logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

کسب و کار های خانگی

کسب و کار های خانگی

کار در منزل

به جای رفت و آمد به دفتر یا محل کار خود میتوانید در منزل بمانید و کار کنید. یا برای دیگران به صورت دورکاری فعالیت می کنید یا خودتان کاری را در خانه شروع میکنید. که در چندسال اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده است به دلیل پیشرفت زیاد تکنولوژی این امکان به مردم داده شده است تا با اتصال به اینترنت کار های زیادی انجام بدهند.

چرا کار در خانه را انتخاب کنیم؟ آیا کار در خانه شغل مناسبی است؟

کار در خانه مانند هر کسب و کاری مزایا و معایبی دارد که  ابتدا مزایا و سپس معایبی را در این مقاله بیان میکنیم. در نهایت انتخاب با شماست که با توجه با این ویژگی ها چه تصمیمی بگیرید:

کسب و کار خانگی چه مزایایی دارد؟

  1. کاهش هزینه‌ها: برای کسب و کار در خانه ابتدای کار نیازی به دفتر یا مکانی مجزا از خانه ندارید، نیاز به هزینه‌ی اجاره و هزینه رفت و آمد و .‌.. ندارید از یک پارکینگ کوچک یا اتاقی کوچک می توانید شروع کنید. آیا میدانستید استیو جابز ابتدا شرکت اپل را در پارکینگ خانه افتتاح کرد و شروع به کار کرد؟
    در بسیاری از کسب وکارهای خانگی نیازی به سرمایه هنگفت برای شروع ندارید. همچنین کاهش هزینه ها در رفت و آمد.
  2. خانواده: اگر برایتان‌مهم است در جمع خانواده باشید و یا فرزندی دارید که نیاز به نگهداری دارد و نمیتوانید ساعتها او را در خانه تنها بگذارید و دائما ذهنتان درگیر است. شغل های خانگی این امکان را به شما میدهد که هم کار کنید و هم به خانواده و فرزندان خود برسید.
  3. انعطاف: زمان و مکان دست شماست تصمیم با شماست از چه ساعتی شروع به کار و تا چه ساعتی ادامه دهید. تا چه ساعتی بخوابید و چه روزهایی به خود مرخصی بدهید. در واقع به شما این اجازه را میدهد که متناسب با شرایط زندگی شخصی خود و نیازهای خود شغل خود را تنظیم کنید. یک برنامه انعطاف پذیر تعادل کار و زندگی را بیشتر و بهتر فراهم میکند و منجر به رضایت شغلی بیشتر میشود.
  4. کنترل فضای کاری: در یک اتاق کاری شما میتوانید چندتا تابلو و میز و صندلی قرار دهید اما در شغل‌های خانگی میتوانید عکس‌های خانوادگی خود را به دیوار زده یا موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید از فضای کاری خود لذت ببرید.
  5. سلامت جسمی و روحی: با توجه به این مزایا ذهن شما کمتر درگیر شده و در نتیجه استرس های شما کاهش میابد پس سلامت روحی و جسمی شما حفظ میشود. همچنین کار در خانه شرایط کار را برای افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند و توانایی کار خارج از منزل را ندارند فراهم میکند.
  6. بدون رفت و آمد: از آنجا که شما در خانه کار میکند نیازی به طی کردن مسافت طولانی برای رفتن به محل کار ندارید. این یعنی شما در ترافیک نمی مانید و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری میکنید همچنین هزینه رفت و آمد ندارید. 

کسب و کار خانگی چه معایبی دارد؟

  1. حواس پرتی: درست است  که در خانه نگران خانواده و فرزندان خود نیستید ولی مشکلاتی هم هست که باید به آنها توجه کنید. در حین کار در خانه ممکن است وقفه های غیر کاری زیادی حین فعالیت های شما بیفتد و شما نتوانید کار را از زندگی شخصی جدا کنید. حواس پرتی بیش از حد میتواند منجر به کاهش بهره وری و انگیزه شما شود.شما میتوانید با محدود کردن هر چیزی که در خانه شما را منحرف میکند از این امر جلوگیری کنید. 
  2. همسایگان: ممکن است در خانه های آپارتمانی شرایط کار کردن در خانه سخت باشد و همسایگان شما از اینکه شما سروصدا و یا اینکه مشتریان زیادی در حال رفت و آمد به ساختمان باشند  را نتوانند درک کنند و با این موضوع کنار بیایند و با هم به مشکل بخورید.
  3. انزوا و ناراحتی: برخی افراد معتقدند کار در خانه برای افراد درونگرا یا افرادی که خیلی تمایل به در جمع بودن  و مکانهای شلوغ را ندارند بهتر است. بعضی ها هم میگویند با اینکه آدم درونگرایی نیستن اما به خوبی می توانند در خانه کار کنند. اما ممکن است این افراد پس از مدتی گوشه گیر شوند.
  4. ملاقات با مشتریان: باید در خانه این شرایط را داشته باشید که ساعت ها مشتری در منزل شما باشد و یا اینکه در هر ساعتی ممکن است مراجعه کننده داشته باشید با این حال شاید برای شما سخت باشد در هر ساعتی صدای زنگ در بیاید و مشتری داخل شود. همچنین برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهید باید همیشه در خانه بمانید.
  5. اعتماد: اعتماد کردن و اجازه‌ی ورود به غریبه ها در در زندگی شخصی یکی دیگر از مسائل چشمگیر است و این موضوع ذهن خیلی ها را درگیر میکند که چگونه افراد غریبه را در منزل راه بدهند! اما بهتر است که ذهن خود را از افکار منفی پاک کرده زیرا هر کاری خطرات خود را دارد بنابراین بهتر است فقط کمی احتیاط کنید.
  6. دیدن افراد کمتر: کار از راه دور و در خانه باعث میشود که شما چهره های کمتری را ببینید مگر اینکه شغل شما اینگونه نباشد یا اینکه از خانه خارج شوید. شما میتوانید برای جلوگیری از این موضوع با مشتری ها یا همکاران که با شما فاصله دارند تماس های آنلاین داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟

بهترین نکات برای کار در خانه:

برای کار در خانه بهتر است چند نکته را رعایت کنید تا کارتان بهتر پیش برود و احساس بهتری به شغل خود داشته باشید:

  1. لباس کار داشته باشید.
  2. یک فضای کاری برای خود ایجاد کنید هرچند کوچک باشد.
  3. ساعت کاریه خود را مشخص کنید.
  4. فضای کاری خود را طراحی کنید و سعی کنید بعد از هر روز کاری آن را مرتب و تمیز کنید.
  5. به خانواده اطلاع دهید شما شاغل هستید و ممکن است گاهی غذا آماده نباشد یا کارهای خانه عقب بیفتد و از آنها بخواهید در کنار شما باشند و با شما همکاری لازم را داشته باشند.

کار در منزل در کل به دو دسته می تواند تقسیم شود:

کار در منزل در کل به دو بخش اینترنتی و غیر اینترنتی تقسیم میشود. که بخش اینترنتی را در مقاله ای مفصلا توضیح دادیم. در این مقاله هم سعی داریم در مورد شغل های غیراینترنتی توضیحاتی ارائه دهیم.

چند شغلی خانگی غیر اینترنتی:

  1. فروش سبزیجات: در شهرهای مختلف این شغل در حال گسترش است و در خانه زنان و مردان در کنار هم این شغل را ایجاد کرده اند و رضایت کامل هم دارند. سبزی خوردنی، سبزی های خورشتی بسته بندی شده، کرفس بسته بندی شده، سبزی های درمانی خشک شده و…
  2. کاردرمانی: وقتی شخصی سالم است کارهای روزانه خود را به صورت عادی انجام میدهد لباس می پوشد، غذا میخورد و… اما  وقتی شخصی دچار آسیب جدی می شود مثل سکته‌ مغزی دچار اختلال در انجام کارهای خود میشود و نیاز به تمرین دارد تا بتواند توانایی های خود را بازیابد. خانه برای اینطور بیماران جاییست که احساس راحتی بیشتری دارند و زودتر می توانند درمان شوند.
  3. بافتنی: بافتنی که اکثر شما با آن آشنا هستید شاید به خوبی بلد نباشید اما گوگل آموزشهای زیادی دارد که این مشکل را حل میکند مرحله به مرحله با کلیپ های آموزشی پیش بروید و بافتنی کنید عروسکهای بافتنی طرفدارهای خاص خود را دارند . 
  4. تابلو فرش: افرادی هستند که آموزش بافت فرش را در یک روز تمام می کنند زیرا بسیار ساده است و بعد یک تابلو فرش را به شما داده و یک بازه ی زمانی را مشخص کرده تا تابلو فرش را تحویل دهید. خودتان اگر این مهارت را دارید میتوانید این شغل را شروع کنید، فرشهای دستبافت ارزش زیادی دارند.

سوالات

آیا کار خانگی را به صورت تیمی شروع کنیم یا فردی؟

برای بعضی ها کار به صورت جداگانه می تواند سازنده تر و کارآمدتر باشد زیرا می توانند بهتر تمرکز کنند از طرفی کار در تیم میتواند منجر به خلاقیت بیشتر و حل مسائل شود. اگر شما بر روی یک پروژه کار میکنید که نیاز به تخصص و مهارت هایی دارد، بهتر است کار را تیمی شروع کنید اما اگر در حال کار بر روی یک کار هستید که نیاز به تمرکز بیشتر و تعامل کمتر دارد کار را به صورت جداگانه شروع کنید.

خانواده

آیا کار در خانه به امور خانگی و روابط من صدمه میزند؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم کار در خانه اثرات مثبت یا منفی دارد. به طور کلی کار در خانه به شما کمک میکند زمان بیشتری را با خانواده سپری کنید. اینکه چه میزان بر رویه روابط شما تاثیر می گذارد بستگی به شریک زندگیمان دارد با توجه به تحقیقاتی که در این باره شده است کارشناسان مربوطه به این نتیجه رسیدن که بستگی به مکالماتی دارد که شما با شریک زندگیتان دارید.

روحیه‌ای که برای کسب و کار خانگی نیاز است؟

اغلب کسانی که برای کار نیاز به فضای آرام دارند و راحت تر میتوانند کار کنند. همچنین افرادی که نیازی به نظارت کننده ندارند و میتوانند به طور مستقل کار کنند. اینکه برای چه روحیاتی مناسب است بستگی به خود فرد دارد برخی افراد کار کردن در خانه را کم استرس تر از دفتر کار میدانند و بعضی افراد ممکن است آن را منزوی کننده بدانند.

چگونه میتوانم یک کار در خانه پیدا کنم؟

راه‌های زیادی برای پیدا کردن کار در خانه وجود دارد. اگر شما خود ایده‌ای برای شروع ندارید سایتهای زیاد از جمله سایت ما وجود دارد که ایده‌های زیادی را در اختیار شما میگذارند. با چندتا سرچ ساده میتوانید ایده، نحوه‌ی شروع، میزان سرمایه، نیازهای اولیه و… را بفهمید.

آیا باید کسب و کار خانگی خود را ثبت کنم؟

اگر قصد زدن شرکت و گسترش کسب و کار خود را دارید باید کسب و کار خود را ثبت کنید. اگر اطلاعی در این مورد ندارید ما نحوه‌ی ثبت کسب و کار را در مقاله‌ی کسب و کار غیر اینترنتی توضیح داده‌ایم.

میزان سرمایه برای شروع یک کسب و کار خانگی چقدر است؟

مقدار سرمایه برای شروع به عوامل زیادی بستگی دارد. راه حل ساده برای فهمیدن این موضوع این است که هزینه‌های پیش از عملیات خود را محاسبه کنید سعی کنید کمی بالاتر از حد معمول هزینه‌ها را در نظر بگیرید ممکن است در مسیر با هزینه‌هایی که به ذهنتان نرسیده مواجه شوید.

مطلب پیشنهادی:

راهکار های کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و بهره وری

چگونه میتوانم در کسب و کار خانگی انگیزه داشته باشم؟

این مسئله کاملا طبیعی است که شما در شغل خانگی گاهی احساس کنید انگیزه ندارید و داشتن این حس عوامل زیادی دارد. اما اینکه چگونه آن را حفظ کنید راه های وجود دارد:

  1. برای خود بیشتر وقت بگذارید.
  2. ارتباطات خود را حفظ کنید از دوست و آشنا فاصله نگیرید مهمانی های هفتگی بروید.
  3. از خانه خارج شوید و بی هدف قدم بزنید.
  4. موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود را پخش کنید.
  5. فیلم‌های طنز ببینید.
  6. به دوستانی که مدتهاست از آنها بی خبر مانده‌اید تماس بگیرید و یک قرار بگذارید و یکدیگر را ملاقات کنید.
  7. برای خودتان هدیه بخرید، گل بخرید شما از هر چیزی با ارزشتر هستید به خود عشق بورزید منتظر کسی نباشید که این کار را برای شما انجام دهد.