logo
مدیریت کسب و کار

راه های کاهش تاثیر تورم برکسب و کارهای کوچک

راه های کاهش تاثیر تورم برکسب و کارهای کوچک

 

تورم چیست به زبان ساده

چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟ آیا علتی وجود دارد که این افزایش قیمت ها بوجود می آیند؟ وجود این همه تغییرات در قیمت محصولات نشانه چیست؟ تمامی این سوالات یک علت دارند و آن تورم است. راه هایی که ممکن است آن را در کسب و کارمان کمرنگ تر کند را مورد بررسی قرار میدهیم.

بطورخلاصه و مفید تورم یعنی افزایش قیمت ها دریک کشور و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم. زمانی که تورم یک کشور کاهش یابد قدرت خرید افزایش می یابد و بالعکس، این به زبان ساده تر، یعنی با پولی که قبلا داشتیم میتوانستیم کالای بیشتری بخریم ولی در حال حاضر با وجود تورم پولمان ارزش کمتری دارد و کالا و خدمات کمتری با آن میتوانیم انجام دهیم اینگونه با افزایش تورم مردم قدرت خرید را از دست میدهند و بر زندگی عموم مردم تاثیرمیگذارد که منجر به کاهش رشد اقتصادی میشود.

تورم تاثیر کلی تغییرات قیمت درمجموعه متنوعی از محصولات و خدمات را اندازه گیری میکند  که به ما افزایش سطح قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد یک کشور در یک بازه زمانی مشخص را نشان میدهد.

چگونه تورم بر کسب و کارهای کوچک تاثیر میگذارد؟

چگونگی تاثیر تورم بر کسب و کار شما به عواملی مانند صنعت، زنجیره تامین، بدهی، تقاضای مشتری و بهره وری کارکنان دارد. اگر چه تورم در حالت معمولی برای شروع یک کسب و کار منفی است اما میتواند یک ابزار آموزشی مفید هم باشد. فعالیت در یک محیط اقتصادی ناپایدار میتواند کمک کند تا مهارت ها و بینش های ارزشمند را بیاموزید. در کل تورم بر رویه کسب و کارها تاثیر منفی و مثبت دارد که در این مقاله آنها را با هم بررسی میکنیم:

اثرات مثبت تورم:

درست است که تورم برخی از مصرف کنندگان را مجبور میکند تا هزینه ها را کاهش دهداما میتواند هزینه ها را تحریک کند و تقاضا برای محصولات و خدمات را افزایش دهد. 

  • تورم هزینه هارا تشویق میکند: تورم میتواند مصرف کنندگان را به خرج کردن به جای پس انداز تشویق کند، زیرا قدرت خرید پول آنها در طول زمان کاهش میابد. 
  • قیمت بالاتر برابر با درآمد بالاتر: در طول یک دوره تورم، شرکت ها میتوانند فروش محصولات را با قیمت های بالاتر را توجیه کنند و درآمد بیشتری کسب کنند و بدانند که مشتریان وفادار خواهند ماند زیرا آنها فشار های اقتصادی بر کسب وکارهای کوچک را درک میکنند.
  • بهبود خدمات مشتری: هر تاثیری که تورم بر کسب و کار شما داشته باشد در نهایت شما باید همچنان بر ارزش و کیفیت کار خود تمرکز کنید. هنگامی که مشتریان احساس کنند خدمات شما عالی است و یک مشکل خاص را حل میکند در نتیجه وفاداری بیشتر در طول زمان دارند.

اثرات منفی تورم: 

تورم چالش های خود را دارد افزایش هزینه ها میتواند بر همه چیز از کالاها، نیروی کار و اجاره تاثیر گذار باشد و سوددهی و رقابت را دشوار کند. تورم همچنین میتواند هزینه های مصرف کننده را کاهش دهد. در نهایت در یک بازار ناپایدار برای صاحبان کسب و کار دشوار است که هزینه هارا پیش بینی کنند، تقاضا را پیش بینی کنند و جریان نقدی را مدیریت کنند. 

در زمان تورم برای کسب و کار چه باید کرد؟

تورم برهمه خدمات و کالاها همچنین از سودآوری تا رضایت مشتری تاثیر میگذارد و برای همه صاحبان کسب وکار نگران کننده است اما میخواهیم بدانیم در زمان تورم چگونه درامد نهاییمان را افزایش و از کسب و کار کوچیکمان در تورم محافظت کنیم؟

  1. وام تجاری: اگر برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان، استخدام کارمندان جدید،  بازاریابی بیشتر برای جذب مشتری، خرید تجهیزات برای تسهیل کارها و سرمایه گذاری در ملک یا زمین نیاز به سرمایه بیشتری دارید، وام تجاری میتواند به شما کمک کند.

  2. افزایش قیمت ها: افزایش صحیح  قیمت‌ها یکی از موثرترین راه‌ها برای حفظ سوددهی در زمان تورم بالاست. البته این میتواند یک حرکت خطرناک باشد زیرا ممکن است برخی از مشتریان با این افزایش قیمت موافق نباشن و نپذیرن و این یعنی از دست دادن مشتریان.
  3. کاهش هزینه های کسب و کار: همانطور که هزینه های خود را بررسی می کنید، سود و زیان کارها را  در نظر بگیرید. سعی کنید هیچ هزینه ای را که برای رفاه کارکنان، کارایی عملیاتی یا رضایت مشتری ضروری است کاهش ندهید. در مواردی مانند انتقال محل کار به محلی به صرفه تر یا اجاره دادن بخشی از فضای مغازه صرفه جویی کنید. همچنین برای بازاریابی از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
  4. حفظ کارکنان: ممکن است برای برآورده کردن تقاضای مشتری تلاش کنید و کارگران ارزشمند خود را از دست بدهید برای اینکه نیروی کار خود را حفظ کنید، به این فکر کنید که چه چیزی می توانید به کارکنان خود ارائه دهید.
  •  از کارمندان خود نظرسنجی کنید تا بفهمید آنها چه تقاضایی دارند.
  • مزایایی فراتر از بیمه درمانی را معرفی کنید مانند کمک هزینه سلامتی یا مرخصی قابل انعطاف
  • ساعات کاری منعطف یا به کارمندان در مورد شیفت کاری خود نظر بیشتری بدهید.
  •  رفاه کلی کارکنان خود را در اولویت قرار دهید و حواستان به تعادل سالم کار و زندگی باشد.

 

مطلب پیشنهادی:
راهکار های کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و بهره وری

شروع یک کسب و کار در زمان تورم:

دشوار است که بدانید تورم چه زمانی کاهش میابد و تغییر میکند اما اگر شما قصد شروع یک کسب و کار را دارید در ادامه پیشنهاداتی داریم تا به شما کمک کنیم:

  1. تحقیقات: مهم است که قبل شروع کسب و کار بدانید آب و هوای اقتصادی فعلی چگونه است و چه تاثیری میتواند بر کسب و کار شما داشته باشد. علاوه بر مشخص کردن تاثیری که بر هزینه کالا و خدمات شما دارد باید درک کنید که چه تاثیری بر پایه مشتری شما دارد.
  2. برنامه های خود را تنظیم کنید: افزایش بیشتر تورم ممکن است برنامه های شما را عقب بیندازد که میتواند شامل افزایش قیمت ها، کاهش هزینه ها و تغییر تکنیک های بازاریابی باشد.
  3. روی نقاط قوت تمرکز کنید: میتوانید از تورم بالا به عنوان فرصتی برای تمرکز بر بهترین کار ممکن استفاده کنید. چه چیزی کسب و کار شما را منحصر به فردتر میکند؟ و نقاط قوت را یادداشت کنید.
  4. کسب و کاری را انتخاب کنید که رکود نداشته باشد: یک کسب وکار یا صنعت را انتخاب کنید که کمتر در معرض تورم بالا یا رکود اقتصادی باشد مانند مراقبت های بهداشتی، غذا، حمل و نقل، خدمات مالی، آموزش.
  5. راه هایی برای کاهش هزینه ها: شروع یک کسب و کار پر هزینه است اما به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه های جاری با استفاده از تکنولوژی برای ساده سازی گردش کار و خودکار کردن وظایف وقت گیر، کسب و کار خود را در صنعت تحکیم کنید.
  6. صبور باشید: انتظار نتایج یک شبه نداشته باشید حتی زمانی که تورم در سطح درستی است. ایجاد یک کسب و ک زمان میبرد. مراقب باشید.

چه زمانی برای شروع یک کسب و کار کوچک در زمانی که تورم هست خوب است؟

زمان خوب برای شروع یک کسب و کار زمانی است که نیاز به محصول و خدمات شما وجود دارد. زمانی که منابع و اشتیاق برای موفقیت آن به اندازه کافی داشته باشید.

نحوه صحیح قیمت گذاری محصول در تورم:

آیا در زمان تورم محصولات زیادی میفروشید ولی سودی ندارید؟ایا جنس های عالی می اورید ولی فروش خوبی ندارد؟ ممکن است نحوه قیمت گذاریتان مشکل داشته باشد.

  1. قیمت ها را عاقلانه افزایش دهید با افزایش غیرعاقلانه قیمت، مشتری خود را از دست می دهید پس قیمت را کم کم افزایش دهید و با خدمات و جوایز اضافی مشتریتان را جذب کنید.
  2. چند محصول را با قیمت بالاتر بسته بندی کرده که مشتریان با خرید هر کدامشان، یک هدیه دریافت کنند.
  3. ضمانت های تمدید شده برای محصولات با قیمت بالا در نظر بگیرید همچنین میتوانید قیمت بالایشان را با ارسال رایگان جبران کنید یا تخفیف دهید.
  4. با تقویت خدمات مشتری، سرگرم کننده تر کردن فرآیند خرید، ساده کردن پرداخت ها روی تجربه مشتری خود سرمایه گذاری کنید.
  5. تاکتیک های بازاریابی خود را تغییر دهید،ممکن است لازم باشد یک محصول را به گونه ای متفاوت قرار دهید تا قیمت بالاتر را توجیه کنید.

تورم بالا چه زمانی به پایان خواهد رسید؟

تورم متوقف نمیشود این واقعیتی است که باید بدانید. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که انتخاب کنید چگونه این وضعیت را در کسب و کار خود مدیریت کنید. شما یا میتوانید تصمیم بگیرید که همیشه سود کوچکی داشته باشید و هزینه های خود را به حداکثر برسانید و یا میتوانید که بر روی سرمایه گذاری در کسب و کار خود تمرکز کنید و به سرعت رشد کنید. این بستگی به اولویت های شما به عنوان یک صاحب کسب و کار دارد.

جمع بندی

در کل تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم میشود و قائدتا کسب و کار های کوچک تاثیرات منفی بیشتری از این اتفاق میبینند. برای کاهش این تاثیرات راهکار های ذکر شده در بالا میتواند کاربردی باشد و به شما کمک کند بخصوص افزایش صحیح و اصولی قیمت ها و افزایش مشتریان وفادار به کسب و کار خود.

سرگرم کننده تر کردن مراحل  و تخفیف هنگام خرید میتواند در افزایش فروش شما تاثیر چشمگیری داشته باشد.