logo
مدیریت کسب و کار

چگونه تخفیف گذاری کنیم؟

چگونه تخفیف گذاری کنیم؟

تخفیف محصول چیست؟

تعیین قیمت در مراحل مختلف انجام میشود و استراتژی های مختلفی دارد یکی از آنها تخفیف گذاری است که اگر درست انجام نشود باعث میشود ضرر کنید. تخفیف یک کاهش قیمت موقت برای یک محصول است. تخفیف ها برای ایجاد انگیزه در مشتری ها انجام میشود.

استراتژی های تخفیف گذاری

جالب است بدانید که کوکاکولا اولین برندی بود که مشتریان خود را با تخفیف جذب و فریب میداد او در سال 1265 شمسی که اولین کوپن را منتشر کرد که یک لیوان کوکاکولا رایگان ارائه میداد.

دریافت تخفیف در بدن هورمون اکسی توسین را آزاد میکند یعنی مشتریان را خوشحال تر میکند. کم کم از سال 1395 شمسی تقریبا همه ی کسب و کار ها از تخفیف استفاده میکردند. نوع تخفیف مناسب میتواند میزان فروش را افزایش دهد اما همانطور که میدانید استفاده اشتباه از تخفیف ها می تواند عواقب نامطلوب داشته باشد.

  • فصلی: یکی از دلایلی که تخفیف می دهیم میتواند فصل ها باشند. مردم در یک زمان خاص از فصل خرید میکنند اینکه آیا یک طرح لباس دراین فصل استفاده میشود یا نه باعث میشود که تخفیف داده شود.
  • خرید چندتایی: گاهی میخواهیم مخاطب را به سمتی ببریم که تعداد بیشتری خرید کند مثلا اگر مشتری از یک محصول سه عدد بخرد قیمت پایین تری برای هر محصول برای او در نظر میگیرم.
  • درصد فروش: گاهی اوقات کسب و کارها بر اساس معیار خاصی به مشتری ها تخفیف میدهند به عنوان مثال ممکن است که یک فروشگاه به مشتری دائمی خود 30 درصد تخفیف بدهد یا در ازای کسی که فروشگاه را به افرادی معرفی میکند به هر دو طرف تخفیف میدهد یا کالای رایگان میدهد.
  • حمل و نقل رایگان: این نوع تخفیف برای کسب و کارهای آنلاین انجام میشود و کمک میکند که مشتریان تجربه خرید آسان و کم هزینه تر را داشته باشند. شما میتوانید حمل و نقل رایگان را برای کالاهای گران قیمت تر حمل و نقل رایگان قرار دهید.
  • کد تخفیف: زمانی که کسی خرید می کند و از شما یک کد تخفیف دریافت میکند حالامیتواند در ادامه خودش از کد تخفیف استفاده کند یا اینکه برای اطرافیان استفاده کند که این حالت شباهت به درصد فروش دارد. دقت کنید که هنگامی که یک بازدید کننده برای اولین بار وارد سایت شما میشود ممکن است آماده ی خرید نباشد بنابراین ارائه یک کد تخفیف برای استفاده بلافاصله همیشه بهترین استراتژی نیست بلکه بهتر است از او بخواهید یک تعهد کوچک مانند دادن ادرس ایمیل در ازای یک کد تخفیف داشته باشید.
  • یک بخش بازدید کننده خاص هدف قرار دهید: برای اطمینان بیشتر از اینکه فقط تخفیف را برای بازدیدکنندگان سایت ارائه میدهید بهتر است یک کوکی را در مرورگرهای بازدیدکنندگان جدید قرار دهید. 
  • دلیل برای تخفیف: اگر میخواهید مردم تخفیف شمارا بپذیرند برای آن دلیلی مشخص کنید. طبق تحقیقات مردم میخواهند که دلیلی برای انجام کار داشته باشند هرچند دلیل کوچکی باشد. 
  • پاداش به مشتریان وفادار: بهتر است که برای مشتریان ثابت خود کد تخفیف به عنوان تشکر از آنها در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که 76 درصد از مشتریان پیشنهادات این چنینی را بر اساس خرید و سابقه قبلی خود میخواهند.

مطلب پیشنهادی:

چگونه کالای خود را قیمت گذاری کنیم؟

مزایای کد تخفیف

  • ایجاد حس صمیمیت و شخصی تر برای مشتریان و نشان دهنده ی اینکه شما ارزش بازار هدف را می دانید و آنها را درک میکنید.
  • از تخفیف زیادی جلوگیری می کنید و شما تصمیم میگیرید که چه زمانی و به چه کسانی تخفیف بدهید.

معایب کد تخفیف

  • مشتریان باید به صورت دستی کد تخفیف را وارد کنند و این یک مرحله به فرایند خرید اضافه میکند یا ممکن است آنها کد را اشتباه وارد کنند یا کالای شما را کم ارزش ببینند.
  • کد های شما ممکن است بدون اجازه شما و به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شوند و سود شما را کاهش دهد.
  • تخفیف ثبت نام: این نوع تخفیف برای کسب و کارهای آنلاین و وب سایت ها استفاده میشود به صورتی که در ازای ثبت نام در سایت یا پر کردن فرم و ارسال ایمیل کد تخفیف میدهند یا درصد تخفیفی برای نو ورودان در نظر میگیرند.
  • کالای جدید: گاهی برای کالاهای که وارد بازار میشود میتوانید تخفیف بزنید یا از خوده شرکت واردکننده تخفیف به شما داده میشود و میتوانید به مشتری تخفیف دهید یا خودتان تصمیم میگیرید که تخفیف در نظر بگیرید.

چه کالایی را تخفیف دهیم؟

برای پاسخ به این موضوع شما باید رفتار مشتری ها را تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال به نظر شما چرا می بینیم که هنگام فروش جوراب تخفیف میدهند و یک عدد رایگان میدهند؟ برای اینکه متوجه شدند که مشتری ها به صورت تکی جوراب تهیه نمی کنند و ممکن است همزمان دو عدد بخرند و یا بیشتر. پس از این روش استفاده میکنند.

مدت زمان تخفیف گذاری چقدر است؟

اگر مشتریان خود را عادت به تخفیف بدهید سود شما به شدت کاهش میابد. باید بدانید که در چه زمانی و برای چه محصولاتی بهتر است تخفیف در نظر بگیرید برای دادن انگیزه به مشتریان است نه کاهش سود برای شما. اغلب زمانی که باید در نظر بگیرید یک هفته است یا فقط 48 ساعت طول بکشد موثر تر است.

مزایای استراتژی های قیمت گذاری تخفیف چیست؟

مزایای بسیاری وجود دارد برای مثال، استراتژی های قیمت گذاری محصول اضافی را کاهش میدهد جریان نقدی را بهبود میبخشد و وفاداری مشتری را افزایش میدهد.

مزایا:

  • به دست آوردن مشتری های جدید: کلمه های قیمت های پایین تر یا از این پیشنهاد ها در زمان های مختلف میتواند جذب مشتری کند. برای افرادی که تا به حال با فروشگاه شما آشنا نشده بودند و یا افرادی که به دلیل قیمت های بالا از شما خریداری نکرده اند.
  • حفظ مشتری: برای مشتریان خاص و ثابت شما دلیلی است که در حصار فروشگاه شما بمانند و ذهنی مثبت نسبت به شما داشته باشند.
  • جذب مشتری از مشتری: مشتریان ثابت شما بسیار به شما کمک میکنند با تخفیف دادن به آنها می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید آنها نوعی تبلیغ کلامی برای شما محسوب می شوند پس دقت داشته باشید که ابتدا باید مشتری ها را ثابت کنید و سپس برای نگهداری آنها تلاش کنید.
  • فروش محصول کم فروش: ممکن است محصولی دارید که در حال خارج شدن از مد،مواد فاسد شدنی و... باشد که فروش آن برای شما کاهش یافته است. پس با تخفیف گذاشتن میتوانید آنها را به راحتی به فروش برسانید و تنها راه ایجاد علاقه برای مخاطب است.

معایب:

  • کالاهای لوکس: کالاهای لوکس در تخفیف گذاری آسیب میبینند ارزش آنها نادیده گرفته میشود و از انحصار خرید با قیمت بالا خارج می شوند.
  • انتظارات: تخفیف های تکراری باعث میشود تا  انتظارات مشتریان تغییر کند و دائما منتظر تخفیف باشند یعنی در زمانی که شما محصولات را با قیمت عادی میفروشید آنها از شما خرید نمی کنند زیرا یاد گرفته اند که بالاخره شما رویه این محصول تخفیف خواهید گذاشت پس منتظر آن زمان خواهند ماند.
  • کاهش شهرت: برخی موارد تخفیف بیش از حد این حس را انتقال میدهد که شما به محصول خود اعتماد ندارید و این یعنی عدم کیفیت برای محصولات و بازگشتن به چرخه ی اعتماد دشوار است.
  • نداشتن زمانبندی: در حالی که تخفیف می تواند برای ایجاد علاقه برای نام تجاری یا محصول مفید باشد اما عدم حذف تخفیف در زمان مناسب به نام تجاری شما آسیب میزند.