logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

روانشناسی رنگ چیست و چرا مهم است؟

روانشناسی رنگ چیست و چرا مهم است؟

روانشناسی رنگ، مطالعه چگونه تاثیر رنگهای مختلف بر خلق و خو و رفتار انسان است. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در یک اتاق با دیوار های رنگی احساس خاصی داشته باشید مثلا در یک اتاق زرد رنگ ممکن است احساس استرس داشته باشید. یا شاید در یک اتاق آبی احساس آرامش کنید. به نظر شما چرا این اتفاق میوفته؟

رنگ ها یک ابزار ارتباطی قدرتمند هستند و می توانند بر احساسات، اعمال شما و واکنش های فیزیولوژیکی تاثیر بگذارند و میتوانند برای بهبود حافظه و انتقال اطلاعات غیر کلامی مورد استفاده قرار گیرند، به این خاطر رنگها نقش مهمی در زندگی ما دارند.

اثرات روانی رنگ

شاید بپرسید چگونه رنگ بر خلق و خوی ما تاثیر میگذارد؟ چرا رنگ چنین نیروی قدرتمندی در زندگی ماست؟ برخی از رنگها معانی جهانی دارند. مثلا رنگها در طیف قرمز، نارنجی و زرد به رنگهای گرم شناخته می شوند این رنگها دمای بدن را بالا میبرند و احساس خشم را تحریک میکنند.

رنگها در طیف آبی به رنگهای سرد شناخته می شوند که شامل آبی،ب نفش و سبز هستند. این رنگها اغلب آرامش را به دنبال خواهند داشت اما ممکن است گاهی احساس غم و اندوه یا بی تفاوتی را هم انتقال دهند.

روانشناسی رنگ‌ها در کجا کاربرد دارد؟

رنگ ها، زندگی و اطراف ما را در برگرفته اند و دائما آنها را مشاهده میکنیم. موضوع این است که از نظر روانشناسی کجا چه رنگی را استفاده کنیم تا تاثیر مورد نظر را دریافت کنیم. در بسیاری از زمینه ها مانند تبلیغات، طراحی داخلی، مُد،طراحی سایت، تولید محصولات، بسته بندی … استفاده میشوند. در این مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

چگونه میتوانم از روانشناسی رنگ ها در کسب و کارم استفاده کنم؟

همانطور که گفتیم رنگ بر رفتار و تصمیم گیری انسان تاثیر گذار است در رابطه با خرید محصولات و خدمات نیز همینطور است. ممکن است در ابتدا انتخاب رنگ بسیار ساده به نظر برسد اما موضوع مهمی است زیرا برای نفوذ در مخاطبان با هدف بهبود فروش استفاده میشود برای رسیدن به اهداف یک برند برای طراحان و بازاریابان اینکه بدانند چه رنگی مناسب چه کاریست دارای اهمیت بسیاری است.

برند های مشهور

بررسی روانشناسی رنگها در برخی از برندهای بزرگ:

  1. شرکت apple: شرکت تولید موبایل و دستگاه هوشمند است. لوگوی این شرکت یک سیب گاز زده است که در آن از رنگهای طوسی، سیاه و سفید استفاده شده است. اکثر محصولات این شرکت طوسی است، یک رنگ خنثی که برای نشان دادن تعادل از آن استفاده شده است که یک دیدگاه ساده، تمیز و یکنواخت برای مخاطبان خود ایجاد میکند.
  2. گوگل(google): بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است و روزانه توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر دقت کرده باشید گوگل از سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی و یک حرف سبز استفاده کرده است که در ادامه تاثیر این رنگها را مورد بررسی قرار میدهیم. 
  3. لوازم بهداشتی و سلامت: مارک های مراقبت و بهداشتی اغلب از رنگ سبز و آبی یا سفید را در محصولات خود برای ایجاد احساس امنیت و آرامش همچنین ایجاد اعتماد برای مخاطبان به کار برده اند. با این حال طراحانی هستند که از رنگ بنفش برای جلب توجه بیشتر و برجسته بودن استفاده کرده اند.
  4. مواد غذایی: اگر دقت کرده باشید طراحان مارک های فست فود اغلب از رنگ های نارنجی و قرمز و زرد استفاده کرده اند. چرا؟ جالب است بدانید که این رنگها اشتها را افزایش میدهد. در حالی که مارک مواد غذایی های ارگانیک از رنگ های سبز و قهوه‌ای استفاده کرده اند. چون باعث ایجاد احساس طراوت و خاکی بودن میشود.

بررسی روانشناسی رنگ در طراحی سایت

این تصادفی نیست که سایت هایی مانند فیسبوک یا تلگرام لوگوی به رنگ آبی دارند. اما دقت داشته باشید این به این معنی نیست که رنگ های برندهای دیگر برای سایت یا برند شما هم مناسب باشد البته اگر رنگ آبی هم برای نام تجاری شما مناسب باشد باید به قسمتهای دیگر سایت یا محصولاتتان فکر کنید که از چه رنگی استفاده کنید. در انتخاب رنگها دقت کنید چون رنگها در شناخت نام تجاری شما بسیار موثر هستند.

نگاهی به برخی اصول اولیه رنگها:

روانشناسی رنگ زرد:

زرد یک رنگ روشن است که با شادی، شادابی و جوانی همراه است. زرد همچنین دارای برخی احساسات منفی مانند ترس یا استرس و فریبکاری  است. توصیه میشود از رنگ زرد روشن به ندرت استفاده کنید و آن را برای انرژی دادن یا ایجاد حس شادی به کار ببرید. رنگ زرد می تواند برای جلب توجه به اطلاعات تماس و دکمه ها عالی باشد.

دقت داشته باشید! رنگ زرد بیش از حد میتواند چشم ها را تحت فشار قرار دهد. پس استفاده از رنگ زرد بیش از حد پررنگ اشتباه است.

روانشناسی رنگ سبز:

سبز یک رنگ آرامش دهنده و متعادل کننده است. با رشد، سلامتی، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، صلح و حمایت همراه است. زمانی از رنگ سبز استفاده کنید که سایت یا محصولاتتان در مورد علم، گردشگری، پزشکی و محیط زیست باشد.

دقت داشته باشید! از این رنگ برای کالای لوکس و مجلل استفاده نمی شود.

روانشناسی رنگ قرمز:

رنگ قرمز تپش قلب را افزایش میدهد و گردش خون را بالا میبرد. رنگ قرمز با عشق و هیجان همراه است. همچنین برخی احساسات منفی مانند جنگ، آتش، خشم را نیز منتقل میکند. در مواردی مثل غذا، ورزش، خدمات اورژانسی و مراقبت بهداشتی میتوانید از رنگ قرمز استفاده کنید.

دقت کنید! که رنگ قرمز چون هیجان زیادی ایجاد میکند بیش از حد نباید استفاده شود.

روانشناسی رنگ نارنجی:

نارنجی رنگی پر جنب و جوش است اغلب با سرگرمی، انرژی و گرما همراه است. همچنین برای برقراری ارتباط مناسب است. با این رنگ توجه ها را به اشتراک ها، خرید، و ثبت نام در سایت خود جلب کنید.

همچنین! استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی مانند رنگ قرمز مناسب نیست.

روانشناسی رنگ بنفش:

این رنگ با حس سلطنت همراه است میتوان آن را برای، قدرت و ثروت استفاده کرد.

برای ایجاد حس شکوه و ثروت از بنفش تیره استفاده کنید و برای بهار و عاشقانه ها از بنفش روشن استفاده کنید. برای محصولات آرایشی و زیبایی به ویژه محصولات ضد پیری هم استفاده میشود. طالع بینی، یوگا و محصولاتی برای دختران نوجوان و مارک های زنانه عالی است.

دقت داشته باشید! در کل رنگ بنفش آرام بخش و تسکین دهنده است پس انتخابی ضعیف و نامناسب برای جلب توجه است. همچنین بنفش تیره در سایت انتخاب اشتباهیست.

روانشناسی رنگ مشکی:

مشکی رنگی قوی است که اقتدار، ثبات، مرگ، رمز و راز و رسمی بودن به همراه دارد. رنگهایی که همراه مشکی به کار میروند میتوانند سبک و منظور آن را مشخص کنند. برای لوازم آرایشی، کالاهای شیک میتواند عالی باشد.

دقت داشته باشید! رنگ مشکی می تواند احساس خطر ایجاد کند پس سیاهی بیش از حد مناسب نیست.

روانشناسی رنگ آبی:

رنگ آبی اغلب با احساس اعتماد، پایداری، آرامش، کیفیت و شایستگی همراه است. آبی روشن میتواند با طراوت و انرژی بخش باشد. همانطور که قبلا گفتیم رنگ آبی برای مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکی، پزشکی، علمی مفید است.

دقت داشته باشید! استفاده بیش از حد میتواند باعث سردی در وب سایت شما شود. آبی همچنین اشتها را کاهش میدهد پس سعی کنید برای مواد غذای استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای:

قهوه‌ای رنگی گرم و طبیعی است که اغلب با زمین، خاکی بودن و دوستی همراه است. از قهوه‌ای میتوان برای تحریک اشتها هم استفاده کرد مثلا میتواند برای تبلیغات شکلات، قهوه همچنین برای املاک، حیوانات، دامپزشکی مناسب باشد.

دقت داشته باشید! قهوه‌ای کمی خسته کننده یا بیش از حد سنت گرا است. برای جلب توجه مناسب نیست.

روانشناسی رنگ سفید:

رنگ سفید اغلب با پاکیزگی، صداقت و امنیت همراه است. رنگ سفید در کنار رنگهای طلایی، نقره‌ای یا خاکستری برای طراحی داخلی خانه استفاده میشود.

دقت داشته باشید! رنگ سفید به رنگ هایی بستگی دارد که در کنار آن استفاده می شود و از آن میتوان برای هر وب سایتی استفاده کرد.

روانشناسی رنگ صورتی:

رنگ صورتی نشان دهنده ی صداقت، عشق، پیچیدگی است. این رنگ، عصبانیت رنگ قرمز را ندارد و میتواند تسکین دهنده و ملایم باشد. صورتی برای محصولات زنانه و سایت هایی که محتوای مربوط به زنان و دختران جوان دارند از این رنگ استفاده میکنند.

دقت کنید که! صورتی میتواند پرزرق و برق باشد و یا بیش از حد احساسی و شیرین باشد پس متناسب با موضوع سایت استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی:

طراحی لوگو چیست و چرا مهم است؟

 

صنایعی که از روانشناسی رنگ بیشترین استفاده را در محصولات خود دارند:

  • لباس و پوشاک
  • الکترونیک و خودرو
  • زیبایی و لوازم آرایشی
  • لوازم خانگی و مبلمان

جمع بندی:

همانطور که گفتیم رنگ ها میتوانند در انتقال اطلاعات و تغییر خلق و خو تاثیر گذار باشند. همچنین بر محصولاتی که مردم برای خرید انتخاب میکنند. مردم اغلب محصولی را انتخاب میکنند که خلق و خو یا احساسات خاصی را تحریک کند مثل رنگ ماشین، رنگ اتاق و …

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات زیادی از روانشناسی رنگها برای ایجاد وب سایت، محصولات و … ارائه دهیم.

امیدواریم که جوابگوی نیاز شما بوده باشد.