logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات

بسته بندی محصول برای همه ی کسب و کار ها بسیار مهم است. زیرا هم از نظر رنگ بندی و روانشناسی رنگ بر ذهن مشتری تاثیر می گذارد و هم برخلاف برخی تصورات واقعا بسته بندی محصول برای مشتری ها مهم و دارای اهمیت بالایی است و آنها دقت زیادی بر بسته بندی دارند.

بسته بندی محصول برای کسب و کار های کوچک و یا افرادی که به تازگی میخواهند محصولی ارائه دهند مهم است و باید دقت و خلاقیت زیادی صرف آن شود.

چرا بسته بندی محصول مهم است؟

وقتی بسته بندی محصول به خوبی انجام میشود چند مزایا برای کسب و کار ها به ارمغان می آورد:

  •   حفاظت از محصول: بسته بندی یک مانع برای محافظت از محصول است که در هنگام حمل و نقل و جابه جایی از آن محافظت میکند. این یک تضمین برای مشتری است که محصول در شرایط مناسبی به دستش رسیده است همچنین باعث میشود رضایت مشتری افزایش یابد.
  •  جذب مشتری: بسته بندی اولین نقطه تماس بین یک محصول و خریداران است که یک بسته بندی مناسب باعث میشود توجه مشتریان را جلب کند.
  •  برقراری ارتباط هویت نام تجاری: بسته بندی فرصتی برای انتقال اطلاعاتی از کسب و کار است. میتواند ارزش ها و جریان یک برند را توصیف کند. پس بسته بندی متفکرانه و طراحی درست هویت یک شرکت را نشان میدهد.
  •  افزایش تجربه مصرف کننده: برچسب ها، دستورالعمل ها، یا مواد تبلیغاتی تجربه ی مشتریان را افزایش میدهد.

چه چیزی در بسته بندی محصول مهم است؟

تمایل مردم به سمت کالاهای جذاب و بسته بندی زیبا است. بسته بندی توجه مشتری را به محصولات شما به چندین روش جلب میکند:

  •  رنگ: یکی از جذاب ترین جنبه های هر نوع طراحی، بخش بسته بندی است زیرا مشتری را مجبور میکند دقت بیشتری نسبت به محصول شما داشته باشند. اگر رنگ بلافاصله توجه را به خودش جلب کند مردم به آنچه شما ارائه می دهید علاقه مند می شوند. هر رنگی که انتخاب میکنید باید با موضوع یا هدف آن محصول مطابقت داشته باشد که در مقاله روانشناسی رنگ ها مفصلا راجب رنگ ها و هدف آنها صحبت کردیم.
  •  لوگو: داشتن یک لوگوی خوب نیز فورا توجه را به خود جلب میکند. این یک جنبه‌ی بسیار ارزشمند است. در این مورد هم خودتان می توانید یک لوگو طراحی کنید هم میتوانید با استخدام یک طراح گرافیک حرفه‌ای یک لوگو داشته باشید.
  •   تنها ظاهر محصول اهمیت ندارد بلکه هر اطلاعاتی که تصمیم میگیرد در آنجا قرار دهید مانند دستورالعمل های مراقبتی یا گارانتی که اهمیت بالایی دارند.

طراحی بسته بندی

قبل از اینکه طراحی را شروع کنید باید به نکاتی توجه کنید و سوالاتی از خود بپرسید سپس جواب دقیق آن را مشخص کنید:

  1. محصول چیست؟

این یک سوال ساده نیست. چه چیزی می فروشید؟ اندازه محصول چقدر است؟ از چه موادی ساخته شده است؟ به نور حساس است؟ به هیچ وجه نباید به آن برسد؟ و …

این سوال به شما کمک میکند تا تعیین کنید باید ها و نباید های محصول شما چیست. به عنوان مثال یک محصول ظریف نیاز به بسته بندی امن دارد.

  1. چه کسی محصول را خریداری میکند؟

آیا این محصول مخصوص آقایان است یا فقط برای خانم ها است یا اینکه برای هر دو؟ برای کودکان است یابزرگسالان؟ برای افراد کم درآمد یا افراد ثروتمند است؟ مهم است که قبل از بسته بندی محصول بدانید مصرف کننده چه کسانی هستند. برای مثال اگر برای افراد مسن است باید با فونت بزرگتری نوشته شده باشد.

  1. مردم چگونه میخواهند محصول را خریداری کنند؟

آیا محصول را در یک فروشگاه لباس یا یک بوتیک؟ از سوپر مارکت خرید میکنند؟ آنلاین خرید میکنند؟

شما میخواهید متفاوت فکر کنید اگر محصول به صورت آنلاین به فروش می رسد و باید حمل شود نسبت به اینکه باید مقاومت در مسیر داشته باشد و آسیب نبیند.

احتمالا با این توضیحات هنوز هم برای ایجاد بسته بندی مناسب آماده نیستید و تا حدودی احساس سردرگمی دارید.

مطلب پیشنهادی:

طراحی لوگو چیست و چرا مهم است؟

لایه های بسته بندی

بسته بندی دارای سه لایه است تقریبا؛ بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی و بسته بندی محصول. اما محصول شما ممکن است فقط به یک بسته بندی نیاز داشته باشد یا به هر سه مورد نیاز داشته باشد.

  • بسته بندی بیرونی: اولین چیزی که یک مشتری مشاهده میکند و این قسمت از بسته بندی از محصول محافظت میکند که میتواند شامل یک جعبه یا کیسه خرید باشد.
  •  بسته بندی داخلی: چیزی است که با خیال راحت درون بسته بندی بیرونی قرار میگیرد.
  •   بسته بندی محصول: جنس خود محصول مانند شیشه، پلاستیکی یا … است.

چه بسته بندی محصولی بد است؟

  1. بسته بندی گمراه کننده: بسته بندی نادرست که اطلاعات اشتباه به مشتری انتقال میکند و این باعث میشود که مشتری گمراه شود. مانند
    •   سو استفاده است اصطلاحات: یک مثال عالی استفاده از کلمه ی "کم چرب" که در بسیاری از بسته های غذایی استفاده میشود به معنای کالری کم است این امر مشتریان را گمراه میکند تا فکر کنند مواد غذایی سالم تری می خواهند استفاده کنند.
    •   ادعای دروغین: برخی از شرکت ها ادعای دروغین دارند در مورد محصولات خود به عنوان مثال یک شرکت ممکن است ادعا کند که محصول میتواند یک بیماری را درمان کند این می تواند مصرف کنندگان را به یک مسیر خطرناک هدایت کند به ویژه اگر محصولات بدون نسخه خریداری شوند.
    •   تصاویر گمراه کننده: برخی از تصاویر روی بسته بندی ممکن است به خوبی نشان ندهد که درون بسته چه چیزی وجود دارد. برای مثال استفاده از عکس موز واقعی در لیست مواد تشکیل دهنده وجود ندارد.
  1. دشواری در باز کردن بسته بندی: تصور کنید بسته بندی که با یک دست بتواند به راحتی باز شود و بسته بندی که باز کردن آن دشوار است گاهی اوقات منجر به کلافگی و خشم میشود. بسته بندی مقاوم در برابر کودک ضروری است. اگر محصول چیزی باشد که استفاده آن ضروری است مثل دارو ها یا برخی مواد غذایی ها.
  2. مواد ناپایدار: شما میخواهید محصول خود را با بسته بندی های عالی محافظت کنید. اما برای بسته بندی خود نیاز است که موادی انتخاب کنید که پایدار باشد. تا آنجا که ممکن است سعی کنید از موادی برای بسته بندی استفاده کنید که قابل بازیافت باشد.

انواع بسته بندی:

  1. بسته بندی حباب: ورق های پلاستیکی پر از هوا است که برای محصولات شکننده استفاده میشود. معمولا از pvc ساخته شده اند که یک ماده مبتنی بر نفت است که صدها سال طول میکشد تا در محل های دفن زباله تجزیه شود.
  2. شیشه ای: شیشه یک ماده بسته بندی رایج است و به دلایل زیادی استفاده می شود مانند بادوام بودن و دارای قابلیت استفاده مجدد و قابل بازیافت بودن. مشکل شیشه این است که اغلب دو برابر سنگین تر از پلاستیک یا کاغذ است. که باعث میشود حمل و نقل آن گران تر و پیچیده تر شود زیرا این موضوع وجود دارد که هر کدام از موادی خاص و در اندازه های متفاوت ساخته میشوند همچنین رنگ های متفاوتی در شیشه ها استفاده می شود که به هنگام بازیافت باید از یکدیگر جدا شوند و اگر هر کدام از آنها بشکنند جدا کردن تکه های کوچک آن بسیار دشوار است.
  3. کارتونی

اندازه گیری جعبه ها:

ابعاد جعبه بسیار مهم است زیرا ابعاد جعبه بر مواد مورد نیاز، هزینه حمل و نقل و هزینه ی تولید تاثیر زیادی دارد.

سه بعد اصلی جعبه که اندازه گیری میشود شامل: طول، عرض، ارتفاع است. این اندازه گیری ها از داخل جعبه انجام میشوند نه از بیرون. شاید فکر کنیدکه بسته بندی و اندازه گیری بسیار ساده است اما این چنین نیست، دقت در این مرحله بر کل مسیر ارسال آن تاثیر گذار است. توجه داشته باشید که ابعاد خود را در این مرحله به کمترین حد ممکن برسانید.

چگونه از بسته بندی بد جلوگیری کنیم؟

به عنوان یک قاعده کلی بهتر است که بسته بندی اضافی را از بین ببرید و از مواد کمتری استفاده کنید همچنین اطمینان حاصل کنید که مواردی که برای محصولات خود انتخاب میکنید مقرون به صرفه و با محیط زیست سازگاری داشته باشند. بازار خود را بررسی کنید و نتیجه گیری کنید که مصرف کننده شما از نظر بسته بندی چه چیزی را ترجیح میدهند.

مطلب پیشنهادی:

روانشناسی رنگ چیست و چرا مهم است؟

جمع بندی

همانطور که گفتیم بسته بندی اهمیت زیادی دارد و این روز ها خیلی از کسب و کارها که آنلاین یا حضوری هستند به آن دقت میکنند و برای آنها اهمیت زیادی دارد. در حالت کلی شما میتوانید خودتان با رعایت نکاتی که گفتیم و کمی خلاقیت یک بسته بندی خوب داشته باشید.