logo
راهنمای ایجاد کسب و کار جدید

چگونه طرح کسب و کار خودمان را بنویسیم؟

چگونه طرح کسب و کار خودمان را بنویسیم؟

طرح کسب و کار چیست؟

طرح کسب و کار یک سند است که اهداف، جدول زمانی، امورمالی و روش های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف را بیان میکند. علاوه بر این ممکن است یک ماموریت و یا جزییات مربوط به محصولات یا خدمات خاص ارائه شده باشد.

یک طرح کسب و کار میتواند در دوره های زمانی مختلف بسته به مرحله شرکت شما، اهداف آن را برجسته کند. با این حال یک طرح کسب و کار معمولی شامل معیار هایی مثل:

  • اهداف و مهلت های محصول برای هر ماه
  • سود و زیان برای سه تا پنج سال
  • پیش بینی برنامه های برای سه تا پنج سال
  • اهداف مالی برای دوسال

استارتاپ ها، کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک همه برنامه های کسب و کار خود را به عنوان یک راهنمای پیشرفت ایجاد میکنند. سازمان های بزرگتر هم همچنین یک طرح کسب و کار ایجاد کرده اند.

نوشتن طرح کسب و کار به صورت گام به گام

این طراحی در واقع به کسب و کار شما، نیازها، اهداف و سرمایه گذاری شما متفاوت خواهد بود، اما یک طرح معمولی شامل موارد زیر است. نوشتن یک طرح کسب و کار قوی نیاز به تحقیق و توجه به جزئیات دارد:

1- خلاصه اجرایی

این مرحله ی اول است هدف این است که به برخی سوالات پاسخ دهید مانند اینکه چشم انداز شما چیست؟ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما چیست؟ ما در مقاله ای توضیح دادیم که چگونه اهداف را مشخص کنید.

2- توصیف کسب و کار

هدف این بخش تعریف دامنه و میزان سرمایه گذاری شما است. برای این کار باز هم بهتر است که از خود سوالاتی بپرسید مانند: کسب و کار ما چه کمکی میکند؟ دقیقا چه کاری انجام میدهیم؟

3- تجزیه و تحلیل بازار

این بخش شما باید تحقیقاتی در مورد بازار فعلی بررسی کنید. محصول یا خدمات خود را بررسی کنید و ببینید که تقاضا چگونه است. مشتری شما کیست؟ تقاضای مشتریان چیست؟

4- تجزیه و تحلیل رقابتی

در بسیاری از موارد طرح یک کسب و کار جدید یک سرمایه گذاری جدید نیست. بلکه یک رقابت است رقابت با ویژگی ها و قیمت گذاری ها. با سوالات میتوانید بهتر تصمیم بگیرید. رقابت با کیست؟ چه ویژگی خوبی آنها دارند؟ پیشنهاد منحصر به فرد ما چیست؟

5- توصیف مدیریت

این بخش یک مرور کلی از اعضای تیم و سایر اعضا است. نقش ها ومسئولیت ها را فهرست کنید و سلسله مراتب یا ساختار تیم را یادداشت کنید. بهتر است که مدیریت قوانین را به خوبی مشخص کنند.

6- توضیحات محصولات یا خدمات

در این بخش محصول یا خدمات خود را به وضوح مشخص کنید و تمام تلاش و منابعی که برای تولید آن انجام میشود را مشخص کنید. قدرت محصول شما تا حد زیادی موفقیت کسب و کار شما را رقم میزند. بنابراین ضروری است که قبل از راه اندازی بازاریابی، فروش و جزئیات تامین مالی خود را برای آزمایش و اصلاح محصول زمان بگذارید. سوالاتی که باید بپرسید اینگونه است: محصول یا خدمات چیست؟ چگونه آن را تولید کنیم و چه منابعی برای تولید لازم است؟

7- طرح بازاریابی

در این بخش استراتژی برای محصول یا خدمات خود مشخص کنید.این لازم نیست حتما یک برنامه بازاریابی کامل باشد اما بهتر است که به آن اهمیت بدهید. می توانید به این سوالات شروع کنید: بازار هدف چه کسانی هستند؟ از چه کانال هایی برای رسیدن به بازار هدف خود استفاده خواهید کرد؟ استراتژی بازاریابی شما چه منابعی نیاز دارد؟ آیا به آنها دسترسی دارید؟ موفقیت خود را چگونه ارزیابی خواهید کرد؟

مطلب پیشنهادی:

بازاریابی درونگرا

8- طرح فروش

بهتر است یک مرور کلی از استراتژی های فروش داشته باشید. اولویت های هر چرخه و مراحل دستیابی به این اهداف را بنویسید. برای اهداف یک طرح کسب و کار نیازی به یک برنامه فروش جامع و عمیق ندارد بلکه میتوان به سادگی اهداف و استراتژی هایی برای فروش شما مشخص کرد.

میتوانید از این سوالات استفاده کنید: استراتژی فروش چیست؟ ابزارها و تکنیک هایی که برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهید کرد چیست؟ موانع پیش روی شما چیست و چگونه میتوانید بر آنها غلبه کنید؟

9- جزییات بودجه

این بخش یکی از مهمترین بخشهای طرح کسب و کار شما است. به ویژه اگر قصد اشتراک گذاشتن آن با سرمایه گذاران را دارید. شما نیازی به ارائه یک برنامه کامل ندارید. سوالات مربوطه: در حال حاضر چقدر سرمایه دارید؟ چقدر سرمایه نیاز دارید؟ چگونه تیم را رشد خواهید داد؟ نیازها و محدودیت های فیزیکی شما چیست؟

10- پیش بینی مالی

به غیر از تجزیه و تحلیل جمع آوری کمک های مالی، سرمایه گذاران همیشه میخواهد که پیش بینی های مالی برای آینده ی شما را ببینند. همانطور که قبلا بحث شد بسته به نوع دامنه و مرحله کسب و کار شما، این میتواند از یک تا پنج سال باشد. این پیش بینی ها دقیق نخواهد بود و باید این دقیق نبودن را لحاظ کرد یعنی با انعطاف بیشتری در نظر گرفت و ادامه داد. موارد زیر را اندازه بگیرید: چگونه و چه زمانی برای بار اولین سود خواهیم کرد؟ بعد از آن چگونه میتوانیم سود خود را حفظ کنیم؟

سوالات متداول

چه کسی به یک طرح کسب و کار نیاز دارد؟

هر کسی که یک کسب و کار را شروع میکند برای اهداف و استراتژی ها باید یک طرح کسب و کار داشته باشد.

چه زمانی باید از یک طرح کسب و کار استفاده کنیم؟

یک طرح کسب و کار اساسا یک ابزار برنامه ریزی است. زمانی که شما نیاز به ایجاد چارچوب برای کسب و کار جدید یا موجود دارید برای تعیین اهداف خود میتوانید از این طرح استفاده کنید. همچنین شما میتوانید برای تامین بودجه و سرمایه گذاری استفاده کنید.

یک طرح کسب و کار باید چقدر طول بکشید؟

هیچ پاسخی برای این سوال وجود ندارد. طول برنامه کسب و کار شما بستگی به این دارد که چند عامل را میخواهید در نظر بگیرید و چگونه قصد دارید از طرح خود استفاده کنید. این میتواند به همان اندازه ساده یا جامع باشد.

فرض کنید قصد دارید که طرح خود را به عنوان یک پیشنهاد تجاری برای سرمایه گذار استفاده کنید. در این صورت بهتر است برنامه دقیق تری داشته باشید.

اشتباهات رایج در یک طرح کسب و کار چیست؟

رایج ترین اشتباهات نوشتن مسائل رایج و بی اهمیت است. مهم است که در جمله بندی خود روشن سخن گفته باشید و قبل از ارسال آن برای سرمایه گذاران باید به طور کامل آن را بررسی کنید.

جمع بندی

طرح های کسب و کار برای کسب و کارهایی با اندازه های مختلف مهم است این یک راهنمای مسیر محسوب می شود که بهتر به سمت اهداف حرکت کنید. رشد کسب و کار شما نیاز به یک چشم انداز دارد و این نقشه برای شما مفید است. 

مطلب پیشنهادی:

تله هایی که استارت آپ ها درگیر آن میشوند