logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

چه زمانی افراد بیشتری استخدام کنیم؟

چه زمانی افراد بیشتری استخدام کنیم؟

نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند زمان آن رسیده که تیم خود را گسترش دهید. اما این نشانه‌ها همیشه به‌وضوح آشکار نیستند. به این دلیل ما به بررسی دقیق این نشانه ها می پردازیم:

اداره یک کسب و کار بدون شک استرس زا است. اما اگر احساس میکنید که آدرنالین شما همیشه بالا است و به نظر میرسد هیچ وقت نمی توانید از این فشار خارج شوید احتمالا وقت آن رسیده که نیروی کمکی بیشتری استخدام کنید. این توصیه شاید بدیهی به نظر برسد، اما تعجب آور است که بخش زیادی از صاحبان کسب و کارها تصور میکنند استرس شدید بخش طبیعی از کارآفرینی است. درست است که استرس تا حدی اجتناب ناپذیر است.

اما اگر به خاطر نگرانی های کاری دائما خواب تان به هم میریزد، دچار مشکلات جسمی می شوید یا حس ناخوشایندی دارید، این یک علامت است که شاید بیش از حد مسئولیت ها را به تنهایی بر دوش گرفته اید.

حتی کارآمدترین و با انگیزه ترین کارکنان هم اگر حمایت کافی دریافت نکنند دچار خستگی و فرسودگی میشوند. اگر حس میکنید که تیم تان به مرز توانایی خود رسیده است احتمالا زمان آن رسیده که نیروی کمکی بیشتری جذب کنید.

اما قبل از هر اقدامی ابتدا با تیم خود گفتگو صادقانه ای درباره وضعیت روحیه آنها و دلایل فرسودگی شان داشته باشید. اگر مشکلی اساسی در کسب و کار وجود داشته باشد اضافه کردن افراد بیشتر کمکی به حل آن نخواهد کرد. سوالات عمیق و سازنده ای بپرسید مانند: 

  • چه چیزی به شما انگیزه می دهد که در اینجا کار کنید؟
  • اگر شما مدیر این کسب و کار بودید چه تغییراتی ایجاد می کردید؟
  • در چه بخش هایی از کسب و کار احساس حمایت بیشتری می کنید؟
  • در کدام بخش ها احساس می کنید حمایت کمتری دریافت می کنید؟
  • چه کاری میتوانم انجام دهم تا تجربه کاری شما در اینجا بهتر شود؟

هدف از این سوالات شناسایی منبع اصلی مشکل روحیه تیم است. اگر کارکنان به شما بگویند که منابع پشتیبانی کافی برای انجام وظایف خود ندارند این نشانه هشدار دهنده است که باید هرچه سریع تر نیروی انسانی بیشتری استخدام کنید.

اگر پروژه های جذابی به سمت شما می آیند اما مدام مجبورید آن ها را رد کنید چون تیم شما از لحاظ حجم کاری در حداکثر ظرفیت خود قرار دارد، شاید وقت آن رسیده که به فکر اضافه کردن نیروی جدید باشید.

برای تصمیم گیری بهتر می توانید از یک تحلیل ساده استفاده کنید تا ببینید آیا استخدام یک نیروی تمام وقت یا پاره وقت توجیه پذیر است یا خیر. ابتدا تخمین بزنید که تکمیل هر پروژه چقدر زمان میبرد و سپس بررسی کنید که آیا این زمان به اندازه ای هست که استخدام جدید را توجیه کند؟ به عنوان مثال اگر یک پروژه 12 ساعت طول میکشد و تنها همین پروژه را نمی توانید قبول کنید شاید استخدام فرد جدید منطقی نباشد.

اما اگر به طور منظم پروژه هایی با همین حجم را رد می کنید بهتر است که به فکر استخدام یک نیروی تمام وقت باشید که بتواند به طور مداوم به کاهش بار کاری شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی:
چگونه بر چالش های مالی کسب و کار غلبه کنیم؟

4- شما دیگر ساعات کاری معمولی ندارید

اداره یک کسب و کار معمولا به معنای ساعت طولانی کار است. اما اگر به قدری مشغول هستید که به سختی فرصت دیدن خانواده تان را پیدا میکنید یا زندگی اجتماعی شما کاملا از بین رفته است احتمالا زمان آن رسیده که نیروی کمکی استخدام کنید. 

استخدام کارمندان بیشتر برای رسیدن به تعادل سالم بین کار و زندگی کاملا منطقی است. در نهایت احتمالا کسب و کار خود را داشته باشید. اما اگر اجازه دهید کار تمام زندگی شما را در بر بگیرد، هدف اصلی که به خاطر آن این مسیر را انتخاب کردید زیر سوال میرود.

آیا تیم شما مدام به شما یادآوری میکند که به نیروی کمکی نیاز دارند؟ ایا کمبود پشتیبانی باعث شده است که کیفیت خدمات مشتریان افت کند؟ به حرف های کارمندانتان گوش دهید. اگر آنها در حال فرسودگی هستند و نیاز به کمک دارند این نشانه ای است که باید آن را جدی بگیرید. بی توجهی به این مسئله میتواند منجر به از دست دادن نیروی های کلیدی و ایجاد بحران جدی در کسب و کارتان شود. بهتر است قبل از اینکه دیر شود اقدام کنید. 

استخدام کارمندان بیشتر هزینه بر است، اما اگر افراد مناسبی را به کار بگیرید آنها میتوانند فرصت های درآمدی جدیدی برای کسب و کارتان ایجاد کنند. نکته مهم است که تعداد مناسبی از نیروها را استخدام کنید. اگر بیش از حد نیاز نیرو اضافه کنید ممکن است به جای سود ضرر کنید. تعادل در استخدام کلید موفقیت است.

اگر به کارمندان خود اضافه کاری پرداخت می کنید به میزان آن در هر ماه توجه  داشته باشید. اگر تیم شما برای انجام وظایف معمول خود مجبور به اضافه کاری زیادی هستند این میتواند نشانه ای باشد که نیاز به نیروی بیشتری دارید. در واقع با استخدام یک کارمند جدید ممکن است در بلندمدت هزینه های خود را کاهش دهید و بهره وری را افزایش دهید.

اگر در حال آماده سازی برای راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید هستید، مطمئن شوید که تیم فعلی شما ظرفیت لازم برای مدیریت حجم کاری اضافی را دارد. اگر تیم شما در حال حاضر در حداکثر ظرفیت خود کار میکند بهتر است قبل از راه اندازی استخدام نیروی جدید را در اولویت قرار دهید. این کار کمک میکند تا اگر حجم کار بیش از حد انتظار شد کسب و کار شما دچار مشکل نشود و بتواند به راحتی از عهده پروژه های جدید برآید.

این نکته ممکن است واضح به نظر برسد اما تعجب آور است که بسیاری از صاحبان کسب و کار تصور میکنند میتوانند با نیروی کار فعلی خود در یک مکان جدید موفق باشند. در حالی که ممکن است به طور موقت کار کند، واقعیت این است که برای مدیریت مکان جدید معمولا به کارمندان بیشتری نیاز دارید. قبل از اینکه ای تیم فعلیتان بخواهید که بار اضافی را بر دوش بکشند مطمئن شوید که آیا واقعا نیاز به استخدام نیروهای جدید دارید یا نه.

اگر مشتریان شما به طور فزاینده ای ناراضی هستند این می تواند نشانه ای از مشکلات داخلی باشد. مثلا اگر زمان پاسخگویی به مشتریان طولانی شده یا اشتباهات بیشتری رخ میدهد این مشکلات ممکن است ناشی از فشار زیاد بر روی تیم شما باشد. نظرات منفی و شکایات بیشتر درباره زمان های انتظار طولانی و کیفیت پایین خدمات، نشان دهنده ی این است که تیم شما نمی تواند به خوبی حجم کار را مدیریت کند و نیاز به نیروی اضافی دارید.

وقتی تیم شما تحت فشار زیاد باشد کیفیت کار شروع به افت می‌کند. اگر اشتباهات و از دست دادن مهلت‌ها به یک عادت تبدیل شده و بهره‌وری کلی کاهش یافته است، این نشانه‌ای از مشکلات داخلی است. کارمندان تحت فشار ممکن است دقت خود را از دست بدهند و با انجام کارهای نادرست، به شهرت برند شما آسیب بزنند. استخدام نیروی جدید گسترش تیم شما می تواند به توزیع حجم بهتر کار، کاهش خطا، بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری کمک کند.

جمع بندی

در پایان، اگر با مشکلاتی مانند استرس بالا، کاهش کیفیت کار، نارضایتی مشتریان، و فشار بیش از حد بر روی کارکنان خود مواجه هستید این‌ها همگی نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند زمان آن رسیده است که نیروی کمکی بیشتری استخدام کنید. همچنین اگر در حال برنامه‌ریزی برای گسترش کسب و کار یا معرفی محصولات جدید هستید داشتن تیم کافی و متعهد می‌تواند به شما در مدیریت بهتر حجم کار و حفظ کیفیت خدمات کمک کند.

مطلب پیشنهادی:
تحلیل بازار و تجزیه و تحلیل رقابتی