برای راه اندازی کارگاه خیاطی چه مواردی مورد نیاز است؟
جدول محتوا
- مراحل ایجاد کارگاه خیاطی
- ایجاد و حفظ یک پیش بینی مالی برای یک کارگاه خیاطی
- تحقیقات بازار برای یک کارگاه خیاطی
- چگونه می توانید خود را از رقبای خود متمایز کنید؟
- چگونه کارگاه خیاطی خود را بازاریابی کنیم؟
- بهترین مکان برای ایجاد کارگاه خیاطی
- ابزار ضروری کارگاه خیاطی
- بودجه ی مورد نیاز برای ایجاد یک کارگاه خیاطی چقدر است؟
- به عنوان یک رهبر باید شخصا به خیاطی مسط باشیم؟
- موانعی که ممکن است در راه اندازی کارگاه خیاطی با آن روبه رو شویم؟
- داستان مقاومت در برابر اولین ماشین دوخت مکانیکی:
- کمک کنندگان
- جمع بندی
صنعت جهانی خیاطی در سال های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. مردم بیشتر علاقه مند به خرید وسایل دست ساز و منحصر به فرد می شوند تقاضا برای خیاطی هم افزایش میابد. مهارت های خیاطی به کارآفرینان خلاق اجازه میدهد که کسب و کار خیاطی خود را با ساخت لباس، صنایع دستی و … آغاز کنند.
مراحل ایجاد کارگاه خیاطی
1- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
قبل از اینکه حتی اولین تبلیغ خود را ارائه دهید باید بدانید که برای چه کسی تبلیغ می کنید. آیا شما فقط الگو طراحی می کنید برای خیاطان دیگر یا محصولاتی برای عموم مردم ایجاد می کنید ؟ آیا برای کودکان خیاطی میکنید یا بزرگسالان؟ زنانه یا مردانه؟ مجلسی یا راحتی؟ نظر سنجی ها و پرسشنامه ها در رسانه های اجتماعی به شما اجازه میدهد که بینش هایی را در مورد ترجیحات، ارزش ها و انگیزه های خیاطی خود را جمع آوری کنید. این کار را میتوانید با استفاده از Google Analytics برای جمع آوری داده های جمعیتی در مورد بازدیدکنندگان وب انجام دهید. عواملی مانند سن، جنسیت، مکان و سطح درآمد منطقه در نظر بگیرید. استراتژی های بازاریابی خود را با این شخصیت ها در ذهن داشته باشید. در نظر بگیرید که چه چیزی برای این مشتریان جذاب است و آن را ایجاد کنید.
2- با صاحبان کارگاه های خیاطی با تجربه صحبت کنید
صاحبان کارگاه های خیاطی با تجربه بینش ارزشمندی دارند و می توانند بر اساس تجربیات خود مشاوره عملی به شما بدهند. آنها احتمالا با چالش هایی مواجه شده اند و بر آنها غلبه کرده اند که یک تازه وارد ممکن است نتواند آنها پیش بینی کند. یادگیری از اشتباهات دیگران می تواند شما را در زمان و پول شما صرفه جویی کند و به سرعت پیشرفت شما را بالا ببرد.
3- کار یا دیدن از یک کارگاه خیاطی
به دست آوردن تجربه کاری یا دیدن از کارگاه های خیاطی، یک عامل مهم در تایید اینکه آیا شما واقعا میخواهید یک کارگاه خیاطی را شروع کنید یا نه. زیرا بینش فعالیت های روزانه را فراهم میکند. به عنوان مثال اگر ساعات کار طولانی تر از حد انتظار باشد یا اگر سایز الزامات کسب و کار با شیوه زندگی شخصی شما یا ترجیحات شما مطابقت نداشته باشد ممکن است در اهداف کارآفرینی خود تجدید نظر کنید. حتی اگر تصمیم گرفته اید که این ایده کسب و کار برای شما مناسب است به دست آوردن تجربه کاری هنوز هم ارزشمند است. این به شما کمک میکند تا بازار هدف و نیاز های مشتری خود را بهتر درک کنید که به هنگام راه اندازی کارگاه خیاطی برای شما مفید است.
4- تیم کارگاه خود را جمع آوری کنید
گام بعدی برای تاسیس یک کارگاه خیاطی این است که در مورد تیم بنیانگذار ایده آن فکر کنید یا تصمیم بگیرید که به تنهایی وارد شوید و ادامه دهید. شروع و رشد یک کسب و کار موفق نباید یک سفر انفرادی باشد و راه اندازی یک کارگاه خیاطی با چندین بنیانگذار به طور کلی آسانتر است. کسب و کار از یک تیم با مهارت های گسترده تر بهره میبرد، تصمیمات با هم گرفته میشود و ریسک مالی بین شرکا به اشتراک گذاشته میشود و دلهره ی سفر را کاهش میدهد. اما اجرای یک کسب و کار با چندین شریک چالش های خود را به همراه دارد. اختلافات بین بنیانگذاران کاملا رایج است و این می تواند خطراتی را برای کسب و کار ایجاد کند. به همین دلیل است که قبل از شروع کسب و کار باید همه ی جوانب را در نظر بگیرید.
ایجاد و حفظ یک پیش بینی مالی برای یک کارگاه خیاطی
یک طرح مالی برای کارگاه خیاطی به شما کمک میکند که به طور دقیق به کسب و کار خود نگاه کنید همچنین درآمد و هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری را ارزیابی کنید. این فرایند یک دید مورد نیاز برای برنامه ریزی را به شما میدهد تا با اعتماد بنفس بیشتر سرمایه گذاری کنید. این پیش بینی باید بر اساس پایه ی درست نوشته شود در واقع فرضیات شما به شما کمک زیادی میکند. اگر شما در حال ساخت پیش بینی مالی برای راه اندازی یک کارگاه خیاطی هستید باید به تحقیقات بازار تکیه کنید تا استراتژی خود را به بازار برسانید و پیش بینی فروش خود را به دست آورید.
برای سرمایه گذاری جدید شما همچنین نیاز به یک لیست مشخص از منابع مورد نیاز برای کارگاه خیاطی همراه با یک لیست از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سرمایه گذاری دارید.
پیش بینی فروش
پیش بینی فروش به تخمین دو عامل کلیدی می انجامد: متوسط قیمت و تعداد معاملات ماهانه. برای انجام این کار شما باید داده های تاریخی برای یک کارگاه خیاطی موجود را بررسی کنید و برخی عناصر را در نظر بگیرید. مانند:
1- تقاضای فصلی
به عنوان کسی که میخواهد این کسب و کار را راه اندازی کند حتما می دانید که زمان های خاصی از سال مانند تابستان و زمستان تقاضای بازار چگونه و چقدر است. این می تواند به افزایش قیمت منجر شود زیرا مشتری ها در لحظات آخری حاضرند پول بیشتری بپردازند.
2- روند در مد
روند مد به طور مداوم در حال تغییر و تکامل است. که میتواند تا حد زیادی بر تقاضای خیاطی شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال اگر یک سبک خاص یا لباس خاص محبوب شود ممکن است که افزایش سفارشات برای آن مورد خاص را داشته باشید در نتیجه تعداد معاملات ماهانه بیشتری داشته باشید.
3- شرایط اقتصادی
عوامل اقتصادی مانند رکود اقتصادی یا اقتصاد پر رونق میتواند بر عادات خرج کردن مشتریان تاثیر بگذارد. در زمان رکود اقتصادی مشتریان ممکن است حساس تر به قیمت باشند و سفارشات خیاطی مقرون به صرفه را انتخاب کنند.
4- رقابت
حضور کارگاه های خیاطی های دیگر در منطقه ی شما همچنین میتواند بر قیمت متوسط کسب و کار و تعداد مشتری های ماهانه شما تاثیر بگذارد. اگر سطح بالایی از رقابت وجود داشته باشد ممکن است به تنظیم قیمت های خود و تبلیغات برای حفظ رقابت خود نیاز داشته باشید.
مطلب پیشنهادی:
هزینه عملیاتی برای یک کارگاه خیاطی
گام بعدی این است که هزینه های مورد نیاز برای کارگاه خیاطی را به صورت روزانه برآورده کنید.
- هزینه ی کارکنان: این شامل حقوق، مزایا و آموزش برای کارکنان کارگاه خیاطی است.
- هزینه های بیمه: بیمه ی کارکنان و جبران خسارات مالی در هنگام وقوع حوادث در کارگاه
- اجاره: اگر شما مالک اصلی کارگاه نیستید باید اجاره پرداخت کنید.
- قبوض: هزینه های آب و برق و سایر خدمات اجرایی
- لوازم: این شامل تمام مواد مورد نیاز مانند زیپ، دکمه
- تعمیرو نگهداری تجهیزات: چرخ خیاطی و سایر تجهیزات شما ممکن است خراب شود و یا سالانه نیاز به سرویس شدن داشته باشد.
- بازاریابی و تبلیغات: برای جذب مشتریان به کارگاه خیاطی نیاز به بازاریابی و صرف پول در این مورد دارید.
تحقیقات بازار برای یک کارگاه خیاطی
گام بعدی در راه اندازی کارگاه خیاطی انجام تحقیقات بازار است که نگاهی به آنچه شامل این موضوع میشود را با هم بررسی می کنیم:
اول از همه باید بدانید که اهداف تحقیقات بازار چیست؟
برای ارزیابی سطح تقاضا برای کسب و کار شما و اینکه آیا فرصتی برای رشد آن در محل انتخابی شما وجود دارد یا خیر. اولین قدم این خواهد بود که بررسی کنید که بازار با پیشنهادات رقبا اشباع نشده باشد و جایی برای بازی کردن شما با کارگاه جدید وجود دارد. تجزیه و تحلیل بازار به شما کمک میکند که شانس موفقیت خود را پیش بینی کنید همچنین با نیاز مشتری های بیشتر آشنا شوید. پس بهتر است که تقاضا را بررسی کنید.
برای پیدا کردن تقاضای بازار به سوالات زیر دقت کنید و به دنبال پاسخی برای آنها باشید:
- مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
- چند نفر هستند؟
- انتظارات آنها چیست؟
- عادات خرید و سفارشات آنها چیست؟
- میزان درآمد چقدر است؟
تجزیه و تحلیل رقبا بخشی از تحقیقات بازار است که باید آن را انجام دهید. هدف از تجزیه و تحلیل رقابتی این است که رقبای خود را شناسایی کنید و اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به شما در پیدا کردن موقعیت بازاری کمک کند.. برای این کار می توانید از سوالات زیر استفاده کنید:
- رقبای اصلی چه کسانی هستند؟
- در حال حاضر رقبا چند نفرند؟
- کجا هستند؟
- چند نفر را استخدام کرده اند؟
- گردش مالی آنها حدودا چقدر است؟
- قیمت ها را چگونه تعیین کرده اند؟
- چه نوع محصول و خدماتی ارائه میدهند؟
- مشتریان چه چیزی در مورد آنها دوست دارند؟
مطلب پیشنهادی:
چگونه می توانید خود را از رقبای خود متمایز کنید؟
ایجاد یک کارگاه خیاطی به این معنی است که شما قرار است یک کسب و کار را از اول شروع کنید در حالی که رقبای شما این مراحل را رد کرده و از شما جلوتر هستند. تیم های رقبا کسب و کار را به خوبی می شناسند در حالی که تیم شما به تازگی استخدام شده اند و آشنایی ندارند. بنابراین شما به یک برنامه ی محکم برای گرفتن موفقیت در بازار از رقبای خود دارید.
- آیا میتوانید محصولات یا خدماتی را ارائه دهید که متفاوت یا مکمل آنچه رقبای شما در حال حاضر ارائه میدهند باشد؟
- آیا می توانید یک مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنید که شما را قادر به رقابت فعال کند؟
چگونه کارگاه خیاطی خود را بازاریابی کنیم؟
پیشنهاد بازاریابی در عرصه ی خیاطی استفاده از شبکه های اجتماعی و رسانه ها است. برخی از مواردی که میتوانید در آن تبلیغات انجام دهید و صفحه برای کارگاه خود راه اندازی کنید را بررسی میکنیم:
ایجاد یک وب سایت حرفه ای
سایت شما به عنوان نقطه ی اولیه تماس شما با مشتریان است که آنها را با خدمات دقیق شما آشنا میکند و تصور ابتدایی آنها از شما و کسب و کارتان است. پس حتما اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما از نظر بصری، جذاب و کاربر پسند است. همچنین مطمئن شوید که این وب سایت قابلیت نمایش در مرورگر های تلفن همراه را دارد. محصولات و خدمات خود را با تصاویر با کیفیت و توضیحات دقیق به نمایش بگذارید. پیشنهادات خود را طبقه بندی کنید تا مشتری به راحتی آن را ببیند. حتما فضای امنی برای خرید آنلاین و ایجاد سفارش ایجاد کنید. بخشی برای ارسال سوالات مشتریان و پاسخ دهی به نگرانی های آنها داشته باشید.
رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی می توانند یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی در جعبه ابزار شما باشند به شرطی که بدانید چگونه از آن استفاده کنید. با این حال بیشترین استفاده شما، بازاریابی در فیس بوک و اینستاگرام است. بهتر است مدتی برای محتوای مفید و جذاب زمان و هزینه صرف کنید تا صفحه ی شما پیشرفت کند سعی کنید محتوایی که مشتریان شما از آن استقبال می کنند را پیدا کنید و از آن دست پست ها به اشتراک بگذارید. تصاویر، فیلم های آموزنده و … را با خلاقیت به اشتراک بگذارید. به دیگران اجازه دهید که از فضای کاری شما دیدن کنند و در کلیپ ها یک فضای سازمان یافته از فضای کاری خود استفاده کنید. تعامل با مخاطبان خود را با پاسخ سریع و نظرات و پیام ها افزایش دهید. در این حین تلاش کنید که شبکه سازی کنید با دیگر خیاطان، کارگاه ها، فروشندگان. با همکاری با هم میتوانید مخاطبان خود را با هم ادغام کنید و مشتریان را افزایش دهید.
بهترین مکان برای ایجاد کارگاه خیاطی
بستگی به اهداف و سرمایه اولیه این موضوع متفاوت است اما برای شروع یک فضای 50 متری کفایت میکند.
- مطمئن شوید که فضای انتخابی شما دسترسی به تجهیزات الکتریکی لامپ یا کامپیوتر را دارد.
- تعیین کنید که چه تجهیزاتی می خواهید در کارگاه خود قرار دهید. مشخص کنید که چه وسیله های بزرگی می خواهید در آن قرار دهید مانند مبل یا تخته اتو.
- اگر میخواهید یک میز برش داشته باشید باید این میز باید از چندین زاویه قابل دسترسی باشد و به اندازه کافی بزرگ باشد، همچنین این میز باید به اندازه ای بالا باشد که باعث کمر درد نشود.
- اگر فضای کاری کوچکی دارید بهتر است که از وسیله هایی استفاده کنید که به شما در ذخیره سازی ها کمک کند. مثلا میتوانید میز خیاطی داشته باشید که دارای کشو باشد تا بتوانید برخی از وسایل را در آن قرار دهید.
- حتما فضایی برای زباله ها و ضایعات قرار دهید.
ابزار ضروری کارگاه خیاطی
هر شغلی ابزار مخصوص به خود را دارد و خیاطی از آن مستثنا نیست. ابزاری مانند:
- چرخ راسته دوز صنعتی
- چرخ سردوز
- اتو صنعتی، میز اتو
- میز اتو که میتواند میز مکش باشد میتواند معمولی باشد
- میز برش
- صندلی
- نخ و سوزن، زیپ، پارچه، سوزن ته گرد
- قیچی برقی
- قیچی قد زن
- قیچی معمولی
- انواع دوک
بودجه ی مورد نیاز برای ایجاد یک کارگاه خیاطی چقدر است؟
این موضوع کاملا به این بستگی دارد که اهداف شما چقدر بزرگ است و چه چیزهایی برای شروع و ادامه مد نظر شما است. اما این موضوع به سرمایه شما هم دارد. اما در ابتدا حداقل سه چرخ راسته دوز و یک سری ملزومات حدودا از 100 تا 150 میلیون تومان خواهد شد. بنابراین خیلی از عوامل در این مورد سهیم است مانند:
- وسایل مورد نیاز
- بازاریابی
- نیروی انسانی
به عنوان یک رهبر باید شخصا به خیاطی مسط باشیم؟
به عنوان رهبر بهتر است مسلط به جز به جز سیستم باشیم اما الزاما نباید مسلط باشیم همین که آگاه باشیم کافی است.
موانعی که ممکن است در راه اندازی کارگاه خیاطی با آن روبه رو شویم؟
از جمله مشکلات و موانع میتوان به هزینه های بالا، پیداکردن نیروی کار ماهر و از همه مهمتر متصل شدن به مشتری ها.
داستان مقاومت در برابر اولین ماشین دوخت مکانیکی:
اولین ماشین دوخت مکانیکی در سال 1830 توسط یک خیاط فرانسوی به نام بارتلمی تیمونیه اختراع شد. اما به جای استقبال، این اختراع با مخالفت شدید روبرو شد. خیاطان سنتی آن زمان، که نگران از دست دادن شغلشان بودند، به کارگاه تیمونیه حمله کرده و ماشینهای دوخت او را تخریب کردند. این اتفاق نشان میدهد که هرچند تکنولوژیهای جدید ابتدا با مقاومت و ترس از تغییر مواجه میشوند، ولی در نهایت میتوانند انقلابی در صنعت ایجاد کنند و به یکی از ارکان اساسی تولید و خلاقیت تبدیل شوند.
کمک کنندگان
ما برای نوشتن این مقاله از سرکار خانم لعیا دادگر، دارای مدرک: فوق لیسانس بیزینس از دانشگاه لوند سوئد که دکترای کسب وکارDBA دارند همچنین در راه اندازی بیزینس های مختلفی در صنعت فروش مشاوره داده اند، کمک گرفتیم. حدود 2 سال است که کارگاه خیاطی خود را راه اندازی کرده اند به اسم کارگاه خیاطی آریسا که از واردات پارچه تا صادرات پوشاک در این کارگاه انجام میشود.
پیج کارگاه خیاطی آریسا: kargah.khayati@
جمع بندی
قطعا ایجاد یک کارگاه خیاطی میتواند یک سرمایه گذاری هیجان انگیز باشد در صورتی که گام های خود به خوبی و به درستی بردارید. مدل کسب وکار خود را بشناسید و سعی کنید درک درستی از یک کارگاه خیاطی داشته باشید. تحقیقات بازار را حتما انجام دهید و مخاطبان خود را شناسایی کنید همچنین در ادامه بازاریابی، استراتژی قیمت گذاری، تجزیه و تحلیل رقبا، هزینه های راه اندازی و همچنین یک طرح کسب و کار برای خود بنویسید زیرا این برای موفقیت کارگاه خیاطی شما ضروری است.
مطلب پیشنهادی: