که آن را به دوستان خود توصیه کنند. شبکه، کسب و کار شما به همکاری با سایر متخصصان، یادگیری از تجربیات آنها و به اشتراک گذاری اطلاعات از شرکت شما کمک میکند. هر چه افراد بیشتری در شبکه ی شما قرار بگیرند تعداد مخاطبین مفید شما گسترده تر خواهد بود.

در ادامه بهتر است که شروع به توسعه ی شبکه ی خود کنید

 خود را برای شکل جدید همکاری یعنی آنلاین و واقعی آماده کنید. مهارت ها و دانش خود را افزایش دهید و از هر فرصتی برای ایجاد یک پل ارتباطی بین شما و افراد مناسب استفاده کنید. مهم نیست که چه اهدافی دارید شما میتوانید در همه جا افراد زیادی را ملاقات کنید و به اهداف خود روز به روز نزدیک تر شوید. یاد بگیرید توجه دیگران را جلب کنید و شنونده ی خوبی باشید. افراد را به خوبی درک کنید و با نتایج مفید برای هر دو طرف ارتباط برقرار کنید.

در فرایند شبکه سازی با افرادی ملاقات خواهید کرد که ممکن است به رشد کسب و کار شما بسیار کمک کنند. آنها بینش های جدید دارند و راه حل هایی برای سرمایه گذاری به شما پیشنهاد میدهند همچنین شرکت های بزرگتر در صنعت شما ممکن است تجربه ی خود را به اشتراک بگذارند. سعی کنید مفید باشید و به دنبال افرادی باشید که به حمایت شما نیاز دارند. شما هم به دیگران آموزش دهید و مخاطبین خود را به اشتراک بگذارید.

شبکه سازی آنلاین چه مزایایی دارد

شبکه سازی های آنلاین مزایایی دارند که میتوانند نسبت به نوع آفلاین، امتیازات مثبت تری داشته باشند مانند:

  1. راحت تر هستند زیرا به جای لباس پوشیدن و حضور در جلسات و یا سفر رفتن برای کنفرانس ها شبکه های آنلاین این اجازه را میدهند که تا این کار را به راحتی در منزل انجام دهید.
  2. ارزانتر است چون تنها چیزی که شما نیاز دارید یک سیستم آنلاین است مانند لپ تاپ یا گوشی که اتصال قوی به اینترنت داشته باشد.
  3. فراگیرتر هستند به این دلیل که در جلسات سنتی و حضوری اغلب صحبت کردن با سخنرانان اصلی یا چهره های مهم در جمعیت دشوار است. اما در یک جلسه ی آنلاین اینگونه نخواهد بود و زمان پرسش و پاسخ برای افراد بیشتر است.
  4. بین المللی است چون اکثر مردم در جلسات سنتی و حضوری باید تلاش کنند که به جلسات برسند یا ممکن است شرایط حضور در جلسات خارج کشوری را نداشته باشند. اما در فضای آنلاین به راحتی میتوان در این جلسات حضور داشت.

اشکالات شبکه سازی آنلاین

شبکه سازی آنلاین هم مانند هر چیز دیگری اشکلاتی دارد و برخی از آنها:

  1. گاهی اوقات خیلی آسان است اما همانطور که شبکه های آنلاین میتوانند ارسال ایمیل ها و اتصالات را بسیار آسان کند گاهی ارسال مدام ایمیل ها باعث میشود که گیرنده ها پیام شما را حذف کنند یا شما را نادیده بگیرند. حقیقت این است که باید پیام هایی را ارسال کنید که دیگران را به خودتان جذب کنید.
  2. قطعا در فضای آنلاین و ارتباطات اینگونه ایجاد اعتماد و ارتباط سخت تر و طولانی تر است. بنابراین ارتباط با افراد آنلاین  تلاش زیادی نسبت به زندگی واقعی نیاز دارند.
  3. ممکن است فریب بخورید. قربانی شدن در فضای مجازی و کلاهبرداری آنلاین بیشتر و راحتتر است. زمانی که شما افراد را چهره به چهره ملاقات می کنید احتمال کلاهبرداری کمتر است. میدانید که ساختن یک شخصیت جعلی به صورت آنلاین بسیار آسان است. پس بهتر است که راجب هر فرد تحقیقاتی داشته باشید.
  4. متاسفانه افراد از پشت مانیتور کامپیوتر نمی تواند احساسات یکدیگر را درک کنند و با یکدیگر ارتباط عاطفی داشته باشند. اگر چه همین ارتباطات است که جلسه را به یاد ماندنی میکند یک دست دادن گرم، یک لبخند ساده و … بسیار تاثیر گذار است.

مطلب پیشنهادی:

همه چیز راجب شبکه سازی کسب و کار های کوچک و بزرگ