روانشناسی کسب و کار
جدول محتوا
- روانشناسی کسب و کار چیست؟
- روانشناس صنعتی و روانشناس کسب و کار چه تفاوتی دارند؟
- روانشناسی کسب و کار چگونه در فعالیت های کاری استفاده میشود؟
- چگونه یک روانشناس کسب و کار با رهبران و تیم ها کار میکند؟
- یک روانشناس کسب و کار کیست؟
- زمینه های کلیدی تاثیر روانشناس کسب و کار
- چگونه به یک روانشناس کسب و کار تبدیل شویم؟
- چگونه یک روانشناس کسب و کار استخدام کنیم؟
روانشناسی کسب و کار یک زمینه هیجان انگیز و جالب است. در این مقاله سعی داریم که موارد زیادی را در رابطه با آن برای شما شرح دهیم. روانشناسی کسب و کار همچنین یک شغل سود آور است و درآمد بالایی دارد. بنابراین مراحل مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک روانشناس کسب و کار را با توضیحات حقوق و دستمزد توضیح خواهیم داد.
روانشناسی کسب و کار چیست؟
روانشناسی کسب و کار همچنین به عنوان روانشناسی صنعتی سازمانی شناخته میشود. علم روانشناسی انسان را با کاربرد عملی کسب و کار با این هدف که محیط کار برای کارکنان بهبود پیدا کند و بهره وری در کسب و کار بهتر و بیشتر شود بوجود آمد. روانشناسی کسب و کار یک علم کاربردی است که بررسی میکند چگونه افراد و سازمان ها را موثر تر کند و از روشهای تحقیقات علمی و اجتماعی برای مطالعه افراد، محل های کار و همچنین سازمان ها به منظور هماهنگی بیشتر استفاده میشود.
روانشناس صنعتی و روانشناس کسب و کار چه تفاوتی دارند؟
خیلی وقت ها اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده میشوند و معمولا نقش های ادغام شده هستند. بین این دو کلمه هم تفاوت هایی وجود دارد. در واقع روانشناسی صنعتی سازمانی زمینه ای است که محل کار و نظریه گروه های کوچک را بررسی میکند و آن را به مسائل شخصی و فردی محل کار اعمال می کند و تمرکز بر روی کارکنان، فرهنگ شرکت، بهره وری، روحیه ی تیم سازی است.
روانشناسی کسب و کار گسترده تر از روانشناسی صنعتی است و عمل و نظر آن برای مسائل بزرگتر است. که میتواند شامل استراتژی های تجاری، روابط و عملکرد بازار باشد.
روانشناسی کسب و کار چگونه در فعالیت های کاری استفاده میشود؟
روانشناسی کسب و کار برای ایجاد روابط قوی کارکنان و مشتری و به دست آوردن سود های رقابتی در بازار استفاده میشود. در اینجا برخی از راه هایی که روانشناسی کسب و کار میتواند در کسب و کار استفاده شود را می گوییم:
بازاریابی
به بازاریابان کمک می کند تا رفتارهای مشتری را بهتر درک کنند و ارتباطات قانع کننده تر و کمپین های بهتری را داشته باشند.
روانشناسی منابع انسانی
به مدیران و متخصصان منابع انسانی کمک می کند تا نامزد های شغلی با کیفیت بالا را از طریق روش های مختلف علوم رفتاری و ارزیابی روانشناختی شناسایی کنند و همچنین از تکنیک ها برای ایجاد انگیزه کارکنان استفاده کنند. به زبان ساده تر استخدام را بسیار راحت تر و مفیدتر میکند.
مدیریت تغییر
تغییر میتواند برای افراد و کسب و کارها بسیار دشوار باشد. روانشناسی کسب و کار به سازمان ها کمک میکند تا مسائل مربوط به نیروی کار را بهتر مدیریت کند. همچنین برای ایجاد تغییرات در کسب و کار چه برای محیط کاری و چه برای نوع و شیوه ی کاری بسیار موثر است.
فرهنگ محل کار
داشتن یک فرهنگ و نیروی کار قوی در محل کار میتواند بهترین ها به ارمغان بیاورد و بخش مهمی از موفقیت و رشد باشد. روانشناسی کسب و کار میتواند به سازمان ها کمک کند تا فرهنگ های محل کار خود را توسعه داده و اصلاح کنند.
رهبری
رهبران کسب و کار میتوانند ابزار، اصول و تکنیک های روانشناسی را برای توسعه فرایند ها و استراتژی هایی که بهره وری را تشویق میکنند و رشد کسب و کار را هدایت میکنند به دست بگیرند.
مطلب پیشنهادی:
چگونه یک روانشناس کسب و کار با رهبران و تیم ها کار میکند؟
رهبری کار پیچیده و حساسی است. رهبران با خواسته های رقابتی دست و پنجه نرم میکنند آنها همچنین مسئول هماهنگی اکثر کارها هستند و اغلب اضطراب دارند. روانشناسی منحصر به فردی در انجام هر یک از این کارها می تواند بسیار کمک کننده باشد. به همین دلیل است که رهبران بیشتر در سال های اخیر از روانشناسان کمک میکنند نه از روش های سنتی قدیمی.
اما روانشناسان کسب و کار چه کاری انجام میدهند و چه تفاوتی با سایر روانشناسان دارند؟
- روشن کردن نتایج مورد نظر و تحقیق در سطح ها برای شناسایی و درک عوامل خارجی یا داخلی
- ارزیابی سیستم ها، شناسایی خرابی ها و شکاف ها. همچنین تغییر اصولی هرچیزی که نیاز به تغییر دارد.
- افزایش هماهنگی و همترازی. تنظیم عواملی که ممکن است این هماهنگی را به هم بزنند.
- بهبود تصمیم گیری و درک اینکه چگونه روانشناسی و مهارت های شناختی خاص می تواند فرایند های تصمیم گیری را به جلو هدایت کند.
- ایجاد آگاهی از گزینه هایی برای کمک به رهبران برای دیدن پیچیدگی هر وضعیت و اطمینان حاصل کردن از چشم انداز مورد نیاز برای آگاهی کامل از تمام گزینه ها، اثرات و عواقب.
- حمایت از فرهنگ محل کار و روانشناسی محل کار متناسب برای رسیدن به موفقیت آینده.
- شناسایی فرصت ها
یک روانشناس کسب و کار کیست؟
یک روانشناس کسب و کار مانند یک مربی است. او از بینش روانشناختی برای کمک به افراد، تیم ها و محل های کار به طور موثر استفاده میکند. آنها همچنین به مدیران کمک میکنند تا با کیفیت بیشتر رهبری کنند. روانشناسان در مورد مشکلات اساسی که ممکن است مانع موفقیت شوند تحقیق و حفاری میکنند. در کل روانشناسان کسب و کار دارای طیف گسترده ای از تخصص ها از روانشناسی سازمانی، روانشناسی بالینی تا روانشناسی جامعه هستند. روانشناسان کسب و کار با استفاده از طیف وسیعی از مهارت ها و دانش افراد را درک میکنند یعنی رفتار های ریشه دار را درک میکنند رفتارهایی که ممکن است بر توانایی ها و رشد یک سیستم خاص تاثیر بگذارد و این فرصت ها را شناسایی میکنند. به عبارت دیگر آنها درک میکنند که در حال حاضر چه اتفاقی می افتد و چه چیزی رفتار را هدایت میکند.
زمینه های کلیدی تاثیر روانشناس کسب و کار
به عنوان یک مربی، روانشناسان کسب و کار بر روی فرد، کل سیستم، چگونگی و چرای رشد افراد در سیستم کاری تمرکز میکنند. آنها پشتیبانی را در سه سطح کلیدی ارائه میدهند:
- رهبری و اثربخشی: یک روانشناس کسب و کار اغلب با همکاری با یک مدیر شروع میکند و سپس به رهبری کمک میکند تا بینش خود را نسبت به تیم و سازمان خود مدیریت کند. اما دقت کنید که روانشناسان فقط به رهبران نمیگویند که چگونه رهبری موثری داشته باشند. با صحبت کردن با مدیران و تحقیق در شخصیت آنها از نقاط ضعف و قوت همچنین ویژگی های شخصیت آنها آگاه میشوند.
- عملکرد تیم: یک روانشناس کسب و کار میتواند به تیم ها در شناسایی و رفع شکاف ها، شناسایی استعدادها و سیستم ضعیف و شکسته کمک کند. با ارزیابی جلسات آموزش هدفمند می توان عملکرد تیم را بهبود دهند.
- تاثیر سازمانی: یک روانشناس کسب و کار میتواند یک حسابرسی در یک سازمان برای شناسایی موانع موفقیت انجام دهد. مثلا جنبه های ساختاری و فرهنگ سازمان ممکن است بهره وری را کاهش دهد و به خطر بیندازد.
چگونه به یک روانشناس کسب و کار تبدیل شویم؟
تبدیل شدن به یک روانشناس کسب و کار حرفه ای نیاز به یک آموزش پایه و جامع دارد. در این قسمت مراحل و الزامات برای افرادی که مشتاق به ورود در این زمینه هستند را بیان میکنیم:
ابتدا با یک مدرک لیسانس در زمینه ی مرتبط شروع کنید. این آموزش در مقطع کارشناسی یک درک اساسی از اصول روانشناختی را فراهم میکند. برای افزایش دانش و مهارت های خود میتوانید در روانشناسی کسب و کار مدرک کارشناسی ارشد را بگیرید این به شما کمک میکند که تخصص لازم را برای رسیدگی به چالش ها به دست آورید.
حین اینکه مدرک کارشناسی ارشد را میگیرید به دنبال فرصت هایی برای به دست آوردن تجربه عملی باشید. این می تواند شامل کارآموزی و پروژه های تحقیقی باشد و یا همچنین یک کار پاره وقت. در این زمینه داشتن مدرک دکترا ضرورتی ندارد اما می تواند چشم انداز شغلی شما را بهبود ببخشد.
چگونه یک روانشناس کسب و کار استخدام کنیم؟
مدرک تحصیلی و همچنین مهارت و تجربه نکته ی مهمی است که باید به آن دقت کنید.مثلا در گذشته با چه کسی کار کرده است؟ یک نامزد ایده آل کسی است که می تواند مشکلات را پیش بینی و حل کند قبل از اینکه به واقعیت تبدیل شوند.
مطلب پیشنهادی: