logo
مدیریت کسب و کار

الزامات شغلی

الزامات شغلی

الزامات شغلی چیست؟

بررسی الزامات کمک میکند تعیین کنید که آیا شما برای موقعیتی که دارید مناسب هستید و تصمیم بگیرید که چه مهارت ها و تجربه هایی را در رزومه خود بهتر بنویسید. در این مقاله توضیح میدهیم برخی الزامات رایج شغلی چیست؟ و راه هایی که می توانید تصمیم بگیرید آیا نیاز های شغلی را برآورده میکنید یا خیر؟

همچنین الزامات روشن و مختصر در شغل شما میتواند به سازمان شما کمک کند تا با جویندگان کار واجد شرایط  که مهارت های لازم را برای موفقیت در کسب و کار شما دارند، ارتباط برقرار کند.

برخی الزامات شغلی  در بین شغل ها مشترک است، اما الزامات مختلفی وجود دارد که بسته به هر موقعیت یا بستگی به صنعت وجود دارد. الزامات مشترک عبارت اند از:

  •  مهارت: هر موقعیت شغلی نیاز به یک مهارت دارد برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار به آن نیاز داریم. شامل مهارت های فنی مثل کار با کامپیوتر، برنامه نویسی، تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت پروژه است. همچنین کسانی که با مردم سروکار دارند، مهارت هایی مثل ارتباط، تفکر انتقادی، رهبری و حل مسئله را برای جذبشان باید در نظر گرفت.
  •   آموزش: الزامات آموزش به کارفرمایان  در بیان اینکه چه نوع آموزشی به فرد در انجام کار نیاز است، کمک میکند. اکثر شرکت ها حداقل سطح تحصیلات دیپلم، کاردانی، لیسانس و … است. همچنین هر کسب و کاری به رشته های مختلفی نیاز دارد.
  •  مجوزها: اکثر مشاغل نیاز به مجوزهای حرفه ای، اعتبار بخشی و گواهینامه دارند تا اطمینان حاصل شود که با استانداردها صنعت مطابقت دارد یا خیر.
  •  زبان: برخی از شغل ها نیاز دارند که فرد نظر مسلط به زبان خارجی باشد و سطح خاصی از مهارت را در یک زبان داشته باشند این الزام معمولا برای افرادی است که میخواهند با جمعیت بین المللی در ارتباط باشند.
  • توانایی فیزیکی: توانایی فیزیکی مانند نشستن به مدت زیاد یا ایستادن زیاد، خم شدن و اینکه ممکن است نیاز باشد وسایل سنگینی بلند کنید که از الزامات برخی کسب و کار ها است.

مطلب پیشنهادی:

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟

چگونه الزامات شغلی را بنویسیم؟

هر شغلی باید نیاز ها و الزامات شغلی خود را بیان کند تا کسانی که به دنبال کسب و کار میگردند الزامات را تمرکز اصلی خود قرار دهند که آیا میتوانند نیازهای شغلی را برآورده کنند یا خیر؟

  1. شناسایی ویژگی های شخصی: تجربه و مهارت ها بخش عمده ای از نیازهای شغلی را تشکیل میدهند توجه به ویژگی های شخصیتی و ویژگی هایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند امری مهم است. یک چک لیست از نام ویژگی هایی که نیاز دارید یک کارمند داشته باشد بنویسید و همچنین افرادی که جویای شغل هستند هم باید ویژگی های خود را یادداشت کنند و با خواسته ها و الزامات هر شغل مطابقت دهند.
  2. شرایط لازم: به مقایسه و مطابقت با الزامات کاری مانند تجربه و مدارک تحصیلی گفته میشود. اگر متوجه شدید که با چندتا از این شرایط مطابقت ندارید پس نیاز است که به مهارت های خود نگاه دقیق تر داشته باشید تا ببینید که چگونه میتوانید این کمبود ها را جبران کنید.
  3. شرح وظایف: وظایف را به طور کامل بنویسید همچنین کارکنان باید به طور کامل وظایف را بخوانند و در مکان شغلی مشورت بگیرند تا عمبکرد بهتری داشته باشند.
  4. تجربه کاری: تجربه کاری نشان دهنده ی زمانی است که در یک صنعت صرف کرده اید. که این موضوع میتواند یکی از الزامات برای کارفرما و کارمندان باشد. با توجه به موقعیت شغلی که هر چه سطح بالاتری داشته باشد نیاز به تخصص و تجربه بیشتری دارد.
  5. مهارت های فنی و مهم خود را برجسته کنید: برخی مهارت های سخت و فنی خود را که مهم هستند و به امنیت شغلی کمک میکنند بنویسید این به شما کمک میکند تا کارهای روزانه خود را بهتر انجام دهید و کارفرما برای استخدام شما احساس بهتری داشته باشد. برخی مهارت های مهم عبارتند از:
  •   تایپ کردن: کپی، ویرایش و مهارت های تایپ کردن از مهارت های مهم در اکثر شغل ها است.
  •  نوشتن: مهارت گزارش نوشتن، خلاق بودن و ارسال رسانه های اجتماعی از مهارت های سخت و مهم است.
  • تکنولوژی: مهارت های رایانه ای و کار با کامپیوتر از مهارت های مهم برای هر شغلی محسوب می شود زیرا اکنون بسیاری از کسب و کارها از تکنولوژی استفاده میکنند. برخی از نقش ها در محل کار نیاز به تخصص زیاد در کار با کامپیوتر دارند مانند برنامه نویسی، نگهداری سوابق دیجیتال و طراحی.
  •  تجزیه و تحلیل داده ها: نقش های خاصی نیاز به مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها از جمله داده کاوی و مدیریت پایگاه داده که بخش مهمی از شغل ها است.
  •  توسعه وب: توسعه دهندگان وب بخشی جدا نشدنی از بسیاری از شرکت ها هستند و دائما به آنها نیاز دارند متخصصان توسعه وب از مهارت هایی از جمله برنامه نویسی.

جمع بندی

در حالت کلی الزامات شغلی بسیار مهم هستند هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان و افرادی که به دنبال شغلی مناسب میگردند. زمانی که خواسته و نیازهایمان بصورت شفاف بازگو شده باشند و بدانیم به چه مواردی نیاز داریم ویا چه خصوصیت هایی داریم، به ما کمک میکند راحت تر به خواسته مورد نظرمان برسیم و به آن بسیار نزدیک میشویم.

مطلب پیشنهادی:

فرسودگی شغلی چیست و چگونه رخ میدهد؟