logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

طراحی لوگو چیست و چرا مهم است؟

طراحی لوگو چیست و چرا مهم است؟

لوگو در لغت به معنای نماد گرافیکی است. لوگو نمادی است که نشان دهنده‌ی شرکت، محصولات، وبسایت، خدمات شما است. لوگو میتواند توجه دیگران را جلب کند. لوگو پایه و اساس برند شماست. اگر دقت کرده باشید روزانه شما با لوگوهای زیادی را میبنید!

در ساده ترین حالت لوگو نمادی تشکیل شده از کلمات، تصاویر و رنگهاست. پل رند، پدر طراحی گرافیک گفته است: لوگو یک پرچم، یک امضا است و فقط یک علامت نیست بلکه تجسم یک سازمان است.

چرا لوگو مهم است؟

بنظر شما یک لوگو چه تاثیری در تجارت و کسب و کار شما دارد؟ نگاهی دقیقی به این موضوع می اندازیم:

  1. اولین دیدگاه: هیچوقت ممکن نیست کسی اولین دیدگاه و تصور خود را نسبت به چیزی دوباره تجربه کند. پس اولین منظری که برای مشتریان مهم است و نظرشان را جلب میکند لوگوی شماست.
  2. ایستادگی بین رقبا: دریایی از تبلیغات و لوگوها وجود دارد، قطعا شما در کسب و کارتان رقبای زیادی دارید برای اینکه بتوانید در این دریا غرق نشوید و از رقابت جا نمانید باید لوگوی مناسبی داشته باشید.
  3. هویت: یک لوگو هویت کار شماست و کمک می کند دیگران تجارت شما را بهتر درک کنند و به خاطر بسپارند. شاید نام تجاری شما را به خاطر نسپارند ولی رنگ تصویر و ساختار آن را خوب به خاطر میسپارند.

نکته: برای طراحی لوگو شما میتوانید از اشخاصی که در این زمینه مهارت دارند کمک بگیرید. اما استخدام یک طراح همیشه یک گزینه نیست. شاید شما با بودجه محدود کار میکنید و نمیتوانید هزینه کنید. اصولی برای طراحی وجود دارد که با آنها خودتان میتوانید لوگوی خود را طراحی کنید.

چگونه یک لوگو طراحی کنیم؟

سبک طراحی خود را انتخاب کنید:

  • کلاسیک: یک سبک کلاسیک به طرح شما قدرت ماندگاری بیشتری میدهد یک سبک کلاسیک و ساده مشخص میکند شما قابل اعتماد هستید.
  • مدرن و مینیمالیستی: در این سبک بسیار از فضاهای سفید و خطوط ساده استفاده میشود. این طرح به مشتریان شما میگوید که به روز هستید.
  • سرگرم کننده: این سبک برای محصولات جوان پسندانه استفاده میشود. رنگارنگ و اغلب با تصاویری که دوستانه تر باشند استفاده میشود.

فقط از یک سبک استفاده کنیم؟

خیر، شما میتوانید با توجه به ایده و کسب و کارتان همزمان از دو سبک با هم استفاده کنید. برای پیدا کردن سبک خود میتوانید قدم های زیر را دنبال کنید:

الهام گرفتن: شما میتوانید از بقیه طرح ها نیز الهام بگیرید، با الهام گرفتن از طراحان موفق شما میتوانید لوگوهای رقبای خود را جمع آوری کنید و از آنها ایده بگیرید و به فرم و قرار دادن هر شکل دقت کنید. برای مثال به این سوالات درمورد طرح دقت کنید:

  • آیا طرح متقارن است؟ اگر نیست چه چیزی در آن تعادل ایجاد کرده است؟
  • آیا رنگها مکمل هستند؟ یا متضاد؟ یا تک رنگ؟
  • آیا خطوط تیز یا گرد هستند؟ یا ترکیبی؟
  • همچنین با کلمات بازی کنید که کجا قرار بگیرند.

قاب بندی: قاب بندی کنید کلمات را در اطراف علامت لوگو در یک مکعب یا دایره می توانید قرار دهید.

ترکیب رنگ: ترکیب رنگ مناسب داشته باشید. ما در مقاله‌ی روانشناسی رنگ‌ها مفصلا در این باره توضیح داده‌ایم.

تغیر جهت کلمات یا استفاده از یک طرح غیر خطی.

نرم افزار: از نرم افزار های طراحی لوگو استفاده کنید. با یک سرچ ساده میتوانید انواع مختلفی از این برنامه ها را مشاهده کنید ولی حواستان به کیفیت طرحی که درست میکنید باشد.

ایده های خود را بکشید از قلم و کاغذ استفاده کنید و خودتان ایده بدهید . طرح های شکست خورده‌ی خود را دور نیندازید و با بعدی ها مقایسه کنید. ممکن است ایده‌ی کوچکی از هرکدام بگیرید و به طرح دلخواه برسید.

آیا طراحی لوگو برای کسب و کارهای کوچک نیاز است؟

داشتن لوگو برای توسعه و کسب و کار شما مفید است و ما مزایای آن را برای شما بازگو کردیم میتوانید در ابتدای کار لوگو نداشته باشید اما به مرور باید به این فکر باشید که برای توسعه کسب و کار خودتان حتما یک لوگو داشته باشید.

یک لوگوی موفق باید چگونه باشد؟

  • سادگی: چرا؟ اگر آرم های شرکت های موفق را نگاه کنید خواهید دید آنها بسیار ساده هستند. چند استثنا هم ممکن است وجود داشته باشد اما اغلب آنها ساده هستند و از اشکال و فرم های ساده از یک یا دو رنگ استفاده کرده اند. یک طراحی پیچیده پر سر و صدا یا مبهم یک مکانیسم خود مخرب است.
  • تمایز: بیش از 2 میلیون مارک مهم در جهان وجود دارد و به این معناست که صدها هزار برند هستند که باهم در حال مبارزه هستند و با نام و لوگو آنها ما می توانیم از هم تفکیکشان کنیم همچنین شما برای متمایز شدن از آنها باید برند خود را داشته باشید. لوگوی شما بایدقابل تشخیص باشد.
  • خوانایی: اگر شما یا اطرافیان نمی توانید نام شرکت را در لوگو بخوانید و تشخیص دهید یعنی مشکلی جدی دارید. در برخی مارک ها میبنیم حروف به حدی استایل داده شده است که خوانش نام آن بسیار دشوار شده است. اگر شک دارید که طرح شما قابل خوانش است یا نه بهتر است از دیگران بپرسید.
  • کیفیت: یک لوگوی موفق باید کامل طراحی شده باشد. پس حتما بررسی کنید که لوگویی که طراحی کرده‌اید کامل است یا نه؟ کامل نبودن به این منظور نیست که حروف کامل نباشند منظور از کامل نبودن میتواند شلوغ بودن طرح نیز باشد.
  • فونت: سعی کنید از یک فونت خوب شروع کنید. تایپو گرافی بسیار در این مورد به شما کمک میکند اگر تایپو گرافی را نمی شناسید بهتر است ابتدا درباره آن مطالعه کنید. از طرفی انتخاب رنگ مناسب برای فونت بسیار مهم است. استفاده از رنگهای زیاد و ترکیب رنگ نامناسب از اشتباهات رایج در طراحی لوگو است. همچنین استفاده از اشکال ناقص و فاصله گذاری نامناسب از نکات طراحی لوگو است.

در ادامه چند تکنیک و مدل لوگو را با مثال تصویری توضیح خواهیم داد:

تکرار

تکرار شاید در ظاهر خسته کننده به نظر برسد اما در کل هدف از تکرار شکل می تواند جلب توجه به قسمت دیگر تصویر باشد. این مدل بسیار کار آمد است و بسیاری از طراحان از این روش استفاده کرده اند.

لوگو تکرار

 

تضاد در رنگ و شکستگی

استفاده از شکستن قسمتی از متن به طوری که خیلی دچار از هم گسیختگی نشود، مشکلی در خوانش ایجاد نکند و همچنان قابل تشخیص باشد. تضاد در رنگها به صورتی که تخصصی باشد میتواند کمک بزرگی در طراحی لوگوی شما داشته باشد.

لوگو برش

تعادل

تعادل و فاصله گذاری مناسب در حروف، تقارن در اشکال و حروف برای طراحی یک لوگوی مناسب باید حتما رعایت شود زیرا همگی از آشفتگی جلوگیری میکند و خوانایی متن را افزایش میدهند. 

لوگو پرنده

برجستگی و کیفیت 

وقتی که قسمتی از متن شما برجسته تر از بقیه عناصر در طرح شما باشد، به کانونی ترین بخش لوگوی شما تبدیل میشود. ممکن از بر خلاف تعادل باشد اما در واقع یک استراتژی برای جلب توجه بیننده به یک قسمت خاص از لوگو است.

لوگو فوکوس

تقارن

تقارن در طرح به شما کمک میکند تا هماهنگ تر و حرفه ای تر به نظر برسد. همچنین به حفظ تعادل در طرح شما کمک میکند.

لوگو متقارن

خلاقیت

آن چیزی که یک طرح را به یاد ماندنی میکند خلاقیتی است که در ان استفاده میشود. یک ایده، یک طرح خاص و یک ترکیب رنگ متفاوت است که طرح شما را از باقی طرح ها متمایز میکند.

لوگوی قیچی خلاقانه


طراح حرفه ای

هنگامی شما همه ی اصول طراحی را درک میکنید میتوانید حرفه ای تر عمل کنید و از این قوانین و چارچوب خارج شوید نه اینکه از این قوانین اصلا استفاده نکنید بلکه به صورت خاص تر استفاده کنید و طرحی شگفت انگیز به کار ببرید. مانند طرح زیر  که هم خاص و هم قابل تشخیص است.

هنگامی که اصول طراحی را به خوبی درک کرده باشید می توانید خارج از چارچوب و قوانین آن هم عمل کنید. طراحی فقط پیروی از قوانین نیست. افزودن برخی عناصر شگفت انگیز به یک لوگو با ساختار خوب میتواند بسیار موثر باشد.

لوگو بولینگ

نکته : سعی کنید در ابتدا مشخص کنید می خواهید دیگران به کدام قسمت از طرح شما بیشتر نگاه کنند و کدام اطلاعات را حتما ببینند و سپس شروع به ساختار دهی کنید.

بررسی چند لوگوی موفق:

بهترین لوگوها آنهایی هستند که در طول زمان بهترین نتیجه را داشته اند و در یادها مانده اند. ساختار برخی از آنها را بررسی می کنیم:

آدیداس

تولید لباسهای ورزشی یک رقابت بزرگ و خاص برای کسب و کار است زیرا بسیار جلب توجه میکند و داشتن یک لوگوی به یاد ماندنی با توجه به اینکه ورزش یک فعالیت جهانی است بسیار مهم است. علامت سه راه راه از بین ۱۰۰ ها ایده انتخاب شده است. شکل سه برگ آن نشان دادن آمریکا،اروپا و آسیا است.

لوگو آدیداس

صلیب سرخ

یک صلیب با اندازه‌های برابر در چهار سمت و پس زمینه‌ی سفید، به معنی بی طرفی و حفاظت است. این لوگو در سال ۱۳۷۶ طراحی شده است.

لوگو صلیب سرخ

نایک

نماد نایک یکی از همان ایده های ساده و موفق جهان است. نماد تیک ‌توسط دانشجوی پورتلندی در سال ۱۹۷۱ طراحی شده است. این لوگو در واقع نشاندهنده‌ی تجسم پیروزی است. این لوگو به عنوان یک علامت تجاری ثبت شده است و گذشته از برخی دستکاری با حروف NIKE از آن زمان بدون تغییر مانده است.

لوگو نایک

کوکا کولا

یک لوگوی قدیمی است. که توسط فرانک میسون رابینسون ایجاد شده است. لوگو طی سالها تقریبا بدون تغییر مانده است. تغییرات آن جزئی بوده است مثل تغییر رنگ از مشکی به قرمز و از قرمز به مشکی. ایجاد حس نوستالژی به هویت نام تجاری کوکاکولا کمک کرده است. رنگ قرمز که در این لوگو استفاده شده است نشان دهنده‌ی هیجان و انرژی است یعنی همان حسی که کوکاکولا میخواهد ایجاد کند.

لوگو کوکاکولا

مک دونالد

فست فود مک دونالد روزانه به بیش از ۶۹ میلیون مشتری در بیش از ۱۰۰ کشور خدمت میکند. طراحی این لوگو در سال ۱۹۵۲ بوده است زمانی که برادران مک دونالد از  یک معمار خواستند تا برای ساختمان آنها طرحی بسازد و معمار دو تا قوس زرد قول پیکر که به دو طرف ساختمان اضافه شده بود پیشنهاد داد. بعدها این علامت به یک M تبدیل شد و لوگوی جدید شرکت را تشکیل داد. سالها پیش گفته شده است که این لوگو طلایی به معنی پیشگیری از درگیری است. در این بیانیه آمده است که هیچ دو کشوری که مک دونالد دارند با یکدیگر درگیر نشده اند که متاسفانه از آن زمان تا به حال حمله‌ی روسیه به اوکراین این نظریه را از بین برد.

لوگو مک دونالد

جمع بندی

در ابتدا اهمیت داشتن یک لوگو و ربط آن به توسعه و کسب و کار شما و مزایای داشتن یک لوگوی خوب را توضیح دادیم. در ادامه گفتیم یک لوگو را چگونه طراحی کنید، به چه نکاتی دقت کنید و چند لوگوی موفق را بررسی کردیم.

مطلب پیشنهادی:

کسب و کار های کوچک