logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

تله هایی که استارت آپ ها با آن درگیر میشوند

تله هایی که استارت آپ ها با آن درگیر میشوند

افراد زیادی هستند که واقعا هوش و استعداد زیادی دارند اما با این وجود وقت خود را صرف محصولات یا خدماتی میکنند که مردم استقبالی نمیکنند. با این حال بار ها و بارها شکست میخورند. حتی خلاق ترین و با استعدادترین افراد با افتادن در تله ها و مشکلات شکست خورده اند و خواهند خورد. اما چه چالش هایی و چه تله هایی است که درگیر آنها میشوند:

تمرکز بیش از حد بر محصول، نه بازار

به عنوان استارتاپ وسوسه انگیز است که تمام انرژی و تمرکز خود را  بر روی محصول قرار دهید تا طراحی، ویژگی و عملکرد های خوبی داشته باشند. با این حال مهم است که به یاد داشته باشید که مهم نیست که محصول شما چقدر عالی است. وقتی که بازاری برای آن وجود نداشته باشد، موفق نخواهید بود. خیلی از شکست هایی که تا کنون استارتاپ ها داشته اند به این دلیل بوده است که محصول آنها مورد نیاز نبوده است. این امر اهمیت اینکه شما در مورد بازار تحقیق کنید را چند برابر میکند. ممکن است فکر کنید که تمرکز شما از محصول فاصله می گیرد اما این کار ارزش آن را دارد که بدانید قبل از اجرا محصول شما در بازار چه وضعیتی خواهد داشت.

سرمایه گذاری و جمع آوری پول بیش از حد یا خیلی کم

اگر جمع آوری های شما کم باشد ممکن است که منابع کافی برای سرمایه گذاری لازم را نداشته باشید. بیش از حد بزرگ شوید ممکن است که شرکت خود را بیش از حد ارزیابی کنید و خود را برای شکست آماده کنید. یک مطالعه اخیر نشان میدهد که استارتاپ هایی که در دور اول سرمایه گذاری خود پول بیشتری را سرمایه گذاری میکنند بیشتر احتمال دارد که شکست بخورند یا با فراتر از آن برخورد کنند. این بدان معنی نیست که جمع آوری پول یا سرمایه گذاری زیاد بد است. اما برای استارتاپ ها مهم است که نیاز های مالی خود را به دقت در نظر بگیرند و باید تعادل بین رشد و پایداری را برقرار کنند. تامین مالی بیش از حد و به همان اندازه کمبود بودجه میتواند مضر باشد. بنابراین کسب و کارها باید به سطح مناسب سرمایه گذاری و هزینه متناسب با اهداف و نیازهای خاص خود رسیدگی کنند.

استخدام افراد اشتباه

همانطور که خیلی افراد میدانند که استخدام افراد اشتباه می تواند عواقب قابل توجهی برای یک استارتاپ داشته باشد. زمان، پول و انرژی که برای آموزش به یک فرد اشتباه صرف میشود قابل برگشت نیست و علاوه بر آن میتواند بر کاهش بهره وری و  بر روحیه در میان تیم تاثیر بگذارد. تخمین زده میشود که 80 % از گردش مالی کارکنان را میتوان به اشتباهات استخدام نسبت داد. به همین دلیل برای استارتاپ ها بسیار مهم است که فرایند استخدام خود را جدی بگیرند و حتما قبل از تصمیم گیری در مورد استخدام، کاندید ها را به طور کامل بررسی کنند.

مطلب پیشنهادی: 
چالش استخدام در کسب و کار های کوچک

ساخت یک محصول بدون تحقیق

ممکن است به عنوان یک استارتاپ وسوسه انگیز باشد که توسعه محصول را بدون تحقیقات و اعتبار سنجی مناسب بازار انجام دهید. با این حال ساخت یک محصول که هیچ کدام از این موارد برای محصول انجام نشود عواقب فاجعه ای خواهد داشت. وقتی محصول نیاز جامعه نباشد یعنی فروش شما کنسل است و این یعنی سرمایه ی شما به هدر رفته است. گوش دادن به مشتریان و جمع آوری داده ها میتواند شما را از شکست نجات دهد و راه موفقیت را به شما نشان دهد. توسعه ی محصولی که مشتریان می خواهند همیشه باید در اولویت باشد. خیلی اسان است که ایده های مختلف را ارائه دهید و در نظر بگیرید اما میتواند یک تله باشد حل یک مشکل بزرگ واقعا با ارزش تر از حل 5 مشکل کوچک است. از خودتان بپرسید که ویژگی ضروری کدام است؟ اقدامی که واقعا کاربران را خوشحال میکند.

نداشتن تمرکز کافی بر بازخورد مشتری

بسیاری از استارتاپ ها بر سرمایه گذاری و سود تمرکز می کنند و از مشتریان خود غافل میشوند. مشتریان ستون فقرات یک کسب و کار هستند و رضایت آنها از هر چیزی مهم تر است در این صورت است که شما به سود خواهید رسید. اغلب مشتریانی که از یک محصول  و خدمات یک کشور راضی بوده اند آن را به دیگران هم توصیه کرده اند. به همین ترتیب بازخورد کاربر برای محصولات و اعمال آنها همان چیزی است که آنها نیاز دارند. این آنها را به مشتریان دائم شما تبدیل میکند.

راه اندازی قبل از آمادگی شما

راه اندازی یک محصول و خدمات قبل از اینکه به طور کامل آماده شود ممکن است در ابتدا یک حرکت هوشمندانه برای استارتاپ ها به نظر برسد. اما مطالعه های اخیر نشان میدهد که راه اندازی زودهنگام عواقب منفی برای استارتاپ ها دارد. نه تنها راه اندازی زودهنگام با کاهش سهم بازار و درآمد پایین همراه خواهد بود بلکه باعث بی اعتمادی سرمایه گذاران خواهد شد و در شروع کار  جلوه ی بدی از شما نشان خواهد داد. قطعا خیلی وسوسه انگیز است که در راه اندازی و رقابت عجله کنید اما قبل از راه اندازی برای توسعه ی کامل و آزمایش پیشنهاد خود وقت بگذارید تا بتوانید کار خود را از ابتدا برای موفقیت تنظیم کنید. همه ی این اشتباهات می تواند به طور جبران ناپذیری به شما آسیب برسانند. بهتر است که از آنها آگاه باشید. حتی بهترین استارتاپ ها هم ممکن است اشتباه کرده باشند اما اینکه چگونه آن را کنترل میکنید.

مطلب پیشنهادی:
کارآفرینان احمق که فکر میکنند باهوشند