logo
مدیریت کسب و کار

چالش های استخدام در کسب و کار های کوچک

چالش های استخدام در کسب و کار های کوچک

کسب و کارهای کوچک ابتدای کار با نیروی کمی شروع میکنند و گاهی به این مشکل میخورند که چه افرادی را استخدام کنند و چگونه افراد درستی را انتخاب کنند. میدانید که سالهای اولیه ی کار زمان پیشرفت است  و بسیار مهم است که چگونه پیش بروید بنابراین یک انتخاب اشتباه میتواند شما را از پیشرفت دورتر کند. بنابراین چالش استخدام برای کسب و کارهای کوچک بیشتر و سخت تر است.

چالش های استخدام برای کسب و کارها کوچک

بزرگترین چالش هایی که کسب و کارهای کوچک باید هنگام استخدام بر آن غلبه کنند را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

نرخ بیکاری پایین در صنعت شما

اگر نرخ بیکاری در صنعت شما پایین است یعنی تعداد زیادی افراد و در واقع استعداد مورد نیاز برای شما در یک کسب و کار دیگر مشغول به کار هستند و دلیلی برای خارج شدن از شغل خود فعلا ندارند. پس شما چگونه میتوانید آنها را به خود جذب کنید و دلیلی داشته باشید که آنها کار خود را ترک کنند و به شما روی بیاورند؟

راه حل: مشاغل بهتر با فضای کاری بازتر برای افراد قطعا شگفت انگیز است. بهتر است که شما یک پیام واضح به این افراد با استعداد ارسال کنید اگر آنها پاسخ دادند که: "چرا باید شغل خود را رها کنم و با شما کار کنم؟" شما نباید در جواب بگویید "چون ما افراد خوبی هستیم" در واقع شما باید به وضوح بیان کنید کار شما برای آنها چه مزایایی دارد. مثلا شغل ما انعطاف پذیر است یا می توانند دور کاری کنند و مواردی از این دست.

محیط کار متنوع و دارای عدالت

 کار در محل کار بهتر که تنوع، عدالت و ابتکارات زیادی وجود دارد میتواند به اولویت برای جویندگان کار تبدیل شود. اگر کسب و کار شما یک محیط متنوع و فراگیر را پرورش نمی دهد نه تنها استخدام برای شما سخت تر است بلکه ممکن است افرادی که استخدام کرده بودید هم از شما روی برگردانند.

راه حل: شما باید به دنبال محل کار متنوع و فراگیر برای همه ی فرهنگ ها و افراد باشید. دقت کنید که این کار را به صورت متفکرانه و واقعی انجام دهید.

درخواست برای استخدام

ذهنیت های اشتباه این است که کارفرما منتظر است که جویندگان کار به آنها درخواست داده و تقاضای بررسی برای کار داشته باشد. خصوصا کسب و کارهای کوچک نباید این انتظار را داشته باشند. دقت کنید که افرادی که به دنبال کار هستند فقط از شما درخواست کار نمیکنند بلکه همزمان ممکن است به چندین نفر درخواست بدهند.

راه حل: شما باید قبول کنید که افرادی که به دنبال آنها هستید ممکن است آنقدر که شما به آنها نیاز دارید به شما نیاز نداشته باشند. پس بهتر است که بر روی پیدا کردن و جذب نیروی کار تمرکز کنید.

کسب و کار های بزرگ

در سال های گذشته کسب و کارهای کوچک به راحتی می توانستند استعدادهای شرکت های بزرگ را جذب کنند. اما با گذشت زمان کسب و کارها بزرگ سرمایه ی زیادی برای حفظ تعادل و نگهداری کارکنان حرفه ای خود میکنند. انتظار نداشته باشید افراد تنها برای یک روز تعطیلی بیشتر به حقوق کمتر راضی شوند و با شما همکاری کنند.

راه حل: اگر شرکت های بزرگتر استعدادهایی را که دنبال آن هستید سرقت میکنند شما باید خلاق تر باشید. همچنین یک مدیریت متفاوت داشته باشید.

شرح درست کار

 یک شرح کاری اشتباه می تواند ابهام ایجاد کند و استخدام را به اشتباه بکشاند. نه تنها ممکن است شما به اشتباه انتخاب کنید بلکه ممکن است افراد به اشتباه با شما کار کنند.

راه حل: برای شغلی یا وظیفه ای که مد نظرتان هست، نوع فردی که میخواهید را به خوبی تعیین کنید و همه ی موارد را به خوبی یادداشت کنید. سطح تجربه، عنوان شغلی و هدف، تحصیلات، حقوق، مهارت ها را به خوبی در نظر بگیرید.

فرآیند استخدام

 استخدام بسته به صنعت شما ممکن است چندین ماه طول بکشد اما برخی افراد می خواهند با عجله و در اسرع وقت کارهای استخدام را انجام دهند گاهی هم برای موارد غیر مهم عملیات استخدام را به تاخیر می اندازد. اما این کار فشار زیادی را به فرد جویای کار وارد میکند از طرفی اگر فرایند استخدام بیشتر از حد ممکن طولانی شود افراد حرفه ای به سمت کسب و کارها دیگر میروند یا از سمت کسب و کارهای دیگر جذب می شوند و این برای شما میتواند یک ضرر باشد.

راه حل: بهتر است که فرایند استخدام را به خوبی بررسی کنید یادداشت کنید تا ببینید واقعا برخی مراحل ضروری است یا خیر؟ با پرسیدن این دست سوالات میتوانید بهتر عمل کنید.

مطلب پیشنهادی:

الزامات شغلی

نحوه ی استخدام کارمندان در کسب و کارهای کوچک

شاید این برای برخی افراد سوال باشد که اصلا یک فرایند استخدام مناسب چگونه است. چگونه یک برنامه استخدام را طراحی کنید که عضو جدید تیم را به خوبی انتخاب و نگهداری کنید.

  1. نیاز شرکت: همه چیز را با نگاه کردن به نیازهای شرکت خود شروع می شود. شما باید مهارت های شخص و وظیفه را در نظر بگیرید. همچنین با مشخص کردن پیشرفتی که در آینده ممکن است در این وظیفه باشد هم باید فکر کنید و در نظر بگیرید این موضوع هم برای خودتان مهم است و هم میتواند فرد را بیشتر به کسب و کار شما جذب کند. دقت کنید حتی اگر برای استخدام احساس فشار میکنید بهتر است که در این مرحله عجله نداشته باشید. هر چه در مراحل اولیه تحقیقات کامل تری داشته باشید در مراحل آخری نتیجه بهتری خواهید دید.
  2. ایجاد توضیحات: تحقیقات شما در مرحله ی قبلی باید مسائلی مانند روشهایی که می خواهید با آنها افراد را جذب کنید و همچنین مهارت هایی که به دنبال آن هستید را مشخص کند. هر دو عنصر بسیار مهم است. حالا بهتر است که مشخص کنید که دستمزد این شغل چقدر باشد؟ دانستن این موضوع به شما در بودجه بندی برای موارد دیگر کمک میکند و شما میتوانید با جویندگان کار راحت تر صحبت کنید. همچنین در مورد بخش های دیگر مانند مدرک و شرح کامل شغل تصمیم بگیرید و در نهایت مشخص کنید کدام یک را برجسته تر نشان دهید.
  3. کاغذ بازی: استخدام یک کارمند شامل فرایندهای زیادی است که برخی از این فرایند ها با اسناد و مدارک سروکار دارد. این اسناد و مدارک متناسب با صنعت شما متفاوت هستند. اگر در حال اولین استخدام های خود هستید بهتر است با سایر کسب و کارها مشورت کنید تا از تجربه های آنها استفاده کنید. این اسناد و مدارک شامل فرم اطلاعات، آزمایش های مواد مخدر، قرارداد ها که شامل میزان دستمزد، قوانین و دوره ی کاری است. میتوانید به جای این کاغذ های فراوان یک سرویس امضای الکترونیکی داشته باشید که همه ی مدارک ها در سیستم نگهداری کنید این کار نه تنها مراحل را سریعتر میکند بلکه هم ایمن است و هم قابل دسترس تر.
  4. شغل خود را جهانی کنید: اولین جایی که شغل شما باید دیده شود وب سایت شما است. با این کار افراد زیادی میتوانند شما را پیدا کنند از سراسر جهان. همچنین می توانید کسب و کار خود را در پلتفرم هایی مانند لینکدین معرفی کنید. این در استخدام خیلی کمک کننده است.
  5. بررسی: بهتر است صبر کنید تا حداقل 20 درخواست از افراد برای شما ارسال شود و سپس شروع به بررسی کنید. درست است این معیار همیشه امکان پذیر نیست اما بهتر است که کمی صبر کنید تا گزینه های برای مقایسه داشته باشید. آنها را به مصاحبه دعوت کنید و بعد با موقعیت مطابقت دهید اگر مطابقت نداشت برای آینده هم مطابقت دهید.
  6. انجام مصاحبه: این مرحله با سوالات دشوار کارفرمایان از جویندگان کار انجام می شود. باید دقت کنید که این سوالات باید یکسان باشند هر کدام از آنها می خواهند که به خوبی این مرحله را پشت سر بگذارند بنابراین شما با نابرابر بودن سوال ها در حق آنها ظلم میکنید. آنها اگر حتی اگر از سوالات سخت شما به خوبی عبور کنند این رفتار شما را فراموش نخواهند کرد. بهتر است که قبل از مصاحبه با آنها صحبت کنید و کلیات ماجرا و نحوه ی مصاحبه را به آنها توضیح دهید. ممکن است در مصاحبه های اولیه کمی خوب پیش نروید اما با مرور زمان مصاحبه های خوبی را پشت سر خواهید گذاشت. سوالات هم معمولا به شکل زیر است:
    • این فرد مهارت های لازم را دارد؟
    • آیا قبلا شغلی به این شکل داشته است؟
    • انگیزه لازم را دارد؟
    •  آیا میتواند این نقش را ارتقا دهد؟
    • آیا در اینجا آینده خوبی خواهد داشت؟
    • آیا با فرهنگ کاری شما هماهنگ است؟
  7. انتخاب و خوش آمد: افراد که انتخاب کردید اما افرادی که رد صلاحیت شده اند انسان هستند و در ادامه هنوز هم لایق احترام کامل هستند پس با رفتاری مناسب با آنها برخورد کنید. حالا که انتخاب انجام شده بهتر است که به افرادی که به کسب و کار شما پیوسته اند خوش آمد گویی کنید. این گام نهایی است اما نباید آن را نادیده بگیرید زیرا مانند بقیه مراحل اهمیت بالایی دارد. شما در این مرحله باید افراد منتخب را برای موفقیت آماده کنید. چگونه؟ سوال خوبی است آن را با هم بررسی می کنیم:
  • انتظارات درست داشته باشید و توقعات بالا از فردی که به تازگی شغلی را شروع کرده نداشته باشید چند هفته ی اول قطعا برای هر فردی کمی سخت است اجازه دهید تا با محیط جدید خود هماهنگ شوند.
  • بقیه ی افراد دیگر را با او آشنا کنید و وظایف هرکدام را به خوبی توضیح دهید این کار باعث میشود تا تعامل بین این افراد افزایش یابد.
  • او را به حال خود نگذارید او همچنان نیاز به همراهی و توجه شما دارد تا بتواند با محیط کاری جدید به خوبی خو بگیرد و احساس بدی نداشته باشد. شروع کار بسیار مهم است اگر او د راین مرحله احساس بدی داشته باشد قطعا از شغل جدی خود ناراضی خواهد شد.
  • در روزهای اول بهتر است به او برنامه کاری بدهید برای او برنامه ریزی داشته باشید تا به خوبی بتواند زمان خود را مدیریت کند و وظایف خود را به خوبی درک کند همچنین این کار باعث میشود تا او هم برنامه ریزی کند.

مطلب پیشنهادی:

چگونه هدف گذاری کنیم؟

جمع بندی

دانستن اینکه چگونه کارمندان خود را استخدام کنید و ممکن است در این مسیر چه چالش هایی داشته باشید مسیر استخدام را برای شما راحت تر خواهد کرد. این یک علم است. هرچه تلاش بیشتر و بهتری برای استخدام داشته باشید برای اخراج تلاش کمتری خواهید کرد و کمتر با آن روبرو هستید.