logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

همه چیز راجب شبکه سازی کسب و کار های کوچک و بزرگ

 همه چیز راجب شبکه سازی کسب و کار های کوچک و بزرگ

اگر از شخص موفقی بپرسید که چگونه به این سطح از موفقیت رسیده است به سرعت متوجه خواهید شد که علاوه بر تلاشی که داشته اند اکثر موفقیت او برای ارتباطات قوی و حرفه ای بوده است. آنها از طریق شبکه های حرفه ای به موفقیت های بزرگتر رسیده اند. میدانید که موفقیت ها حول افراد می چرخد پس افراد در کسب و کار، از فروش گرفته تا استخدام بسیار تاثیر گذار هستند. قطعا برای ایجاد یک شبکه موفق و درست استراتژی هایی وجود دارد بنابراین نکات زیادی را در ادامه بررسی میکنیم.

راه های ایجاد یک شبکه ی حرفه ای و قوی

شبکه سازی حرفه ای در ایجاد یک کسب و کار یا یافتن شغل ضروی است. شما ممکن است مهارت ها و تحصیلات بالایی داشته باشید اما بدون رابطه قوی رشد شما در حرفه خودتان بسیار دشوار است. در اینجا مواردی برای تقویت مهارت های شما برای ایجاد شبکه سازی کمک کند:

  • موقعیت های دو سر برد ایجاد کنید: دقت کنید این مهم است که هر دو طرف با شبکه سازی به سودی برسند. هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیرد پس انتظار نداشته باشید همه افراد یا کسب و کارها با شبکه سازی بدون توجه به سود و ضرر خودشان با شما همکاری کنند. حتی اگر شما بیشتر از طرف مقابل سود ببرید ممکن است احساس کند که ارزش وقت گذاشتن ندارد. هر دو نفر باید برای ایجاد روابط و شبکه سازی اهداف بلند مدت و درست داشته باشند.
  • تمرکز بر روی افراد: ما ممکن است در طول زندگی یا در فضای کاری با افراد خیلی زیادی مواجه نشویم حتی در این صورت هم نمیتوانیم برای همه برنامه ریزی کنیم و برای شبکه سازی وقت بگذاریم. پس درست ترین کار این است که بر افرادی که میدانیم در حرفه ی ما میتوانند تغییر مثبت ایجاد کنند متمرکز شویم.
  • تشکیل روابط نامشخص: همیشه لازم نیست که شبکه چیز مشخصی به ما بدهد. اگر افراد مشخص و روابط معنا دار خود را انتخاب کرده اید می توانید روابطی هم با افراد متعدد ایجاد کنید که نمیدانید این روابط ممکن است به کجا منجر شوند.
  • در تماس باشید: قطعا در اطرافیان و دوستان خود دیده اید که بعد از سالها که ارتباطی با شما نداشته اند با شما تماس میگیرند. اما ممکن است که این حس را داشته باشید که برای حفظ این رابطه هیچ تلاشی نکرده اید و شاید بخواهید از این رابطه خارج شوید. بنابراین بعد از پیدا کردن این افراد باید روابط خود را حفظ کنید وبا آنها در تماس باشید. مردم بیشتر از آنکه فکر کنید از پیگیری ها استقبال می کنند.
  • کمک بخواهید: از درخواست کردن و کمک خواستن نترسید و احساس ضعف نکنید. مردم تمایل دارند که به یکدیگر کمک کنند و معمولا خودشان این مورد را دست کم میگیرند. کمک خواستن میتواند باعث ایجاد روابط شود. وقتی از هم کمک می خواهید اعتماد شما نسبت به هم بیشتر میشود. حتی اگر فردی درخواست کمک را رد کند تحقیقات نشان داده اند که در آینده به دنبال راه های کمک به شما می گردد و به آن فکر میکند. این به این معنی است که اگر در حال حاضر درخواست شما پاسخ ندهد در نهایت می تواند نتیجه داشته باشد.
  • خودتان باشید: یک سری استراتژی های قدیمی وجود دارد که ممکن است هنوز افراد برای ایجاد شبکه از آن استفاده میکنند اینکه از نام کسی در مکالمه استفاده کنید و نام آن تکرار کنید یا کت و شلوار بپوشید یا خصلت های خود را پنهان کنید اما باید بدانید که این استراتژی ها دیگر پاسخ نمی دهند در محیط کاری امروزی بیشتر از تنوع استقبال میشود و اصالت را در اولویت قرار میدهند. بنابراین خصلت های خود را پنهان نکنید. قطعا شخصیت حرفه ای شما ممکن است نسخه شیک تری از شما باشد. برای ایجاد ارتباطات نیازی به تقلید از کسی ندارید. اگر آدم شوخ طبعی هستید آن را خفه نکنید و یا اگر از لباس با رنگ روشن لذت میبرید باز هم همان را بپوشید.
  • نتیجه را تجسم کنید: اگر با هدف خاصی پیش میروید بهتر است نتیجه کار را تجسم کنید این به شما کمک میکند تا راحت تر به آن دستیابی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:

شبکه سازی

نکات شبکه سازی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

فرایند فعالیت در شبکه های آنلاین گاهی اوقات می تواند بسیار طاقت فرسا باشد زیرا ممکن است در سیل عظیمی از تعاملات یا فرصت ها قرار بگیریم خصوصا برای کسب و کار کوچک ممکن است ترسناک باشد. نکاتی را بررسی میکنیم تا ببینیم کسب و کارهای کوچک چگونه میتوانند از این پیچیدگی ها جلوگیری کنند:

  1. پیدا کردن کارشناس در زمینه مورد نظر: پلتفرم هایی وجود دارد برای ارتباط آنلاین میان متخصصان که میتوانید از آنها استفاده کنید مانند لینکدین. به عنوان مثال می توانید در آن فضا جستجو کنید تا افرادی که در صنعت شما برجسته هستند را پیدا کنید سپس با آنها تماس بگیرید. این یک روش عالی برای پیدا کردن کار آفرینان است که با موفقیت در صنعت ها حرکت میکنند.
  2. اطمینان از عملکرد های فنی: رایج ترین نوع برقراری برای تشکیل جلسات، تماس ها یا چت های ویدیویی هستند اما این روش ها چالش هایی دارند. تصور کنید برنامه ریزی های کامل را برای ایجاد یک سناریو یا یک جلسه انجام داده اید اما ناگهان مشکلات اتصال برای شما یا برای افرادی که باید در جلسه حضور پیدا کنند پیش می آید که منجر به عدم ارتباط می شود. برای اینکه با این موقعیت ها روبه رو نشوید بهتر است که همیشه خود را آماده کرده باشید و راهی دیگر در نظر داشته باشید برای این دست از مشکلات یا سعی کنید که در صورت بروز، در کمتر از 20 دقیقه عیب یابی و رفع عیب کنید.
  3. حضور برند خود را افزایش دهید: شبکه سازی موثر زمانی شکل میگیرد که به طور مداوم فعالیت کنید. هرگاه لوگوی کسب و کار شما هر جایی دیده شود نشان دهنده ی فعالیت دائمی شما است که در نهایت مشتریان زیادی را به همراه خواهد داشت.
  4. مشاوره مناسب دریافت کنید: سعی کنید با افراد متخصص در زمینه شبکه و مدیریت بازاریابی آنلاین مشورت کنید و از آنها اطلاعات بگیرید. این یک فرصت خوب برای یادگیری است.
  5. ایجاد اعتماد: بزرگترین چالشی که با آن روبرو می شوید ایجاد اعتماد با کسانی است که هرگز آنها را ملاقات نکرده اید. گاهی برای ما اعتماد کردن به افرادی که از نزدیک ملاقات میکنیم هم سخت است پس اعتماد به افرادی که هرگز ندیده ایم قطعا سخت تر خواهد بود. این میتواند با تماس های ویدئویی یا پیام های کوتاه به خوبی پیش روی کند و اعتماد را افزایش دهد.
  6. پیام های خود را شخصی تر کنید: پیام ها یا ایمیل های غیر شخصی میتواند یک اشتباه بزرگ باشد. اگر شما یک پیام عمومی داشته باشید احتمال بیشتری وجود دارد که افراد آن پیغام را در نظر نگیرد و آن را اسپم در نظر بگیرد. میتوانید پیام خود را شخصی کنید و با این عنوان شروع کنید که چه وجه مشترکی با آن فرد و محصول شما وجود دارد و شما به این دلیل با او تماس گرفته اید.
  7. مثبت باشید: مثبت بودن یک مهارت نیست بلکه یک ویژگی مهم است. یک نگرش و یک ذهنیت است. اگر با ذهنیت مثبت شبکه سازی خود را شروع کنید زمانی که یک تماس یا یک مکالمه ناموفق شبکه سازی داشته باشید امید خود را از دست نداده و دلسرد نخواهید شد. یک نگرش مثبت با خوش بینی همراه است.

بهترین نرم افزارهای برای شبکه سازی آنلاین

سیستم عامل های فراوانی از زمان آغاز عصر دیجیتال تا به امروز طراحی شده اند. این سیستم عامل ها فرصت های مناسبی برای ایجاد شبکه هستند. اما اینکه بهترین آنها کدامند را باهم بررسی خواهیم کرد:

  •  لینکدین یکی از این سیستم عامل هایی که قبلا هم اسم آن را گفتیم و ممکن است شما هم آن را بشناسید لینکدین است. پلت فرم اصلی رسانه های اجتماعی که یک مکان خوب برای افراد حرفه ای برای شروع شبکه سازی آنلاین است. نیمی از کاربران لینکدین تصمیمات تجاری میگیرند. شما میتوانید با ایجاد یک برند شخصی فعال در لینکدین ارتباط موفقی برقرار کنید.
  •  میت آپ یک سرویس آنلاین که ارزش های منحصر به فردی دارد. برای تعاملات آنلاین و جلسات مختلف. این امکان وجود دارد که گروه ها را مرور کنید و آنهایی را انتخاب کنید که مورد علاقه شماست و بعد از انتخاب میتوانید به جلسات آنها بپیوندید.
  •  اینستاگرام این برنامه بیشتر برای اشتراک عکس و فیلم است. اما با استفاده مناسب میتواند یک شبکه آنلاین ارزشمند باشد. شما میتوانید از این شبکه ابتدا با دنبال کردن نام های تجاری شروع کنید. میتوانید نظرات خود را برای آنها ارسال کنید و کارهایی را انجام دهید تا صفحه آنها بهبود یابد. با اضافه کردن ارزش برای دیگران شبکه خود را ایجاد می کنید.
  • توییتر  ارسال توییت و تعامل سریع، توییتر را به یک رسانه ی اجتماعی ایده آل تبدیل کرده است. میتوان توییت ها را با پیوند دادن به هم به یک روایت تبدیل کرد. محدودیت های کاراکتری در توییتر 4000 کلمه است که این یعنی شما میتوانید به راحتی متنی که میخواهید منتشر کنید.
  • فیس بوک جزو اولین سیستم عامل های اجتماعی است. فرصت بزرگی برای به اشتراک گذاشتن ایده های شما با جهان است. 2/7 میلیارد کاربر فعال دارد که این فیس بوک را به یک پلت فرم ایده آل برای شبکه سازی است.

مطلب پیشنهادی:

آموزش رشد و افزایش فالور پیج اینستاگرام

مهارت های شبکه سازی سریع:

ممکن است شما بدون برنامه ریزی قبلی با افرادی مواجه شوید که مجبور به معرفی خود شوید و باید کاری کنید که برای شبکه شما مفید باشد برای این مواقع باید چه مهارت هایی داشته باشید؟ اگر شما نتوانید آن زمان به خوبی عمل کنید موقعیت خود را از دست خواهید داد. پس چند نمونه تمرین و مهارت را به شما معرفی خواهیم کرد که شما با آنها میتوانید به خوبی عمل کنید و دچار مشکل نشوید:

  • یک سخنرانی سریع به خود بدهید: اگر شما گاهی در محل کار یا در جمع های کاری یا خانوادگی خود را با سخنرانی های ناگهانی راجب کسب و کار خود به چالش بکشید این باعث میشود اعتماد به نفس شما تقویت شده و یک آمادگی ذهنی داشته باشید.
  • ارتباطات کلامی و غیر کلامی:  شما اگر مهارت های ارتباطی نداشته باشید، زبان بدن مناسبی نداشته باشید یا دایره لغات پایینی داشته باشید حتما در این شبکه سازی های ناگهانی دچار مشکل خواهید شد. باید مراقب حرکت ها و حرف هایی که حس شما را به دیگران انتقال می دهد باشید. برای بهتر شدن آنها بهتر است تمرین های مربوط به افزایش لغت، کتاب خواندن، مهارت های زبان بدن و مهارت های تاثیر گذاری را مطالعه کنید یا در دوره های آموزشی آنها شرکت کنید.
  • مهارت های بین فردی: تصور کنید میان جمعی نشسته اید و کسی از دور به شما لبخند میزند این یعنی فرد مقابل آماده ی سخن گفتن با شما است یا تمایل به سخن گفتن دارد اما در موقعیت مناسبی قرار ندارد. بنابراین دقت کنید که و این سرنخ ها را در نظر داشته باشید.
  • شوخ طبعی: شوخ طبعی باعث میشود که دیگران بیشتر از تعامل با شما لذت ببرند این باعث میشود که آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اما دقت کنید که شوخی های بی اندازه، تخریب شخصیت ها، شوخی های نابجا و … میتواند کاملا این موضوع را برعکس کند. شما با داشتن حتی لبخندی ساده می توانید انرژی مثبت زیادی را انتقال دهید.
  •  احترام: تحت هر شرایطی احترام گذاشتن و درست رفتار کردن مهم است بنابراین یکی از اساسی ترین مهارت های شبکه سازی است. تصور کنید خودتان قصد همکاری یا شبکه سازی با یک شرکت را دارید یک شرکت معتبر، اما شخصی که با شما تماس گرفته است و مدیریت آن شرکت است به درستی با شما صحبت نمی کند شما تمایل به همکاری با این شخص را شاید به خاطر منافع دوست داشته باشید اما دیر یا زود مشکل شما را آزار خواهد داد. هیچ کس تحمل بی احترامی را ندارد.
  • اعتماد به نفس: اگر میخواهید در جمعی که افراد غریبه در آن قرار دارند ارتباط برقرار کنید و روابط حرفه ای ایجاد کنید به اعتماد به نفس نیاز دارید. در حال حاضر اگر احساس میکنید اعتماد به نفس ندارید حتما باید برای تقویت آن زمان بگذارید. با انجام برخی کارها مانند: ارتباط چشمی با گوینده را حفظ کنید، یا با لحنی دوستانه صحبت کنید، موضوعی برای بحث آماده داشته باشید.

آیا شبکه سازی برای کسب و کارهای کوچک نیاز است؟

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک باید بدانید که باید خود را همیشه در مسیر سرنخ ها قرار دهید و اطلاعات بروزی داشته باشید. ارتباطات و فرصت های جدید را پیدا و حفظ کنید و این مهم نیست که در چه صنعتی فعالیت می کنید. مهمترین راه برای پیدا کردن فرصت های جدید ایجاد شبکه است. در حالی که ممکن است شبکه سازی چالش برانگیز باشد اما یک روش عالی و تاثیر گذار است.