logo
مدیریت کسب و کار

فلج تصمیم و پارادوکس در خرید

فلج تصمیم و پارادوکس در خرید

پارادوکس انتخاب چیست؟

با ذکر یک مثال بررسی میکنی که پارادوکس در خرید چیست؟ تصور کنید وارد یک فروشگاه مواد غذایی می شوید در قفسه ها انواع مختلفی از خوراکی ها را می بینید و انواع مختلفی از شیشه های مربا با طعم های مختلف، انواع مختلفی از آبمیوه ها و… یعنی یک برند طعم های مختلفی از یک محصول تولید میکند.یا تصور کنید شخصی قصد خرید لپ تاپ دارد اما با تعداد زیادی از مارک ها، مدلها، ویژگی ها، قیمت ها و … غرق میشود این شخص قصد خرید را دارد اما یا خرید برای او طولانی تر میشود و یا از خرید کردن منصرف میشود. برای درک بهتر است که تصور کنید شما به یک بستنی فروشی فوق العاده رفته اید و بین طعم های شکلاتی و کارامل و باقی طعم ها گیر کرده اید در نهایت بعد از انتخاب و هنگام خورد هم ممکن است به این فکر کنید که طعم دیگری شاید بهتر بود این پارادوکس انتخاب است.

به صورت کلی فلج تصمیم یا پارادوکس زمانی اتفاق می افتد که گزینه های بیش از حد برای انتخاب و تصمیم گیری وجود دارد و میتواند هم در کسب و کارهای آنلاین اتفاق بیفتد و هم آفلاین، که منجر به کاهش نرخ تبدیل، نارضایتی مشتری، کاهش سود و از دست دادن مشتری ها شود.

حال ما در این مقاله سعی داریم فلج تصمیم را هم برای کسب و کارها و هم برای مشتری ها بیشتر توضیح دهیم تا از بروز آن جلوگیری کنیم. 

چگونه دچار فلج تصمیم نشویم و راحت تر تصمیم بگیریم؟

اکثر مردم به هنگام تصمیم گیری به فکر فرو میروند خصوصا اگر یک تصمیم مهم باشد اما می بینیم که در برخی موارد ما به هیچ نتیجه ای نمیرسیم حتی در تصمیم های کوچک. اما چگونه آن را کنترل کنیم؟

1- تشخیص

معمولا فرایند تصمیم گیری شامل ایجاد سریع  لیستی از وقایع و امکانات میشود و با سرعت بیشتر ذهن ما شروع میکند به محدود کردن همان لیست از بین بردن حاشیه ها و انتخاب هایی که به وضوح اشتباه هستند. یک جدول زمانبندی میتواند فرایند تصمیم گیری را طولانی تر میکند اما در تصمیم گیری های مهم بسیار کمک کننده است.

2- بررسی علت تفکر بیش از حد

این قسمت کمک میکند که بفهمید ذهن شما درگیر کدام قسمت و چه موضوعی است با کجای ماجرا مشکل دارید؟

شاید نگران باشید که دیگران شما را قضاوت میکنند برای تصمیم و انتخابی که کرده اید. یا از تصمیمات مشابهی که گرفته اید رضایت کافی نداشته اید و به خود اعتماد ندارید. یا ممکن است نگران باشید که تصمیم شما در زندگی شما و عزیزانتان تاثیر منفی میگذارد. 

3- عجله در انتخابات کوچک

اگر حس میکنید که برای موارد کوچک هم خیلی به خود سخت می گیرید پس بدون اینکه زمان زیادی را صرف فکر کردن کنید انجام دهید. در ابتدا ممکن است که برای شما وحشتناک به نظر برسد، اما هر چه بیشتر انجام دهید و تمرین کنید راحت تر خواهد بود.

برای مثال برای انتخاب رستوران برای شام خوردن بدون سرچ کردن یک مکان را انتخاب کنید. برای پیاده روی فکر نکنید که چه مسیری می روید به پاهایتان اجازه دهید که شما را هدایت کنند.

4- کنترل نکردن زمان برای تصمیم گیری

تفکر طولانی کمک میکند که تصمیمات بهتر بگیرید اما گاهی میتواند آسیب بزند هر کسی در زندگی مشغله هایی دارد پس اگر زمان زیادی ذهن خود را درگیر تصمیم گیری ها کنید پس در زندگی دچار مشکل میشوید. بهتر است که برای اجتناب از این حالت تحقیق کنید مزایا و معایب را لیست کنید و نهایتا 30 دقیقه تا یک ساعت به موضوعات فکر کنید.

5- اعتماد به غرایز خود

احساسات درونی به خوبی می توانند به شما کمک کنند اما همه به راحتی به غرایز خود اعتماد نمیکنند. در مواقعی احساسات شما بر یک موضوع خاص و منحصر به فرد است بنابراین به آنچه احساسات شما میتواند در هر موقعیتی به شما بگوید ایمان داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

غلبه بر فلج تصمیم برای کسب و کارها

تقریبا همه ی کارهای ریز و درشتی که در کسب و کار خود انجام میدهید بر توسعه و فروش شغل شما تاثیر میگذارد، تاثیرات کوتاه و بلند مدت، که فلج تصمیم برای مشتریان و مخاطبان از جمله فرایندهایی است که گاهی صاحبان کسب و کار آن را ایجاد میکنند، راهکارهایی وجود دارد که از بروز فلج تصمیم جلوگیری کنید که آن را با هم بررسی می کنیم.

1- مشتری شناسی

درک سبک و الگوی خرید مشتریان خود را شناسایی کنید. برای مثال برخی محصولات به صورت ضروری و عجله ای خریداری میشوند. بنابراین برای مشتری مهم است که این محصولات را فروشنده در مکانی قرار دهد که فرایند خرید آسان و سریع تر شود.

2- محصول پر فروش

فروش محصولاتی که معمولا خرید کم و پایینی دارند هیچ سودی ندارد پس آنها را از لیست فروش خود حذف کنید و در مقابل محصولاتی را که مشتری اهمیت بیشتری به آن میدهد، فروش بیشتری دارد و نزدیک به سلیقه های اکثر افراد است را بیشتر کنید.

3- محدود کردن پیشنهادات 

برای محصولات یک خط محدوده داشته باشید، یک مرز که مشخص کنید حداقل و حداکثر محصولات چقدر است. 

4- آموزش کارکنان

آموزش کارکنان برای کمک به مشتریان برای فرآیند تصمیم، کارمندانی که درک کاملی از محصولات دارند میتوانند به مشتریان گزینه های خوبی پیشنهاد دهند و در خرید آنها کمک کنند.

مطلب پیشنهادی:

قیف فروش

5- ساده سازی

ساده سازی و مرتب کردن قفسه ها، بر اساس منطق خاص که مشتری را از سردرگمی و استرس دور کند در نهایت به راحتی پیدا کنند، انتخاب کنند و خرید کنند.

مهم است که بدانید مردم بر اساس آنچه که مهم است تصمیم میگیرند بلکه بر اساس آنچه که ساده ترین ارزیابی را به آنها میدهد تصمیم میگیرند.

چرا پارادوکس مهم است؟

درک پارادوکس مهم است زیرا به ما کمک میکند زیرا باعث میشود که در زندگی و فعالیت های روزمره ی خود راحتتر و بهتر تصمیم بگیریم.

مقدار مناسب انتخاب محصول چقدر است؟

بستگی به محصول و مشتری ها دارد، علاوه بر آن برخی تحقیقات نشان میدهد که مردم از داشتن گزینه های بیشتر در هنگام خرید لذت میبرند اما گزینه های کمتر را، بیشتر میپسندند. برخی ها 8 تا 15 انتخاب را توصیه میکنند و برخی دیگر 2 تا 3 گزینه را توصیه میکنند. اما تصمیم درست باید بر اساس سلیقه مشتری ها انجام شود.

جمع بندی:

گاهی اوقات داشتن انتخاب های کمتر میتواند مارا خوشحال تر کند. پارادوکس انتخاب هم برای کسب و کارها مهم است و هم برای افرادی که قصد خرید دارند اهیمت بالایی دارد.