افزایش سود رستوران با شاخص RevPASH و بدون اضافه کردن حتی یک صندلی
شاخص درآمد به ازای هر ساعت صندلی موجود(RevPASH یا همون Revenue Per Available Seat Hour) یک شاخص عملکردی مهم برای صنعت رستوران داری به شمار میاد.
این شاخص زمانی بیشتر وجودش احساس میشه که ما با وجود شلوغی رستورانمون سود آنچنانی کسب نمیکنیم و RevPASH به ما کمک میکنه که مشکل مدیریت زمان صندلی هامون رو حل کنیم.
تعریف شاخص RevPASH به زبان ساده
به زبون خیلی ساده این شاخص به ما میگه که هر صندلی در رستوران ما، در هر ساعت دقیقا چقدر پول برای ما تولید میکنه.
شاخص RevPASH، این موضوع رو به ما یاد آوری میکنه که باید صندلی های رستورانمون رو هم به عنوان یک منبع فاسد شدنی در نظر بگیریم. چون هر ساعت که صندلی هامون خالی باشه، درآمدی که میتونستیم از اون صندلی در اون ساعت کسب کنیم از بین میره.
حالا ممکنه فکر کنید که بررسی درآمد کل برای رصد سوددهی رستوران کافیه و ما نیازی به بررسی شاخصای دیگه نداریم. اما باید بگم این فکر اشتباهه چون درآمد کل فقط بهمون میگه که چقدر در صندوقمون پول وجود داره و ما رو از ظرفیت های رستورانمون آگاه نمیکنه.
دو مثال راجب این شاخص که میزان بالا بودن یا پایین بودن اون رو نشون میده:
- تصور کنید رستورانتون پر از مشتریه و جایی برای سوزن انداختن نیست و اونها یک غذای ارزون قیمت و کم سود رو سفارش دادن و ساعت ها روی میز ها نشستن. اینجا RevPASH پایینه و نشون دهنده اینه که درآمد کمی کسب میکنید.
- رستورانتون نسبت به مثال بالایی خلوت تره ولی مشتری غذاش رو سریع تر میخوره و پرداخت بالاتری داره و میز رو برای مشتری بعدی خالی میکنه. این یک RevPASH بالاست که باعث افزایش درآمد میشه
فرمول محاسبه RevPASH با یک مثال قابل لمس
محاسبه ی این شاخص خیلی سادست و فقط باید داده های رستورانتون رو بصورت دقیق، منظم و یکپارچه داشته باشیم.
فرمول کلی به شکل زیر تعریف میشه:
خب بریم که یک مثال رو با این فرمول بررسی کنیم.
من صاحب یک رستورانیم که شامل 60 صندلیه و میخوام شاخصم رو در یک بازه زمانی 4 ساعته که درآمدم داخلش 12,000,000 تومن بوده رو بررسی کنم.
من با بدست اوردن این شاخص متوجه شدم که باید استراتژی مدیریتی رستوران رو تغییر بدم چون میانگین قیمت غذا های اصلی رستورانم 250,000 تومنه ولی مقدار شاخص 50,000 تومنه. این نشون میده که یا مشتری ها زمان زیادی رو بدون سفارش دادن داخل رستوران سپری میکنن یا رستورانم در اون ساعت تعداد صندلی های خالی زیادی داره.
RevPASH پایین یک هشدار خطرناکه
وقتی دخل رستوران در پایان هر روز پر از پوله دیگه هیچ اهمیتی نداره که RevPASH چقدر باشه. خب باید بگم این تفکر اشتباهه. دخل پر از پول و اسکناس، همیشه به معنی بازدهی و سوددهی بالا نیست.
اگر این شاخص پایین باشه مثل یک شیر گاز میمونه که در فضای بسته با فشار کم باز مونده و به مرور زمان کل اون فضا رو دچار گاز گرفتگی میکنه.
مشکلات خطرناکی که پایین بودن شاخص هشدارشون میده به شرح زیره:
- ما بابت صندلیهایی هزینه میکنیم که هیچ پولی به صندوق برنمیگردونن
- ممکنه مشتری ها بعد از تموم شدن غذاشون، ساعت ها از جاشون بلند نشن
- ممکنه دو نفر از مشتری ها روی میز 6 نفره نشسته باشن و پتانسیل درآمدی اون میز 6 نفره رو کمتر از نصف کرده باشن
- احتمال داره که تعداد گارسون و پرسنل آشپز خونه در زمان های مختلف بهینه نشده باشه و این باعث شده که بیش تر از حدی که باید برای نیروی کار هزینه بشه
RevPASH پایین همیشه به معنی نبود مشتری نیست؛ گاهی به معنی مدیریت ضعیف فضاست. اگر نتونید این نشتیها رو پیدا کنید، حتی با افزایش مشتری هم سودتون تغییر چندانی نمیکنه.
استراتژی های عملی برای افزایش RevPASH
ما که فرمول این شاخص رو یاد گرفتیم، حالا باید ببینیم که چطوری میشه اونو مدام بهتر و بهتر کرد. چندتا بخش کلی برای بالا بردن مقدار شاخص هست که شامل:
- بهبود نرخ گردش میز(Table Turnover)
- جلوگیری از خالی موندن میز ها با سیستم رزرو دقیق
- چیدمان اصولی میز ها
- ارائه تخفیف در ساعات خلوت برای پر کردن صندلی ها
بخاطر اینکه این مقاله طولانی نشه من یک مقاله دیگه با عنوان ۴۱ استراتژی عملی افزایش نرخ گردش میز (Table Turnover) نوشتم که خیلی به افزایش این شاخص کمک میکنه و پیشنهاد میدم حتما مطالعش کنید.
بهینه سازی بخش های مختلف رستوران کلید سودآوریه
همه ی شاخص ها یک ابزاری برای بهینه تر کردن کسب وکارمون هستن که RevPASH هم یکی از اوناست. برای اینکه شاخص ها دقیق تر کار کنن باید داده های یکپارچه و مرتبی از رستورانمون داشته باشیم که این کار بصورت دستی خیلی طاقت فرسا میشه.
دوستی با تکنولوژی و استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های مناسب خیلی به رشد و سود آوری رستوران ما کمک میکنه.
یک نرم افزار مدیریت رستوران خوب دیگه صرفا یک ابزار ثبت داده نیست و باید نقش یک هوش تجاری رو برای ما بازی کنه و به ما در مدیریت مواد اولیه و انبار ها، کارکنان، میز ها و صندلی ها، رضایت مشتری و … کمک کنه.
انتخاب یک نرم افزار خوب خیلی مهمه، چون اگه اشتباه انتخاب کنیم بیشتر ما رو محدود تر و کارمون رو پیچیده تر میکنه.
برای همین من یک مطلب راجب انتخاب درست نرم افزار رستوران نوشتم تا با خوندنش دید بهتری نسبت به نرم افزار های موجود و محبوب داشته باشید.
امیدوارم روز خوبی داشته باشید