logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

کمپین فروش

کمپین فروش

کمپین فروش چیست؟

کمپین فروش به مجموعه ای از فعالیت ها گفته میشود که برای ترویج و افزایش فروش محصولات یا خدمات در یک بازار خاص طراحی و اجرا میشود. کمپین فروش می تواند شامل تبلیغات، تخفیفات، جوایز و … باشد که میتواند مشتریان را جذب کند و به آنها انگیزه دهد تا از شما خرید کنند. کمپین فروش برای مدت زمان محدود استفاده میشود.

فرایند کمپین فروش چیست؟

در مرحله اول مهم است که این سوال را از خود بپرسید که چرا می خواهید کمپین تشکیل دهید؟ میخواهید به چه اهدافی برسید؟ برای چه مدت میخواهید این کمپین را ایجاد کنید؟ آیا میخواهید برای تعطیلات یا عید استفاده کنید؟

دقت کنید که شما باید یک دلیل خوب برای راه اندازی کمپین داشته باشید.

1. تعریف بازار هدف: دانستن اینکه بازار هدف شما چیست به شما کمک میکند تا کمپین خود را هدر ندهید. یعنی اگر شما تعریف درستی از بازار هدف خود نداشته باشید ممکن است منابع را به هدر دهید یا با بازاریابی اشتباه موقعیت شغلی خود را به خطر بیندازید. هنگامی که بازار هدف خود را جمعیت شناسی کنید میتوانید کمپین خود را تنظیم کنید تا فقط برای آنها تبلیغات کنید.

2. زمان راه اندازی: دانستن زمان راه اندازی یک کمپین هم یکی دیگر از عوامل مهم است به اندازه بازار هدف مهم است. زمان های خاصی از سال، ماه یا هفته ها را اگر تنظیم کنید بهتر میتوانید نتیجه را مشاهده کنید. به عنوان مثال اگر لباس گرم زمستانی میفروشید راه اندازی کمپین در تابستان منطقی نیست.

3. تعیین استراتژی: هنگام انتخاب یک استراتژی برای استفاده در کمپین فروش تعیین کنید که هر استراتژی چه نیازهایی را برآورده میکند و چگونه به رسیدن هدف کمپین کمک میکند.

  • یکی بخر، یکی ببر: استراتژی که دریافت یک عدد محصول رایگان برای مشتریان است. این برای مشتریان ایجاد انگیزه میکند تا پول بیشتری را خرج کنند و این به شرکت کمک میکند تا محصولات بیشتری را به فروش برساند.
  •  نمونه های رایگان: نمونه های رایگان به مشتریان اجازه میدهد تا یک محصول یا خدمات را به صورت رایگان امتحان کنند و به آنها اجازه می دهد قبل از خرید کیفیت محصول را ببینند. شرکت های نرم افزاری اغلب از این استراتژی استفاده می کنند زیرا می توانند یک آزمایش رایگان از برنامه ها و محصولات خود را بدون از دست دادن موجودی یا سود ارائه دهند.
  • تخفیف: تخفیف ها و کدهای کوپن یک راه عالی برای تشویق مشتریان به خرید محصولات یک شرکت است. یک راه عالی برای استفاده از این استراتژی شامل ارسال کد کوپن به افرادی است که کالا را به سبد خرید آنلاین خود اضافه کرده اند اما هرگز آن را چک نکرده اند.

4. ایجاد یک برنامه عملی: برای شرکت ها مهم است که یک برنامه عملی ایجاد کنند و به یک جدول زمانی برسند تا بهتر درک کنند که چگونه به اهداف خود برسند. همچنین به سرپرستان تیم یا همان کارفرمایان کمک میکند تا پیشرفت خود را دنبال کنند.

5. اندازه گیری موفقیت: پس از کمپین باید میزان موفقیت را اندازه گیری کنید این به شما اجازه میدهد تا کمپین های موثرتری را در آینده ایجاد کنید و بدانید که کدام استراتژی برای شما بهتر است.

مطلب پیشنهادی:

قیف فروش

عوامل موثر در یک کمپین موفق

  • سازمان موثر: سازماندهی باعث صرفه جویی در زمان  میشود. مانند آشپزی که از قبل مواد مورد نیاز خود را آماده کرده اید و این کار باعث میشود زودتر به آنها دسترسی داشته باشید و در زمان صرفه جویی کنید.
  • تجزیه و تحلیل داده ها: داده ها ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما کمک میکنند تا دید واقعی تر نسبت به کمپین خود داشته باشید. همچنین داده ها مشخص میکنند جمعیت هدف شما چه کسانی هستند از چه نام تجاری بیشتر استقبال میکنند. ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسد اما هنگامی که از آنها استفاده کردید متوجه خواهید شد که چقدر حیاتی هستند.
  • اندازه گیری: یک کمپین موفق و هوشمند تنها با راه اندازی به پایان نمیرسد بلکه زمانی که کمپین به پایان رسید باید برای تجزیه و تحلیل وقت بگذارید. چه چیزی خوب پیش رفت؟ دفعه بعد چه چیزی باید بهبود بخشید؟ آیا چیزی که انتظارش را داشتید اتفاق افتاد؟
  • کمپین های موفق در جهان: ایجاد یک کمپین فروش می تواند آنقدر  موثر و خوب باشد که حتی فکرش را نمیکنید. خیلی از کسب و کار ها و نام های تجاری موفق که حتما آنها را می شناسید از این کمپین ها استفاده میکنند. چند نمونه از آنها را با هم بررسی می کنیم:
  • نایک: در دهه 1980 بزرگترین رقیب نایک برند ورزشی از او پیشی گرفت که در آن زمان نایک برای دوندگان تبلیغ میکرد که در این صورت مسابقه را از دست میداد و به رقیب خود آن را واگذار می کرد در این حالت نایک استراتژی که به کار گرفت این بود که با یک شعار و با ایجاد یک کمپین توانست کسب و کار خود را نجات دهد.
  • مک دونالد: در که تصاویر بصری هنگام یک کمپین تبلیغاتی بسیار مهم است صدا هم میتواند به همان اندازه مهم و تاثیر گذار باشد. در سال 2003 مک دونالد یک تبلیغ بین مللی را ایجاد کرد که رقابت را بالا برد و در واقع نام تجاری خود را بروزرسانی کرد. مخلوط کردن صدا و کمپین های تبلیغاتی خود یکی از بهترین استراتژی هایی بود که می توانست انجام دهد ایجاد یک محتوای تبلیغاتی خوب یه شدت کاربر را به خود جذب میکند.

چه زمانی از یک کمپین فروش استفاده کنیم؟

شرکت های و کسب و کارها هر کدام دلیل خود را برای ایجاد کمپین دارند که با یکدیگر متفاوت هستند با این حال تصمیم گیری برای دنبال کردن یک کمپین فروش با بخش های کسب و کار خود صحبت و مشورت کنید تا هرگونه همبستگی بین اوج فروش و زمان های خاصی از سال را تعیین کنید این میتواند به شما کمک کند تا زمان بندی موثری برای کمپین خود داشته باشید و درک بهتری از کمپین داشته باشید همچنین درآمد خود را در طول فصل های مختلف افزایش دهید. اما برخی از عواملی که باعث میشود یک کمپین به وجود بیاید:

  • تبلیغ محصول جدید
  • افزایش درآمد
  • افزایش دسترسی به مشتری
  • توسعه آگاهی از برند
  •  دریافت بازخورد مشتری

مطلب پیشنهادی:

بسته بندی محصولات

چگونه اهداف یک کمپین فروش را تعیین کنیم؟

  1. اهداف فروش خود را به وضوح تعریف کنید تا تیم بداند که بر چه چیزی باید نظارت داشته باشد.
  2. اهداف فروش باید نیاز به تلاش داشته باشند اما باید منطقی باشد و قابل دسترس. اهداف باید واقع بینانه و روحیه را بالا نگه دارد زیرا منجر به عملکرد عملکرد بهتر میشود.
  3. اهداف فروش باید موثر باشند و در راستای اهداف بزرگ باشند. شما باید اهداف واسط بین اهداف بزرگ داشته باشید.
  4. برای رسیدن به اهداف باید جدول زمان داشته باشید و زمانی مشخص کنید برای رسیدن به اهدافتان.
  5. نتیجه ی مورد نظر خود را باید در نظر بگیرید که در راستای رسیدن به آن نتیجه فعالیت کنید. 

جمع بندی: 

در نتیجه کمپین های فروش یک ابزار عالی برای یک هدف خاص است. اگر به درستی مراحل را اجرا کنید و انگیزه داشته باشید میتوانید با کمپین های فروش به سود برسید.