logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

چگونه هدف گذاری کنیم؟

چگونه هدف گذاری کنیم؟

کلمه‌ی اهداف این روزها بسیار استفاده میشود به طوری که ممکن است برای برخی گیج کننده باشد که آنچه واقعا یک هدف است چیست؟

اهداف چه هستند و چه نیستند؟

قبل از تعیین هدف باید بدانیم هدف چیست. هدف چیزی است که شما میخواهید به آن برسید این دلیلی است که شما و یا گروهی از مردم برای دستیابی به آن برنامه ریزی میکنید و متعهد هستید. هدف یک رویا یا یک مهلت است.

انواع هدف

انواع مختلفی از اهداف وجود دارد که افراد میتوانند برای خود تعیین کنند در اینجا برخی از رایج ترین ها را بررسی میکنیم:

  1. اهداف کوتاه مدت: اهدافی هستند که میتوانند نسبتا سریع و معمولا در عرض چند روز، هفته یا چند ماه به دست بیایند بنابراین میتوان آنها را بیشتر به اهداف سالانه، ماهانه، هفتگی و اهداف روزانه تقسیم کرد.
  2. اهداف بلند مدت: اهدافی هستند که نیاز به یک دوره طولانی تر برای انجام دارند معمولا چند ماه یا چند سال طول میکشد.
  3. اهداف شخصی: اینها اهدافی هستند که مربوط به زندگی شخصی هستند مانند سلامت، روابط و یا سرگرمی ها.
  4. اهداف حرفه ای: این اهداف که مربوط به حرفه ها و مهارت ها هستند شامل: عملکرد شغلی، ارتقاء و توسعه مهارت است.
  5. اهداف مالی: این اهداف که مربوط به مسائل مالی میشود شامل: پس انداز، پرداخت بدهی و یا سرمایه گذاری است.
  6. اهداف علمی: این اهداف مربوط به تحصیلات هستند مانند کسب مدرک یا بهبود نمرات و یادگیری.
  7. اهداف اجتماعی: مربوط به زندگی اجتماعی هستند مانند پیدا کردن دوستان جدید بهبود مهارت های ارتباطی.

نکته: مهم است نوع هدفی که با ارزشها و اولویت های شما هماهنگ است را شناسایی کنید تا تعیین هدف موثر باشد.

مطلب پیشنهادی:

شبکه سازی

چرا تعیین هدف مهم است؟

تعیین هدف مهم است زیرا جهت و مسیر را برای شما روشن میکند و شناسایی میکنید که چه چیزی میخواهید به دست آورید.

برخی دلایل را بررسی میکنیم

  •  حس هدایت: صرف وقت برای فکر کردن درمورد چیزی که از زندگی میخواهید به شما حس هدف میدهد. به عنوان مثال شما میتوانید یک برنامه ۵ ساله را برای زندگی خود ایجاد کنید داشتن یک برنامه بلند مدت کمک میکند که از رویا پردازی به واقعیت برسید.
  •    تصویر بزرگتر: تعیین هدف کمک میکند تا یک گام به عقب برداریم و دیدگاهی در مورد آنچه واقعا مهم است داشته باشیم. همچنین در محل کار تعیین هدف به تیم کمک میکند تا کل تصویر را به دست آورند و در نقش خود بهتر عمل کنند.
  •  انگیزه: طبیعتا تعیین اهداف به شما چیزی برای آرزو کردن  می دهد. داشتن یک هدف خاص چشم اندازی روشن برای شما فراهم میکند و ایجاد انگیزه میکند.

نکات مهم تعیین هدف

  1. احساسات: تصمیم گیری راجب اینکه ارزش های شما چیست و شما باید در مورد اهداف خود پرشور باشید. اهداف شما باید برایتا معنی دار باشد به محض رسیدن به آنها احساس غرور به شما بدهند.
  2. انتخاب اهداف کنترل شونده: اگر هدف شما خارج از کنترل شما باشد نمی توانید کنترل کنید که آیا به آن دست میابید یا خیر! همچنین اهداف شما نباید وابسته به دیگران باشد و به هیچ عامل خارجی.
  3. تصور آینده: کمی وقت بگذارید تا ببینید دوست دارید زندگیتان چگونه باشد؟ آینده ایده آل شما چه چیزی است؟ به عنوان مثال اگر اهداف شغلی خود را تعیین می کنید از خودتان سوال کنید که آیا شما را در مسیر درست قرار میدهد؟ چقدر پول می خواهید کسب کنید یا روزانه چند ساعت میخواید کار کنید؟ حتی اگر این سوالات بلافاصله به شما در انتخاب یک شغل کمک نکنند قطعا باعث میشود متوجه شوید که اهداف شما چیست چه شغلی می خواهید؟

چگونه هدف گذاری کنیم؟

  1. آنها را بنویسید: فقط در مورد اهداف خود فکر نکنید بلکه آنها را بنویسید این باعث میشود اهداف شما ملموس تر و واقعی تر به نظر برسند. طبق مطالعات توسط فردی در دانشگاه کالیفرنیا افرادی که اهداف خود را مینویسند شانس بیشتری برای دستیابی به اهداف بیشتری نسبت به کسانی که اهداف خود را نمینویسند دارند.
  2. اهداف قابل مشاهده: اهداف نوشته شده خود را در جایی قرار دهید که آنها را ببینید جایی که به طور منظم به شما یادآوری شود که میخواهید چه کاری انجام دهید. بهترین مکان ها می تواند بر روی آینه ها یا روی در یخچال باشد. همچنین برای کارهای تیمی هم باید جایی باشد که همه ی اعضای تیم بتوانند هر روز آن را ببینند.
  3. بخش بخش کردن: اهداف اغلب بلند مدت هستند با بخش بخش کردن آنها به اجزای های کوچکتر می توانید آنها را قابل فهم تر و راحت تر کنید. از اهداف کوچک تر به عنوان نردبانی برای رسیدن به هدف اصلی استفاده کنید.
  4. برنامه: تا این مرحله فهمیدید که میخواهید برای چه چیزی تلاش کنید وقت این است که ببینید چگونه می خواهید به آنجا برسید.ایجاد یک برنامه عملی که شما را در مسیر نگه دارد بسیار مفید است.
  5. اقدام: اهداف به خودی خود به دست نمی آیند هنگامی که شما یک برنامه مشخص از چگونگی رسیدن دارید وقت آن رسیده است که اولین قدم را بردارید و دقت داشته باشید که حتی یک قدم کوچک هرچند کوچک باشد اما شما را به هدفتان نزدیک تر میکند.
  6. شناسایی موانع: واقع بین باشید زیرا در طول مسیر حتما با چالش هایی روبرو می شوید بهتر است از قبل فکر کنید و آن ها را تشخیص دهید و یادداشت کنید. آگاه بودن از آنها کمک میکند که کمتر ترسناک باشند و روبرو شدن با آنها راحت تر است.

مطلب پیشنهادی:

آشنایی با کار تیمی و تیم سازی

به چه مهارت هایی نیاز است؟

برخی از مهارت ها ضروری و مورد نیاز است برای تعیین هدف و دستیابی به موفقیت اما خبر خوب این است که می توانید با تمرین آنها را یاد بگیرید و آنها را توسعه دهید:

  • برنامه ریزی با کیفیت پایین تاثیر منفی بر عملکرد در رابطه  با اهداف دارد برنامه ریزی مناسب میتواند اولویت بندی و حفظ تمرکز بر روی کار را بیشتر کند در حالی که اگر نامناسب باشد ما را از هدف نهایی دور میکند.
  •  مدیریت زمان: مدیریت زمان یک مهارت بسیار مفید است. اگر ما به درستی جدول زمانی مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف در نظر نگیریم شکست خواهیم خورد. هرچه زمان بیشتری در مرحله برنامه ریزی صرف شود احتمال موفقیت بیشتر است.
  •  خود تنظیمی: یک فرد باید احساسات خود را تنظیم و مدیریت کند تا اهداف شخصی و اجتماعی خود را ارتقا دهد.
  •  تعهد و تمرکز: اگر ما با اهدافمان متعهد نیستیم تعیین هدف کار نخواهد کرد.

هر چند وقت یکبار باید اهداف را بررسی کنیم؟

هنگامی که اهداف شما تعیین می شود مهم است که آنها را دوباره بررسی و ارزیابی کنید بررسی اهداف فرصتی برای ارزیابی پیشرفت و اطمینان از اینکه آنها هنوز به هم و به شما مرتبط هستند یا خیر؟ آیا هنوز چیزی هست که میخواهید به دست آورید؟

  •  روزانه: 5 دقیقه هر شب بررسی کنید که شما امروز چگونه برای هدف خود تلاش کرده اید و برای روز بعد آماده شوید.
  • هفتگی: شما میتوانید اهداف خود را هر جمعه بررسی کنید تا ببینید نتیجه ی کاری شما چگونه بوده است.
  • سه ماهه: بررسی سه ماه یکبار عملکرد سه ماه گذشته را بررسی کنید که به شما کمک میکند نقاط ضعف و قدرت را ارزیابی کنید. شاید اهداف جدید داشته باشید یا بخواهید اهداف را ویرایش کنید. میتوانید از یک الگو، پرسشنام یا یک چک لیست استفاده کنید.
  •   سالانه: شما میتوانید اهداف بلند مدت خود را هر ساله بررسی کنید تا ببینید چه قدر به آنها نزدیک شده اید آیا اهداف واقع بینانه داشته اید!ً همچنین تصمیم بگیرید که میخواهید اهداف بلند مدت خود را ادامه دهید؟ تغییر دهید یا رها کنید.

 تعیین هدف چگونه بر سلامت روان تاثیر میگذارد؟

به گفته برخی افراد موفق تعیین هدف یک روش قوی برای افزایش سلامت روان است. همچنین تلاش برای رسیدن به اهدف میتواند عزت نفس شمارا بهبود ببخشد. دقت داشته باشید که منظور از سلامت روانی میتوند رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی باشد نه فقط عدم وجود بیماری یا اختلال روانی. رفاه عاطفی یعنی زمانی که شما احساس خوشبختیو رضایت دارید. رفاه روانی نشان دهنده ی زمانی است که شما توانایی مقابله با استرس و مشکلات روزمره را دارید و در نهایت رفاه اجتماعی یعنی برقراری ارتباط موثر با دیگران و ایفای نقش های اجتماعی.

چگونه بفهمیم هدف هوشمندانه ای داریم؟

هدف هوشمندانه چیزی بیشتر از یک فکر ساده است در واقع زمانی میتوانید بگویی هدف هوشمندانه ای دارید که یک مسیر موفقیت را به وضوح تعریف کرده باشید. این هدف باید خاص باشد و در مورد راه هایی که میخواهید به آن برسید بهتر است به خوبی فکر کنید. قابل اندازه گیری و معنی دار باشد. قابل دستیابی و عملگرا باشد یعنی باید بدانید که هدف شما در یک بازه ی زمانی مشخص قابل دسترسی هست یا خیر. واقع بینانه باشد و در نهایت این هدف به موقع و در زمان درست انتخاب شده باشد.

جمع بندی

در حالت کلی فهمیدم که هدف، یک نقشه ی راه برای ادامه ی زندگی و پیشرفت هر کسی است با این حال ما مجبور نیستیم هر لحظه زندگی خود را برنامه ریزی کنیم زیرا همه ما به روزهایی نیاز داریم که چیزی برای انجام دادن نداریم یا نمیخواهیم کاری انجام دهیم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.