logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

کسب و کار های کوچک

کسب و کار های کوچک

 

کسب و کارهای کوچک سازمان‌های مستقلی هستند که نیاز به سرمایه، نیروی کار و ابزارهای کمتری برای شروع دارند. کسب و کارهای کوچک هم مانند هر کسب و کاری دارای چالش هایی هستند در این مطلب برخی از این چالش ها را نام میبریم و سعی میکنیم راه حل های مفیدی برای آنها پیشنهاد دهیم. در زیر لیستی از این چالش ها را میتوانید ببینید:

چالش های کسب و کارهای کوچک:

  1. جذب مشتری: افزایش آگاهی و تبلیغات نام تجاری و بازاریابی خوب بخش مهمی از اجرای یک کسب و کار کوچک است. بدون جذب مشتریان جدید یک کسب و کار قادر به رشد و پیشرفت نیست. برای به دست آوردن مشتریان جدید روشهایی مانند تبلیغات وجود دارد اما اگر این کار درست انجام نشود منابع مهمی مانند پول و زمان را از دست خواهید داد.
  2. خستگی: ممکن است مجبور باشید اوایل ساعت های کاریتان را افزایش دهید در این حالت فشار کار زیاد میشود و شما احساس خستگی میکنید. بسیاری از صاحبان کسب و کارهای موفق بیشتر از کارکنان خود کار میکنند و ساعتهای کاری بیشتری دارند. علاوه بر این آنها میترسند در غیاب آنها کسب و کارشان متوقف شود پس در همه ی ساعات کاری حضور دارند. خستگی باعث میشود تصمیمات عجولانه در مورد کسب و کارتان بگیرید، از جمله رها کردن کارتان به طور کامل.
  3. نداشتن سرمایه: برای شروع برخی کسب و کارها نیاز به سرمایه کافی دارید متناسب با نوع این کسب و کار میزان سرمایه اولیه متفاوت است. ممکن است به دلیل نداشتن سرمایه کافی مراحل کاری به خوبی پیش نرود و یا حتی مجبور باشید ماه های اول به سود زیاد فکر نکنید و تمام دقت خود را بر روی جذب مشتری و توسعه کارتان بگذارید.
  4. مدیریت زمان: مدیریت یک کسب و کار نیاز به مهارت هایی دارد از جمله مدیریت زمان که بسیار اهمیت دارد و اگر نتوانید به خوبی زمان خود را درست تنظیم و سپری کنید از رقبا عقب خواهید ماند و پس از مدتی مایوس خواهید شد. پس بهتر است لیستی از اهداف خود تهیه کنید و آنها را اولویت بندی کنید. همچنین اهداف روزانه، ماهانه، و سالانه رو بنویسید.
  5. کارکنان نامناسب: در انتخاب کارکنان خود دقت کنید و مطمئن شوید که وظایف خود را به خوبی و به موقع انجام میدهند. در غیر این صورت با استخدام افراد نامناسب کسب و کار شما پیشرفتی خوبی نخواهد داشت و اگر شما متوجه نشوید این موضوع از کارکنان شما است کار شما رو به نابودی خواهد رفت.
  6. زیرساخت معیوب: بعضی از کسب و کارها از ابتدا استارت مناسبی ندارند و ایده های اشتباهی دارند از جمله بازاریابی اشتباه که باعث میشود اوضاع به خوبی پیش نرود و ناامید کننده شود. بهتر است قبل از شروع در مورد ایده ی کسب و کارتان و نحوه ی مدیریت خود فکر و تحقیق کنید، سپس شروع کنید.
  7. نیاز مشتری: بی اعتنایی به نظر مشتریان و نیاز آنها یک ایراد بزرگ است، زیرا ممکن است آنها از محصول شما راضی باشند اما شما با تغییر در محصولات نظر آنها را عوض کنید و یا حتی برعکس. پس دائما از مشتریان خود نظرخواهی کنید.
  8. رشد و گسترش زیاد: به عنوان کسی که تازه کاری را شروع کرده است نباید انتظار رشد و گسترش سریع را داشته باشید ولی باید آمادگی هر چیزی را داشته باشد. ممکن است یک وبسایت بزنید و با یک محصول پرطرفدار رو به رو شوید و با حجم انبوهی از سفارشات که نمی توانید آن را تولید کنید روبه رو میشوید. پس سعی کنید محصولات را به صورت روزانه  و استراتژیک قرار دهید مانند یک فست فودی که مشتریان روزانه خود را تخمین میزند. و حتما موجودی کالا را در سایت خود قرار دهید.

آیا استخدام یک مشکل برای کسب و کارهای کوچک است؟

بله ، ۶۰ درصد صاحبان کسب و کار کوچک گفته اند که بزرگترین چالش آنها استخدام و مدیریت کارکنان است. پیدا کردن کارکنان ماهر و همچنین حفظ روحیه کارکنان.

چرا برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک به زودی شکست می خورند؟

جالب است بدانید ۲۰ درصد از کسب و کارهای کوچک در سال اولی که شروع کرده اند شکست میخورند و کناره گیری میکنند. و حدود ۵۰ درصد در ۵ سال اول خود کناره گیری می کنند. که این شکست خوردن دلایلی متفاوتی دارد. برخی از دلایل رایج:

  • برنامه ریزی نامناسب
  • مدل کسب و کار ناقص
  • پیش بینی های بیش از حد خوش بینانه
  • مشکلات مالی
  • مخاطبان هدف تعریف نشده
  • مشکلات مالی
  • کمبود سرمایه
  • چالش های بازاریابی و تبلیغاتی
  • نادیده گرفتن بازاریابی دیجیتال
  • استراتژی های تبلیغاتی ناکارآمد
  • ضعف مدیریت
  • تغییرات قانونی

چرا مردم یک کسب و کار کوچک را شروع میکنند؟

1.تا رئیس خودشان شوند.

شروع یک کسب و کار کوچک این اجاره را میدهد که رئیس خود باشند و هر تصمیمی که میخواهند برای کسب و کار خودشان بگیرند. نوع کار، تنظیم ساعت کاری، کارکنان و … را به دست بگیرند.

2.استقلال مالی داشته باشند.

وقتی رییس خودشان باشند و کار کنند می توانند استقلال مالی داشته باشند و بیشتر از کسانی که برای دیگران کار میکنند درامد داشته باشند.

3.یک اشتیاق و استعداد را دنبال کنند.

اکثر این افراد کاری را شروع میکنند که به آن علاقه و استعداد خاصی در آن دارند برای مثال کسی که به آشپزی علاقه دارد مشتاق است که یک آشپزخانه بزرگ و یا یک رستوران را داشته باشد و مدیریت کند.

4.شغلی داشته باشند که انعطاف پذیر باشد.

برخی دوست دارند شغلی که انتخاب میکنند را در هر کجا در هر زمان  که میخواهند شروع کنند و با هر کسی که  میخواهند کار کنند 

5.اشتغال زایی کنند.

شروع یک کسب و کار هر چند کوچک میتواند به چرخه ی اقتصاد کمک کند.

نمونه هایی از کسب و کار های کوچک شکست خورده

  • کداک یک شرکت عکاسی بود که بسیار هم پیشرفت کرد اما نتوانست خود را با عصر دیجیتال هماهنگ کند، این شرکت درسال 2012 پس از تلاش برای رقابت با دوربین و گوشی های هوشمند دچار ورشکستگی شد.
  • یک خرده فروش اسباب بازی به اسم toys برای رقابت با خرده فروشان آنلاین مانند امازون دچار شکست شد این شرکت دوبار ورشکست شد یک بار در سال 2015 و در سال 2017.
  • یک شرکت لوازم الکترونیکی به اسم jawbone که دریاب  و بلندگوهای بلوتوثی را تولید میکرد. این شرکت نتوانست با رقبایی مانند apple رقابت کند و در نهایت در سال 2017 ورشکست شد.

مطلب پیشنهادی:

راهکار های کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و بهره وری

تفاوت کسب وکارهای کوچک و کسب و کارهای بزرگ در چیست؟

کسب و کارهای متوسط حداکثر ۱ تا 70 کارمند دارند، گردش مالی کمتر باعث میشود که کسب و کارهای متوسط هم در دسته‌ی کسب و کارهای کوچک قرار گیرند. کسب و کارهای کوچک شامل حداکثر ۱۰ کارمند است. همچنان این میزان کارمند بستگی به نوع کسب و کار هم دارد. مسلما کسب و کارهای بزرگ کارمندان بیشتر و گردش مالی بیشتری دارند و از نظر مکانی هم بزرگتر هستند.

کار در شرکت های بزرگ و کوچک هر کدام چه مزایایی  و معایب دارد؟

مزایای کار در یک شرکت کوچک:

  • کسب و کارهای کوچک راحت تر میتوانند در موج تغییر بازار پیش بروند و خود را هماهنگ کنند، در صورت شکست خوردن خسارت کمتری میخورند و میتوانند به یک کسب و کار مشابه خود را تغیر دهند. پس کسب و کارهای کوچک زیرک هستند.
  • کسب و کارهای کوچک راحت تر میتوانند خلاقیت داشته باشند و راحتتر ریسک میکنند. به عنوان یک کارمند به شما کمک میکنند که بهتر عمل کنید و اختیارات بیشتری داشته باشید.

معایب کسب و کارهای کوچک:

  • کسب و کارهای کوچک معمولا سرعت پیشرفت کمی دارند و شما در یک شرکت کوچک زمان بیشتری نیاز دارید تا پیشرفت داشته باشید.
  • در یک کسب و کار کوچک شما حقوق و مزایای کمتری دریافت می کنید. برخی کسب و کارهای کوچک در ابتدا نمی توانند شما را بیمه کنند.

مزایای کسب و کارهای بزرگ:

  • متقابلا در شرکت های بزرگ مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد و برخی انها بیمه های مختلفی دارند و شمارا بیمه میکنند.
  • کار کردن دریک شرکت بزرگ میتواند بیشتر کمک کند که شما در حرفه‌ی خودتان پیشرفت کنید. مسیر شغلی شما بهتر خواهد بود. کسب و کارهای بزرگ در مسیر کاری خودشان ثبات بیشتری دارند و پایه های کارشان محکم شده است ک به زودی شکست نمیخورند.

معایب کسب و کارها بزرگ:

  • شرکت های بزرگ علاقه‌ای ندارند از نقطه‌ی امن خود خارج شوند و ریسک کنند. معمولا کمتر به تغییر فکر میکنند.
  • شما به عنوان فردی که در یک شرکت بزرگ کار میکنید با افراد زیادی همکار هستید و رقابت هم در هر کاری وجود دارد و باید مهارت های خود را بیشتر افزایش دهید. شاید احساس کنید که از برخی کارکنان ضعیفتر هستید و این ممکن است روحیه شمارا خراب کند.

 جمع بندی

مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک با انها روبه رو هستند ممکن است زیاد باشد و موضوعی که به کسب و کار ضربه جدی وارد میکند این است که بدون در نظر گرفتن این چالشها کار خود را شروع کنند. ما به دنبال این موضوع چالشها را بررسی کردیم و راه حل هایی پیشنهاد دادیم اما ممکن است چالشی به جز این چالش ها هم برای شما به وجود بیاید هیچ اجتنابی از آنها وجود ندارد شما با انها روبه رو خواهید شد و باید امادگی آن را داشته باشید و به درستی آن را مدیریت کنید.

 

مطلب پیشنهادی:

چگونه بفهمیم که شغل اشتباهی را انتخاب کردیم؟