logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

کسب و کار های غیر اینترنتی

کسب و کار های غیر اینترنتی

مقدمه‌ای بر کسب و کار

کسب و کار چیست؟

کسب و کار به زبان ساده یعنی خرید و فروش کالا یا تولید و عرضه‌ی خدمات به منظور به دست آوردن سود. یا تجارتی که از آن پول حاصل میشود.

اما کسب و کار تنها هدف اقتصادی ندارد بلکه هدف های اجتماعی هم دارد. همانگونه که تنها هدف ما از زندگی خوردن و خوابیدن نیست تنها هدفمان از کار کردن هم کسب سود نیست.

چرا باید کسب و کار خودمون رو شروع کنیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که کسب و کار خود را شروع کنید ممکن است این دلایل برای هر کسی متفاوت باشد. در نهایت داشتن کسب و کار خود علاوه بر چالش‌هایی که دارید مزایای زیادی را به ارمغان می آورد و بسیاری از کارآفرینان پس از مدتی از تصمیم خود راضی هستند. در زیر بخشی از این مزایا را میتوانید ببینید:

  1. استقلال و کنترل: اکثر آدما دوست دارن که رییس نداشته باشند و خود رییس خود باشند و استقلال داشته باشند. شما وقتی کسب و کار خود را شروع میکنید هرکاری که بخواهید در هر زمان که بخواهید انجام خواهید داد بنابراین بر کار خود کنترل دارید.

  2. پاداش مالی: وقتی کسب و کار خود را راه بیاندازید میتوانید میزان پاداش و قیمت ها را خودتان تعیین کنید و به مرور حقوق خود را افزایش دهید. خصوصا اگر شما یک زن هستید به جای دریافت کمی حقوق از درآمد یک مرد شما میتوانید ارزش کار خود را در یک کسب و کار دریافت کنید.

  3. انعطاف پذیری: همانطور که گفتیم در کاری که خودتان شروع کرده‌اید زمان بندی دست خوده شماست. چه زمانی کار کنید چه زمانی کار نکنید.

  4. ایجاد تعادل: با توجه به انعطاف پذیری شما میتوانید بین زندگی شخصی و کارتان تعادل ایجاد کنید. چه زمانی کنار خانواده باشید چه زمانی مشغول کار.

  5. مهارت های جدید: اکثر مشاغل نیاز به آموزش دارند و مهارت های جدیدی را که میتوانید در حرفه و سایر جنبه های زندگی خود استفاده کنید. برای مثال ممکن است که یادبگیرید که چگونه سوالات پیچیده از مشتریان را اداره کنید. همچنین توانایی هایی که دارید را بهبود میبخشد که ممکن است شمارا در شغل فعلی خود بهتر کند یا اینکه در آینده شغل های بهتری را برای شما رقم بزند.
  6. ارتباطات اجتماعی: شغل شما باعث میشود با افراد زیادی دیدار کنید دوستان جدیدی را پیدا کنید.

کسب و کار موفق

ویژگی های یک کسب و کار موفق چیست؟

شرکت‌ها و کسب و کار های موفق همگی ویژگی های مشترکی دارند که آنها را برای رسیدن به هدفشان یاری میکند. که ما چند تا از مهمترین آنها را جمع آوری کرده و نوشته‌ایم تا شما هم برای شروع کسب و کار خود از آنها استفاده کنید:

  1. ریسک پذیری: یک کسب و کار موفق و یک کارآفرین موفق باید ریسک پذیر باشد و فعالیت های توام با ریسک داشته باشد.
  2. چشم انداز: به عنوان مثال شما شرکت یا کسب و کار خود را در پنج سال آینده کجا میبینید؟ تعداد کارکنان شما چندتاست؟
  3. طرح کسب و کار: علاوه بر چشم انداز شما باید یک برنامه دقیق داشته باشید به گفته‌ی کارافرینان نوشتن طرح کسب و کار شما را مجبور میکند که همه چیز را در زمان مشخص بررسی کنید. در برنامه کسب و کار خود باید آنچه میخواهید در ۱۲ ماه آینده انجام دهید مشخص کنید.
  4. توسعه‌ی مهارتها: موفقیت نتیجه گسترش دانش شماست و توسعه‌ی مهارتهای شما به بهترین مهارت ها اعتبار شما را در دنیای کاریتان بیشتر خواهد کرد. شما باید ارزیابی های مکرر داشته باشید و اگر در یک قسمت از کار خود نقطه‌ ضعفی پیدا کردید آن را اصلاح کنید.
  5. شناسایی مشتریان: شما باید نسبت به مشتریان خود شناخت کافی را داشته باشید که از کدام دست هستند و به دنبال ارائه آنچه آنها میخواهند باشید. با مشتریان خود صحبت کنید و از آنها سوال کنید آنها خیلی میتوانند به شما کمک کنند. سوالاتی مثل: چرا از شما خرید میکنند؟ چه انتظاری از شما دارند؟و چه چیزی را میخواهند در آینده از شما ببینند؟
  6. آمادگی مالی: بسیاری از کسب و کارها در سالهای اولیه خود در حال مبارزه و تلاش هستند برای رشد هزینه‌های غیر منتظره‌ای دارند و با چالش هایی روبه رو میشوند.
  7. اعتماد به نفس: از شکست خوردن نترسید و اعتماد به نفس داشته باشید. بعد از هر شکستی شما تجربه کسب می کنید و چیزهای جدید یاد میگیرید. قطعا در هر مسیر و کسب و کاری در کنار موفقیت ها شکست هایی وجود دارد.
  8. خلاق باشید: هیچ راه مشخصی برای اداره‌ی یک کسب و کار وجود ندارد درست است که تکنیک ها و استراتژی های اثبات شده‌ای وجود دارد اما این به این معنی نیست که تنها راه موفقیت همین است. خلاق باشید کاری راه انجام دهید که تا به حال کسی انجام نداده ایده های جدید کشف کنید. خلاقیت در محصولات و خدماتی که ارائه می کنید یا در طرز اداره کردن شرکتی که راه اندازی می کنید.

مطلب پیشنهادی:

توسعه کسب و کار چیست؟

ایده‌های جالب برای راه اندازی کسب و کار کوچک

بسیاری از کارآفرینان موفق از کسب و کارهای کوچک و ایده های جالب شروع کرده و با پر و بال دادن به کسب و کار خود تلاش های زیاد، تیم سازی، کسب و کار خود را توسعه دادند و به اوج موفقیت رسیده‌اند. در این مقاله سعی کردیم ایده‌هایی که با سرمایه کم شروع میشوند و ایده‌های جالبی برای شروع یه کسب و کار جدید هستند را ارائه دهیم:

  1. خدمات پذیرایی: اگر شما به آشپزی و یا حتی شیرینی پزی علاقه دارید می توانید بدون مجوز در خانه‌ی خود شروع کنید و خوراکی های خود را به فروش برسانید.
  2. لباس چاپی: شما با توجه به تقاضای مشتریان طرح چاپی را روی تی شرت و … میزنید و به فروش میرساند.
  3. طراح جواهرات: اگر فکر میکنید سلیقه‌زیادی در طراحی بدلیجات دارید می توانید صنایع دستی خود را درست کرده و به فروش برسانید و یا ایده و طرح خود را به سازندگان جواهرات بفروشید.
  4. طراح داخلی: اگر نگاه خاص و مهارت در انتخاب و ترکیب رنگها دارید میتوانید با طراحان داخل خانه کار کرده و کسب درآمد کنید.
  5. دی جی: در مجالس عروسی یا دورهمی ها به عنوان دی جی حاضر شوید هم خودتان لذت ببرید و لحظات خوشی را برای دیگران رقم بزنید.
  6. پادکست: اگر یک تن صدای خاص دارید ولی نمی توانید از آن استفاده درست کنید میتوانید با کمی آموزش صدای خود را تنین تر و خوانش بهتری داشته باشید. در خانه مکانی آرام را انتخاب کنید و تنها با تلفن همراه خود تولید محتوا کنید. در برنامه های مختلف از جمله کست باکس صفحه‌ای تشکیل داده و کتاب صوتی ایجاد کنید.
  7. تزیین خودرو: به دلیل هزینه‌های بالای خودرو همه‌ی افراد نمیتوانند ماشین‌های خارجی خریداری کنند. پس تلاش میکنند برای اتومبیل خود یک ظاهر خفن و جذاب درست کنند شما میتوانید یک کسب و کار خوب به اسم تزیین ماشین راه اندازی کنید.
  8. تزیین مجالس: در جشنها چیزی که خیلی چشمگیر و مهم است چینش و تزیین وسایل و خوراکی هاست . خصوصا بادکنک آرایی که میتوانید انجام دهید و کسب درآمد کنید.
  9. متون تبلیغاتی: اگر میتوانید جملات خاص بنویسید با کلمات بازی کنید . میتوانید با تبلیغات تلویزیون، رادیویی، بیلبورد ها، وبسایت ها، ایمیل ها و هرجا که تبلیغی نیاز باشد کار کنید.
  10. آوا نویس: اگر سرعت بالایی در تایپ دارید کسب و کارهای بسیاری هستن که مطالب شفاهی خود را میخواهند به اسناد کتبی تبدیل کنند.
  11. رزومه نویسی: شاید بدانید که رزومه یک سند بسیار مهم برای افرادی که به دنبال یک شغل هستند است. اگر رزومه نویس خوبی هستید میتوانید این کار را شروع کنید.
  12. برنامه ریز عروسی: تخصص در برنامه ریزی روز عروسی مانند انتخاب محل برگزاری، غذا و مدیریت تدارکات کمک به زوج ها در روز عروسی خود. 
  13. کلاس های رقص: آموزش رقص به افراد یا گروه هایی که مشتاق به یادگیری این مهارت هستند. همچنین امروزه برای مجالس عروسی بسیار استفاده میشود و افراد حاضر به پرداخت هزینه زیادی برای این کار هستند.
  14.  

کار در خانه

مزیت های کارهایی که در خانه انجام میشوند

چون در خانه شما نیازی به فضای اداری ندارید در هزینه های شما صرفه جویی میشود، هم چنین هزینه رفت و آمد شما نیز کاهش میابد، علاوه بر این چون کسب و کار خودتان است به شما انعطاف بیشتری در انتخاب ساعت کاری میدهد و هرطور که دوست داشته باشید میتوانید کار کنید.

مطلب پیشنهادی:

کسب و کار های خانگی

سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید

میزان سرمایه برای شروع کسب و کار چقدر است؟

سرمایه اولیه برای شروع کار بستگی به نوع کاری که میخواهید شروع کنید دارد. برای مثال برای یک کسب و کار تولیدی حداقل سرمایه‌ی مورد نیاز ۱۵ میلیون تومان است.

چگونه کسب و کار خود را بازاریابی کنم؟

  1. فرصت‌های  بازار هدف خود را مشخص کنید.
  2. یک برنامه استراتژی و بازاریابی ایجاد کنید که با اهداف و کسب و کار شما هماهنگ باشد.
  3. از ابزارهای بازاریابی رایگان مانند سئو استفاده کنید.
  4. ایجاد محتوا و تبلیغاتی که تخصص و ارزش کار شما را نمایش میدهد.
  5. از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید.

چگونه کسب و کار خود را ثبت کنم؟

برای ثبت شرکت در ایران میتوانید به سایت اداره‌ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه کنید. ابتدا نوع شرکت و نوع فعالیت خود را وارد کرده و سپس نام شرکت و اعضا را مشخص میکنید و بعد مدارک ثبتی را تایید و امضا کنید و تمام مدارک را به اداره‌ی ثبت ارسال کنید.

جمع بندی

زمانی که خود را باور داشته باشید به راحتی می توانید در هر کاری موفق شوید. تنها کافی است که شروع کنید قدم بردارید. توانایی ها، استعداد های اکتسابی و ذاتی خود را شناسایی کنید و شغل مناسب خود را پیدا کنید. تا زمانی که حس میکنید به کاری علاقه ندارید آن را شروع نکنید بهتر است اول علاقه داشته باشید بعد وارد شوید و از یادگیری حرفه‌ای آن شروع کنید.

بهانه‌های خود را برای شروع نکردن کسب و کار کنار بگذارید از منطقه‌ی امنی که برای خود ساخته‌اید خارج شوید و ریسک کنید. هیچ کاری غیر ممکن نیست و امکان درآمد زایی در هر کاری وجود دارد به خود و توانایی هایتان و خدایتان ایمان داشته باشید.