logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

هوش مصنوعی در چه زمینه هایی تاثیر زیادی دارد؟

هوش مصنوعی در چه زمینه هایی تاثیر زیادی دارد؟

در نگاه اول ممکن است چیزی که از هوش مصنوعی یا همان Ai (Artificial intelligence ) به ذهن شما میرسد پردازش زبان یا تصویر باشد. اما شما میتوانید هوش مصنوعی را مجبور کنید یک داستان یا یک تصویر ایجاد کند. برخی افراد توانسته اند برای ایجاد یک کتاب کامل از آن استفاده کنند.

هوش مصنوعی در بانکداری و خدمات مالی

برخی ها در حال ایجاد استراتژی های جدید برای تجزیه و تحلیل  داده ها و ایجاد یک تجربه کاربری خوب هستند. هوش مصنوعی در بانکداری در حال گسترش است. برای مثال:

  1. هوش مصنوعی مکالمه ای و تعامل با مشتری: ارتباط بدون دردسر، رابط های تمیز و ساده و با کیفیت.
  2. امنیت سایبری و تشخیص تقلب: در حال حاضر روزانه افراد زیادی برای برداشت پول، چک های سپرده گذاری و … انجام میدهند. بنابراین بخش مالی باید تلاش های بیشتری برای امنیت سایبری و تشخیص تقلب انجام دهد. از آنجایی که هوش مصنوعی در بانکداری بسیار عملی و کارآمد میشود هوش مصنوعی به بانک ها کمک میکند تا خطرات را کاهش دهند و مشکلات سیستم را ردیابی کنند و امنیت معاملات مالی آنلاین را بهبود ببخشند.
  3.  تصمیمات وام: بانکها شروع به ادغام فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی کرده اند تا به آنها در تصمیم گیری های وام دهی کمک کنند. یک سیستم وام دهی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند الگو های رفتاری مشتریان را مشخص کند. علاوه بر این، این سیستم به بانک ها در مورد اقدامات خاصی که میتواند خطرات را به دنبال داشته باشد هشدار دهد. در نتیجه این فناوری ها اساسا نحوه تامین مالی مصرف کننده را در آینده تغییر میدهد.
  4. پیگیری روند بازار: به لطف هوش مصنوعی در خدمات مالی، بانک ها میتوانند حجم عظیمی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و این تغییرات آینده در بازار ها، ارزها و سهام پیش بینی کنند. تکنیک های یادگیری ماشین مدرن میتوانند خلق و خوی بازار را ارزیابی کنند و توصیه های سرمایه گذاری را ارائه دهند. هوش مصنوعی همچنین ممکن است به کاربران در مورد خطرات بالقوه هشدار دهد و زمان خرید سهام را پیشنهاد دهد. با توجه به ظرفیت پردازش داده های بالا، تکنولوژی پیشرفته آن نیز در تصمیم گیری های سریع کمک میکند و تجارت را برای بانک ها و مشتریان آنها تسهیل میکند.
  5. رعایت مقررات: بخش بانکی یکی از مکان هایی است که سختگیرانه ترین مقررات را باید داشته باشد. برای کنترل اینکه آیا کارمندان کار خود را به درستی انجام میدهند و یا مشتریان جرایم خود را به درستی پرداخت میکنند میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد زیرا بررسی دستی این موارد نمی تواند دقیق باشد و بسیار وقت گیر است.

مطلب پیشنهادی:

چرا باید هوش مصنوعی یاد بگیریم؟

هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

هوش مصنوعی وعده ی بزرگی برای بهبود ارائه مراقبت های بهداشتی و پزشکی در سراسر جهان دارد اما تنها در صورتی که اخلاق و حقوق بشر در قلب طراحی، استقرار و استفاده از آن قرار گیرد. هوش مصنوعی در حال حاضر در برخی از کشور های ثروتمند در حال حاضر برای بهبود سرعت و دقت تشخیص و غربالگری بیماری ها،برای کمک به مراقبت بالینی، تقویت تحقیقات بهداشتی و توسعه دارو و حمایت از مداخلات متنوع بهداشت عمومی مانند نظارت بر بیماری، پاسخ به شیوع و مدیریت سیستم های بهداشتی، استفاده شود.

هوش مصنوعی همچنین می تواند بیماران را قادر سازد تا کنترل بیشتری بر مراقبت های بهداشتی خود داشته باشد و نیازهای در حال تحول خود را بهتر درک کنند. همچنین میتواند کشور های فقیر منابع و جوامع روستایی را قادر سازد جایی که بیماران اغلب دسترسی محدود به کارکنان مراقبت های بهداشتی یا متخصصان پزشکی دارند شکاف در دسترسی به خدمات بهداشتی را پر کند.

هوش مصنوعی در حمل و نقل

در بخش حمل و نقل در حال حاضر پر رونق است و فقط در حال بزرگتر شدن و گسترش است. هوش مصنوعی میتواند بسیاری از مشکلاتی را که انسان قادر به انجام آن نیستند حل کند. مانند تراکم ترافیک، کمبود پارکینگ، رفت و آمد طولانی به محل کار و … همچنین انتظار میرود که نقش مهمی در بهبود کیفیت ایمنی در سیستم های حمل و نقل آینده ایجاد کند. اما چگونه هوش مصنوعی صنعت حمل و نقل را تغییر میدهد؟ اتومبیل های خودران در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان عادی هستند.

سیستم های هوش مصنوعی برای ارائه هشدار های ایمنی، نظارت بر شرایط ترافیکی اطراف و حتی کمک به شناسایی تصادفات قریب الوقوع استفاده میشود. وسایل نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی نیز برای ترمز سریعتر از مدل های کنترل شده توسط راننده در شرایط اضطراری برنامه ریزی شده اند. این سیستم ها به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و به آنها اجازه میدهد از سفر در مسیر های مشابه یا اشتغال فضای بیش از حد در جاده ها اجتناب کنند. همچنین میتواند تنگناها را پیش بینی کند و مسیر ها را مطابق با آن تنظیم کند.

  1. مدیریت ترافیک: مدیریت ترافیک یکی از کاربردهای AI در حمل و نقل است. هوش مصنوعی می تواند به پیشنهاد مسیر های جایگزین به رانندگان به مدیریت ترافیک کمک میکند. همچنین میتواند زمان هایی را نشان دهد که انتظار می رود ترافیک سبک باشد تا رانندگان بتوانند بهتر برنامه ریزی کنند که هوش مصنوعی می تواند این کار را با ردیابی داده های حمل و نقل رانندگان دیگر انجام دهد. همچنین دارای پتانسیل کنترل چراغ های راهنمایی و حتی پارکینگ ها است. علاوه بر این هوش مصنوعی همچنین می تواند برای نظارت بر ترافیک ساخت و ساز ها یا حوادث رانندگان را از آنچه اتفاق می افتد آگاه سازد و از تاخیر احتمالی جلوگیری کنند.
  2. حمل و نقل پایدار: از اثرات حمل و نقل بر محیط زیست و آلودگی هوا آگاه هستید. اگر شما نگاهی به وسایل نقلیه الکتریکی یا خورشیدی بیندازید می فهمید که این فن آوری ها بدون هوش مصنوعی امکان پذیر هستند آنها هنگام شارژ کارآمد هستند و کار میکنند و هزینه های انرژی با کمک یک سیستم هوش مصنوعی کنترل میشود که میتواند الگوهای ترافیکی را در جاده های عمومی پیش بینی کند تا راه حل های بهتری برای اتومبیل بدون راننده ارائه دهند.
  3.  کشتی های باری بدون خدمه: صنعت حمل و نقل صدها میلیارد دلار ارزش دارد و جای تعجب نیست که برخی از نوآوران به دنبال راه هایی برای بهبود کارایی خود هستند. رولز رویس با گوگل همکاری کرده است تا هوش مصنوعی در کشتی های امسال ادغام کند. بنابراین هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل اجرا میشود تا آن را کارآمدتر و مقرون به صرفه تر کند.

 AI در سیاست و نظام

ربات ها یا هواپیما های بدون سرنشین را تصور کنید که میتوانند بدون کنترل انسان در جنگ ها مبارزه کنند. اینها علمی تخیلی نیستند بلکه بخش واقعی از ارتش مدرن هستند.

  1. ربات های تصمیم گیرنده: این سلاح ها مستقل از هوش مصنوعی هستند که مانند یک مغز کامپیوتری است که میتواند به تنهایی تصمیم بگیرد. در آینده ممکن است که ربات هایی را داشته باشیم که تصمیم بگیرند که چه کسی را در یک نبرد هدف قرار دهند. این یک تغییر بزرگ  و مهم است.
  2. سربازان ربات: کشور ها در حال حاضر بر سر این موضوع در حال رقابت هستند. این مانند یک مسابقه است و برنده کسی است که باهوش ترین ربات ها و بیشترین سلاح ها را دارد. این میتواند تعیین کند که چه کسی در جهان قدرتمندتر است.
  3. ربات بی احساس: میدان نبردی را تصور کنید که با هواپیما های بدون سرنشین، تانک ها و ربات ها پر شده است، همه این ربات ها عاری از احساسات انسانی و یا محدودیت های اخلاقی عمل میکند و این یعنی در کسری از ثانیه این هوش مصنوعی ها در مورد زندگی با مرگ تصمیم میگیرند. وحشت از جنگ زمانی که توسط انسان ها نظارت می شد هم بسیار زیاد بود حال تصور کنید که یک حمله ی الگوریتمی، سرد و سرسختانه در جنگ ها اتفاق می افتد.
  4. یک مدافع و مهاجم: هوش مصنوعی می تواند برای محافظت از سیستم های کامپیوتری استفاده شود مانند یک نگهبان هوشمند که میتواند هکر ها را شناسایی کند و آنها را متوقف کند. تصور کنید هوش مصنوعی برای نفوذ به رایانه های کشورهای دیگر برای سرقت اسرار یا حتی خراب کردن سیستم های مهم مانند برق یا تامین آب استفاده میشود.
  5. جاسوسی: هوش مصنوعی میتواند به رمزگشایی کد ها و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها استفاده میشود.

هوش مصنوعی در فروش و بازاریابی

بازاریابی گسترش زیادی داشته و با سرعت موشک در حال رشد است این شامل تکنیک های آماری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین همچنین داده کاوی و پیش بیین ها است. ممکن است شما هم نمونه هایی از هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش دیده باشید. تقسیم بندی مشتری از طریق مدل سازی خوشه ای به بینش رفتار مشتری، جمعیت شناسی و... کمک میکند. نقش هوش مصنوعی در کسب و کارها در حال حاضر به طور بی سابقه ای بالا است تجزیه تحلیل بازار و پیش بینی بازاریابی میتواند برای توصیه های محتوایی مفید باشد.

مطلب پیشنهادی:

ایده های کسب و کار مبتنی بر هوش مصنوعی

جمع بندی

بنابراین سیستم های هوش مصنوعی باید به دقت طراحی شوند تا تنوع تنظیمات اجتماعی، اقتصادی و مراقبت های بهداشتی را به خوبی ارائه دهند. آنها باید با آموزش مهارت های دیجیتال، مشارکت جامعه و افزایش آگاهی همراه باشند به ویژه برای میلیون ها کارمند مراقبت های بهداشتی که اگر نقش ها و عملکرد های آنها خودکار باشد نیاز به سواد دیجیتال یا بازآموزی دارند و باید با ماشین هایی که می توانند تصمیم گیری و استقلال ارائه دهندگان و بیماران را به چالش بکشد رقابت کنند.