logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

اشتباهات رایج استارت آپ ها

اشتباهات رایج استارت آپ ها

حتما شما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا استارتاپ ها شکست میخورند یا چرا اصلا برخی به خوبی پیشرفت میکنند. شما میدانید که بسیاری از استارتاپ ها به دلیل اینکه خیلی سریع رشد میکنند شکست میخورند؟ یا اینکه میدانستید استخدام بیش از حد آهسته، تصمیم گیری های مالی ضعیف، نرخ های بالا و یا سرمایه گذاری کم در زیرساخت ها، تنها چند دلیل از این است که استارتاپ های امیدوار شکست میخورند.

در این مقاله ما نگاهی دقیق به نشانه هایی که یک شرکت چه اشتباهاتی انجام میدهد و چگونه میتواند از این اشتباهات جلوگیری کند می اندازیم.

اشتباهات استارتاپ ها

استارتاپ ها سفر را پرشور و شوق آغاز میکنند. کارآفرینان قبلا مسیری که استارتاپ ها میخواهند شروع کنند را رفته اند و به راحتی میتوان از آنها کمک گرفت. تقریبا تمام شرکت ها و کسب و کارها دلایل مشترکی برای شکست خود دارند. آنها بارها و بارها در دام می افتند اما اگر بتوانند از این اشتباهات راه اندازی کسب و کار جلوگیری کنند شانس آنها به طور قابل توجهی بهبود میابد. در این قسمت ما برخی از این اشتباهات را بررسی میکنیم:

1- تحقیقات بازار و ایده درست

تحقیقات بازار مناسب قبل از ساخت و ساز ضروری است. فکر کردن به یک محصول که مردم واقعا به آن نیاز دارند. استارتاپ بودن یعنی شما به یک استخر پرخطر شیرجه میزنید. گاهی حتی نمیدانید چه میخواهید و هیچ ایده ای ندارید که میخواهید به چه چیزی برسید و تا کجا می خواهید پیش روی داشته باشید. بنابراین بهتر است که رویه یک نقطه ی عطف خود تمرکز کنید و در مورد آن تحقیق داشته باشید.

2- آماده سازی قوی

قبل از شروع یک کسب و کار از نظر جسمی و ذهنی آمادگی پیدا کنید. قبل از آن اطمینان حاصل شود که شما مهارت های لازم و دانشی در راستای کاری که میخواهید شروع کنید دارید یا خیر. مطمئن شوید که شما توسط هر نوع فشار اجتماعی، خانوادگی و … آشفته نمی شوید و در صورت آشفته شدن میتوانید اوضاع را کنترل کنید.

3- پرش یا افکار زیاد

شما ممکن است که صد ها فکر و ایده داشته باشید. اما قادر به تصمیم گیری در مورد منابع و اضافه کردن یا کم کردن چیزی از آن نیستید. شما بارها و بارها در مورد چیزهایی که فکر میکنید که ممکن است گردش کار شما را خراب کند. گاهی اوقات پرش یا بیش از حد فکر کردن به طرح کسب و کار شما ممکن است به عنوان یک اشتباه در یک استارتاپ محسوب شود.

4- زیرساخت ها

راه اندازی یک کار آسان نیست ممکن است شما ایده های زیادی داشته باشید اما قادر به پیدا کردن مسیر درست نیستید. شما همچنین نیاز به بنیانگذاران برای تامین مالی و منابع یا زیرساخت های راه اندازی خود دارید.

5- انعطاف پذیری پایین

بسیاری از شرکت هایی که شکست خورده اند به این دلیل بوده است که آنها به تغییر پایبند نبوده اند. به کارآفرینان پیشنهاد میشود که انعطاف پذیری خود را در یک رویکرد و کار خود نشان دهند. یک برنامه دیگر ایجاد کنید و شروع به کار کردن روی آن کنید. حتی اگر این برنامه کار نکرد یک برنامه ی سوم یا چهارم هم داشته باشید.

6- استخدام خیلی زود

استخدام کارکنان خیلی سریع یا استخدام افراد برای تمام دقت در صورتی که فعالیت پاره وقت ممکن است منطقی تر باشد. یا استخدام یک کارمند زمانی ک یک پیمانکار فرعی می تواند همان عملکرد را انجام دهد.

7- نیاز های مالی و مدیریت آنها

 امور مالی همیشه بخش مهمی از یک کسب و کار است شما باید برآوردهای صحیح از نیاز های مالی خود را با در نظر گرفتن تمام متغیرها داشته باشید. اگر خودتان توانایی این کار را ندارید حتما یک حسابدار استخدام کنید و هزینه های مورد نیاز را که ممکن است در سرمایه گذاری،موجودی، مواد خام، سرمایه گذاری در توزیع، فروش و بازاریابی و هزینه های متفرقه و … را محاسبه کنید. و چارچوب زمانی را برای هر کار تنظیم کنید.

8- اعتماد کورکورانه به کارشناس

شما باید آنچه که مردم با مزایا و معایب آن میگویند تجزیه و تحلیل کنید و سپس قضاوت کنید. با این حال توصیه این است که به کارشناسان گوش دهید اما به آنچه را که شهود شما می گوید عمل کنید. درست است که اگر شما در یک وضعیت گیج کننده قرار گرفتید یعنی زمانی که تصمیم گیری برای شما دشوار است به دقت در مورد آنچه که در شرایط فعلی برای شما بهتر است فکر کنید و بر همان اساس عمل کنید.

9- پیدا کردن شکاف بین فروش و سود

 فرض کنید شما فروش خوبی داشته اید اما نسبت به آنچه انتظار داشتید سود کمتری داشته اید. بنابراین این بین چیزی موجب از دست دادن سود شما شده است پس همیشه شکاف بین فروش و سود خود را تجزیه و تحلیل کنید.

10- تفسیر اشتباه بازار

شما ممکن است راه اندازی خود را به پایان برسانید اگر بازار هدف خود را اشتباه تفسیر کنید. به عنوان مثال می توانید شرکت نوکیا را در نظر بگیرید، نوکیا قبلا در اوج بود و پیشرفت خوبی داشت اما اشتباهات زیادی داشت. این شرکت با تفسیر اشتباه بازار خود قبول نداشتن رقبای اندرویدی خود با مایکروسافت همکاری کرد و سیستم عامل خود را ویندروز اعلام کرد که در نهایت به دلیل اینکه برنامه های ویندوزی محدودتر از اندروید و ios  بود تا حد ورشکستگی رفت.

11- پول حلال همه ی مشکلات نیست

 پول میتواند میلیون ها مشکل را حل کند اما نه همه ی مشکلاتی که با آنها روبرو هستید. هرگز فکر نکنید که پول برتر است، تکنیک حل مسئله یا توانایی رهبری شما برای کسب و کار شما بهتر از پول است.

مطلب پیشنهادی:

چگونه هدف گذاری کنیم؟

اشتباهاتی که استارتاپ ها در حال رشد سریع مرتکب میشوند

همانطور که گفتیم رشد سریع یک مشکل گیج کننده است که اکثر تیم های راه اندازی متوجه آن نمی شوند. نگاهی دقیق به برخی از این اشتباهات بیندازیم و همچنین راه حل هایی برای تشخیص و غلبه بر آنها در زمان داشته باشیم. این مطالب حاصل صحبت با استارتاپ ها و یا مشاورانی که برای استارتاپ ها کار کرده اند است:

رشد بیش از حد سریع و بدون تدارکات

بزرگترین اشتباهاتی که استارتاپ ها مرتکب می شوند. مقیاس بندی بدون داشتن استراتژی رشد مناسب و منابع اختصاصی است. اینکه به درستی رشد را مدیریت نکنید یعنی دچار یک اشتباه بزرگ شده اید. دقت کنید که همه ی بخش های کسب و کار باید رشد کنند نه فقط فروش. اگر رشد به درستی مدیریت نشود ممکن است که قادر به انجام سفارشات و یا خدمات برای مشتری نباشید. شما باید برنامه ریزی و پیش بینی داشته باشید.

بسیاری از استارتاپ ها با رشد بالا فراموش میکنند که عملیات و تدارکات خود را بررسی کنند. اما عدم انجام این کار باعث میشود که به تنگناهایی برای رسیدگی به سفارشات مشتریان بیفتند. برای مثال وب سایت به مشکل میخورد. چرا؟ به این دلیل که آنها فقط پهنای باند کمی را برای حجم کمی از ترافیک خریداری میکنند و این باعث به تاخیر افتادن سفارشات می شود زیرا آنها کارکنان کافی برای پردازش ندارند. همه ی این ها به این دلیل است که آنها پیش بینی درستی نداشته اند و در حالی که رشد خوبی دارند اما از رسیدگی به تدارکات غافل شده اند. البته این موضوع زمانی که شما به دنبال فرصت های بیشتر در یک زمان می خواهید هم رخ میدهد.

استخدام خیلی سریع

خیلی شركت ها بدون در نظر گرفتن اینکه حجم کار را بدانند و به درستی تقسیم کنند کارکنان زیادی را استخدام میکنند و هزینه های زیادی برای آنها به بار می آید. در حالی که بهتر است این وظایف اولویت بندی شود نسنجیده بودن در این استخدام ها مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

عدم سرمایه گذاری در زیرساخت ها

 خرابی سرور ها، رسیدگی به هجوم مشتری ها و درخواست آنها می تواند هفته ها طول بکشد به این دلیل که شما به اندازه کافی در زیرساخت های خود سرمایه گذاری نکرده اید. هنگامی که شما یک استارتاپ کوچک هستید برقراری ارتباط با چند نفر آسان است اما هنگامی که شما به سرعت در حال رشد و استخدام هستید، حفظ ارتباط سریع و دقیق، بسیار سخت است و نمیتوان آنها را آسان و بدیهی دانست زیرا در این صورت خیلی از فرصت ها را از دست خواهید داد.

سرمایه گذاری کم در بازاریابی

بازاریابی قوی میتواند پیشگام رشد سریع باشد بنابراین شاید برای شما عجیب باشد که ما چنین چیزی را بیان میکنیم. اما ما چنین چیزی نگفتیم که حتما رشد سریع باعث شکست میشود در واقع ما فقط احتمالات را توضیح و گوش زد میکنیم.

گاهی اوقات کسب و کار ها بازاریابی را متوقف میکنند یا کمتر میکنند زیرا فکر میکنند چیزی تغییر نخواهد کرد و رشد ادامه خواهد داشت. خیلی از کسب و کارها وقتی به سرعت در حال رشد هستند دیگر از بازاریابی خاصی استفاده نمی کنند بلکه ترجیح میدهند از طریق بازاریابی دهان به دهان نام تجاری آنها گسترش یابد اما 100 درصد تضمین نشده است، زیرا نمیتوان گفت هر مشتری دقیقا از محصول شما راضی است و آن را به دیگران توصیه میکند. پس در دراز مدت ممکن است بازار کار شما راکد شود.

مدل کسب و کار اشتباه

داشتن یک مدل کسب و کار نامناسب یک اشتباه رایج است. اساسا مدل کسب و کار روشی است که ایجاد ارزش میکند برای مشتریان خود و سپس تولید سود از آن نشان میدهد. این ارزش ها معمولا از بازخورد بازار در مورد محصول خدمات راه اندازی میکند. در این صورت بهتر است که یک مدل کسب و کار قوی ایجاد کنید و به خاطر داشته باشید که به طور مداوم آن را بهبود ببخشید با توجه به تغییرات بازار و مشتری ها.

تصمیمات ناآگاهانه

هنگامی که همه چیز به سرعت پیش می رود و رشد سریع اتفاق می افتد می تواند فشار زیادی برای تصمیم گیری فوری وجود داشته باشد که میتواند بر موفقیت آینده شما تاثیر بگذارد. حالا این تصمیم گیری میتواند از هر موضوع باشد یا استخدام و یا سفارشات مشتری یا بهبود زیرساخت ها که هر کدام از این ها با یک تصمیم ضعیف میتواند یک عقب نشینی عظیم باشد. شما باید تمرکز خود را حفظ کنید داشتن تمرکز بالا به شما کمک میکند که از احساس خستگی یا بی نظمی جلوگیری کنید و اشتباهات را به حداقل برسانید.

جمع بندی

هر استارتاپی با موانعی روبرو  و در طول مسیر اشتباهاتی را مرتکب خواهد شد. اما برخی از اشتباهات می توانند مضر باشند و یا حتی منجر به شکست می شوند. با مطالعه این چالش های رایج و راه حل های آنها میتوانید از بروز آنها جلوگیری کنید و مسیر خوبی را برای کارتان پیش بگیرید.

مطلب پیشنهادی:
آشنایی با کار تیمی و تیم سازی