logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست؟

توسعه‌ی کسب و کار یا (BD) به ابتکارات، ایده ها و فعالیت هایی که به بهبود کسب و کار کمک میکنند گفته میشود که شامل افزایش درآمد، گسترش کسب و کار، سودآوری با تصمیم گیری های استراتژیک است.

هدف از توسعه کسب و کار چیست؟

هدف اصلی توسعه کسب و کار افزایش توانایی ها، سود دهی بیشتر، کشف خواسته های مشتری ها و بازار کارهای کشف نشده است.

چرا توسعه کسب و کار مهم است؟

توسعه کسب و کار برای ایجاد شغل، حفظ اقتصاد، پیشرفت خود و اطرافیان مهم است.

استراتژی توسعه کسب کار چیست؟

استراتژی، طرح یا روش هایی است که در یک کسب و کار انجام می شود برای رسیدن به اهداف و گسترش آن.

نمونه هایی از استراتژی توسعه کسب و کار:

استراتژی های توسعه کسب و کار با توجه به هدف هر کسب و کار متفاوت است. با این حال برخی از استراتژی هایی که معمولا توسط شرکت ها استفاده می شود عبارتند از:

  1. رشد و میزان رشد: استراتژی رشد شامل ادغام عمودی (روبه جلو یا عقب)، ادغام افقی و ادغام کنگلومرا است. هنگامی که یک کسب و کار رشد میکند از نظر اقتصادی اندازه گیری میشود که معمولا این موضوع به عنوان مقیاس اقتصادی شناخته میشود. کاهش هزینه های تولید و افزایش حجم تولید که این حجم تولید با افزایش تقاضا و رشد کسب و کار افزایش میابد.
  2. بین المللی شدن: اقداماتی مثل نیازهای مصرف کنندگان، الزامات قانونی، تکنیک های قیمت گذاری، کیفیت محصول، بسته بندی و … که باعث میشود یک سازمان کالایی ارائه دهد به طوری که بتوان آن را در سطح جهان و بین المللی مصرف کرد و فرصت های سرمایه گذاری خارجی را ایجاد کند.
  3.  نوآوری و ابتکار: بهبود محصولات، مدیریتی متفاوت، ایجاد یک سبک خاص در کسب و کار  و خدمات موجود که به سازمان کمک میکند تا در بازار مرتبط باقی بماند و در میدان رقابت جلو بیفتد.
  4. روابط با مشتریان: بهتر است با مشتری ها روابط بلند مدت داشته باشید. بازخورد آنها را در نظر داشته باشید. اگر نمی خواهید برای جذب مشتری های بیشتر کاهش قیمت دهید تلاش کنید محصول را برای مشتریان ارزشمندتر کنید.
  5. استفاده از KPI ها: KPI ها در توسعه کسب و کار ارزشهای قابل اندازه گیری هستند. به شما کمک میکنند عملکرد کلی خود را تجزیه و تحلیل کنید. یک کسب و کار باید بداند که چگونه کار میکند تا اطمینان حاصل کند که در مسیر موفقیت است یا خیر. در زیر برخی از KPI ها را میتوانید ببینید.
    • امور مالی: نرخ رشد درآمد، سود ناخالص، سود خالص
    • مشتریها: تبلیغات(NPC)، رضایت مشتری(CSAT)، میزان حفظ مشتری
    • فروش: فروش در منطقه، میزان فروش در ماه
    • کارکنان: حقوق کارکنان، رضایت کارکنان(ESS)، استخدامی ها
  6. اهمیت تصمیم گیری: برخی صاحبان کسب و کار در زمینه آزادی عمل به کارمندان دچار سردرگمی و نگرانی میشوند. اما باید بدانید که اگر به کارمندان اعتماد نداشته باشید و آزادی عمل لازم را برای تصمیم ‌های ناگهانی و مهم را ندهید از رقبا عقب خواهید ماند. زیرا در مواقعی نیاز است که آنها تصمیمات ناگهانی بگیرند و شما در آن لحظه حضور نداشته باشید.
  7. قدرت "نه"گفتن: ممکن است با ایده های مختلف از سمت افراد گوناگون مواجه شوید و نیاز دارید که انتخاب کنید و تصمیم بگیرید از بین گزینه های مختلف اگر قدرت "نه" گفتن را نداشته باشید کسب و کارتان روبه تباهی می رود.
  8. تیم سازی: مهمترین موضوع در توسعه کسب و کار داشتن یک تیم است که در ادامه مفصل در مورد آن توضیح خواهیم داد.
  9. شبکه سازی: استراتژی شبکه سازی بر اساس این نظریه ساخته شده است که تصمیمات خرید خدمات حرفه ای ریشه در روابط قابل اعتماد دارد که از طریق روابط چهره به چره است و این موضوع یعنی برای خریداران مدرن مناسب نیست و یک عمل قدیمی برای بازار امروز است زیرا فرایند چهره به چهره یک فرایند وقت گیر است. 
  10. تبلیغات: استفاده از تبلیغات یک استراتژی بدیهی و واضح است که همه تقریبا با آن آشنایی دارند. شما از تبلیغات میتوانید برای رسیدن به مشتری ها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی:

راه های کاهش تاثیر تورم برکسب و کارهای کوچک

رشد کسب و کار

چگونه استراتژی توسعه کسب و کار خود را ایجاد کنیم؟

در این قسمت سعی داریم توضیح دهیم که مراحل کلیدی برای ایجاد استراتژی کسب و کار خود چکارهایی انجام دهیم:

  1. مخاطبان هدف: مخاطبان هدف را باید مشخص کنید زیرا با استراتژی ها میخواهید آنها را جذب کنید. به جای در نظر گرفتن هر کسی که به میتواند به مشتری تبدیل شود، بهتر است که بر روی کسانی که به احتمال زیادتری مشتری میشوند تمرکز کنید. به عنوان مثال: ارزیابی مصرف کنندگان فعلی و جمعیت شناسی دقیق برای هدف قرار دادن بر اساس سن یا سطح درآمد میتواند به شناسایی این مخاطبان کمک کند.
  2. تحقیقات بازار: پس از اینکه بازار هدف را شناسایی کردید باید بررسی و تحقیق کنید که عادات خرید و انتظارات آنها را پیدا و طبق آنها عمل کنید. معمولا میتوانید با انجام نظرسنجی ها و انجام جستجوهای آنلاین آنهارا پیدا کنید. با درک نیازهای مشتریان میتوانید به مشتریان آینده نگر خود نشان دهید که چگونه خدمات و محصول شما میتواند به آنها کمک کند. در این مرحله شما میتوانید رقبای صنعت خود را بررسی کنید و ببینید که رقیب شما چه محصولی را به مشتریان ارائه میدهد. این تحقیق به شما در تعیین اهداف استراتژی توسعه کمک کند.
  3. نقاط قوت: مهم است که نقاط قوت یک محصول را بدانید تا در استراتژی رشد کسب و کار قرار دهید. هزینه ها، سادگی ها در استفاده و همه عواملی که بسته به کسب و کار شما تغیر میکند باید در نظر گرفته شود. دانستن نقاط قوت به شما در تصمیم گیری درمورد چگونگی دستیابی به مشتریان کمک میکند.
  4. انتخاب یک روش: اکنون که اهداف روشنی برای توسعه کسب و کار خود تعیین کرده اید وقت آن است که راهی برای رسیدن به این اهداف مشخص کنید. به طور مرتب به اهداف مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که از موثرترین تاکنیک ها استفاده کرده اید. به عنوان مثال: اگر میخواهید فروش را در سال آینده افزایش دهید میتوانید از ترکیبی تبلیغات و بازاریابی محتوا برای رسیدن به مشتریان استفاده کنید.
  5. یادداشت: هنگامی که اهداف و تکنیک خود را شناسایی کردید و تصمیم گرفته شد میتوانید آنها را جایی یادداشت کنید آنگاه میتوانید آنهارا با هم تیمی های خود به اشتراک بگذارید. این بخش باعث میشود که نکات کلیدی برجسته شوند که شاید تا به حال به آنها دقت نکرده بودید. 

نماینده توسعه کسب و کار کیست؟ 

نماینده توسعه کسب و کار یا (BDR) یک کارمند است متخصص فروش که فرصت های کسب و کار جدید را پیدا میکند. یک نماینده توسعه کسب و کار باید مهارتهای تحقیقاتی بی عیب و نقص داشته باشد.

به صورت روزانه یک نماینده توسعه کسب و کار وظایف متنوعی دارد. نگاهی دقیقتر به وظایف نماینده توسعه کسب و کار:

  1. دورنما: نمایندگان موفق توسعه کسب و کار، قادر به تعامل با چشم انداز کاری هستند تا اطلاعات را در یک سری از زمینه های کلیدی به دست آورند.
  2. جلسات: وظیفه اصلی این نمایندگان سازماندهی و هماهنگی جلسات است. این جلسات شامل تماس های اولیه، رسانه‌های اجتماعی و هماهنگی جلسات آنلاین میشود.
  3. محصول: مهم است که یک نماینده توسعه کسب و کار متخصص محصول باشد زیرا آنها اولین افرادی هستند که با چشم انداز شغل شما سر و کار دارند برای اینکه بتوانند ارزیابی کنند که آیا یک چشم انداز مناسب است یا نه. باید بتوانند سوالات فنی و پیچیده مطرح کنند و پاسخ دهند تا برای هرگونه سوال و جواب از طرف همکاران، مشتریان و پیشنهادهای شغلی آمادگی لازم را داشته باشند. و در نهایت برای یک BDR شما بسیار مهم است که از طرفداران محصول شما باشند و از محصولات شما استفاده کند.

هر نماینده توسعه کسب و کار به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

همانطور که میبینید نماینده توسعه کسب و کار سخت و مهم است! پس باید مهارت هایی داشته باشد تا بتواند به خوبی پیش برود.

  1. مدیریت زمان: با توجه به تنوع و حجم وظایف باید بتوانند به طور  موثر زمان خود را مدیریت کند.
  2. مهارت ها ارتباطی: یک نماینده توسعه کسب و کار باید مهارتهای ارتباطی قوی داشته باشد. ارتباطات بی عیب و نقص داشته باشند. و اغلب باید افرادی پرشور باشند که بتوانند نیاز ها یا مشکلات را شناسایی کنند و با شور و شوق آنها را برطرف کنند.
  3. نگرش مثبت: در حالی که نگرش مثبت یک مهارت نیست و یک ویژگی شخصیتی است ولی میتوان آن را تقویت کرد. BDR بودن یک کار سخت اما با ارزش است. هر BDR باید یاد بگیرد که نگرش مثبت و استقامت داشته باشد تا هم خود و هم کسب و کار را به موفقیت برساند.

تشکیل تیم اثربخش

تیم سازی چیست؟

تیم تشکیل شده از افرادی با مهارتهای مختلف که فعالیت ها و تکنیک هایی را باهم انجام میدهند که برای رسیدن به اهداف یک سازمان یا کسب و کار است. 

تشکیل و پیدا کردن یک تیم می تواند دشوار باشد، زیرا شما نیاز به تعادل مناسب مهارتها و شخصیت ها برای کار کردن دارید. با این حال باید بدانید که هر چقدر دشوار و طولانی است اما ارزشش را دارد. یک تیم باید دیجیتال و پویا باشد یک تیم حداقل چهار نفره که نیاز حتمی به یک رهبر دارد.

مزایای کار تیمی

  1. کاهش استرس: محیط کاری سالم اعتماد را تقویت میکند و به روابط همکاران کمک میکند تا به دوستی های وفادار تبدیل شوند و این دوستی ها می تواند به عنوان یک شبکه پشتیبانی عمل کند که با استرس مبارزه می کند و روحیه‌‌ی افراد را افزایش میدهد و در نتیجه عملکرد بهتر میشود.
  2. خلاقیت بیشتر: وقتی تیم سازی کنید دیگر شما در سازمان خود انواع مهارت‌ها، تجربه ها و ایده ها را دارید بنابراین با تشویق اعضای تیم و برقراری ارتباط درست با آنها کارکنان می توانند بهتر عمل کنند و به خلاقیت و ایده های نو برسند.
  3. انگیزه: در واقع بین کارکنان یک رقابت سالم و رفاقتی شکل خواهد گرفت و انگیزه‌ی آنها برای کار بالا خواهد رفت.
  4. تصمیم گیری: در تصمیم گیری ها با مشورت و نظرخواهی میکنند و این باعث میشود تا در تصمیم گیری ها دقت بیشتری داشته باشند و تمام جوانب را مزایا و معایب را در نظر بگیرند.

ویژگی های یک تیم اثربخش چیست؟

وقتی از یک تیم موفق صحبت میکنیم یعنی افرادی که به خوبی با هم کار و تعامل می کنند. یک تیم موفق زمانی موفق است که:

  • هدف گرا: تیم ها باید اهداف را در نظر داشته باشند و در آن راستا تلاش کنند سپس نتایج را به اشتراک بگذارند.
  • مسئولیت پذیری: باید به زمان حضور خود اهمیت بدهند و وظایف خود را درست انجام بدهند. نسبت به کار خود احساس مسئولیت داشته باشند.
  • مشتاق به یادگیری: هر تیم باید آمادگی تغییر و یادگیری مهارتهای جدید را داشته باشد.
  • حمایت: در یک تیم باید سعی کنند از یکدیگر در مسائل و مشکلات پیش آماده حمایت کنند. در موفقیت ها و شکست ها کنار یکدیگر باشند.
  • رهبر: یک رهبری قوی داشته باشند. رهبران قوی تیم های موثرتری دارند ارتباطات بهتری دارند و می توانند مسائل را سریعتر حل کنند. نقاط قوت و ضعف خود را تعریف کنید و در جایی که نیاز به کمک دارید در خواست کمک کنید. مسئولیت تیم را بپذیرید و از تیم محافظت کنید و در اشتباهات به جای سرزنش کردن یک راه حل پیدا کنید.

سوالات

اشتباهات رایج در توسعه کسب و کار چیست؟

چالش ها و موانع به صورت روزانه در یک کسب و کار وجود خواهند داشت و تصمیماتی که میگیرید میتواند تاثیرات طولانی مدت در کار شما داشته باشد پس میزان اشتباهات و یا پیشرفت به تصمیمات شما برمیگردد.

  • محصول: برخی از رهبران به کیفیت محصولشان اعتقادی ندارند در حالی که باید باور داشته باشید که شما چیزی ارزشمند برای مشتریان خود دارید.
  • مقایسه: وقتی تازه کار هستید نباید احساس حسادت و رقابت با سازمانی یا شرکتی داشته باشید که سالهاست فعالیت خود را شروع کرده است. پس به جای ناراحتی بهتراست به خود و تیمتان روحیه بدهید که روزی شما هم به آن مرحله خواهید رسید.
  • عدم شناخت: موضوع بسیار مهم این است که باید درک عمیقی از محصول خود داشته باشید و محصول خود را با جزییات کامل بشناسید هرچه بیشتر بدانید در انجام معاملات بهتر و خلاق تر خواهید بود.
  • قیمت: نداشتن شناخت کافی و یا بزرگ بینی محصول باعث میشود قیمت گذاری شما نادرست باشد و در نتیجه یا منجر به ضرر خواهد شد و یا مشتریان خود را از دست خواهید داد.
  • درک نادرست: درک نادرست از وضعیت مالی که ممکن است فرد  اهداف درآمدی غیر واقعی داشته باشد یا فکر کند با سرمایه در گردش کم می تواند فعالیت کند. همه اینها منجر به تصمیمات اشتباه میشود.
  • نادیده گرفتن تکنولوژی: امروزه تکنولوژی پیشرفت زیاد داشته و به بازار کسب و کارها بسیار کمک میکند. پس نادیده گرفتن و استفاده نکردن از این فرصت طلایی اشتباه بزرگیست.
  • ریسک بیش از حد یا خیلی کم: ریسک کردن مهم است اما بیش از حد انجام ندهید. گاهی نیاز است برای رسیدن به اهداف بزرگتر گام های بزرگتری را به موقع بردارید. هرخطر را به صورت جداگانه ارزیابی کنید و تصمیمات آگاهانه بگیرید.
  • تک روی: برخی افراد دائما میگویند "من کار را بهتر انجام می دهم" این کاملا اشتباست و دیر یا زود متوجه خواهید شد به تنهایی نمی توانید همه‌ی کارها را انجام بدهید و باید وظایف را در اعضای تیم تقسیم کنید. 

مطلب پیشنهادی:

فرسودگی شغلی چیست و چگونه رخ میدهد؟

 

در مراحل اولیه کار درآمد من کم است چگونه افراد را استخدام کنم؟

میتوانید از افراد با تعداد کم ساعت کاری پایین و در نتیجه حقوق کمتر شروع کنید.

چگونه یک برنامه توسعه کسب و کار ایجاد کنیم؟

هدف اصلی را به اهداف کوچکتر و روشنتر تقسیم کنید و هر دو راه با هم هماهنگ کنید و اطمینان حاصل کنید که واقع بینانه و قابل دسترسی هستند. همچنین نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات را مورد بررسی قرار دهید. استراتژی های فروش و بازاریابی بررسی و بهترین روش ها و تکنیک های فروش را برای صنعت خود توسعه دهید.

نتیجه

در این مقاله ابتدا کسب و کار را تعریف کردیم سپس استراتژی های یک توسعه کسب و کار را بررسی کردیم و بعد گفتیم BDR چه کسی است. تیم سازی و در آخر سوالات رایج را جواب دادیم. امیدواریم مفید بوده باشد.