logo
مدیریت کسب و کار

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟

شغل اشتباه چیست؟

شغل اشتباه شغلی است که نمیتواند ویژگی های یک شغل درست را داشته باشد. مهارت های شما، ترجیحات و همچنین ارزش‌های شما را به خوبی در بر نمیگیرد. ممکن است یک شغل در ابتدا برای شما این ویژگی ها را داشته باشد ولی در ادامه نظرتان تغییر کند.

چطور بفهمیم شغلی که انتخاب کرده ایم مناسب ما هست یا خیر؟

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است برای ارزیابی شغل به شما کمک کند. که بهتر است قبل از شروع کارتان این عوامل را بررسی کنید. چند نمونه از این موارد را بازگو می کنیم:

  • از خود سوال کنید که آیا این شغل در راستای حرفه‌ای شدن در مهارت های من کمک میکند؟
  • آیا جای پیشرفت دارد؟
  • آیا فرهنگ این کار با زندگی و فرهنگ من سازگار و هماهنگ است؟
  • آیا مزایا و حقوق این کار به اندازه‌ی کاری که میکنم هست؟ یا کمتر است؟
  • آیا امنیت شغلی در این کار وجود دارد؟

سعی کنید همه‌ی سوالات مربوطه را از خود بپرسید و آنها را یادداشت کنید.

در برخی مشاغل همانطور که قبلا گفتیم ممکن است در مسیر بفهمیم که این کار برای ما دیگر مناسب نیست و نیاز است کمی بعد از کار هم شغل خود را بررسی کنیم. از خود سوال کنید:

  • آیا تا به حال پیشرفتی در کار من بوده است؟
  • به اندازه کافی می توانم از مهارت هایم استفاده کنم؟ یا مهارت های من کم استفاده میشود؟
  • آیا از مهارت و موفقیت هایم استقبال میشود؟
  • خسته شده‌ام؟
  • انگیزه دارم؟ می توانم ادامه دهم؟
  • از توانایی های من دور است؟
  • به هنگام کار بسیار اضطراب دارم؟
  • روابط من با همکارانم مناسب است؟
  • رابطه‌ی من با رییس چگونه است؟
  • با من بدرفتاری می شود؟ دائما به شخصیت من توهین می شود؟
  • ادامه‌ی این راه برای من آینده‌ای دارد؟
  • شغل من آینده‌ی روشنی دارد؟ یا به زودی شکست خواهد خورد؟
  • فرصت هایی برای به چالش کشیدن خودم دارم؟

گاهی برخی کارهایی که خودتان در محل کار انجام میدهید باعث میشود حس بدی داشته باشید. برای جلو گیری از این موضوع باید از چه کارهایی در محل کار اجتناب کنیم؟

  1. دائما شکایت کردن و راضی نبودن از هر چیزی.
  2. شایعات در مورد همکارانتان. سعی کنید زیاد وارد این مسائل نشوید.
  3. از افرادی که زیاد صحبت غیر کاری میکنند دوری کنید. هم حواستان پرت می شود و هم وقتتان گرفته میشود.
  4. تلفن های شخصی و غیر ضروری را کنار بگذارید.
  5. مسائل خانه و مشکلات را از محل کار جدا کنید و بالعکس. این موضوع در هر دو صورت به شما و اطرافیانتان ضربه وارد میکند و باعث میشود به مرور آدمها از شما فاصله بگیرند.
  6. ساعات کاری خود را در فضاهای اجتماعی نگذرانید مگر اینکه بخشی از کار شما باشد. بهتر است این کارها را در زمان استراحت انجام دهید.
  7. زمانی که از چیزی عصبانی هستید خشم خودتان را کنترل کنید و سعی کنید در آن مواقع جواب همکاران خود را ندهید.

نشانه های آشکار شغل اشتباهی:

شاید شما هم یک حسی داشته باشید که به صورت زمزمه و صدایی آرام به شما میگوید این کار مناسب برای شما نیست. اما شما آنقدر آماده نبوده اید که شغل خود را رها کنید. اما اگر اینگونه احساس میکنید احتمالا گرفتار شده اید.

  1. نقش شما با شغل متفاوت است: در طول فرآیند استخدام درمورد پروژه های هیجان انگیز شنیده اید اما اکنون که شما آنجا هستید این چنین به نظر نمیرسد. ممکن است توصیف رییس شما کامل نبوده است یا شما احساس کرده اید که ممکن است که بد نباشد. در هر صورت شما نمیخواهید بگویید آنها به شما دروغ گفته اند اما موضوع این است که آنچیزی که میبینید متفاوت است.
  2. همان کاری را انجام میدهید که قبلا انجام میدادید: ممکن است شما قبلا در جایی کار میکردید که به دلیل راضی نبودن از شرایط کاری خود آنجا را ترک کرده اید اما حالا که وارد یک فضای کاری دیگر شده اید هنوز هم همان کارهای قبلی را انجام میدهید و این یعنی هیچ تغییری رخ نداده است. این به معنی نیست که مکان کاری خوب نیست به این معنی است که شمارا هیجان زده نمیکند. 
  3. آموزش: شما هفته هاست که شغل خود را شروع کرده اید اما هنوز نمیدانید که چطور همه چیز در شرکت شما کار میکند. شما همه چیز را به تنهایی یاد میگیرید و افراد مربوطه هیچ تلاشی نمیکنند که به شما آموزش های لازم را بدهند و این ممکن است شمارا ناامید و خسته کند در نهایت شما فکر کنید که شغل شما اشتباه است.
  4. شما احساس امنیت ندارید: البته امنیت شغلی در هیچ جا تضمین کامل ندارد. حالا فرض کنید که شما در یک شرکت سالم و با فرهنگ شروع به کار کرده اید خوب طبیعتا انتظار دارید که امنیت و احترام برقرار باشد. اما شوخی ها و رفتارهای اشتباه باعث شده اند که شما بترسید و اعتماد بنفس همچنین آرامش خود را از دست بدهید. عدم اعتماد باعث میشود که در احساس ناراحتی در شماش کل بگیرد.

 چه باید بکنیم اگر احساس کردیم در یک حرفه یا شغل اشتباه گیر کرده‌ایم؟

  1. با رئیس خود صحبت کنید و این موضوع را با او در میان بگذارید. کاملا توضیح دهید دقیقا از چه چیزی ناراضی هستید گاهی فقط یک سوتفاهم کوچک باعث میشود شما شغل خود را رها کنید با صحبت کردن خیلی از مسائل حل میشوند.
  2. به خود و شغلتان فرصت بدهید و عجولانه تصمیم نگیرید ممکن است طی چند روز مشکلتان رفع شود و بتوانید ادامه دهید.
  3. با همکارانی که سابقه بیشتری نسبت به شما دارند  صحبت کنید و از آنها مشورت بگیرید. شاید آنها هم قبلا مشکل شما را داشته اند و توانسته‌اند راه حلی برای آن پیدا کنند. شاید پیشنهادی بدهند که به ذهن خودتان نرسیده است.
  4. در این مرحله می توانید به دنبال یک شغل جدید باشید.
  5. موقعیت فعلی خود را ترک کنید. همانطور که مشخص است ابتدا دنبال شغل جدید باشید و سپس از شغلی که نمیخواهید جدا شوید.
  6. رزومه خود بروز کنید. شما مدتی مشغول یک شغل بوده‌اید قطعا به مهارتهای شما تا حدودی اضافه شده است و همان کار جزو رزومه شما میتواند باشد تصمیم با شماست که آن را جزو رزومه خود بدانید یا خیر!

دروغ های رایجی که نباید به خود بگویید!

وقتی دچار مشکل می شوید در شغل خود ممکن است به خود دروغ‌هایی بگویید مثلا چرا شغل دیگری نمی توانم پیدا کنم؟ پیدا کردن شغلی درست و مناسب برای هرکسی دشوار است و اگر در شغل فعلی خود خوشحال نیستید شما تنها نیستید.

من از شغلم متنفرم اما نمیتوانم آن را ترک کنم!

اگر از شغل خود متنفرید اما عواملی مثل ترس، خشم و شرم باعث میشوند آن را کنار نگذارید کسی که بیشتر از همه آسیب میبیند خود شما هستید. حق با شماست و این طبیعی است که برای شما سخت باشد از یک چرخه‌‌ خارج شوید اما سعی کنید این عوامل را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و ببینید که آیا ترک نکردن کار برای شما بهتر است؟ یا ترک کردن آن و رو به رو شدن با ترستان؟

فقط یک سال دیگر اینجا می مانم!

این جمله کاملا اشتباست و در واقع شما خودتان را فریب میدهند. اگر از کاری ناراضی هستید بهتر است آن را طی مدت یک ماه دوباره بررسی کنید و اگر باز راضی نبودید آن را ترک کنید. اگر کاری نامناسب است ممکن است در یک سال اتفاق عجیبی نیفتد که نظر شما را تغییر دهد و با به تعویق انداختن آن خودتان را بیشتر عذاب می دهید.

چیزی مرا آزار میدهد اما حقوق خوبی دریافت میکنم!

دقت داشته باشید پول عنصر مهمی در زندگی است اما اینکه شما برای خودتان و شخصیتتان و جوانیتان ارزش بیشتری قائل بشید مهمتر است. زمان چیزی است که از دست میرود و قابل برگشت نیست پس خودتان را نادیده نگیرید و کاری را انجام دهید که واقعا به آن علاقه دارید.

اگر کار خود را ترک کنم شركت شکست خواهد خورد!

کار و حرفه‌ی شما در هر شغلی هرچقدر هم مهم باشد شخصی پیدا میشود که کار شما را انجام بدهد. حتی اگر شما به عنوان تنها کارمند آن شرکت باشید. به خودتان اجازه ندهید به خاطر ترک کاری که از آن لذت نمیبرید احساس گناه کنید.

نمیدانم چگونه شروع کنم! نمیتوانم شغل جدیدی داشته باشم!

اینکه نمی دانید از کجا شروع کنید بسیار طبیعی است. اما شما در شغل جدیدتان تازه کار هستید و حتی اگر کار جدید برایتان ترسناک است بهتر از اتلاف وقتتان است. پس خودتان را با این جملات فریب ندهید و به خودتان دروغ نگویید.

اگر در شغلمان دچار خطایی شدیم چه اقدامی انجام دهیم؟

اگر در محل کارتان دچار اشتباه و خطایی میشوید طبیعی است ولی می توانید اقداماتی انجام دهید که از تکرار آنها جلوگیری کنید:

  1. خطای خود را بپذیرید: حتما و حتما راجب اشتباهی که کردید و نحوه‌ی رخ داد آن را به تیم خود توضیح دهید و کاملا صریح بیان کنید با این کار آنها شما را بهتر درک میکنند و بعد با تیمتان همراه شوید تا این مشکل زودتر حل شود.
  2. عذرخواهی: عذرخواهی از هرکسی که تحت تاثیر اشتباه شما به مشکل خورده است. این کار باعث میشود دیگران بدانند شما در کارتان مسئولیت پذیر و صادق هستید. همچنین به خودتان کمک میکند احساس بهتری داشته باشید.
  3. کنترل احساسات: طبیعی است که بعد از وقوع اشتباه احساس خجالت و ناامیدی داشته باشید ولی بسیار مهم است که احساسات را کنترل کنید و به خود انرژی مثبت را برگردانید. از اشتباهاتتان درس بگیرید.
  4. علت: به خوبی بررسی کنید که چه چیزی باعث شده است این اتفاق بیافتد. با اینکار راحتتر می توانید از وقوع دوباره آن جلوگیری کنید.
  5. راه حل: حالا بهتر است به دنبال راه حلی برای درست کردن مشکل باشید. وقتی راه حلی پیدا کردید آن را با همکارانتان هم بگویید و تصمیم بگیرید. اگر انجام راه حل به وظایف همکارانتان اضافه کرده است سعی کنید تا حد امکان آن را کاهش دهید .

چگونه در شغلمان از اشتباهات جلوگیری کنیم؟

چند نکته وجود دارد که اگر به آنها بیشتر توجه کنید احتمالات اشتباهات در کار شما کاهش میابد:

  1. برای روز خود برنامه ریزی کنید تا انرژی بیشتری برای کارتان داشته باشید. کارهای مهمتر را زمانی که انرژی بیشتری دارید انجام دهید.
  2. کار خود را مرور کنید هرگاه پروژه یا فرایندی با اهمیت بالا را انجام میدهید سعی کنید حتما آن را مرور کنید.
  3. از مواردی که حواستان را پرت میکند دوری کنید.
  4. وقتی کار جدیدی باید انجام دهید حتما در مورد آن سوال کنید‌ تا به خوبی نقش خود را ایفا کنید. وقتی اطلاعات شما راجب کاری که میخواهید انجام دهید کامل باشد احتمال خطا کاهش میابد.
  5. هر ۹۰ دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشید به ذهن خود اجازه دهید کمی از فضای کاری فاصله بگیرد. تا به ادامه‌ی کارها بهتر برسد.

آیا طبیعی است که از یک شغل جدید نا امید شویم؟

اگر شما در شروع اینکار بسیار هیجان زده بودید میتواند طبیعی باشد. ولی خونسردی خود را حفظ کنید و بررسی کنید چه چیزی باعث شده است شغل خود را دوست نداشته باشید و احساس ناامیدی کنید.


مطلب پیشنهادی:

فرسودگی شغلی چیست و چگونه رخ میدهد؟