logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

پرورش گیاهان دارویی در خانه

پرورش گیاهان دارویی در خانه

از گذشته تا به امروز گیاهان دارویی نقش مهمی در زندگی و سلامت انسان ها داشته اند. برخی بیماری ها با گیاهان شیمیایی قابل درمان نیستند که گاها میتوان با گیاهان دارویی جلوی پیشرفت آن بیماری ها را گرفت. طی سال ها گیاهان زیادی شناخته و ثبت شدند. این گیاهان گاهی با هم ترکیب شده و گاهی هم به صورت جداگانه می توانند تاثیر زیادی بر بدن داشته باشند.

به دلایل مختلفی افراد به سمت این داروها کشیده می شوند از این رو خیلی افراد می خواهند که مدرک یا مجوز تولید این داروها را داشته باشند و شغل خود را در این راستا تاسیس کنند. اما این به این معنی نیست که شما برای پرورش گیاهان دارویی و فروش آنها باید حتما مدرک تحصیلی یا مجوز داشته باشید بلکه در فضای خانه می توانید بدون داشتن مدرک این کسب و کار را راه اندازی کنید. در این مقاله کاملا شرایط لازم را در اختیار شما میگذاریم.

دلایل استفاده از گیاهان دارویی

  • یکی از مهمترین دلایل استفاده از داروهای طبیعی این است که آنها عوارض جانبی ندارند زیرا آنها با طبیعت هماهنگ هستند.
  • سرمایه مورد نیاز برای این شغل زیاد نیست و به راحتی می توانید این کسب و کار را راه اندازی کنید.
  • همچنین همه ی اجزای این گیاهان برای هر سنی قابل استفاده است مانند برگ، ساقه، دانه، پوست و ….
  • داروهای گیاهی همچنین در غذا هم استفاده میشوند و باز هم خاصیت درمانی دارند. مانند زنجبیل ، رزماری و ..

شرایط لازم برای رشد گیاهان دارویی در خانه

اکنون که دلایل استفاده از گیاهان را گفتیم ببینیم که شرایط لازم برای رشد گیاهان در خانه به طور کلی چیست:

  1. انتخاب گیاه مناسب: با انتخاب گیاهان مناسب دارویی که برای کاشت در محیط داخلی مناسب هستند بهتر است شروع کنید .برخی از گزینه های رایج مانند آلوئه ورا، ریحان، بابونه، اسطوخودوس، نعناع، رزماری است و رشد این گیاهان نسبتا آسان است و طیف گستره ای از مزایای سلامتی را ارائه میدهد.
  2. نور کافی: اکثر گیاهان دارویی نیاز به حداقل 4 تا 6 ساعت نور مستقیم خورشید در هر روز دارند. گیاهان دارویی خود را روبه روی پنجره و آفتاب قرار دهید. ترجیحا سمت جنوب یا غرب باشد. اگر نور طبیعی خورشید محدود باشد میتواند از چراغ های رشد مصنوعی استفاده کرد. چراغ ها را در حدود 6 تا 12 اینچ بالاتر از گیاهان قرار دهید تا شدت نور خورشید را تقلید کنید.
  3. ظروف و خاک: از ظروف با سوراخ های زهکشی برای خروج آب اضافه از خاک و اطمینان از رشد مناسب ریشه استفاده کنید. جریان هوای خوب و خاک برای سلامت گیاهان شما ضروری است.
  4. آب و بارور به درستی: به طور منظم گیاهان را آب دهید و سعی کنید خاک را به طور مساوی مرطوب نگه دارید. اجازه دهید خاک بالایی قبل از آبدهی دوباره خشک شده باشد. آب بیش از حد میتواند منجر به پوسیدگی ریشه شود در حالی که آب کم می تواند باعث کمبود مواد مغذی در گیاهان شود.
  5. کنترل دما و رطوبت: حفظ محدوده دما از 60 درجه ی فارنهایت تا 75 درجه ی فارنهایت یا به عبارت دیگر(از 15 درجه ی سانتیگراد تا 24 درجه ی سانتیگراد) نگه دارید. اکثر گیاهان دارویی در سطوح رطوبت متوسط بین 40 تا 60 درصد رشد میکنند. برای افزایش رطوبت می توانید ظروف را در یک سینی سنگریزه ای از آب قرار دهید.
  6. هرس و نگهداری: به طور منظم گیاهان دارویی داخلی خود را اصلاح یا هرس کنید تا رشد پایه دار یا لاغر جلوگیری کنید. برگ های مرده یا زرد را برای حفظ سلامت گیاه و زیبایی جدا کنید. هرس همچنین به بهبود جریان هوا کمک میکند و خطر آلودگی آفات را کاهش میدهد.
  7. مدیریت آفات و بیماری ها: گیاهان خود را از نزدیک برای علائم آفات و بیماری ها با دقت نگاه کنید. آفات رایج در محیط داخلی شامل شته ها، کنه های عنکبوت است. از روش های کنترل آفات ارگانیک مانند صابون های حشره کش یا روغن های مخصوص برای از بین بردن آفات بدون آسیب رساندن به گیاهان استفاده کنید. اطمینان از گردش هوای خوب و جلوگیری از ازدحام بیش از حد گیاهان برای جلوگیری از گسترش بیماری ها.
  8. برداشت و استفاده: برداشت گیاهان دارویی خود را با توجه به نیازی که دارید با تکنیک های مناسب برداشت کنید. هر گیاه دارای الزامات برداشت خاص است بنابراین برای راهنمایی با منابع قابل اعتماد یا کتاب های گیاهی مشورت کنید. تکنیک های برداشت مناسب اطمینان از رشد و نشاط مداوم گیاهان شما را تضمین میکند.
  9. گسترش مجموعه: هنگامی که اعتماد به نفس و تجربه در رشد گیاهان دارویی در داخل خانه به دست آورید، گسترش مجموعه خود را در نظر بگیرید.تحقیق کنید تا گیاهان جدید با خاصیت جدید گیاهی را به مجموعه گیاهان دارویی خود اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی:

کسب و کار خانوادگی

برخی از گیاهان برای شروع پرورش گیاهان در خانه

نعنا

این گیاه علاقه ی زیادی به خاک مرطوب دارد. این گیاه برای حس خنکی که ایجاد میکند شناخته شده است. هم به حالت خشک شده و هم به صورت تازه می توان در غذا از آن استفاده کرد. یک منبع عالی برای ویتامین A و آهن است. سیستم روده تحریک پذیر را بهبود میبخشد. عملکرد مغز را تقویت میکند و به هضم غذا کمک میکند و ساده ترین درمان آن این است که بوی بد دهان را بهبود میبخشد.

آلوئه ورا

وقتی راجب گیاهان با خواص بالا صحبت می شود قطعا نام آلوئه ورا هم باید در میان باشد. قدیمی ترین گیاه دارویی شناخته شده در جهان است. بسیاری از مردم از آن در خانه هم برای زیبایی و استفاده از ژل آن استفاده میکنند. برخی ترجیح میدهند که آب آلوئه ورا را مصرف کنند در حالی که برخی از آنها ژل را بر روی پوست صورت و مو برای جوان ماندن استفاده میکنند. در صنعت لوازم آرایشی و پزشکی نیز این گیاه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. عصاره آلوئه ورا یک شفا دهنده قوی برای پوست است. همچنین ژل آلوئه ورا به تسکین آسیب های پوستی، ناراحتی های پوستی، بریدگی ها و گزش حشرات کمک میکند. همچنین تورم پوست را کاهش میدهد.

ریحان

این گیاه دمای نسبتا گرم، خاک به خوبی زهکشی شده، آبیاری منظم، هرس و بارور کردن یک بار در ماه، تمام شرایطی است که این گیاه نیاز دارد. در نهایت فراهم کردن این شرایط، ایمنی قوی، سیستم گوارشی عالی فراهم می کند، بیماری های التهابی را در درمان میکند، پوست را عمیقا پاک میکند، دیابت را کاهش میدهد، افسردگی را کاهش میدهد همچنین بدن را سم زدایی میکند. به عنوان چاشنی به غذا های مختلف مانند سوپ و یا در سالاد استفاده میشود.

برگ کاری

برگ کاری یک ادویه ی هندی است. برای غذاهای مختلف قابل استفاده است. این گیاه به کاهش وزن، درمان اسهال و یبوست، برای بیماری های دیابتی، زخم ها و بریدگی ها را بهبود میبخشد، بینایی را بهبود میبخشد، تهوع را تسکین میدهد. حتی حافظه را تقویت میکند.

اسطوخودوس

آفتاب کامل و خاک به خوبی زهکشی شده الزامات اصلی برای گیاه اسطوخودوس است. این گیاه گلدار محبوب بومی شمال آفریقا و کوه های مدیترانه است. روغن این گل در مصارف آرایشی و هم دارویی استفاده میشود. این گیاه دارای خواص ضد عفونی، و ضد التهابی است و به بهبود سوختگی یا نیش حشرات کمک میکند. روغن این گیاه یک عامل عالی در درمان استرس، اضطراب، افسردگی و بی خوابی است. چای اسطوخودوس نیز در درمان مشکلات گوارشی و تهوع مهم است.

گشنیز

آبیاری و بارور کردن یک گیاه گشنیز سالم ضروری است. برگ این گیاه ویتامین های k، c، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، فسفر، و ... است. برگ گشنیز ترشح انسولین را تحریک میکند و سطح قند خون را کاهش میدهد. همچنین سطح کلسترول را کاهش میدهد، بیماری آلزایمر را درمان میکند، عملکرد کبد و حرکت روده را افزایش میدهد، بیماری های التهابی مانند آرتروز را کاهش میدهد. زخم های دهان را درمان میکند.

سوالات متداول

چقدر فضا برای شروع کاشت گیاهان دارویی در خانه داریم؟

فضای مورد نیاز شما بستگی به گیاهانی که می کارید و مقداری که می خواهید از این گیاهان داشته باشید دارد. در کل میتوانید مقداری از حیاط خلوت خود به این کار اختصاص دهید. در ادامه می توانید این فضا را گسترش دهید زمین بخرید یا حیاط بزرگتری را در اختیار بگیرید. اما دقت کنید که هنگام شروع کاشت، مکان آینده ی خود را در نظر بگیرید.

آیا کاشت گیاهان دارویی کسب و کار سودآوری است؟

بله، کشاورزی و سرمایه گذاری رویه گیاهان سود آور است. اگر برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشید به سود خوبی خواهید رسید. تقاضای مردم برای گیاهان تازه، محلی و درمانی در حال افزایش است، به ویژه اینکه مصرف کنندگان بیشتر به سلامت خود پی می برند و به دنبال محصولات پایدار هستند. با ارائه گیاهان با کیفیت بالا میتوانید درآمد ثابت ایجاد کنید.

آیا گیاهان را در طول سال میتوان رشد داد؟

توانایی رشد گیاهان در طول سال بستگی به آب و هوایی که شما ایجاد میکنید دارد و همچنین بستگی به  گیاهانی دارد که شما کاشته اید. برخی گیاهان ممکن است که در زمستان و هوای آزاد زنده بمانند در حالی که برخی دیگر میتوانند در داخل خانه یا گلخانه رشد کنند. بهتر است که یک گلخانه ی کوچک برای خود درست کنید و دائما دمای آن را بررسی کنید. برای هر گیاه تحقیق کنید که به چه دمایی نیاز دارد.

چگونه بفهمم کدام گیاه در مزرعه من رشد میکند؟

هنگام انتخاب گیاهان برای مزرعه خود، عواملی مانند آب و هوای منطقه، نوع خاک و از همه مهمتر تقاضای بازار را مورد بررسی قرار دهید. گیاهانی که در غذاها استفاده می شوند مانند ریحان، نعناع و جعفری انتخاب های محبوب هستند. علاوه بر این گیاهان دارویی مانند بابونه به دلیل مزایای زیاد تقاضای روبه رشدی دارند.

فعالیت های مهم برای رشد گیاهان چیست؟

  •  سیستم های آبیاری استفاده کنید که آب را به موقع و به اندازه به گیاهان برساند.
  • آفات را کنترل کنید.
  • بازیافت و کمپوست برای به حداقل رساندن ضایعات و غنی سازی خاک

چگونه گیاهان خود را به طور موثر به بازار عرضه کنم؟

سعی کنید مخاطبان هدف خود را پیدا کنید. همچنین از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید. با رستوران ها یا مراکز سلامتی همکاری برقرار کنید.

آیا شروع کاشت گیاهان دارویی اقدامات قانونی دارد؟

بله، اگر قرار است که به آینده فکر کنید و فروش در فضای بزرگتر را داشته باشید بهتر است که یک سری مجوز ها را تهیه کنید و برچسب های مواد غذایی داشته باشید.

آیا میتوانم گیاهان خود را به صورت آنلاین بفروشم؟

 بله، فروش گیاهان آنلاین می تواند یک راه عالی برای رسیدن به یک پایگاه مشتری گسترده باشد. یک وب سایت برای ایجاد تجارت الکترونیک یک پیشنهاد عالی است. اطمینان حاصل کنید که شما یک حمل و نقل قابل اعتماد برای انتقال، بدون آسیب به گیاهان را دارید.

مطلب پیشنهادی:
نکات مهم در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

جمع بندی

رشد گیاهان دارویی در خانه یک تلاش ارزشمند است و بسیار مفید است و میتوانید به مرور آن را به راحتی گسترش دهید. با پیروی از این نکات علمی میتوانید باغ گیاهان خود را ایجاد کنید و از راحتی، طراوت و در دسترس بودن این گیاهان ارزشمند در طول سال لذت ببرید به یاد داشته باشید که گیاهان مناسب را انتخاب کنید نور کافی و شرایط مناسب خاک را فراهم کنید و با کمی زمان و تلاش میتوانید یک واحد از سلامت و رفاه ایجاد کنید. حتما در نظر بگیرید که چه گیاهانی می خواهید بکارید و چه گیاهانی در بازار پر طرفدار هستند.