logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

رفتار حرفه ایی محل کار

رفتار حرفه ایی محل کار

نحوه ی رفتار شما در محل کار میتواند بر همه چیز مانند روابط شما با همکاران، یافتن فرصت های جدید برای پیشرفت و … تاثیر بگذارد. رفتار شما تقریبا به همان اندازه که مهارت ها و تجربه های شما مهم هستند مهم است و بسیار تاثیر گذار است.

رفتار حرفه ای در محل کار چیست؟

رفتار حرفه ای در محل کار ترکیبی از نگرش، ظاهر و رفتار است که شامل صحبت کردن، نگاه کردن، عمل کردن و تصمیم گیری می شود. که عبارتند از:

  • مودب بودن
  • اخلاقی بودن
  • قضاوت نکردن
  • لباس مناسب
  • نگرش مثبت
  • رفتار مناسب با مشتریان، همکاران، مدیران

اغلب افرادی که حرفه ‌ای بودن خود را در محل کار نشان میدهند با انگیزه و سطح بالایی دارند و همکاران و مدیران از کار کردن با آنها لذت میبرند. برخی شرکت ها قوانین و چارچوب برای لباس و رفتار کارمندان خود مشخص میکنند.

چگونه رفتار خود را حرفه‌ای کنیم؟

اگر میخواهید عملکرد خود را در محل کار بهبود بخشید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید رفتار هایی که در ادامه توضیح میدهیم رعایت کنید:

  • به موقع رسیدن: وقت شناسی و به موقع رسیدن در محل کار نشانه‌ی این است که شما برای کار خود اهمیت قائل هستید. اگر میدانید قرار است در ترافیک بمانید زودتر راه بیفتید یا برای کار خود آلارم تنظیم کنید. 
  • لباس: حفظ ظاهری تمیز و شسته و اتو کشیده تاثیر مثبت برای مشتریان، همکاران و حتی خودتان دارد. لباس های چروکیده، جین پاره پاره و از این دست لباس ها مناسب محل کار نیست چیزی را انتخاب کنید که حرفه‌ای تر بنظر برسید.
  • احترام: در محل کار و حتی در ایمیل های کاری و تمام مکالمات خود از لحنی مناسب و کلمات درست استفاده کنید. صحبت کردن درمورد موضوعات حساس و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیش از حد با همکاران کار درستی نیست پس از آن اجتناب کنید. در طول جلسات واضح و مودبانه صحبت کنید تا دیگران بتوانند شما را درک کنند و به سخنان شما گوش دهند. وقتی همکارانتان با شما ایده‌ای را در میان میگذارند به آنها گوش دهید حتی اگر مخالف هستید. 
  • صادق بودن: صداقت و راستگویی در محل کار منجر به ایجاد روابط مثبت میشود و همکارانی که به یکدیگر اعتماد دارند. اطلاعات شخصی کار را محرمانه نگه دارید و در صورت مشاهده رفتار نادر در محل کار به مدیر خود گزارش دهید.
  • مسئولیت پذیر: اگر اشتباه کردید آن را بپذیرید و سپس اقدام کنید تا اشتباه خود را اصلاح کنید همچنین سعی کنید از تکرار آن جلوگیری کنید. 
  • رسانه ها: حتی اگر شغل شما ارتباط به رسانه های اجتماعی دارد از چک کردن حساب های شخصی خود در ساعت کاری اجتناب کنید. میتوانید در زمان استراحت رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنید و هنگام کار آنها را خاموش کنید ته تمرکز شما را به هم نزند.
  • فعال بودن: فعال بودن در محل کار یعنی شما همیشه منتظر دستور نیستید و برای فعالیت های خود پیشقدم می شوید به اطراف توجه میکنید و تا ببینید چه کاری باید انجام شود. فعال بودن یک عادت کاری خوب است که شما را یک قدم جلوتر می برد.
  • درخواست کمک: توانایی درخواست کمک در یک محیط کاری یک مهارت مهم است. یعنی زمانی که نیاز به کمک یا یک تخصص خاص دارید درخواست کمک کنید. هیچوقت انتظار نمیرود که هر کسی همه چیز را بلد باشد. پس وقتی شما چیزی را بلد نباشید و سوال نکنید ساعت ها زمان میگذارید تا خودتان آن را یاد بگیرید در حالی که می توانستید در آن ساعات، کار مفیدی انجام دهید. 

مطلب پیشنهادی:

شبکه سازی

پرورش رفتار مثبت در محل کار

بهره وری یک کسب و کار به کارکنان آن بستگی دارد. یک محیط کاری مثبت مزایا را افزایش میدهد. در این مقاله به نمونه هایی از رفتارهای مثبت در محل کار بررسی میکنیم. عواملی که بر مثبت بودن محل کار تاثیر می گذارد. 

  • احساس دیگران را در نظر بگیرید: سعی کنید همدلی را در هنگام کار و در نظر گرفتن احساسات دیگران را تمرین کنید. با همکاران خود همدل باشید و به آنها بگویید که ایده های آنها برای شما مهم است به ایده های آنها گوش دهید این هم برای خودتان انگیزه ایجاد میکند و هم برای همکاران.
  • راه حل: شکایت کردن را کنار بگذارید. برای مثال اگر می بینید که کار تیمی به خوبی پیش نمیرود بهتر است عامل را پیدا کنید و برای آن راه حل پیدا کنید سعی کنید وقتی می بینید که میخواهید شکایت کنید سریع به این فکر کنید که دلیل این شکایت چیست؟ به خودتان فرصت دهید تا فکر کنید و عجله نکنید.
  • بیشتر لبخند بزنید: لبخند زدن به آدمها در هر شرایطی انرژی مثبت منتقل میکند نه تنها برای دیگران بلکه برای هر دو طرف. در محل کار به مشتریان و همکاران کمک میکند تا بهتر با شما تعامل داشته باشند. سعی کنید در طول روز کاری چند بار لبخند بزنید و از شوخ طبعی برای بهبود خلق و خوی دیگران و خودتان استفاده کنید.
  • قدردانی: سعی کنید کارهای خوب برای دیگران انجام دهید بدون اینکه انتظار داشته باشید در مقابل کاری خوبی برای شما انجام شود. از کارها و خوبی های یکدیگر تشکر کنید و قدردانی کنید تا بدانید که برای یکدیگر ارزشمند هستید.
  • تعامل با افراد مثبت: تلاش کنید تا تعاملات خود را با افراد مثبت افزایش دهید زیرا این به شما کمک میکند تا ذهنیت مثبت داشته باشید. سعی کنید با افرادی که از شغل خود لذت میبرند و اکثرا ایده های جدید دارند. 
  • توسعه اهداف: توسعه حرفه و اهداف شخصی میتواند به شما کمک کنید که سریع تر بر موانع غلبه کنید و به شما اجازه میدهد احساسات منفی را راحت تر کاهش دهید. اهداف بلند مدت، کوتاه مدت خود را بنویسید زیرا کمک میکند در روزهایی که احساس میکنید انرژی ندارید یک عامل محرک میشود.
  • استراحت: هر شب به اندازه کافی بخوابید. استراحت به اندازه کافی به شما کمک میکند تا بهتر روی کار خود تمرکز کنید. اکثر متخصصان کار نیاز به بین 7 تا 9 ساعت خواب دارند یک روال شبانه ایجاد کنید تا به شما کمک کند راحت تر بخوابید. سعی کنید از تماشای تلویزیون یا صرف وقت با کامپیوتر قبل از خواب خودداری کنید. همچنین استراحت در طول روز به شما کمک میکند تا استرس کمتر داشته باشید و ذهنیت خود را بهبود ببخشید. برای پیاده روی کوتاه بیرون بروید.
  • خود بازتاب: این شامل فکر کردن درمورد احساسات و رفتارهای خود و دلایل آنها فکر کنید. هنگامی که احساسات منفی شما را احاطه میکند خود بازتاب به شما کمک میکند که فرایند های فکری خود را بهبود ببخشید و واکنش مثبت تری داشته باشید. در طول روزهای شلوغ در محل کار مکانی آرام تر پیدا کنید و تنفس عمیق داشته باشید. این می تواند به شما کمک کند تا وضعیت خود را به آرامش نزدیک تر کنید.

انواع سبک رفتاری در محل کار:

محل کار شما چه یک کسب و کار کوچک باشد و یا چه بزرگ باشد به هر حال شما با افراد مختلفی در حال تعامل هستید که آنها سبک رفتاری متفاوتی دارند. درک این نوع رفتارها می تواند به شما کمک کند که بهتر تیم خود را بشناسید و درک کنید. چند نوع سبک رفتاری را مورد بررسی قرار میدهیم:

رهبری:

یکی از اعضای تیم که مسئولیت هارا به عهده دارد و به راحتی داوطلب میشود تا در مدیریت کمک کند سبک رفتاری رهبری را دارد. این افراد معمولا بر روی مسیرها و دستاورد های پروژه تمرکز می کنند. شما باید ارزیابی کنید که این فرد با افراد دیگر تیم چگونه رفتار میکند تا ناخواسته چالش ایجاد نکند. همچنین با تمرکز بر رفتار این افراد و آموزش دادن آنها میتوانید یک دستیار فوق العاده برای خودتان داشته باشید.

منزوی:

برخی اعضای تیم درونگرا هستند و این باعث میشود که ناخواسته انزوا طلب باشند مثلا بخواهند که تنهایی کار کنند و در انجام وظایف مستقل باشند. مدیران میتوانند این افراد را تشویق کنند که با تیم بیشتر همکاری کنند و تجربه های جدید کسب کنند. با این حال بهتر است که وظایفی هم به آنها بدهند که به طور مستقل بتوانند انجام دهند.

بازیگوش:

برخی اعضا ممکن است که سبک رفتاری بازیگوش داشته باشند و بیشتر به سرگرمی تمرکز کنند. ولی این افراد با رفتارشان میتوانند در تیم ایجاد انگیزه و شادمانی کنند و کمک کنند که اعضا بهتر از کار لذت ببرند. اما  مدیریت این افراد میتواند کمی سخت و گیج کننده باشد.

خلاق:

برخی افراد مهارت تفکر خلاق دارند و به سرعت راه حلی برای حل مشکلات پیدا میکنند. این افراد هم با این سبک رفتاری تمایل به نوآوری و مدیریت دارند. در این صورت مدیران باید به این افراد فضای کاری خوب و ساختار یافته بدهند. 

تحلیلی:

این افراد ترجیح میدهند که مشکلات و وضعیت هارا تجزیه تحلیل کنند. چنین افرادی حین کار بر روی پروژه میتوانند موانع، ضررهای احتمالی و موارد زیادی را پیش بینی کنند و یادآوری کنند. این افراد را میتوان به عنوان فردی که مشکلات را شناسایی و راه حل را پیدا کنند تشویق کنید.

پرخاشگرانه:

کارمندها تهاجمی اغلب سبک های رفتاری تهدید آمیز یا عصبانی ناخواسته را در محل کار یعنی این فرد سبک رفتاری پرخاشگرانه دارد. این افراد به هنگام تصمیم گیری های سریع میتوانند سبک رفتاری خوبی داشته باشند و مفید باشند. اما در مقابل برای جمع های آرام که نیاز به یک ذهیت آرام هم دارند خوب نباشند. با این حال بهتر است که صبور باشید و آنها را درک کنید. برقراری ارتباط با این افراد بسیار مهم است آنها باید احساس امنیت و راحتی در محل کار داشته باشید.

قاطعنانه:

این افراد خواسته ها و احساسات مربوط به کار را به طرز درستی بیان میکنند. آنها به طور مستقیم ارتباط برقرار میکنند و به حقوق و نظرات دیگران احترام میگذارند. این رفتار در محل کار معمولا به حفظ روابط کمک میکند.

اهمیت درک رفتار کارکنان از سمت کارفرما:

درک سبک رفتاری در محل کار برای مدیران بسیار مهم است زیرا نیروی کاری در روند کار حیاتی است. دلایل اصلی آن:

  • کارایی بالا: انواع رفتار در محل کار مزایای متمایزی دارد زیرا ترکیبی از رفتار ها میتواند ترکیب سازنده باشد پس میتواند سودمند باشد.
  • پاداش دادن: هنگامی که کارکنان شما عملکرد دارند بهتر است که در ازای زحماتی که میکشند به آنها پاداش بدهید از این رو باید بدانید که رفتار با سبک رفتاری مختلف ممکن است که انتظارات مختلف داشته باشند. پاداش های مناسب میتواند برای حفظ نیروی کار شما خوشحال کننده و انگیزه دهنده باشد.
  • مدیریت سفارشی: دست آورد های شما به نیروی کار شما بستگی دارد هر چقدر شما بهتر رفتار آنها را درک کنید نیروی کاری بهتری خواهید داشت. پس بهتر است که مدتی را صرف شناسایی رفتار های آنها بگذارید، نقاط قوت و ضعف را تشخیص دهید تا سبک مدیریت خود را متفاوت تر کنید.

 

جمع بندی

شاید در ابتدا این برای شما ساده به نظر برسد که رفتار در محل کار را همه بلد هستند. بله در حالت کلی هر کسی می داند باید چگونه رفتار کند اما موارد جزئی که شاید به ذهن هیچ کس نرسد و به آن دقتی نمیشود. پس ما اکثر موارد را با جزییات بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد.

مطلب پیشنهادی:

آشنایی با کار تیمی و تیم سازی