logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

شغل‌های خدماتی چیست و شامل چه مشاغلی می‌شوند؟

شغل‌های خدماتی چیست و شامل چه مشاغلی می‌شوند؟

شغل‌های خدماتی کدامند؟

بخش خدمات بر ارائه خدمات غیرملموس به مشتریان تمرکز دارد. برخلاف بخش تولید که محصولات فیزیکی تولید میکند. این بخش یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی جهانی است و مشاغل متنوعی را در برمیگیرد. آشنایی با مشاغل خدماتی می تواند به انتخاب مسیر شغل مناسب کمک کند. بخش خدمات شامل ارائه خدمات به مشتریان است، نه محصولات فیزیکی. 

این بخش که به آن بخش سوم نیز گفته می شود بخش عمده ای از اقتصاد جهانی را تشکیل میدهد. برخلاف بخش های کشاورزی و تولید، صنایع خدماتی بر فعالیت هایی مانند مشاوره، مدیریت، آموزش، مراقبت های بهداشتی و خدمات داده متمرکز هستند.

مهمان نوازی

صنعت مهمان‌نوازی بیشتر بر ارائه خدمات به مشتریان تمرکز دارد تا بر محصولات فیزیکی. حتی در کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها که غذاهای ملموس ارائه می‌دهند، کارکنان مثل پیشخدمت‌ها، مدیران و سرآشپزها بخش مهمی از خدمات به مشتری را تشکیل می‌دهند. در این صنعت تجربه مشتری اهمیت زیادی دارد و فرصت‌های شغلی مختلفی در زمینه خدمات وجود دارد که می‌تواند افراد زیادی را به این حوزه جذب کند.

مالی

در چند دهه گذشته بانکداری بیشتر بر خدمات تمرکز کرده است. عملکردهای اصلی مانند واریز و برداشت پول به‌طور خودکار یا از طریق بانکداری آنلاین انجام می‌شود و نیاز به مداخله کارکنان کاهش یافته است. به همین دلیل تعداد کارکنان عابر بانک‌ها کاهش یافته است. امروزه بانک‌ها بیشتر بر خدمات مالی متمرکز شده‌اند و انتظار می‌رود که تقریباً هر کارمندی که با آن‌ها مواجه میشوید، دانش تخصصی در زمینه خدمات مالی داشته باشد تا بتواند به شما کمک کند. 

رسانه و سرگرمی

صنعت رسانه و سرگرمی بخش بسیار متنوعی است که شامل تلویزیون، فیلم، تئاتر، اخبار، موسیقی و اجرای زنده می‌شود. در این صنعت متخصصان انواع محصولات نامشهود و خدمات را به مخاطبان ارائه می‌دهند، از جمله تولیدات صحنه‌ای و رویدادهای تعاملی.

با توجه به تقاضای بالا برای سرگرمی و فرار از واقعیت این صنعت به عنوان یک "ضد رکود" شناخته می‌شود و به طور مداوم در حال ایجاد روش‌های جدید برای توزیع سرگرمی و فرصت‌های شغلی است. در رسانه و سرگرمی، مشاغل متنوعی وجود دارد. برخی از این مشاغل، مانند بازیگر، نوازنده یا خبرنگار، نیاز به ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب دارند. مشاغل دیگر، مثل تهیه‌کننده، کارگردان فیلم، آهنگساز یا تکنسین، بیشتر در پشت صحنه فعالیت می‌کنند و نقش‌های کلیدی در ارائه خدمات دارند.

بازاریابی و فروش

متخصصان در حوزه بازاریابی و فروش معمولاً با کسانی که در بخش‌های تولیدی کار می‌کنند تعامل دارند و مسئولیت‌هایشان شامل تشویق و تسهیل فروش محصولات فیزیکی تولید شده است. این کار ممکن است نیازمند همکاری نزدیک با تولیدکنندگان برای کسب دانش کافی درباره محصولات باشد. با این حال، بازاریابی و فروش تنها به محصولات فیزیکی محدود نمی‌شود و شامل ترویج خدمات نامشهود نیز می‌شود.

کار در این بخش نیازمند درک عمیق از انگیزه های مشتریان  و استفاده از تکنیک های مختلف برای جذب و ترغیب آنها به خرید است. کارکنان ممکن است به عنوان مشاور عمل کرده و یا در کمپین های تبلیغاتی و فروش فرد به فرد فعالیت کنند. متخصصان این حوزه می توانند در صنایع متنوعی مانند خودروسازی، داروسازی یا املاک فعالیت کنند.

آموزش

بخش آموزش به طور کلی به ارائه خدمات مربوط میشود. در این بخش شما در حال فروش دانش به شکل غیر ملموس هستید. کار در این حوزه میتواند از آموزش های ابتدایی و دبیرستانی تا دانشگاه و حتی آموزشهای تخصصی صنعتی متنوع باشد. بسیار از افراد حرفه ای از صنایع دیگر آموزش می آیند تا مهارت ها و دانش خود را به دیگران منتقل کنند.

در بخش آموزش شغل های مختلفی وجود دارد. نقش های رایج مانند معلمان است. همچنین ممکن است برخی از افراد خدمات پشتیبانی یا مشاوره تخصصی برای دانشجویان ارائه دهند یا در زمینه های اداری و هماهنگی های موسسه آموزشی فعالیت کنند.

مطلب پیشنهادی:
آشنایی جامع با رستوران و نحوه راه اندازی آن

چه تفاوتی بین شغل های خدماتی و تولیدی وجود دارد؟

تولید: عمدتا به ساخت کالاهای ملموس و فیزیکی از مواد اولیه و با استفاده از ماشین آلات تولید میشوند. این محصولات بعدا می توانند ذخیره، ارسال و فروخته شوند.

خدمات: برخلاف تولید به ارائه پیشنهادات غیر ملموس مثل تخصص، کار یا سرگرمی مربوط میشود. این خدمات در حین ارائه مصرف میشوند و به مالکیت هیچ محصول فیزیکی منجر نمیشوند.

تولید: معمولا موفقیت با میزان تولید کالاهای فیزیکی و سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات اندازه گیری میشود. 

خدمات: موفقیت بیشتر به ارزش نیروی انسانی، رضایت مشتری و کیفیت خدماتی که ارائه می شود بستگی دارد. 

تولید: کارها بیشتر حول وظایف عملیاتی، کنترل کیفیت و جابه جایی ماشین ها می چرخد. این نقش ها معمولا نیاز به مهارت های فنی و آموزش خاص دارند.

خدمات: تمرکز بر تعامل با مشتریان، حل مشکلات و ارائه راه حل های شخصی است. این مشاغل به مهارت های ارتباطی و بین فردی قوی نیاز دارند.

تولید: میتواند با صادرات کالا تاثیر زیادی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد و به بهبود تراز تجاری کمک کند.

خدمات: گردشگری، بانکداری و آموزش می توانند جذب سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهند و تنوع اقتصادی را ترویج کنند.

تولید: معمولا نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد و برای افزایش ظرفیت تولید، باید سرمایه گذاری های بزرگ انجام شود.

خدمات: انعطاف پذیری بیشتر و وابستگی بیشتر به نیروی انسانی تا به سرمایه ی فیزیکی.

مزایا و معایب بخش خدمات 

مزایا:

  • فرصت‌های شغلی متنوع: این بخش مشاغل مختلفی را برای افراد با مهارت‌ها و تخصص‌های گوناگون فراهم می‌کند.
  • رشد اقتصادی: بخش خدمات با افزایش تولید و ارائه خدمات، به رشد اقتصادی کشور کمک زیادی می‌کند و بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.
  • تشویق نوآوری: نوآوری در این بخش همیشه مورد توجه است تا تجربه مشتری بهبود یابد و خدمات به شکلی بهتر ارائه شوند.

معایب: 

  • آسیب‌پذیری در برابر رکود اقتصادی: در زمان رکود اقتصادی تقاضا برای خدمات کاهش می‌یابد که ممکن است منجر به اخراج کارکنان و تعطیلی کسب‌وکارها شود.
  • رقابت شدید: رقابت زیاد در بخش خدمات می‌تواند فشار بر حاشیه سود کسب‌وکارها را افزایش دهد.
  • چالش‌های کنترل کیفیت: حفظ کیفیت ثابت در ارائه خدمات دشوار است و می‌تواند باعث نارضایتی مشتریان شود.

مطلب پیشنهادی:
تحلیل بازار و تجزیه و تحلیل رقابتی