logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

چگونه مشاغل رشد کردند؟ این قسمت: والمارت

چگونه مشاغل رشد کردند؟ این قسمت: والمارت

والمارت( به انگلیسی: walmart، به عربی: ولمارت)

بزرگترین فروشگاهای زنجیره ای، سوپر مارکت و هایپر مارکت در جهان را دارد. که بیش از 11000 فروشگاه در 27 کشور دارد. که مرکز آن در بنتونویل، آرکانزاس است این شرکت توسط دو برادر به اسم های "سام  و جمیز والتون" در سال 1962 به ثبت رسید است. همانطور که مشخص است این شرکت جزو کسب و کارهای خانوادگی است. البته این شرکت در برخی کشورها با نامهای دیگر فعالیت میکند مثلا در هند با برند flipkart در حال فعالیت است.

زندگی نامه مختصر از سام والتون

او در 29 مارس 1918 در ایالت اوکلاهما در شهر kingfisher به دنیا آمد. او به همراه خانواده به کشاورزی مشغول بود. ولی این تنها نمی توانست هزینه های زندگی آنها را تامین کند پدر او در شرکت برادرش شروع به کار کرد که این شرکت زیر مجموعه ای از بیمه عمر بود. به خاطر شرایط شغلی او در شهرهای کوچک ساکن میشدند. دوران کودکی و نوجوانی سام والتون در بحران اقتصادی خانواده به سر می شد که در آن زمان اکثر مردم درگیر بحران اقتصادی قرن شده بودند. ولی دو برادر برای بهتر شدن شرایط خانواده کار می کردند.

او در سن 26 سالگی شعبه ای از یک فروشگاه را خریداری کرد و از ابتدا استراتژی های خاص خود را برای مدیریت فروشگاه به کار گرفت و مدتی بعد فروشگاه دوم خود را تاسیس کرد. اما طولی نکشید که مجبور شد فروشگاه راه ترک کند زیرا قرار داد او قابل تمدید نبود.

پس به همراه خانواده در میدان اصلی "ارکانزاس" یک فروشگاه دیگر اجاره و راه اندازی کردند. والتون به کمک همه ی خانواده اش همسر، پدر همسرش، برادرش، پدرش توانست 16 فروشگاه تاسیس کند اما تنها یک فروشگاه مستقل بود باقی فروشگاه متعلق و زیر مجموعه فروشگاه های بن فرانکلین بود. 

اما او معتقد بود فروش او و تلاش هایش با میزان درآمدش همخوانی ندارد پس تصمیم گرفت استراتژِی های بهتری به کار ببرد اما مسئولان بن فرانکلین با او مخالفت کردند. در اینجا او تصمیم گرفت وام بگیرد و اولین فروشگاه والمارت را راه اندازی کرد به اسم وال _ مارت مخفف والتون مارت یا همان بازار والتون.

هدف او این بود که از محصولات آمریکا فروش داشته باشد و هدف بعدی او آشنایی سازندگان آمریکایی با فروشگاه والتون بود. رقبای بزرگ و زیادی داشت اما او بدون توجه به آنها انقدر دور از مرکز توجه فعالیت میکرد که کسی متوجه حضور جدی اش نشد و آن را جزو رقبا حساب نمیکرد.

او در سال 1943 با هلن رابسون ازدواج کرد و ثمره ی ازدواج آن دو، چهار فرزند بود که از فروشگاه های والمارت سهام داشتند آنها یک دختر داشتند که  با ثروت زیادی جزو ثروتمندترین زن جهان شناخته شده است. در این بین این خانواده فعالیت های بشردوستانه  کمک به فقرا و خیریه ها هم داشتند.

سپس سام در سن 74 سالگی بر اثر بیماری سرطان استخوان از دنیا رفت و مالکیت فروشگاه ها را برای فرزندان و همسرش به جا گذاشت هم چنین فرزندان برادرش هم سهمی از این فروشگاه ها دارند.

موفقیت های شرکت والمارت

این شرکت در سال 2020 با درآمد 570 میلیارد دلار  به عنوان بزرگترین شرکت خرده فروشی در جهان معرفی شده است همچنین والتون به عنوان بزرگترین کارفرمای جهان با 14.2میلیون کارمند مشهور است.

وارثان سام والتون بیش از 2 درصد از سهام این شرکت را دارند. این شرکت در بورس اوراق بهادار نیویورک ثبت شده است. سرمایه گذاری این شرکت در کشورهای مختلف نتایج متفاوتی داشته است یعنی در کشور های کانادا، انگستان، آمریکای جنوبی و چین موفق بوده است اما در آلمان، ژاپن، کره جنوبی، برزیل و آرژانتین شکست خورده است.

پس دقت کنید! که حتی کسب و کارهای بزرگ هم با شکست مواجه میشوند در همه این کشور ها شرکت والتون به شکل مشابه عمل کرده است اما در کشوری موفق بوده ولی در کشوری شکست خورده است.

استراتژی شرکت والمارت

  1. حمل و نقل نامحدود و رایگان و تحویل مستقیم.
  2. ساخت انبار ها در فاصله یک ساعته از فروشگاه ها با این کار عملیات جابجایی راحتتر وسریع تر بود.
  3. حدود 61درصد از سهام را برای خودش نگه داشت و باقی را در بازار سهام عرضه کرد که درآمدی حدود 5 میلیون دلار به همراه داشت.
  4. استراتژی های قیمت گذاری برای تبدیل شدن به پایین ترین قیمت محصولات. (حفظ قیمت های پایین به طور مداوم، EDLC کنترل هزینه ها به طوری که بتواند پس انداز را برای محصولات به مشتری ها بدهد، EDLC)
    حتما به این فکر میکنید که سوددهی برای والتون کم بوده یا اصلا نبوده چگونه پیشرفت کرده است؟ بله والتون در سالهای اولیه سودی نداشت و مجبور بود وام هایی بگیرد ولی با سهام خود سود زیادی به سمت والمارت سرازیر شد و در این مسیر خیلی به والتون کمک کرد. پس دقت داشته باشید که طبیعی است که در سالهای اولیه هر کسب و کاری سودی در نباشد اما باید صبوری کنید و ادامه دهید.
  5. انتخاب مکان مرکزی برای ساخت فروشگاه ها برای دسترسی آسان تر مشتریان. آنها سه نوع فروشگاه دارند که بر اساس تراکم جمعیت، قصد خرید مشتریان مکانها را انتخاب و ایجاد میکردند.
  6. دفاتر متعدد در سراسر جهان برای پشتیبانی و رسیدگی به مشتریان و شرکت.
  7. استفاده از سیستم های پیشرفته برای ردیابی محموله و تحویل ها.
  8. شیوه های تبلیغات درست ، تکنیک های نقطه ی خرید(pop).
  9. استفاده از شعار های نمادین "صرفه ای جویی در پول، زندگی بهتر".
  10. مخاطبان هدف این فروشگاها خانواده های با درآمد متوسط روبه پایین و بالا بوده و افرادی که در هزینه های خرید مواد غذایی صرفه جویی می کنند. این دسته از افراد حساس به قیمت هستند و به آن توجه زیادی دارند بنابراین قیمت گذاری درست ایجاد اعتماد برای این مخاطبان است.
  11. اختراع سبد خرید با سیستم شناسایی میزان استرس و سلامتی مشتریان میزان ضربان قلب، دمای بدن که در هنگام نیاز به کارکنان هشدار میدهد که مشتری نیاز به کمک دارد.

رقبای شرکت والمارت

1.آمازون: مهمترین و بزرگترین رقیب والمارت آمازون است که در سال 1994 تاسیس شده است. اما هنوز به والمارت نرسیده است اما در حال تلاش است.

2.هدف یا target: سومین خرده فروش تخفیف در سراسر جهان است و با والمارت به صورت آنلاین و آفلاین در حال رقابت است. اما همچنان والمارت حدود 5 برابر بیشتر از تارگت در ایالت متحده درآمد دارد.

3.کاستکو یا castco: این شرکت هم خرده فروش و هم عمده فروش است البته شرکت والمارت هم به صورت عمده فروش فعالیت دارد. این شرکت 804 فروشگاه دارد اما طبق آخرین آمار این فروشگاه ها درآمدشان تنها یک چهارم از والمارت بوده است.

4.کراگو یا kroger: دو فروشگاه بزرگ در ایالات متحده و 764 تا کارمند دارد. یکی از رقبای والمارت است.

5.علی بابا: در بیش از 200 کشور فعالیت میکند در عرض یک سال توانسته است بیش از 10 میلیون کسب و کار را جذب کند. در سال 2021 دچار یک ضرر بزرگ شد یعنی 2.8 میلیارد دلار جریمه که توسط بازار چین بابت اقدامات ضد رقابتی به علی بابا تحمیل شده است.

چالشهایی که شرکت والمارت با آنها روبه رو شد

اخیرا گفته شده است که فروش شرکت والمارت کاهش یافته است و مشکلات اقتصادی جهان و دلار بر شرکت  والمارت هم تاثیر گذاشته است. این شرکت با توجه به این میزان فروش سود نسبتا کمی دارد. ارائه محصولات با قیمت پایین در بازار رقابت بالا میرود اما سود پایینی دارد. حقوق کمی که والمارت به کارکنان خود میدهد باعث انتقاد از این شرکت شده است. اما این مورد بررسی قرار گرفته است.

رقابت با همچین رقبای سرسخت هم از چالشهایی هست که والمارت با آن روبه رو است اما دست از تلاش نکشیده است.

نتیجه گیری

 خانواده والتون از ابتدا با چالش های زیادی رو به رو بود ولی با خلاقیت و انجام ریسک های درست توانست که مشکلات را کنار بزند و جایگاه خوبی را برای کسب و کار خود به دست آورد، و لقب بزرگترین فروشگاه زنجیره ای جهان را از آن خود کنند.
اما این پایان کار یک کسب و کار نیست، همانطور که دیدید چالش ها و مشکلاتی را نیز در پیش رو دارند و نحوه برخورد با این مشکلات میتواند آینده این فروشگاه بزرگ را مشخص کند.