logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

چرا باید هوش مصنوعی یاد بگیریم؟

چرا باید هوش مصنوعی یاد بگیریم؟

چرا باید هوش مصنوعی یاد بگیریم؟

امروزه شاهد حضور پررنگ هوش مصنوعی یا  Artificial intelligence (AI) در هر مکانی هستیم که در حال کمک رسانی به بشریت است. بسیاری از کلیپ ها در فضای مجازی عملکرد هوش مصنوعی را بعنوان یک ابزار بسیار کاربردی به رخ بینندگان میکشند. در چند سال آینده هوش مصنوعی هایی با ویژگی های بهتر و جالب تر را خواهیم داشت مانند دستیاران مشتری دیجیتال که قادر خواهند بود مشتریان را از چهره و صدا تشخیص دهند و آنها را در دسترسی به خدمات  مورد نظر راهنمایی کنند. این موضوع  مبتواند بسیار جذاب باشد.

نگاهی به دلایلی که چرا باید AI  را یاد بگیریم

  •   حرفه ای بودن: توسعه هوش مصنوعی در دو دسته برنامه نویسی و مهندسی امکان پذیر باشد البته باید گفت که هوش مصنوعی  در واقع وابسته به این دو رشته نیست. به عنوان مثال برای تولید ابزار برای بهداشت و سلامت نیازمند رشته های مربوط به آن هستیم تا بتوانیم ابزار را به درستی پیاده سازی کنیم(میتوان از افراد متخصص در آن حوزه کمک گرفت). در حال حاضر شما میتوانید به عنوان یک مهندس یادگیری ماشین، داده کاوی، توسعه هوش کسب و کار، مهندس تحقیق و … کار کنید. هوش مصنوعی به طور متوسط 15 تا 20 درصد مشاغل را در اکثر شرکت ها تشکیل میدهد. هوش مصنوعی برای هر صنعتی قابل استفاده است و محدود به یک شغل خاص یا یک فرد خاص نیست و این شگفت انگیزی آن را بیشتر میکند.
  • آینده: انسان ها باهوش تر میشوند و در نتیجه تکنولوژی هم بهتر خواهد شد. اینکه درک مناسبی از این صنعت داشته باشید مهم است اما مهمتر از همه چگونگی اجرای آن در صنعت و نقش شغلی است. آنچه که شما از یک هفته تا هفته دیگر یاد میگرید میتواند متفاوت باشد زیرا هوش مصنوعی دائم در حال پیشرفت و تغییر است.
  • افزایش شانس شغلی: یادگیری مهارت های جدید میتواند قابلیت استخدام شمارا افزایش دهد. 
  •   تغییر چهره بشریت: همه به این موضوع فکر میکنیم که قرار است به زودی هوش مصنوعی جای برخی از مشاغل را بگیرد ولی زمینه های شغلی زیادی را در زمینه های مرتبط ایجاد میکند برای همین باید دراین حلقه بمانید و از آن خارج نشوید و در مورد هوش مصنوعی اطلاعاتی داشته باشید.
  •   بحران ها را مدیریت میکند: هنگامی که یک فاجعه رخ میدهد در یک منطقه اغلب مردم به رسانه های اجتماعی مراجعه میکنند و جدا از کمک هایی که از سازمانهای دولتی دریافت می کنند به کمک همنوعان خود نیاز دارند. بسیار شاهد آن بوده ایم که از بلایا، فیلم هایی ضبط می کنند و آنها را در رسانه ها به اشتراک میگذارند این سیستم عامل ها دارای برنامه های هوش مصنوعی هستند که به عنوان یک حامل در انتشار اخبار در مورد این بلایای طبیعی عمل میکنند.
  •    منافع جامعه: هوش مصنوعی نه تنها برای بهداشت و سلامت بلکه برای کشاورزی نیز استفاده میشود هم اکنون شاهد کاهش سطح آب های زیرزمینی هستیم و کشاورزان هر روز با یک چالش جدی روبه رو میشوند. اما هوش مصنوعی هایی طراحی شده است که  به کشاورزان اطلاعات زیادی در مورد خاک، آب وهوا و … میدهند، همچنین به آنها کمک میکنند تا رشد نامنظم گیاه را ردیابی کنند. این  کار به آنها کمک میکند تا بازدهی بیشتری از محصول کاشته شده خود کسب کنند. در عین حال برخی از دولت ها در حال اجرا هوش مصنوعی برای ساخت شهر های هوشمند هستند که به آنها در برنامه ریزی زیست محیطی، پیشگیری از جرم ها و مدیریت بهتر جامعه کمک میکند.
  • افزایش تجربه برای مصرف کنندگان: باید بدانید که هوش مصنوعی یک برنامه یا دستگاه جداگانه نیست بلکه اطلاعات و ویژگی ها را به محصولاتی که ما به طور منظم در زندگی خود استفاده میکنیم اضافه میکند. در واقع ترکیبی از انواع فناوری ها است که استفاده کردن از آنها تجربه کاربری را بالا میبرد. مانند چت بات ها و دستیار گوگل.
  •  بهبود دقت: هوش مصنوعی در کنار هوش انسانی میتواند تجزیه تحلیل قوی و پیش بینی را بهبود ببخشد، برای بهبود کیفیت اثربخشی و خلاقیت کارکنان در تصمیمات را تقویت میکند.
  •    پیشنهادات هوشمندانه: از آنجا که ماشین ها متفاوت تر از انسان ها فکر میکنند میتوانند نقاط قوت و نقاط ضعف بازار را بهتر و سریع تر شناسایی کنند. کسب و کارهای جدید را با سطح سرعت و کیفیتی که قبلا خیلی کمتر بود یا امکان پذیر نبود شناسایی و انجام دهند.

مطلب پیشنهادی:

ایده های کسب و کار مبتنی بر هوش مصنوعی

معایب هوش مصنوعی

بدیهی است که هوش مصنوعی هم جنبه های منفی دارد اما این بدان معنی نیست که ما نباید به دنبال استفاده از هوش مصنوعی باشیم یا نباید آن را یاد بگیریم اما در حالت کلی مهم است که محدودیت های آن را درک کنیم. چند مورد از این معایب:

  •  کاهش اشتغال: بیشترین موضوع که ذهن همه را به خود درگیر کرده است کاهش اشتغال است یا از بین بردن مشاغل. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی بعید است که بر مشاغل انسانی تاثیر بگذارد. به عنوان مثال هوش مصنوعی پردازش تصویر در اتومبیل های جدید که اجازه میدهد به طور اتوماتیک ترمز کند و از تصادف جلوگیری کند این جایگزینی برای یک شغل نیست. اما یک ربات مجهز به هوش مصنوعی که این اتومبیل ها را در کارخانه مونتاژ می کند که احتمالا جای یک انسان را میگیرد. نکته مهمی که باید دقت کنید این است که هوش مصنوعی جایگزینی برای کارهای تکراری و یا خطرناک است. در مجموع ما معتقدیم که هوش مصنوعی در دراز مدت برای نیروی کار انسانی مثبت است.
  • عدم شفافیت: درک مدل های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق می تواند دشوار باشد حتی برای کسانی که مستقیم با تکنولوژی کار میکنند. این امر منجر به عدم شفافیت در مورد چگونگی و چرایی نتیجه گیری هوش مصنوعی میشود و عدم توضیح اینکه هوش مصنوعی از چه داده هایی استفاده میکند این نگرانی را ایجاد میکند تا دیگران احساس ناامنی داشته باشند.
  • عدم حفظ حریم خصوصی: اگر شما با چت بات ها بازی کرده باشید یا یک فیلتر چهره به صورت آنلاین امتحان کرده باشید داده های شما جمع می شود اما آنها کجا میروند؟ سیستم های هوش مصنوعی اغلب داده های شخصی را برای سفارشی کردن تجربیات کاربر یا کمک به آموزش های مدل هوش مصنوعی این دادها را جمع میکنند.
  • از دست دادن نفوذ بشری: تکیه ی بیش از حد به تکنولوژی و هوش مصنوعی میتواند منجر به از دست دادن نفوذ انسان و عدم عملکرد در برخی از بخش های جامعه شود. به عنوان مثال استفاده از AI در مراقبت های بهداشتی میتواند منجر به کاهش همدلی شود و همچنین ارتباطات را کاهش دهد.

نقش های شغلی در زمینه هوش مصنوعی: 

شغل های متفاوتی وجود دارد که هرکدام برای پیشرفت هوش مصنوعی تاثیر گذاری متفاوتی دارند. مانند:

  • مهندس علوم کامپیوتر: بعد از تبدیل شدن به یک مهندس هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر انتظار میرود که بر روی ابزارهای تجزیه تحلیل داده های بزرگ کار کنند و ابزارهای یادگیری ماشین جدید را دوباره اختراع کنند.
  • دانشمندان هوش مصنوعی: اگر یک متخصص فناوری اطلاعات بخواهد بیشتر بر مفاهیم یادگیری ماشین تمرکز کند و نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشد، یک محقق هوش مصنوعی میتواند مناسب باشد.
  • تحلیلگر کسب و کار: متخصص هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار کمک کند تا درک درستی از فروش و بازاریابی داشته باشیم.
  • تحلیلگر داده کاوی: یک نوع حرفه ای از هوش مصنوعی است که داده هارا از سرور داخلی و خارجی برای کدگذاری پایگاه داده ها و همچنین استخراج اطلاعات مورد نیاز است.
  • مهندسی نرم افزار: یادگیری ماشین و زبان های برنامه نویسی مانند جاوا و C+ یک توسعه دهنده هوش مصنوعی هستند که توانایی آن ها در پرورش و تغییرات نوآورانه با استفاده از مهارت های برنامه نویسی است.

جمع بندی

توضیحات بالا این نتیجه را بر میگرداند که هوش مصنوعی چیزی است که ما نمی توانیم آن را نادیده بگیریم و چقدر مهم است که از این تکنولوژی آگاه باشیم. 

مطلب پیشنهادی:

راهکار های کاهش هزینه ها و افزایش درآمد و بهره وری