logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

تحلیل بازار و تجزیه و تحلیل رقابتی

تحلیل بازار و تجزیه و تحلیل رقابتی

دانستن چگونگی انجام تجزیه و تحلیل بازار برای بسیاری از کسب و کارها و سازمان ها صرف نظر از دامنه و اندازه آن کسب و کار به آن نیاز دارید.

تجزیه و تحلیل بازار چیست؟

یک ارزیابی دقیق از بازار هدف کسب و کار شما و یک چشم انداز رقابتی در یک صنعت خاص است. این تجزیه و تحلیل به شما امکان را میدهد تا موفقیت هایی را که میتوانید هنگام معرفی نام تجاری و محصولات خود به مصرف کنندگان در بازار انتظار داشته باشید را پیش بینی کنید.

چرا باید تجزیه و تحلیل بازار را انجام دهید؟

  • درک چشم انداز رقابتی
  • روند بازار
  • کشف فرصت ها برای رشد
  • کاهش ریسک یا هزینه برای راه اندازی محصول
  • درک عمیق تری از مخاطبان
  • افزایش تلاش های بازاریابی و کشف راه هایی برای تغییر
  • عملکرد یک کسب و کار در یک بازار
  • شناسایی بخش های جدید از یک بازار

چگونه تجزیه و تحلیل بازار انجام دهیم؟

تجزیه و تحلیلی بازار ممکن است به روش های متفاوتی انجام شود. اما این کار بسیار ساده قابل فهم با مراحل زیر می توانید عمل کنید:

دقت کنید قبل از شروع یک چارچوب برای ثبت یافته های خود استفاده کنید. ابزارهای زیادی وجود دارد اما با یک برگه اکسل هم میتوانید تجزیه و تحلیل را انجام دهید. این کار به شما اجازه میدهد که همه ی اطلاعات را یکجا داشته باشید و هر زمان به آنها نیاز داشتید همه چیز را با هم بررسی کنید. این در زمان شما صرفه جویی میکند.

1- تقسیم بندی بازار

مرحله اول این است که بازار را تقسیم بندی کنید. اینکه محصول و کسب و کار شما یک محصول جدید است که میخواهید آن را راه اندازی کنید یا اینکه قرار است کسب و کار هایی مانند شما وجود دارند و می خواهید آن ها را مورد بررسی قرار دهید. این گام بسیار مهم است اما گاهی توسط افراد نادیده گرفته میشود. تقسیم بندی بازار را چرا باید انجام دهید؟ به این دلیل که به شما کمک میکند تا بخش های اصلی یک بازار را برای هدف قرار دادن شناسایی کنید. با شناسایی بخشی از بازار که محصول شما برای آن مناسب خواهد بود می توانید اندازه بازار را با دقت بیشتری بشناسید و نیاز ها و ترجیحات خاص مشتریان خود را درک کنید.

2- تحقیق راجب صنعت

درک درستی از صنعت خود به دست آورید تا بدانید چگونه وارد آن شوید و ادامه دهید همچنین با رقبای خود آشنا شوید. چند شرکت وجود دارد که در صنعت شما هستند؟ اندازه بازار از نظر مشتری، چقدر است؟ حدودا چقدر در این صنعت درآمد وجود دارد؟ چه عوامل خارجی بر عمل کرد این صنعت تاثیر گذار است؟

3- بررسی چشم انداز

چه برندهایی شناخته شده ترین در صنعت شما هستند؟ چه چیزی روند را تنظیم میکند و توجه مشتریان را جلب میکند؟ پیشنهادات این مارک ها نقاط قیمت و پیشنهادات آنها چیست؟ این برندها از چه تکنیک های فروش فن آوری ها و سیستم عامل هایی استفاده میکنند؟ این مارک ها از چه محتوایی برای تعامل با مخاطب استفاده میکنند؟ چه چیزی بهتر است از آنها یاد بگیرید؟ پاسخ به این سوالات در رابطه با رقبا اطلاعات زیادی را در اختیار شما میگذارد.

4- شکاف های بازار را شناسایی کنید

 با بینش در مورد چگونگی رقابت مارک ها، می توانید شکاف های بازار را پیدا کنید. محصولات و خدمات خود را متمایز کنید و در صنعت خود بمانید. شکافت های بازار نیازهایی هستند که در حال حاضر توسط مارک های موجود پر نمیشوند. به عنوان مثال: در صنعت آموزش آنلاین زبان آموزان ممکن است افراد علاقه مند به موضوعات باشند که اکثرا کلاس های آنها را پوشش نمیدهند. در این صورت میتوان یک دوره برای پر کردن این نیاز قرارداد. چه چیزی نیاز دارید که در حال حاضر نمی توانید پیدا کنید؟ محصول و خدمات رقبا کجا کوتاه می آیند و نیاز را پر نمیکنند؟

5- بازار هدف خود را تعریف کنید

 اکنون که صنعت خود، چشم انداز و شکاف ها را پیدا کرده اید می توانید در مورد مشتریان بیشتر تحقیق کنید تا بهتر به آنها خدمت کنید. بهتر است که از آنها سوال کنید زندگی روزمره آنها چگونه است؟ چه مشکلات و چالش هایی را تجربه میکنند؟ ویژگی های پیشنهادات شما چیست؟ مزایای پیشنهاد شما چیست؟

6- موانع را شناسایی کنید

همانطور که شما در حال آشنایی به بازار هدف خود و پیشنهاد خود هستید مهم است که موانع را شناسایی کنید موانعی که از موفقیت شما برای ورود به بازار جلوگیری میکند. به این ترتیب شما میتوانید یک استراتژی برای مقابله با چالش داشته باشید. هزینه های راه اندازی کسب و کار خود را در نظر بگیرید. چه الزامات قانونی باید انجام دهید؟ چه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ممکن است بر رفتار مشتریان و احتمال خرید آنها تاثیر گذار است؟ رقبای برتر شما چقدر برای تبلیغات خود هزینه می کنند؟ چه کاری را باید برای افزایش ارزش خود انجام دهید؟

7- ایجاد یک پیش بینی فروش

بهتر است که یک پیش بینی فروش داشته باشید تا بتوانید تصمیمات تجاری مطمئن بگیرید یا از تامین کنندگان و وام دهندگان مالی کمک بگیرید. پیش بینی سه ماهه، شش ماهه و یا یک ساله میتواند مفید باشد. چه محصول و خدماتی میخواهید بفروشید؟ انتظار دارید در طول افزایش زمان بر اساس بازار و مخاطبان هدف خود  چقدر فروش داشته باشید؟ چه قیمت هایی را برای هر محصول یا خدمات اختصاص می دهید؟ هزینه تولید و تبلیغات شما حدودا چقدر است؟

8- قیمت گذاری رقبا

 اول مطالعه کنید که رقبا چه تخفیف هایی را ارائه میدهند؟ سپس ببینید که چگونه اغلب آنها تخفیف میدهند. مطالعه استراتژی های تبلیغاتی رقبا کمک میکند تا درک کنید که چگونه مشتریان را جذب میکنند و فروش را افزایش میدهند.

مطلب پیشنهادی:

چگونه کالای خود را قیمت گذاری کنیم؟

روشهای تجزیه و تحلیل بازار

1- نظر سنجی

نظر سنجی ها ابزارهایی هستند که به طور گستره ای برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار میگیرد. شما میتوانید با روش های مختلف نظرسنجی خود را انجام دهید مانند ایمیل ها، حضوری، آنلاین، تلفنی که میتوانید ترجیحات، سلایق و نظرات افراد استفاده کنید.

2- آزمایشات میدانی

آزمایشات میدانی یعنی مقداری از محصولات یا خدمات در دیدگاه و یا در اختیار مخاطبان هدف یا یک منطقه قرار میدهید تا واکنش مصرف کنندگان را ببینید و رفتار بازار نسبت به محصول خود درک کنید. این روش میتواند کمی هزینه برای شما به دنبال داشته باشد.

3- رسانه های اجتماعی

 سیستم عامل ها و رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فرصت هایی را برای کسب و کارها فراهم میکنند تا از طریق نظر سنجی ها، بینش ها، نظرات افراد برای محصول مشابه چشم انداز گسترده ای در مورد ترجیحات و نظرات مشتریان پیدا خواهید کرد.

4- مشاهدات

مشاهدات یک روش مقرون به صرفه برای تجزیه و تحلیل هستند. اما این روش داده ها واطلاعات محدودتری در اختیار شما میگذارند. بنابراین ممکن است که نیاز باشد این روش را با روش دیگری ترکیب کنید در آن صورت اطلاعات خوبی به دست خواهید آورد.

5- مصاحبه های شخصی

 تعامل یک به یک با افراد برای جمع آوری اطلاعات در مورد ترجیحات و نظرات افراد فرایند این روش است. میتوانید با اشخاص در یک منطقه مصاحبه کنید و عکس العمل آنها را نسبت به یک محصول ببینید.

جمع بندی

تجزیه و تحلیل بازار یک بررسی جامع از بازار و اجزای آن است که هدف اصلی آن درک فرصت ها، نقاط قوت، ضعف و الگوهای رفتاری است. اجزای کلیدی آن اندازه بازار، سود آوری، نرخ رشد و عوامل کلیدی موفقیت است. این اجزا به کسب و کارها کمک میکند تا بینش خود را در بازار به دست آورند و تصمیمات بهتری بگیرند.

مطلب پیشنهادی:

چگونه مردم را برای خرید محصولاتمان راضی کنیم؟