logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

شبکه سازی

شبکه سازی

شبکه چیست؟

شبکه سازی یعنی تبادل اطلاعات و ایده ها در میان افراد با حرفه های مشترک و یا علاقه خاص که معمولا در یک محیط غیر رسمی تشکیل میشود و اکثر مواقع با یک نقطه ی مشترک آغاز میشود. شبکه معمولا برای گسترش حلقه ی آشنایان و اطرافیان است. همچنین برای پیدا کردن فرصت های شغلی و  افزایش آگاهی از اخبار در زمینه ها کاری شما بسیار مفید است.

شبکه سازی برای کسب و کارها کوچک

شبکه سازی صاحبان کسب و کار کوچک برای توسعه روابط با افراد و شرکت هایی است که ممکن است در آینده با آنها تجارت کنند. این شبکه سازی به آنها کمک میکند تا ارتباطات و اعتماد را در میان مردم نسبت به خود جلب کنند. 

شبکه سازی های آنلاین

سیستم عامل های شبکه حرفه ای مثل linkedin یک مکان آنلاین برای افراد است تا با سایر متخصصان ارتباط برقرار کنند به گروه های مختلف بپیوندند و اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از مزایای این برنامه این است که امکان این را میدهد تا رزومه های خود را قرار دهند و توسط کارفرمایان قابل مشاهده باشد و شرایط شغلی ایجاد کند.

مزایای شبکه سازی در کسب و کار

تعداد زیادی از متخصصان معتقدند که موفقیت شغلی رابطه ی مستقیمی با شبکه سازی دارد و این موضوع کاملا درست است و واقعیت دارد. افراد مختلفی که میبینید میتوانند به شما در پیشرفت و رشد کسب و کار شما بسیار کمک کنند. چندتا مزایای آن را با هم بررسی می کنیم:

  • رشد کسب و کار: هنگامی که شما با یک فرد ارتباط برقرار میکنید در واقع با شبکه آن شخص هم ارتباط برقرار کرده اید یعنی اگر آنها کسی را میشناسند که شاید یک سرمایه گذار یا مشتری برای کسب و کار شما باشد همین باعث میشود که معرفی و ارجاع دریافت کنید. برایان بناجارو که یک مشاور محتوای قدرتمند است با توجه به تجربیات خود میگوید: داشتن شبکه ای از مخاطبان به من اجازه داد تا با مشتریان به شیوه ای موثر تر و مستقیم تر دسترسی داشته باشم و از ساعت ها تماس و جلسات برای خدمات خود صرفه جویی کنم. 
  • استخدام موثر: شبکه سازی می تواند به شما در پیدا کردن افراد با استعداد که ویژگی های مورد نیاز شما را داشته باشد.
  • الهام گرفتن: به اشتراک گذاشتن چالش ها و تجربیات یا اهداف با افراد مختلف امکان تبادل ایده ها را می دهد هنگامی که دیگران ورودی را ارائه میدهند منجر به هجوم دیدگاه های جدید میشود که قبلا به آنها توجه ای نشده است.
  • پاسخ به سوالات: شبکه ها میتوانند به پیدا کردن پاسخ برای سوالات دشوار کمک کنند. پرسیدن سوالات که مانع پیشرفت شما شده اند و جواب آنها را نمیدانید و اشتراک گذاری آنها با دیگران بسیار کمک کننده است.
  • توسعه روابط: شبکه شما را به افراد متخصص و همفکر با منافع مشترک متصل میکند تعامل با همسالان اغلب به شما در ایجاد روابط قابل توجه برای اشتراک هدف ها و آرمان ها کمک میکند و همچنین دوستی های عمیقی ایجاد کند که در آن از یکدیگر به صورت حرفه ای و شخصی حمایت کنید.
  • رویا: شبکه سازی یک فرصت برای پیدا کردن شغل مناسب شما است. ملاقات با افرادی که کار ایده آل استخدام میکنند با کارآموزی را ارائه میدهند. همچنین شبکه میتواند به شما در مورد فرصت های شغلی جدید هشدار دهد و شما را مطلع سازد و شمارا به مدیران ارجاع دهد پس حتما اطمینان حاصل کنید که به دنبال چه چیزی هستید و در چه کاری مهارت دارید.
  • دسترسی به منابع و اطلاعات: شبکه سازی باعث میشود به یک استخر از منابع و اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا کنید. تعامل با افراد در زمینه های مختلف، شمارا با بینش ها و فرصت های جدید آشنا میکند.
  • اعتبار: ایجاد شبکه باعث میشود تا حرفه ای ها و متخصص ها، مهارت ها و دانش خود را به اشتراک بگذارند. همچنین با اشتراک و حمایت از یکدیگر باعث میشوند که شهرت افراد بیشتر شود و در مسیر کاری خود به پیشرفت بیشتر برسند و در نهایت برند آنها به شهرت خواهد رسید و به عنوان برند مورد اعتماد شناخته خواهند شد.

معایب شبکه سازی در کسب و کار:

در حالی که شبکه سازی از مزایای زیادی برخوردار است اما مهم است که از معایب آن هم مطلع باشید:

  • وقت گیر بودن فعالیت های شبکه: درگیر شدن با فعالیت های شبکه میتواند وقت گیر باشد. حضور در جلسات و رویداد ها، شرکت در شبکه های اجتماعی، زمان و انرژی زیادی را نیاز دارد. ضروری است که تعادل بین شبکه و سایر مسئولیت های خود ایجاد کنید تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنید.
  • احتمال عدم موفقیت در کسب و کار یا عدم موفقیت در شبکه سازی: همه فعالیت ها و تلاش ها در شبکه نتایج فوری ندارند. باید بدانید که برخی تعاملات ممکن است منجر به نتایج مطلوب برای همکاری و فرصت های تجاری نشوند. مهم است که در مسیر صبور باشید.
  • دشواری در ایجاد روابط واقعی: ایجاد روابط معتبر میتواند چالش برانگیز باشد. اینکه افراد فقط به منافع شخصی خود فکر میکنند میتواند مانع ایجاد روابط درست و واقعی شود.

شبکه سازی تجاری چگونه است؟

شبکه های کسب و کار به طور معمول در یک رویداد صنعتی اتفاق می افتد تا چندین حرفه ای بتوانند در یک مکان ارتباط برقرار کنند موضوعات مورد بحث قرار دهند یا ایده ها را مبادله کنند. چند روش را بهم بررسی میکنید:

  • سمینار تجاری: کارآفرینان معمولا در مورد موضوعات خاص سخنرانی میکنند گفتگو با شرکت کنندگانی که علایق یا سبک کاری مشترک با شما دارند میتوانند به شما در گسترش لیست مخاطبین و تبادل توصیه ها کمک کنند.
  • پیوستن به یک گروه: برای پیدا کردن فرصت های شغلی می توانید به یک سازمان حرفه ای بپیوندید که بر موضوعات مربوط به صنعت تمرکز دارد. 
  • پروفایل رسانه های اجتماعی: برخی از سیستم عامل ها اجازه میدهند که یک شبکه را از طریق انواع مختلف تعامل آنلاین پرورش دهند به عنوان مثال شما ممکن است که به روزرسانی های وبلاگ فعالیت های کسب و کار اخیر خود را به پایگاه دنبال کننده خود ارسال کنید.
  • ارتباطات آنلاین: اینترنت یک منبع ارزشمند برای ایجاد و پرورش ارتباط با مخاطبین شما است با متخصصان و دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنید و گفتگو را با افرادی که حین کار ملاقات می کنید آغاز کنید.
  • شرکت: اگر در یک شرکت کار میکنید ممکن است رویدادهای منظمی را برای تشویق کارکنان با معاشرت برگزار کنند حضور شما در این فعالیت های شرکت به شما کمک میکند تا انواع مخاطبان را ملاقات کنید زیرا ممکن است این افراد را روزانه ببینید در محل کار اما ارتباطی نداشته باشید پس از ایجاد ارتباط با همکاران از آنها بپرسید که علاقه مند به تبادل هستند یا خیر؟ و بعد ارتباط خود را ادامه دهید.

مطلب پیشنهادی:

حفظ مشتری

اصول شبکه ی موثر در کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار ایجاد می کنید و یک وب سایت برای آن در نظر میگیرید رایج ترین توصیه برای شما کیفیت محتوا است بدیهی است که یک محتوا بسیار مهم است اما شبکه سازی به همان اندازه مهم است. داشتن یک شبکه قوی می تواند به شما در دریافت مشاوره از افراد موفق، گرفتن لینک های بیشتر و ترویج محصولات کمک کند. نگاهی به اصول اساسی شبکه سازی و اقداماتی که میتوانید از امروز انجام دهید خواهیم داشت:

  • بیشتر از آنچه دریافت می کنید بدهید: باید دقت داشته باشید که شبکه ها مانند یک خیابان دو طرفه است بسیاری از افراد هنگام ایجاد شبکه ی خود تنها به آنچه از شبکه خارج میشود تمرکز دارند. هیچ اشکالی ندارد که بخواهید از تلاش های شبکه خود چیزی مثبت به دست آورید اما مهم است که رویکردی را اتخاذ کنید که به نفع دیگران هم در شبکه شما باشد. همه ی ما دوست داریم به کسی که به ما کمک کرده است کمک کنیم و این یک عامل قدرتمند در شبکه سازی باشد. هنگامی که میخواهید رابطه خود را با کسی در شبکه خود تقویت کنید و برای اولین بار با کسی ارتباط برقرار کنید به راه هایی فکر کنید که به نفع او هم باشد و بتوانید به او کمک کنید.
  • واقعی باشید: مهم است که در شبکه خود صادق باشید و واقعا تلاش کنید تا افرادی که می خواهید با شما ارتباط برقرار کنند. صفحه ی "درباره" یا "بیوگرافی" خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که به طور موثر و واقعی با بازدیدکنندگان وب سایت یا وبلاگ شما ارتباط برقرار میکند.
  • فعال باشید: از تماس با مردم از طریق فرم تماس در وب سایت ها یا از طریق ایمیل نترسید ایده خوبی است تا قبل از اینکه افراد را ببینید تا حدودی با شما آشنا شوند. اما نکته ی قابل توجه این است که قبل از تماس با آنها باید ایده داشته باشید.
  • رویکرد بلند مدت: ایجاد یک شبکه قوی زمان بر است البته این خیلی عالی است که نتایج تلاش های خود را به سرعت ببینید اما ارزش واقعی این تلاش ها به موقع دیده میشود. بهتر است که تلاش های شبکه سازی خود را با هدف های کوتاه مدت شروع نکنید. 
  • کیفیت اولویت بیشتری بر کمیت دارد: مهم نیست که شما هزار نفر را در شبکه خود داشته باشید آنچه مهم است این است که کیفیت ارتباط مهم است. کیفیت ارتباطات شما شامل این است که چقدر افراد را در شبکه خود میشناسید، کار شما چقدر به هم مرتبط است و میزان نفوذ هر یک چقدر است. اکثر ما یک دایره درونی از افراد داریم که به ما نزدیک هستند هدف این است که چند ارتباط قوی با افراد موفق داشته باشیم که حلقه درونی خوبی داشته باشید اینها افرادی هستند که شما قادر خواهید بود زمانی که نیاز به همراهی و کمک داشتید به شما کمک کنند و البته آنها هم بتوانند روی شما حساب کنند. پس تمام وقت خود را صرف ارتباط جدید نکنید بر تقویت ارتباطات قبلی تمرکز کنید. اگر کسی را در شبکه خود شناسایی کردید که دوست دارید او را بهتر بشناسید با او بیشتر ارتباط برقرار کنید و ببینید راهی وجود دارد که به او کمک کنید.
  • تنها بر رهبران یک صنعت تمرکز نکنید: یکی از اشتباهات رایج این است که مستقیما به سمت رهبران و حرفه ای ها برای شبکه سازی می روید اما اگر از کوچکتر ها شروع کنید در مراحل مشابه قرار میگیرید و هر دو قادر خواهید بود به یکدیگر کمک کنید و با هم رشد کنید. معمولا ارتباط برقرار کردن با افرادی که هنوز در مرحله ی رشد هستند بسیار آسان تر است ولی دقت داشته باشید لازم نیست به طور کامل شبکه سازی با رهبران را فراموش کنید اما در خوب است که از بخش های کوچکتر شروع کنید.
  • در دسترس باشید: در حالی که مهم است شما برای شبکه سازی اقدام کنید مهم است که دیگران بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند شما باید حتما یک آدرس ایمیل یا شماره تماس داشته باشید تا دسترسی به شما را راحت تر کند. بخش دیگر قابل دسترس بودن شامل پاسخ دادن به سوالات است اگر به سوالات پاسخ دهید نشان میدهید که برای شبکه ی خود ارزش قائل هستید.
  • زمان مشخص برای شبکه داشته باشید: ممکن است که شبکه را نادیده بگیرید یا اجازه دهید وظایف و مسئولیت های دیگر بر آن اولویت داشته باشند بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید شبکه سازی توسط وظایف دیگر تحت الشعاع قرار نمی گیرد این است که زمان را در برنامه خود به طور خاص برای شبکه اختصاص دهید لازم هم نیست که زمان زیادی باشد اما باید در برنامه روزانه یا هفتگی شما باشد. بازه ی زمانی برای شبکه 15 تا 30 دقیقه  در روز است.
  • اهداف را تعیین کنید: تعیین اهداف روشن قبل از تشکیل شبکه بسیار موثر است. تعریف آنچه شما از تشکیل شبکه میخواهید باعث میشود مسیر را درست تر انتخاب کنید و اقدامات مربوط به آن را در شبکه انجام دهید. 
  • گوش دادن فعال و پرسیدن سوالات روشنگر: یکی از موثرترین جنبه ها در شبکه سازی گوش دادن فعال است. به سخن های دیگران به خوبی گوش دهید و به دیدگاه های خود علاقه واقعی نشان دهید. پرسیدن سوالات متفکرانه به شما اجازه میدهد تا عمیق تر به مکالمات بپردازید. نیاز های دیگران را بفهمید و آنهارا بهتر درک کنید.

مطلب پیشنهادی:

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ چیست؟

سطوح هرم شبکه سازی

سه سطح دارد که از بالا آنها را با هم بررسی می کنیم:

  • سطح اول و بالاترین سطح نشان دهنده ی پدید آوردن، کمک کردن، یا اعتبار سنجی و اشتراک است در واقع شما در این سطح نشان میدهید که در حال ساخت شبکه هستید.
  • سطح دوم برقراری تماس و گفتگو ها میشود.
  • سطح سوم و آخرین سطح شامل شرکت در جلسات و اطلاع رسانی ها میشود.

جمع بندی

در ابتدا شبکه را توضیح دادیم همراه با مزایایی که برای کسب و کار ها دارد و متوجه شدیم که باید برای شبکه سازی خود زمان بگذاریم زیرا به اندازه هر چیزی در کسب و کار ما اهمیت دارد و به توسعه کسب و کار ما کمک میکند.