logo
مدیریت کسب و کار

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری چیست؟

درصد نیروی کار بدون شغل مناسب است به این معناست که به طور کلی در پی تغییر شرایط اقتصادی به جای پیش بینی، افزایش یا کاهش پیدا میکند. هنگامی که اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد و مشاغل کم میشوند میتوان انتظار داشت که نرخ بیکاری هم در همین راستا افزایش پیدا کند. که این موضوع حالت معکوس هم دارد، یعنی زمانی که اقتصاد در حالت سالمی قرار دارد و مشاغل نسبتا زیاد هستند می توان انتظار داشت که نرخ بیکاری کاهش پیدا کند.

چگونه نرخ بیکاری را محاسبه کنیم؟

تعداد افراد بیکار بر تعداد افراد نیروی کاری تقسیم و در 100 ضرب می کنید که به صورت درصد جواب را دریافت کنید.

البته نرخ بیکاری و بیکاران هم به گروه هایی تقسیم می شوند مثلا کارگران دلسرد شده که به دنبال تغییر شغل هستند و افرادی که پاره وقت کار میکنند. 

افرادی هستند که به مدت 15 هفته یا بیشتر بیکار بوده اند که به 15 هفته بیکار را تقسیم بر کل نیروی کار میکنید و سپس در 100 ضرب میکنید. کارگران دلسرد افرادی هستند که قصد کار کردن را دارند اما احساس میکنند فاقد مدرک تحصیلی لازم هستند یا برای کار کردن خیلی پیر یا خیلی جوان هستند.

نکته: افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند و نمی توانند کار کنند جزو بیکاران محسوب نمیشوند.

اثرات بیکاری بر روی یک فرد

افراد بیکار با چالش هایی در زندگی خود روبرو می شوند و هر چقدر زمان بیکاری طولانی تر باشد این چالش ها بیشتر و تشدید تر میشوند، این چالش ها عبارتند از:

  • کاهش درآمد: افرادی که بیکار هستند در راستای از دست دادن شغل خود درآمد خود را هم از دست میدهند این یک موضوع خیلی بدیهی است زیرا یک شغل است که دستمزد فرد را تامین میکند. افراد بیکار که دیگر منبع درآمدی ندارند ممکن است برای نیازهای زندگی خود از اطرافیان پول قرض بگیرند خصوصا افراد بیکاری که دارای خانواده هستند و به جز نیازهای خود باید نیازهای خانواده را نیز برآورده کنند که این موضوع شرایط آنها را سخت تر میکند.
  • سلامتی: بیکاری تاثیر قابل توجهی بر سلامت جسمی افراد دارد زیرا وضعیت کاملا استرس زا است بنابراین باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، فشار خون بالا، بیماری قلبی و …  میشود که در نهایت فرد باید به دکتر مراجعه کند و این هم مشکلات او را چندین برابر میکند، البته اگر به دکتر به مراجعه کند زیرا در این شرایط افراد برای کاهش هزینه ها به دکتر مراجعه نمی کند و سلامت او بیشتر به خطر می افتد.
  • مشکلات خانوادگی: افرادی که بیکاری را تجربه میکنند در زندگی زناشویی خود مشکلات بیشتری داشته اند و بیشتر به روانشناس ها مراجعه کرده اند که این موضوع با بیکاری رابطه مستقیم دارد زیرا همانطور که گفتیم این شرایط کاملا استرس زا و بر سلامت اعصاب و روان تاثیر می گذارد، از همه مهم تر فراهم نشدن نیاز های خانواده از جمله مشکلات است که جدایی بین اعضا را بیشتر میکند.

توصیه به افراد بیکار

در حالی که یک عامل استرس زا و شرایط سختی را برای شما و خانواده رقم میزند اما برای کاهش تاثیر آن در زندگی خود بهتر است از نکاتی استفاده کنید: 

  • بهتر است احساسات خود را کنترل کنید، ممکن است بخواهید احساسات خود را با رفتارهای ناسالم بروز دهید اما از آن ها اجتناب کنید به خودتان زمان بدهید تا با بیکاری سازگار شوید صحبت کردن با یک مشاور می تواند برخی استرس را کاهش دهد. 
  • سعی کنید بیکاری را یک عقب نشینی و شرایط دائمی نبینید بلکه به عنوان یک شرایط موقت به آن نگاه کنید این به شما اعتماد بنفس و امید میدهد.
  • احساس خجالت و شرم نداشته باشید و از خانواده خود فاصله نگیرید، برقراری ارتباط برای حفظ انگیزه بسیار به شما کمک میکند.
  • سعی کنید با متخصصان و افراد در زمینه ای که علاقه مند هستید یا استعداد و مهارتی دارید ارتباط برقرار کنید این کار منجر به یادگیری و فرصت های شغلی جدید میشود.

مطلب پیشنهادی:

چگونه کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم؟

آیا بیکاری بر نرخ تورم تغییر ایجاد میکند؟

بله، بیکاری می تواند بسته به نوع و علت آن، تورم را تحت تاثیر قرار دهد. بیکاری یک چرخه است که زمانی اتفاق می افتد که رکود در چرخه کسب و کار به وجود بیاید در نتیجه تورم کاهش می یابد زیرا تقاضا و فشار کمتری بر قیمت ها وجود دارد.

نرخ طبیعی بیکاری چیست؟

نرخ طبیعی بیکاری پایین ترین سطح بیکاری است که یک اقتصاد نسبتا سالم میتواند بدون تورم آن را حفظ کند. نرخ طبیعی بیکاری ثابت نیست و در طول زمان با توجه به عوامل جمعیت شناسی، تکنولوژی، سیاست و … متفاوت است.

نرخ بیکاری طبیعی شامل سه جزء است

  • ‍اصطکاکی: افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند یا مکان زندگی خود را تغییر داده اند یا کسانی که شغل فعلی خود را ترک کرده اند تا به دنبال شغل بهتری باشند که این حالت اصطکاکی معمولا کوتاه مدت است.
  • ساختار: شامل عدم تطابق بین مهارت ها و صلاحیت های کارگران و الزامات کارفرمایان است همچنین تغییرات تکنولوژی و تغییراتی که منجر به منسوخ شدن برخی مشاغل میشود یا آنها را به کشورها یا مناطق دیگر هدایت میکند. بیکاری ساختاری معمولا طولانی تر و کاهش آن نیز دشوارتر است زیرا کارگران باید مهارت های جدید به دست آوردن یا در مکان جدید شغل خود را راه اندازی کنند.
  • مازاد: شامل کارگرانی می شود که به دلایل دستمزد پایین، مقررات و مالیات است درواقع شکافی بین عرضه و تقاضای نیروی کار ایجاد می کند و بهره وری اقتصادی را کاهش میدهد.

نکات نرخ طبیعی بیکاری

نرخ بیکاری طبیعی صفر یکسان نیست، یک جمعیت سالخورده را تصور کنید ممکن است که نرخ طبیعی بیکاری را کاهش دهد زیرا معمولا افراد مسن تر به گردش مالی پایین تر تمایل دارند و به شغل خود بیشتر وابستگی دارند. از طرف دیگر تغییر در تکنولوژی ممکن است نرخ طبیعی بیکاری را افزایش دهد زیرا برخی کارگران ممکن است شغل خود را از دست بدهند.

نرخ طبیعی بیکاری در ایران چقدر است؟

نرخ طبیعی بیکاری در ایران به طور مستقیم قابل اندازه گیری نیست اما با توجه به جستجو ها و تحقیقات در 10 سال گذشته بیش از 10 درصد و وقتی به اوج رسید 14 درصد بوده است. با توجه به جواب های مختلفی که پیدا شده است به نظر میرسد که نرخ بیکاری در ایران بسیار نوسانی و به دوره زمانی بستگی دارد. 

چگونه بیکاری را کاهش دهیم؟

نظریه های زیادی برای کاهش بیکاری وجود دارد. اجرای یک سیاست انبساطی پولی که نرخ بهره را کاهش میدهد همچنین کالا و خدمات را ارزانتر میکند سپس تقاضا را افزایش میدهد و این باعث میشود کسب و کارها افزایش یابند.  

مطلب پیشنهادی:

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟