logo
مدیریت کسب و کار

شاخص قیمت تولید کننده

شاخص قیمت تولید کننده

شاخص قیمت تولید کننده چیست؟

شاخص قیمت تولید کننده یا ppi نرخ تغییر قیمت محصولات فروخته شده توسط تولید کنندگان را در یک دوره زمانی محاسبه می کند که این اندازه گیری نوسانات قیمت محصولات را نشان میدهد پس میتوان برای باخبر شدن از نرخ تورم در یک اقتصاد استفاده می شود اکثرا افراد کسب و کارها و سیاست گذاران برای تصمیم گیری آگاهانه از ppi استفاده میکنند.

تفاوت cpi , ppi 

برخلاف شاخص قیمت مصرف کننده یا همان cpi قیمت محصول در ppi شامل مالیات، تجارت یا حاشیه حمل و نقل نیست که خریدن آنها را پرداخت میکنند بلکه ppi قیمت منعکس کننده تغییرات در هزینه های تولید است. در نهایت cpi, ppi هر دو معیارهای محبوب در تورم هستند.

مطلب پیشنهادی:

شاخص قیمت مصرف کننده

طبقه بندی قیمت ها در ppi

تغییرات قیمت بر اساس سه ساختار طبقه بندی می کند که باهم آنها را بررسی میکنیم:

  • در سطح صنعت: با توجه به تغییرات در کل خروجی خالص یک صنعت انجام می شود که این تولید خالص نشان دهنده ی قیمت فروش کل محصول تولید شده که در یک صنعت است که فروخته شده است.
  • کالا: طبقه بندی بر اساس محصولات و خدمات اشاره دارد که ppi محصولات را بر اساس شباهت و استفاده، شناسایی و جداسازی میکنند.
  • FD ,ID: هنگامی که محصولات و خدمات از طریق کانال های بین مشتریان می رسند تغییرات قیمت به عنوان تقاضای متوسط طبقه بندی میشوند.

اهمیت شاخص قیمت تولید کننده

  • پیش بینی تورم
  • پیگیری تغییرات قیمت
  • مقایسه روند عمده فروشی و خرده فروشی
  • ppi اهمیت زیادی برای معامله گران دارد زیرا اطلاعات زیادی از آن دریافت میکنند.
  • ppi اهمیت زیادی برای اقتصاددانان، سیاست گذاران و سرمایه گذاران دارد.

شاخص قیمت تولید کننده چگونه بر سهام تاثیر می گذارد؟

طبیعی است هنگامی که کالاها و خدمات قیمت های بالایی دارند مردم کمتر خرید می کنند بنابراین تولید کنندگان درآمد خود را از دست میدهند که در نتیجه از دست دادن قابل توجهی از درآمد یک شرکت در صورتهای مالی منعکس می شود بنابراین بر ارزش سهام های یک کسب و کار تاثیر می گذارد.

شاخص قیمت تولید کننده چگونه محاسبه میشود؟

ppi برابر است با قیمت فعلی محصولات و خدمات که توسط تولید کنندگان در یک بازه ی زمانی مشخص تولید شده است که با قیمت های قبلی مشابه در یک بازه ی زمانی مشخص مقایسه میشود.

با حل یک مثال واضح نشان میدهیم که از چه فرمولی استفاده کنید و چگونه استفاده کنید.

مثال: 

تعداد در سال 1391 تعداد در سال 1401 قیمت در سال 1391 قیمت در سال 1401
25 19 15 17
50 55 18 20
36 37 30 36

نکته: برای سادگی بیشتر از اعداد کم استفاده کرده ایم.

دقت داشته باشید که سال 1391 سال پایه محسوب میشود.

فرمول laspeyres از مقادیر در سال پایه برای کار کردن ppi استفاده میکند:

(25*17+50*20+36*36)/(25*15+50*18+36*25)*100

رایج ترین فرمول، فرمول بالا است 

PPI (Laspeyres) = (∑q0 × pt) / (∑q0 × p0 ) x 100

که در آن 

q0 = مقدار در دوره پایه 

p0 = قیمت محصول در دوره پایه 

pt = قیمت محصول در سال جاری

فرمول بعدی Paasche

که به صورت:

PPI (Paasche) = (∑qt × pt) / (∑qt × p0) x 100

که در آن:

q0 = مقدار در دوره پایه

qt = مقدار در سال جاری

p0 = قیمت محصول در دوره پایه

pt = قیمت محصول در سال جاری

ppi فعلی چیست؟

شاخص قیمت تولید کننده بر اساس صنعت و دسته بندی محصول گردآوری می شود جالب است بدانید که خروجی تمام صنایع را در بخش تولید کالا و بیشتر بخش خدمات، همچنین ساخت و ساز، گاز طبیعی و خدمات برق و کالاهای رقابتی و… را پوشش میدهد که انواع مختلفی دارد که آنها را بررسی میکنیم:

  • محصول و خدمات: تغییرات قیمت برای مواد اولیه و کالا های خام را اندازه گیری میکند.
  • صنعت: این تغییرات قیمت را برای تولیدکنندگان در صنایع خاص و امکان بررسی دقیق تر را در اختیار دیگران میگذارد.
  • هویت اقتصادی: این خدمات و تغییرات قیمت شخصی را مشخص میکند مانند سرمایه گذاری، مصرف شخصی، خرید دولتی و صادراتی که بر اساس مفاهیم درآمد ملی نشان داده میشود.

شاخص های ppi چندوقت یکبار به روز میشوند؟

این شاخص ماهانه توسط سازمانهای آماری در سراسر جهان به روز میشوند.

آخرین گزارش ppi در ایران چگونه بوده است؟

در ماه های اخیر حدود 23 درصد افزایش داشته است که به صورت دقیق تر، در سال گذشته  حدود 39 درصد بوده است و در نیمسال جاری 23 درصد افزایش داشته است. با این حال آمار ها از طریق سایت های مختلف با هم کمی تفاوت دارند.

آخرین گزارش ppi از کجا ببینیم؟

در ایران میتوانید به درگاه ملی آمار مراجعه کنید که این سایت شاخص قیمت تولید کننده را بر اساس سال پایه و گروه های اصلی و فرعی ارائه میدهند. برای داده های آماری جهانی میتوانید به سایت صندوق بین المللی پول مراجعه کنید که در اساس کشور و دوره زمانی خاصی اطلاعات به شما داده میشود.

شاخص قیمت تولید کننده چه تاثیری بر بازار فارکس دارد؟

هنگامی که داده های ppi یک کشور بالا باشد ممکن است نشان دهنده  ی این باشد که تولید کنندگان کشور میتوانند برای محصولات خود بیشتر هزینه کنند که میتوانند درآمد و سود خود را افزایش دهند، همچنین میتواند منجر به افزایش قیمت صادرات شود در نتیجه تقاضا برای ارز کشور ممکن است افزایش یابد زیرا خریداران خارجی برای خرید کالا باید ارزهای خود را با ارز محلی مبادله کنند. این میتواند باعث شود که ارز محلی در برابر سایر ارزهای موجود در بازار فارکس افزایش یابد.

از سوی دیگر هنگامی که ppi کاهش یابد در یک کشور ممکن است نشان دهنده ی این باشد که تولید کنندگان با تقاضای کمتر رقابت میکنند یا با رقابت بیشتر برای محصولات خود مواجه هستند که میتواند درآمد و سود آنها را کاهش دهد. این همچنین می تواند منجر به کاهش صادرات شود و جذابیت کالاهای کشور را برای خریداران خارجی کمتر کند در نتیجه تقاضا برای ارز کشور هم کاهش می یابد زیرا خریداران خارجی برای خرید کالا و ارز محلی نیاز کمتری دارند این میتواند باعث شود که ارز محلی در برابر سایر ارزهای موجود در بازار فارکس کاهش یابد. 

بنابراین داده های ppi تاثیر قابل توجهی بر بازار فارکس دارد به ویژه برای کشور هایی که تولید کنندگان عمده و صادر کننده کالا هستند همچنین معامله گران فارکس میتوانند از ppi به عنوان شاخص تورم مصرف کننده و حرکات نرخ ارز استفاده کنند.

جمع بندی

سعی کردیم در این مقاله اطلاعات لازم و کافی را به شما بدهیم راجب ppi  و تاثیر آن بر ارزها، میزان اهمیت آن و نحوه ی محاسبه ی آن را بررسی کردیم، امیدوارم که نیاز شما را برطرف کرده باشیم.

مطلب پیشنهادی:

فلج تصمیم و پارادوکس در خرید