چگونه کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم؟
جدول محتوا
به عنوان کسی که صاحب یک کسب و کار است باید توانایی این را داشته باشید که کسب و کار خود را به خوبی توصیف و به دیگران معرفی کنید. شاید بگویید میتوانید ساعت ها راجب کار خودتان صحبت کنید ولی در واقع برای معرفی شغل تان به مخاطبان و جلب توجه آنها باید نکات کلیدی و درست بیان کنید تا پیامی که میخواهید را به درستی منتقل کنید.
آیا شما به عنوان یک مشتری دوست دارید ساعات زیادی را صرف شنیدن داستان شروع یک نام تجاری کنید؟ خیلی از مراحل در کسب و کار شما اهمیتی برای شنونده ندارد و خسته کننده خواهد بود.
معرفی کسب و کار چه مزایایی دارد؟
باید بدانید که اولین برداشت دیگران از کسب و کار شما بسیار مهم است و در ذهن مخاطب خواهد ماند. معرفی درست و اصولی آگاهی دیگران را افزایش می دهد و منجر به فروش محصول، جذب اسپانسر و یا یک استراتژی برای توسعه کسب و کار میشود. راه های مختلفی برای آن وجود دارد که در این مقاله آنها را به خوبی بررسی خواهیم کرد.
معرفی کسب و کار برای چه شغل هایی نیاز است؟
با توجه به توضیحات بالا برای هر کسب و کاری اهمیت بالایی دارد که چگونه به مشتریان معرفی میشود. اما اینکه شما بخواهید این کار را به صورت اصولی انجام دهید یا هرطور که میخواهید رفتار کنید بستگی به خودتان دارد.
البته شما با خواندن این مقاله پیشنهادات کارآمدی را مطالعه میکنید و میتوانید آنرا با محیط کسب و کار و مشتریان خودتان شخصی سازی کنید تا بیشترین بازدهی را از آن داشته باشید.
چگونه کسب و کار خود را معرفی کنیم؟
بعد از اینکه شناخت کافی نسبت به کسب و کار خود داشتید(مانند: مشتریان شما عمدتا از چه گروه سنی هایی هستند یا جامعه هدف اصلی آن یا مخاطبان آن چه کسانی هستند)، میتوانید از روش های زیر برای معرفی کسب و کار خود به دیگران استفاده کنید:
۱. تماس گرفتن
برخی کسب و کارها با تماس تلفنی باید کسب و کار خود را معرفی کنند که به احتمال خیلی زیاد با شما هم از این دست تماس ها گرفته شده است. تماس تلفنی به جای معرفی حضوری استفاده میشود با این تفاوت که میتوان به صورت فصلی یا در بازه چند ماه یکبار تماس بگیرید.
اما این کار عیوبی دارد اینکه زمان شما برای توضیحات محدودتر است، تصویر شما در سخنانتان تاثیر می گذارد اما شما در تماس تلفنی دیده نمی شوید. اما میتوانید یک روز کامل به تعداد زیادی از افراد تماس بگیرید مفید و کوتاه در مورد کارتان توضیح دهید.
در این نوع معرفی به دلیل اینکه خودتان و مشتری تصویر ظاهری هم را مشاهده نمیکنید٬ باعث میشود که احساسات و واکنش های یکدیگر را بطور کامل دریافت نکنید و صرفا واکنش کلامی مخاطبان را در دسترس داشته باشید که با توجه به نوع کسب و کارتان میتواند خوب یا بد باشد.
نکاتی که باید در تماس تلفنی رعایت کنید:
- احوال پرسی کوتاه داشته باشید.
- از تعریف کردن راجب موارد متفرقه که به کسب و کارتان مربوط نیست بپرهیزید.
- صادقانه کسب و کار خود را معرفی کنید تا کسب و کارتان معتبر تر باشد.
- بپرسید که آیا بد موقع با شما تماس نگرفتهام؟ با توجه به جواب این سوال مشخص میشود که میتوانید ادامه دهید یا خیر بهتر است قطع کنید.
- برای ادامه دادن که میخواهید کار خود را معرفی کنید سعی کنید موضوع را خیلی باز نکنید که سخنانتان نصفه بماند.
- اگر امکان حضور بود با او ملاقات حضوری هماهنگ کنید.
- طوری سخن بگویید که مشتاق تماس بعدی باشد.
- برای اشخاصی که مشتاق به شنیدن راجب کسب و کار شما نیستند زمان خود را هدر ندهید و مکالمه را کوتاه کنید تا زمان شما به هدر نرود.
۲. حضوری
- قطعا تاثیر توضیحات حضوری بیشتر است. شما زمان بیشتری دارید و میتوانید محصولات خود را هم به نمایش بگذارید و توضیحات لازم را بدهید.
- شناسایی مشتری نما ها در ملاقات های جضوری آسان تر است و میتوان راحت تر آنها را از خود دور کرد.(مشتری نماها اشخاصی هستند که قطعا قصد خرید از شما را ندارند و فقط برای اینکه وقت شما را تلف کنند وارد محیط کسب و کار شما میشوند)
- اما نباید خیلی وقت دیگران را بگیرید اول بررسی کنید زمان دارند یا خیر. اما چگونه؟ از رفتار آنها مشخص است که زمان آزادی دارند یا عجله دارند که زودتر بروند. نکته: تماس تلفنی و تنظیم قرار ملاقات به این موضوع کمک میکند. وقتی بدانند که قرار ملاقات با کسی دارند حداقل یک ساعت زمان برای شما میگذارند.
- در اینجا شما نماینده یک کسب و کار هستید پس باید به خوبی سخن بگویید.
- در روز ملاقات لباس مناسب بپوشید.
- سعی کنید سخنان خود را از قبل مشخص کنید.مشخص بودن سخن شما باعث میشود تمرکز بیشتری بر روی زبان بدنتان داشته باشید
- سوال بپرسید و نظر بخواهید تنها شما سخنگو نباشید.
- دائما به ساعت نگاه نکنید.
- ارتباط چشمی را به خوبی برقرار کنید.
- از فضای اصلی خود که راجب کسب و کار شماست خارج نشوید و اگر مشتری این قصد را داشت آنرا بصورت هوشمندانه به مسیر اصلی گفت و گو هدایت کنید تا در زمان شما و مشتریتان صرفه جویی شود.
3. وب سایت
اکثر کسب و کارها امروزه یک سایت اختصاصی دارند که اطلاعات مهمی را منتقل میکند و فواید زیادی در توسعه کسب و کار دارد. می توانید لینک سایت خود را از طریق پیامک ارسال کنید یا در محل کارتان آدرس را بچسبانید. همچنین استفاده از یک سایت با سئو مناسب میتواند به بازدید از سایت شما و معرفی سایتتان موثر باشد.
وبسایت میتواند در بلند مدت برای کسب و کار شما گنجینه ایی گرانبها باشد و با تداوم در بروز نگه داشتن آن مشتریان وفادار زیادی پیدا خواهید کرد. دقت داشته باشید که برای راه اندازی وبسایت نکات لازم را یاد بگیرید که در پیشرفت با مشکل جدی مواجه نشوید.
نکته:
معمولا صفحه اول سایت توجه بیشتر را به خود جلب میکند پس نکات مهم و کلیدی را در صفحه اول بنویسید و بعد به صفحات بیشتری آنها را هدایت کنید.
مطلب پیشنهادی:
چه اقداماتی برای رشد وبسایتمان انجام دهیم؟
4. ایمیل
ایمیل ها یک راه معمولی برای معرفی کسب و کار شما هستند که مهم است آن را به درستی انجام دهید. کسب و کارهای زیادی روزانه به مشتریان خود ایمیل ارسال میکنند ٬ اما اکثر این ایمیل ها به راحتی حذف میشوند. از این رو شما باید بتوانید ایمیل بهتری ارسال کنید که بین بقیه کسب و کارها برجسته بمانید. مزایای این ایمیل این است که انجام آن آسان و ارزان است.
پیشنهاد میکنیم که از بانک ایمیل های موجود در اینترنت استفاده نکنید زیرا در آنها به احتمال قوی جامعه هدف شما وجود ندارد و باعث میشود اعتبار ایمیل شما کاهش یابد و پیام های شما در بخش هرزنامه مخاطبین قرار گیرد و این امر باعث افت شدید بازدهی میشود.
اگر قصد تبلیغ یا معرفی کسب و کار با استفاده از ایمیل را دارید ما یک مطلب راجب طراحی ایمیل مارکتینگ برای شما آماده کرده ایم.
چرا شخصیسازی در ایمیلهای تجاری اهمیت دارد؟
پس از بررسی ساختار ایمیلهای تجاری، حالا زمان آن رسیده که درباره اهمیت شخصیسازی صحبت کنیم و ببینیم چطور میتوانیم پیامهایمان را برای هر مخاطب به شکل ویژهتری تنظیم کنیم.
ایجاد ارتباطات قوی:
برای ایجاد روابط تجاری موفق و پایدار، نمیتوان تنها به مخاطب بهعنوان یک فرصت درآمدی نگاه کرد. این دیدگاه ممکن است باعث دور شدن آنها از برند شما شود. سیستم های خودکار اگرچه در صرفهجویی زمان نقش مهمی دارد، اما هرگز نمیتواند جای تعاملات انسانی را بگیرد. شخصیسازی این خلأ را پر میکند و باعث میشود که ایمیلهای شما حس اصالت و توجه بیشتری به مخاطب القا کند.
شناخت عمیقتر و همدلی با مخاطب:
وقتی زمان بگذارید تا نیازها و چالشهای مخاطب خود را بهخوبی بشناسید، نهتنها میتوانید با او همدلی کنید، بلکه بستری مناسب برای ایجاد ارتباطی عمیقتر فراهم میکنید. این نشان میدهد که شما آمادهاید به صحبتهای او گوش دهید و راهحلی متناسب با نیازهایش ارائه دهید.
افزایش تعامل و نرخ پاسخدهی:
72 درصد افراد تنها به پیامهایی که مستقیماً به آنها مرتبط باشد، پاسخ میدهند. بنابراین، ارسال ایمیلهای عمومی و انبوه دیگر کارایی سابق را ندارد. مخاطبان بهراحتی از روی عنوان ایمیل تشخیص میدهند که آیا آن ایمیل ارزش توجه دارد یا خیر.
صرفهجویی در زمان و کاهش ریسک مخاطب:
زمانی که پیامهای خود را متناسب با نیازهای خاص هر مخاطب تنظیم کنید، به آنها کمک میکنید تا سریعتر به راهحل مناسب برسند. این امر باعث صرفهجویی در زمان آنها میشود و همچنین اطمینان میدهد که خدمات یا محصول شما دقیقاً همان چیزی است که به دنبال آن هستند. در نتیجه، مخاطب احساس میکند تصمیمگیری با ریسک کمتری همراه است.
در وبسایت چه چیزی برای معرفی کسب و کار بنویسیم؟
ابتدا نام شرکت خود معرفی کنید و با یک توضیح کلی ادامه دهید مثلا چه کاری را انجام میدهید؟ چه کسی هستید؟ از کجا؟ از چه زمانی؟ و از کجا فعالیت می کنید؟ برای مثال: ما یک گروه برنامه نویسی در ایران هستیم که از سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرده ایم.
سپس اعتقادات و هدف کلی خود از معرفی و توسعه کسب و کار خود را توضیح دهید. برای مثال: ما به طلا بودن وقت اعتقاد داریم و قصد داریم برنامهای بنویسیم که سریع و با کیفیت بالا عکسهای خود را ویرایش کنید.
در ادامه توضیح دهید که چه کارهای هیجان انگیزی و جالبی میتوانید انجام دهید و انتظار شما از خودتان در آینده چیست؟ چیزی بنویسید که خواننده شور و اشتیاق را در حرفهی شما احساس کند.
نکته:
در نوشتن اهداف و کسب و کارتان صداقت داشته باشید هیچ کس از اخبار دروغ خوشش نمی آید.
برای مثال: ما می توانیم برنامهای بنویسیم که با زدن چند دکمه شما به یک طرح دلخواه برای تبلیغ کسب و کارتان برسید. هدف ما در آینده این است که برنامهای برای ایجاد دموی تبلیغاتی برای شما ایجاد کنیم. در این مرحله توضیح دهید چرا کسب و کارتان را شروع کرده اید! اما گفتن جزییات از نقطه شروع تا لحظهی حال اشتباه است.
برای چه چیزی تصمیم گرفتید کسب و کار خود را شروع کنید و به اشتراک بگذارید. سعی کنید به خواننده بگویید شما چه کاری را انجام میدهید که شما را از دیگر رقبا متمایز میکند. مثال: ما گروهی بودیم که تصمیم گرفتیم برنامهای بنویسیم تا مشکلی را بهبود ببخشد. از این موضوع احساس ناراحتی می کردیم که دیگران برای ویرایش حرفهای عکس خود، باید سیستم حرفهای هم داشته باشند. اینکه دیگران ساعتها برای ساخت یک تصویر تبلیغاتی وقت میگذارند و برای کار با برنامه ها باید آموزش ببینند. چرا باید کار با برنامه کاربردی برای مردم اینقدر پیچیده و سخت باشد؟! پس ما این مشکل را حل کردیم.
مخاطبان خود را به این باور برسانید که چقدر مشتاق به رسیدن اهداف خود در آینده هستید و اگر از شما حمایت لازم را داشته باشند به اهداف خود نزدیکتر میشوید و سریعتر خدمات خود را افزایش میدهند. برای مثال: ما مشتاقانه منتظریم تا برنامه ویرایش ویدئو خود را هر چه سریعتر در اختیار شما بگذاریم به ما انرژِی بدهید و از گروهمان حمایت کنید.
حال به مرحله ای رسیده اید که میتوانید از مخاطبان به صورت مستقیم درخواست کنید که از کسب و کار شما خرید کنند. برای مثال: ما و تیممان از شما میخواهیم تا از برنامه و سایت ما استفاده کنید. برای کسب و کار خود یا اطرافیان یک طرح تبلیغاتی بزنید. خلاقیت و ایده ی خود را امتحان کنید.
نکته:
در این بخش ما مواردی را گفتیم و مثالی ساده هم زدیم اما شما می توانید در نوشتن کمی خلاقیت بیشتری به خرج دهید این مثال ها به این معنی نیست که دقیقا اینگونه بنویسید.
چگونه یک بیوگرافی حرفهای بنویسیم؟
شما در هر کسب و کاری باید به پروفایل آنلاین خود اهمیت بدهید و یک بیوگرافی خوب داشته باشد. اطلاعاتی که برای مردم اهمیت دارد. تفاوتی هم ندارد که یک کسب و کار کوچک باشد یا بزرگ.
بیوگرافی باید مختصر و مفید باشد. بین ۵ تا ۱۰ خط کفایت میکند. در مورد مقدار محدودی از اطلاعات شخصی خود صحبت کنید. اگر میخواهید بدانید چه اطلاعاتی مفید است باید به هدفتان فکر کنید و در راستای آن توصیف کنید.
نشان دادن انسانیت و کارهای مفید شماست که باعث میشود در ذهن خواننده نقش خوبی از شما شکل بگیرد. اینکه شما فردی حرفهای هم در کار خود و هم در زندگی شخصی خود هستید را به خواننده منتقل کنید. گاهی برخی جزئیات در مورد علایق، احساسات، سرگرمی های شما میتواند کمک کند که مخاطبان با شما ارتباط بیشتری برقرار کنند.
در نوشتن صداقت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که دستاورد های خود را بدون اغراق توصیف کرده اید. اصالت و صداقت مهمترین ویژگی یک بیوگرافی است.
راه هایی برای افزایش دیده شدن برند:
- ایجاد محتوا: بازاریابی محتوا یعنی شما محتوای ارزشمند تولید کنید مثلا فیلم آموزشی، پادکست، تصاویر آموزنده و… با ایجاد محتوای دائم با کیفیت بالا میتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید.
- سئو: بهینه سازی سایت و افزایش رتبه و رساندن سایت به صفحات اول موتور جستجو گوگل. سئو یعنی تحقیق کلمه کلیدی، ساختار محتوا، لینک ها و مقاله های با کیفیت.
- پاداش: در برخی موارد تشویق، پاداش و تخفیفات به مشتریان راه موثری برای دریافت مشتریان بیشتر میشود و جزو تبلیغات دهان به دهان محسوب میشود. قطعا برای همه شما پیش آمده است که با دیدن تخفیفات برخی از فروشگاه ها به اطرافیان خود اطلاع داده اید که به آن فروشگاه سر بزنند منظور ما از پاداشات دقیقا همین است.
- حمایت های مالی: حامی مالی برای برخی از کسب و کارها باعث میشود بیشتر در معرض دید مشتریان قرار گیرند برای مثال میتوانید از راه اندازی خیریه ها ، سمینارهای حمایتی و… شروع کنید.
برخی از سازمان ها با حمایت از یک فیلم، سریال، موزیک ویدئو از محصولاتشان در برخی صحنه ها استفاده ی واضح میکنند.
دیده شدن برند چقدر مهم است؟ دیده شدن برند نقش مهمی در جذب مشتری و توسعه کسب و کار دارد منجر به افزایش شناخت مشتری میشود و در نهایت به فروش و افزایش درآمد کمک میکند.
گاهی اوقات در محل کار خود احساس میکنید که دیده نمی شوید. شما و فعالیت هایتان دیده نمیشود.
دیده شدن در محل کار چه مزایایی دارد؟ چرا باید در محل کار دیده شوید؟
اگر قصد پیشرفت در حرفه ی کاری خود دارید باید دیده شوید. مردم، رئیس، همکارانتان باید بدانند که شما چه توانایی هایی دارید چه کارهایی میتوانید انجام دهید این موضوع به ارتقا شما در شغلتان کمک خواهد کرد.
اغلب کسانی که سر به زیر هستند با وجود توانایی های بیشتر، فعالیت بیشتر و کار سخت تر به چیزی که باید برسند نمی رسند. همیشه نمی توانید به رئیس خود تکیه کنید و انتظار داشته باشید او شما را ببیند گاهی باید خود را نشان دهید و از فرصت ها استفاده کنید خصوصا افرادی که از راه دور کار میکنند و همکاران و رئیس خود را نمیبینند.
کسانی که چندان از حرفه و توانایی خودشان تعریف نمیکنند باعث میشوند٬ اشخاصی که حتی هیچ توانایی ندارند از آنها سو استفاده کنند و وظایف خودشان را به گردن چنین افرادی بیندازند. پس اگر در دسته چنین افرادی قرار گرفته اید تمام تلاشتان را کنید که از این حالت خارج شوید و شکوفا تر شوید.
چگونه در کارمان دیده شویم؟
- ابتدا تخصص خودتان را به خوبی انجام و نشان دهید. وقتی شما به عنوان کسی که متخصص هستید به عنوان شخصی که دیگران برای کمک به شما مراجعه می کنند منجر به دادن پروژه های بیشتر و بزرگتر به شما میشود و به پیشرفت شما کمک خواهد کرد.
- رابطه خوبی با رئیس خود برقرار کنید. پیشنهادات خود را برای بهبود کارها با او در میان بگذارید. در مورد کارهای که به خوبی پیش میروند بیشتر صحبت کنید.
- در جلسات مشارکت داشته باشید ایدههای خود را در میان بگذارید. احساس خجالت، نگرانی از واکنش دیگران چیزهایی هستند که جلوی شما را می گیرند اما جلسات فرصت بزرگی برای دیده شدن هستند. اگر در حال حاضر این کار را انجام نداده اید بهتر است آن را تقویت کنید و روی آن کار کنید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، اصول سخنرانی را یاد بگیرید، قبل از هر جلسه سخنان خود را آماده کنید، صدای رسا داشته باشید.
- داوطلب شوید که کسی که در ادارات در مورد پیشرفت ها و فعالیت های تیمی سخنرانی می کند شما باشید.
- توجه داشته باشید که فقط نباید به خودتان توجه کنید. فقط رویه خودتان تمرکز کنید تا دیده شوید. به دستاورد های دیگران هم توجه کنید و در مسیر پیشرفت آنها هم کمک کنید.
- پروژه هایی را که بزرگ هستند به عهده بگیرید منتظر نباشید تا به شما پروژه بدهند اگر می بینید که میتوانید در پروژه ای به خوبی عمل کنید حتما اطلاع دهید که میتوانید مشارکت داشته باشید.
- برای انجام فعالیت ها مشتاقانه عمل کنید و نشان دهید که شور و شوق دارید.
- در حال یادگیری باشید و مهارتهای خود را بروز کنید. کتاب بخوانید و اطلاعات خود را افزایش دهید این موضوع در سخنرانی ها به شما کمک میکند.
جمع بندی:
معرفی کسب و کار شما اغلب اولین شانس شما برای جلب مخاطبان است. این یک فرصت است که بتوانید به آنها ثابت کنید که نه تنها قابل اعتماد هستید بلکه محصول و خدمات شما مشکل آنها را حل میکند و زندگی را برای آنها آسان تر میکند. به صورت کلی برای دیده شدن برند خود باید پایه و اساس کار خود را به خوبی بنیان گذاری کنید، شغل مناسب انتخاب کنید. نکته ی مهم تر اینکه همیشه فعال باشید. کیفیت کاری خود را بالا برده و یک نمایه یا پروفایل خوب داشته باشید.