logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

چگونه کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم؟

چگونه کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم؟

به عنوان کسی که صاحب یک کسب و کار است باید توانایی این را داشته باشید که کسب و کار خود را به خوبی توصیف و به دیگران معرفی کنید. شاید بگویید میتوانید ساعت ها راجب کار خودتان صحبت کنید ولی در واقع برای معرفی شغل تان به مخاطبان و جلب توجه آنها باید نکات کلیدی و درست بیان کنید تا پیامی که میخواهید را به درستی منتقل کنید.

آیا شما به عنوان یک مشتری دوست دارید ساعات زیادی را صرف شنیدن داستان شروع یک نام تجاری کنید؟ خیلی از مراحل در کسب و کار شما اهمیتی برای شنونده ندارد و خسته کننده خواهد بود.

معرفی کسب و کار چه مزایایی دارد؟

باید بدانید که اولین برداشت دیگران از کسب و کار شما بسیار مهم است و در ذهن مخاطب خواهد ماند. آگاهی دیگران را افزایش می دهد و منجر به فروش محصول، جذب اسپانسر و یا یک استراتژی برای توسعه کسب و کار است. راه های مختلفی برای آن وجود دارد که در این مقاله آنها را به خوبی بررسی خواهیم کرد.

معرفی کسب و کار برای چه شغل هایی نیاز است؟

با توجه به توضیحات بالا برای هر کسب و کاری اهمیت بالایی دارد. اما اینکه شما بخواهید این کار را به صورت اصولی انجام دهید یا هرطور که میخواهید رفتار کنید بستگی به خودتان دارد.

چگونه کسب و کار خود را معرفی کنیم؟

بعد از اینکه شناخت کافی نسبت به کسب و کار خود داشتید، میتوانید از روش های زیر برای معرفی کسب و کار خود به دیگران استفاده کنید:

۱. تماس گرفتن

برخی کسب و کارها با تماس تلفنی باید کسب و کار خود را معرفی کنند که حتما با شما هم از این دست تماس ها گرفته شده است. تماس تلفنی به جای معرفی حضوری استفاده میشود با این تفاوت که میتوان به صورت فصلی تماس بگیرید چند ماهی یکبار تماس بگیرید.

اما این کار عیوبی دارد اینکه زمان شما برای توضیحات محدودتر است، تصویر شما در سخنانتان تاثیر می گذارد اما شما در تماس تلفنی دیده نمی شوید. اما میتوانید یک روز کامل به تعداد زیادی از افراد تماس بگیرید مفید و کوتاه در مورد کارتان توضیح دهید.

نکاتی که باید در تماس تلفنی رعایت کنید:

  • احوال پرسی کوتاه داشته باشید.
  • بپرسید که آیا بد موقع با شما تماس نگرفته‌ام؟ با توجه به جواب این سوال مشخص میشود که میتوانید ادامه دهید یا خیر بهتر است قطع کنید.
  • برای ادامه دادن که میخواهید کار خود را معرفی کنید سعی کنید موضوع را خیلی باز نکنید که سخنانتان نصفه بماند.
  • اگر امکان حضور بود با او ملاقات حضوری هماهنگ کنید.
  • طوری سخن بگویید که مشتاق تماس بعدی باشد.

۲. حضوری

  • قطعا تاثیر توضیحات حضوری بیشتر است. شما زمان بیشتری دارید و میتوانید محصولات خود را هم به نمایش بگذارید و توضیحات لازم را بدهید.
  • اما نباید خیلی وقت دیگران را بگیرید اول بررسی کنید زمان دارند یا خیر. اما چگونه؟ از رفتار آنها مشخص است که زمان آزادی دارند یا عجله دارند که زودتر بروند. نکته: تماس تلفنی و تنظیم قرار ملاقات به این موضوع کمک میکند. وقتی بدانند که قرار ملاقات با کسی دارند حداقل یک ساعت زمان برای شما میگذارند.
  • در اینجا شما نماینده یک کسب و کار هستید پس باید به خوبی سخن بگویید.
  • در روز ملاقات لباس مناسب بپوشید.
  • سعی کنید سخنان خود را از قبل مشخص کنید.
  • سوال بپرسید و نظر بخواهید تنها شما سخنگو نباشید.
  • دائما به ساعت نگاه نکنید.
  • ارتباط چشمی را به خوبی برقرار کنید.

3. وب سایت

اکثر کسب و کارها امروزه یک سایت اختصاصی دارند که اطلاعات مهمی را منتقل میکند و فواید زیادی در توسعه کسب و کار دارد. می توانید لینک سایت خود را از طریق پیامک ارسال کنید یا در محل کارتان آدرس را بچسبانید.

همچنین استفاده از یک سایت با سئو مناسب میتواند به بازدید از سایت شما و معرفی سایتتان موثر باشد.

نکته: معمولا صفحه اول سایت توجه بیشتر را به خود جلب میکند پس نکات مهم و کلیدی را در صفحه اول بنویسید و بعد به صفحات بیشتری آنها را هدایت کنید.

4. ایمیل

ایمیل ها یک راه معمولی برای معرفی کسب و کار شما هستند که مهم است آن را به درستی انجام دهید. کسب و کارهای زیادی روزانه ایمیل ارسال میکنند به مشتریان خود اما اکثر این ایمیل ها به راحتی حذف میشوند. از این رو شما باید بتوانید ایمیل بهتری ارسال کنید که بین بقیه کسب و کارها برجسته بمانید. مزایای این ایمیل این است که انجام آن آسان و ارزان است. 

در وبسایت چه چیزی برای معرفی کسب و کار بنویسیم؟

ابتدا نام شرکت خود معرفی کنید و با یک توضیح کلی ادامه دهید مثلا چه کاری را انجام میدهید؟ چه کسی هستید؟ از کجا؟ از چه زمانی؟ و از کجا فعالیت می کنید؟ برای مثال: ما یک گروه برنامه نویسی در ایران هستیم که از سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرده ایم.

سپس اعتقادات و هدف کلی خود از معرفی و توسعه کسب و کار خود را توضیح دهید. برای مثال: ما به طلا بودن وقت اعتقاد داریم و قصد داریم برنامه‌ای بنویسیم که سریع و با کیفیت بالا عکسهای خود را ویرایش کنید.

در ادامه توضیح دهید که چه کارهای هیجان انگیزی و جالبی میتوانید انجام دهید و انتظار شما از خودتان در آینده چیست؟ چیزی بنویسید که خواننده شور و اشتیاق را در حرفه‌ی شما احساس کند.

نکته: در نوشتن اهداف و کسب و کارتان صداقت داشته باشید هیچ کس از اخبار دروغ خوشش نمی آید.

برای مثال: ما می توانیم برنامه‌ای بنویسیم که با زدن چند دکمه شما به یک طرح دلخواه برای تبلیغ کسب و کارتان برسید. هدف ما در آینده این است که برنامه‌ای برای ایجاد دموی تبلیغاتی برای شما ایجاد کنیم. در این مرحله توضیح دهید چرا کسب و کارتان را شروع کرده اید! اما گفتن جزییات از نقطه شروع تا لحظه‌ی حال اشتباه است.

برای چه چیزی تصمیم گرفتید کسب و کار خود را شروع کنید و به اشتراک بگذارید. سعی کنید به خواننده بگویید شما چه کاری را انجام میدهید که شما را از دیگر رقبا متمایز میکند. مثال: ما گروهی بودیم که تصمیم گرفتیم برنامه‌ای بنویسیم تا مشکلی را بهبود ببخشد. از این موضوع احساس ناراحتی می کردیم که دیگران برای ویرایش حرفه‌ای عکس خود، باید سیستم حرفه‌ای هم داشته باشند. اینکه دیگران ساعتها برای ساخت یک تصویر تبلیغاتی وقت میگذارند و برای کار با برنامه ها باید آموزش ببینند. چرا باید کار با برنامه کاربردی برای مردم اینقدر پیچیده و سخت باشد؟! پس ما این مشکل را حل کردیم.

مخاطبان خود را به این باور برسانید که چقدر مشتاق به رسیدن  اهداف خود در آینده هستید و اگر از شما حمایت لازم را داشته باشند به اهداف خود نزدیکتر میشوید و سریعتر خدمات خود را افزایش میدهند. برای مثال: ما مشتاقانه منتظریم تا برنامه ویرایش ویدئو خود را هر چه سریعتر در اختیار شما بگذاریم به ما انرژِی بدهید و از  گروهمان حمایت کنید.

حال به مرحله ای رسیده اید که میتوانید از مخاطبان به صورت مستقیم درخواست کنید که از کسب و کار شما خرید کنند. برای مثال: ما و تیممان از شما میخواهیم تا از برنامه و سایت ما استفاده کنید. برای کسب و کار خود یا اطرافیان یک طرح تبلیغاتی بزنید. خلاقیت و ایده ی خود را امتحان کنید.

نکته:در این بخش ما مواردی را گفتیم و مثالی ساده هم زدیم اما شما می توانید در نوشتن کمی خلاقیت بیشتری به خرج دهید این مثال ها به این معنی نیست که دقیقا اینگونه بنویسید.

چگونه یک بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟

شما در هر کسب و کاری باید به پروفایل آنلاین خود اهمیت بدهید و یک بیوگرافی خوب داشته باشد. اطلاعاتی که برای مردم اهمیت دارد. تفاوتی هم ندارد که یک کسب و کار کوچک باشد یا بزرگ.

بیوگرافی باید مختصر و مفید باشد. بین ۵ تا ۱۰ خط کفایت میکند. در مورد مقدار محدودی از اطلاعات شخصی خود صحبت کنید. اگر میخواهید بدانید چه اطلاعاتی مفید است؟ باید به هدفتان فکر کنید و در راستای آن توصیف کنید.

نشان دادن انسانیت و کارهای مفید شماست که باعث میشود در ذهن خواننده نقش خوبی از شما شکل بگیرد. اینکه شما فردی حرفه‌ای هم در کار خود و هم در زندگی شخصی خود هستید را به خواننده منتقل کنید. گاهی برخی جزئیات در مورد علایق، احساسات، سرگرمی های شما میتواند کمک کند که مخاطبان با شما ارتباط بیشتری برقرار کنند.

در نوشتن صداقت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که دستاورد های خود را بدون اغراق توصیف کرده اید. اصالت و صداقت مهمترین ویژگی یک بیوگرافی است.

راه هایی برای افزایش دیده شدن برند:

  1. ایجاد محتوا: بازاریابی محتوا یعنی شما محتوای ارزشمند تولید کنید مثلا فیلم آموزشی، پادکست، تصاویر آموزنده و… با ایجاد محتوای دائم با کیفیت بالا میتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید.
  2. سئو: بهینه سازی سایت و افزایش رتبه و رساندن سایت به صفحات اول موتور جستجو گوگل. سئو یعنی تحقیق کلمه کلیدی، ساختار محتوا، لینک ها و مقاله های با کیفیت.
  3. پاداش: در برخی موارد تشویق، پاداش و تخفیفات به مشتریان راه موثری برای دریافت مشتریان بیشتر میشود و جزو تبلیغات دهان به دهان محسوب میشود. قطعا برای همه شما پیش آمده است که با دیدن تخفیفات برخی  از فروشگاه ها به اطرافیان خود اطلاع داده اید که به آن فروشگاه سر بزنند منظور ما از پاداشات دقیقا همین است.
  4. حمایت های مالی: حامی مالی برای برخی از کسب و کارها باعث میشود بیشتر در معرض دید مشتریان قرار گیرند برای مثال میتوانید از راه اندازی خیریه ها ، سمینارهای حمایتی و… شروع کنید.

برخی از سازمان ها با حمایت از یک فیلم، سریال، موزیک ویدئو از محصولاتشان در برخی صحنه ها استفاده ی واضح میکنند.

دیده شدن برند چقدر مهم است؟ دیده شدن برند نقش مهمی در جذب مشتری و توسعه کسب و کار دارد منجر به افزایش شناخت مشتری میشود و در نهایت به فروش و افزایش درآمد کمک میکند.

گاهی اوقات در محل کار خود احساس میکنید که دیده نمی شوید. شما و فعالیت هایتان دیده نمیشود.

دیده شدن در محل کار چه مزایایی دارد؟ چرا باید در محل کار دیده شوید؟

اگر قصد پیشرفت در حرفه ی کاری خود دارید باید دیده شوید. مردم، رئیس، همکارانتان باید بدانند که شما چه توانایی هایی دارید چه کارهایی میتوانید انجام دهید این موضوع به ارتقاع شما در شغلتان کمک خواهد کرد.

اغلب کسانی که سر به زیر هستند با وجود توانایی های بیشتر،  فعالیت بیشتر و کار سخت تر به چیزی که باید برسند نمی رسند. همیشه نمی توانید به رئیس خود تکیه کنید و انتظار داشته باشید او شما را ببیند گاهی باید خود را نشان دهید و از فرصت ها استفاده کنید خصوصا افرادی که از راه دور کار میکنند  و همکاران و رئیس خود را نمیبینند.

چگونه در کارمان دیده شویم؟

  1. ابتدا تخصص  خودتان را به خوبی انجام و نشان دهید. وقتی شما به عنوان کسی که متخصص هستید به عنوان شخصی که دیگران برای کمک به شما مراجعه می کنند منجر به دادن پروژه های بیشتر و بزرگتر به شما میشود و به پیشرفت شما کمک خواهد کرد.
  2. رابطه خوبی با رئیس خود برقرار کنید. پیشنهادات خود را برای بهبود کارها با او در میان بگذارید. در مورد کارهای که به خوبی پیش میروند بیشتر صحبت کنید.
  3. در جلسات مشارکت داشته باشید ایدههای خود را در میان بگذارید. احساس خجالت، نگرانی از واکنش دیگران چیزهایی هستند که جلوی شما را می گیرند اما جلسات فرصت بزرگی برای دیده شدن هستند. اگر در حال حاضر این کار را انجام نداده اید بهتر است آن را تقویت کنید و روی آن کار کنید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، اصول سخنرانی را یاد بگیرید، قبل از هر جلسه سخنان خود را آماده کنید، صدای رسا داشته باشید.
  4. داوطلب شوید که کسی که در ادارات در مورد پیشرفت ها و فعالیت های تیمی سخنرانی می کند شما باشید.
  5. توجه داشته باشید که فقط نباید به خودتان توجه کنید. فقط رویه خودتان تمرکز کنید تا دیده شوید. به دستاورد های دیگران هم توجه کنید و در مسیر پیشرفت آنها هم کمک کنید.
  6. پروژه هایی را که بزرگ هستند به عهده بگیرید منتظر نباشید تا به شما پروژه بدهند اگر می بینید که میتوانید در پروژه ای به خوبی عمل کنید حتما اطلاع دهید که میتوانید مشارکت داشته باشید.
  7. برای انجام فعالیت ها مشتاقانه عمل کنید و نشان دهید که شور و شوق دارید.
  8. در حال یادگیری باشید و مهارتهای خود را بروز کنید. کتاب بخوانید و اطلاعات خود را افزایش دهید این موضوع در سخنرانی ها به شما کمک میکند.

جمع بندی:

معرفی کسب و کار شما اغلب اولین شانس شما برای جلب مخاطبان است. این یک فرصت است که بتوانید به آنها ثابت کنید که نه تنها قابل اعتماد هستید بلکه محصول و خدمات شما مشکل آنها را حل میکند و زندگی را برای آنها آسان تر میکند. به صورت کلی برای دیده شدن برند خود باید پایه و اساس کار خود را به خوبی بنیان گذاری کنید، شغل مناسب انتخاب کنید. نکته ی مهم تر اینکه همیشه فعال باشید. کیفیت کاری خود را بالا برده و یک نمایه یا پروفایل خوب داشته باشید.