logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

آشنایی با کار تیمی و تیم سازی

آشنایی با کار تیمی و تیم سازی

تیم سازی به انگلیسی: team building

یک تیم چیست؟چه مفهومی دارد؟

گروهی از افراد که دارای تخصص خاص هستند، هر کدام وظیفه ای دارند و برای یک هدف مشترک کار میکنند.

یک تیم قوی اغلب برای ارتباط، تصمیم گیری، ‌همکاری و تحکیم دانش با هم ملاقات میکنند.

یک تیم خوب چیست؟چه ویژگی هایی دارد؟

وقتی تیم ها به خوبی در کنار هم کار میکنند در انجام وظایف، حل کردن مشکلات و ایجاد خلاقیت موفق تر هستند پس یک کاری تیمی خوب بسیار موثر و مهم است.

  • احترام: احترام مهم ترین رکن در هر قسمت از زندگی است که فضای کاری هم یکی از آنهاست. یک محیط کاری محترمانه و درک اعضای تیم نقاط قوت را بهبود میبخشد. هنگامی که فردی مشاهده میکند در فضای کاری به فرهنگ، شخصیت، شیوه زندگی و … او احترام گذاشته میشود بیشتر مایل میشود که در راستای هدف تیم تلاش کند و ایده های خود را به اشتراک بگذارد.
  • ارتباط: ارتباطات خوب پایه و اساس یک تیم است که میتواند عملکرد تیم را بهبود ببخشد. روابط صمیمی با رهبر تیم و ارتباط بالغ و محترمانه در اعضای تیم، حس صمیمیت بین افراد در روند کار بسیار مهم است.
  • همراهی: تشویق ایده، پرسیدن سوالات، رسیدگی به نگرانی ها و… نکاتی است که در تیم رعایت نشود ایجاد تنش و رقابت ناسالم می شود در نهایت به کسب و کار ضربه وارد میکند.
  • اهداف: ارزشها و اهداف مشترک در یک تیم همچنین تعریف مشابه آنها از موفقیت در کار عواملی هستند که اعضای یک تیم را به خوبی کنار هم نگه میدارد.
  • نگرش: اعضای یک تیم باید نگرش مثبت داشته باشند و مایل به یافتن مشکلات باشند. شور و اشتیاق، اعتماد به نفس و خوشحالی اگر در تیم وجود داشته باشد احتمال پیشرفت در هر کاری را دارند.

تکنیک های تیم سازی منسجم:

جمع کردن مجموعه ای از افراد برای تشکیل تیم از موضوعات مهمی است که اگر به درستی انجام نشود تیمی ناکارآمد شکل میگیرد که فقط زمان و فرصت ها را از بین میبرد. در این مقاله موضوعاتی که باید برای تشکیل یک تیم منسجم به کار بگیرید را بررسی کرده ایم:

  • شخصیت تیم: گرد هم آوردن افراد با شخصیت ها متفاوت می تواند چالش برانگیز باشد. که اگر اعضای تیم نتوانند در کنار هم کار کنند و نتوانند با یکدیگر کنار بیایند مشکلات بزرگی به وجود می آید. برای جلوگیری از این موضوع راه های مختلفی وجود دارد شما میتوانید آزمون های تست شخصیت بگیرید این تست ها میتوانند بینشی در مورد چگونگی تفکر اعضای تیم داشته باشید.
  • ساختار تیم: تعریف صحیح تیم و مشخص کردن نقش هر فرد به اعضای تیم کمک میکند که مسئولیت خود را درک کنند و در انجام کار خود موثر باشند
  • هدف شناسی: این اهداف هستند که یک تیم را مشخص و به یک مسیر خاص هدایت میکنند. پس اهداف تیم را به خوبی و واضح توضیح کنید و مطمئن شوید همه به درک درستی از آن رسیده اند. اگر زمان خاصی برای رسیدن به هدف دارید حتما عنوان کنید تا برای کار خود برنامه ریزی داشته باشند.
  • اجتناب از گروه بندی: اعضای تیم ممکن است به دلیل صمیمیت و اشتراکات رفتاری به گروه های کوچک تقسیم شوند و این ارتباطات جداگانه ممکن است بر کار تاثیر منفی بگذارد.
  • ایجاد یک فرهنگ: صحبت کردن در مورد یک کار تیمی برای الهام بخشیدن به عمل کافی نیست بلکه بهتر است تا یک فرهنگ اتصال مدل سازی کنید مانند: استقبال از کارمندان جدید، تبریک به همکاران، زمان مشخص برای صحبت کردن راجب نگرانی ها و مشکلات، ارائه کمک و ...

آیا کار گروهی همان کار تیمی است؟ تفاوت کار گروهی و تیمی چیست؟

در حالی که کار گروهی و تیمی به ظاهر مشابه به نظر میرسند اما تفاوت های کلیدی دارند که ممکن است یر نحوه کار شما تاثیر گذار باشد.

گروه تیم
دارای اهداف شخصی اهداف مشترک
مسئولیت پذیری فردی مسئولیت پذیری متقابل
موفقیت یا شکست فردی موفقیت یا شکست جمعی

ممکن است دچار ابهاماتی شده باشید ما در اینجا گروه را تعریف میکنیم تا سوالاتی که در ذهن شما است از بین بروند.

گروه چیست؟

به طور خلاصه یک گروه تعدادی از افراد که باهم کار میکنند و آنها اهداف فردی دارند که به طور دسته جمعی برای رسیدن به آن تلاش میکنند.

گروه بهتر است یا تیم؟

باید بگوییم که هر دو مزایا و معایبی دارند و شما با توجه به نیازهایتان باید تصمیم بگیرید کدام بهتر است.

ویژگی های رهبران تیم خوب:

تشکیل یک تیم درست، ویژگی های یک تیم خوب را مشاهده کردیم اما این همه‌ی ماجرا نیست و همه‌‌ی اینها به یک رهبری مناسب برمیگردد.

  • صداقت: اعضای تیم باید به رهبر خود اعتماد داشته باشند. احساس راحتی و صمیمیت را بین خود و اعضا ایجاد کند.
  • قاطعیت: تصمیمات مهم با رهبران است پس به جای حدس و گمان باید توانایی تجزیه و تحلیل موضوعات و انتخاب تصمیم درست را داشته باشند.
  • انگیزه: یک رهبر خوب باید به کارکنان خود انگیزه بدهند و اشتیاق به کار را در آنها بالا ببرند.
  • سبک رهبری: برای خود سبک رهبری مشخصی در نظر بگیرید و آن را در طول مسیر ادامه دهید.
  • مهارت های ارتباطی: مهارتهای ارتباطی کلامی، کتبی و سایر زمینه ها که ممکن است نیاز به بهبود و یادگیری داشته باشد را تقویت کنید.
  • نفوذ: به عنوان یک رهبر باید قدرت نفوذ و تاثیر گذاری بالایی داشته باشید تا بتواند مردم را متقاعد کنید. 
  • شجاعت: صحبت کردن در محل کار میتواند کمی دشوار باشد. شجاعت یک ویژگی کلیدی برای رهبران است این ویژگی باعث میشود که اعضای تیم و هم رهبران قادر به انجام اقدامات جسورانه داشته باشند.

بهترین تعداد اعضای یک تیم موفق چه تعداد است؟

  • دیوار: خرید و فروش کالای دست دوم
  • کافه بازار: یک اپ استور با بیش از ۴۰ میلیون کاربر
  • اسنپ

بهترین تعداد اعضای یک تیم موفق چه تعداد است؟

این موضوع بستگی به هدف تیم و میزان همکاری مورد نیاز بین اعضای تیم دارد. تیم های کوچکتر از ۵ نفر پویایی بیشتر و مهارت های بیشتری را تجربه میکنند. اما اکثر تیم ها بین ۴ تا ۸ نفر است. اما هستند تیم هایی که اعضای بیشتری دارند.

جمع بندی

اغلب کسب و کارهای تیمی پیشرفت سریع تری نسبت به کارهای فردی دارند و مسیر رسیدن به هدف را کوتاه تر می کنند پس شروع یک کسب و کار تیمی یک استراتژی و انتخاب درست است.

مطلب پیشنهادی:

چگونه کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم؟