logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

روش صحیح بازاریابی و جذب مشتری برای افزایش فروش

روش صحیح بازاریابی و جذب مشتری برای افزایش فروش

بهترین تعریف بازاریابی

تعریف های زیادی برای بازاریابی وجود دارد ؛ اما به زبان ساده همین که ما بدانیم چه محصولی را به چه افرادی و چگونه ارائه دهیم ، به گونه ای که به میزان مطلوبی از فروش و سود برسیم ، در وا قع بازاریابی کرده ایم!

تفاوت بازاریابی و فروش

بازاریابی عملیات و مفهوم گسترده تری از فروش را در بر می گیرد. فروش صرفا بخشی از پروسه ی بازاریابی است که در آن انتقال مالکیت اتفاق می افتد. به بیان کامل تر، بازاریابی علم و هنریست در جهت کاوش، ایجاد و ارائه ارزش ، برای برآوردن نیازهای یک بازار هدف، ضمن به دست آوردن سود.

اولین قدم برای جذب مشتری

اولین قدم در جذب مشتری، شناخت بازار هدف است. ما باید نوع مشتریانی را که می خواهیم جذب کنیم و اینکه این مشتریان به چه چیزی نیاز دارند و می خواهند شناسایی کنیم. برای انجام این کار، ما باید هم مشخصات جمعیتی اولیه و هم داده های مربوط به رفتار آنلاین و عادات مصرف کننده آنها را در نظر بگیریم.

در این مسیر ما می توانیم از فناوری برای شناخت مشتریان خود استفاده کنیم! امروزه داده های مشتریان بهترین منبع اطلاعات برای شرکت ها است. کانال های دیجیتال، سوابق خدمات مشتری، تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل وب سایت می توانند برای جمع آوری داده ها در مورد رفتار، ترجیحات و علایق مشتری مفید باشند.

علاوه بر جمع آوری داده ها، تحلیلی که روی آن انجام می دهیم نیز تعیین کننده خواهد بود. با تجزیه و تحلیل داده ها، ما قادر خواهیم بود بخش ها، روندها و همبستگی های مشتری را شناسایی کنیم که می توانیم برای بهبود تجربه مشتری از آنها استفاده کنیم. از سوی دیگر، با تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، میتوانیم نیازهای بــازاریـــابـــی فـــــــروش مشتریان خود را پیش بینی کنیم و تجربیات مشتری شخصی سازی شده را توسعه دهیم. در این روش که Persona Buyer نام دارد ، ما میتوانیم ضمن شناسایی مشتریان ایده آل با مشتریان هدف یا بالقوه خود نیز آشنا شویم و پیشنهاداتی ایجاد کنیم که متناسب با علایق و نیازهای مشتریان باشد. 

مطلب پیشنهادی:

چگونه تبلیغات ارزان تر با نرخ تبدیل بهتر دریافت کنیم؟

چگونه فروش خود را بیشتر کنیم؟جذب یا ایجاد وفاداری؟

هنگامی که بازار هدف خود را شناسایی کردید، باید یک استراتژی بازاریابی موثر ایجاد کنید که به شما در رسیدن به آنها کمک کند. در دنیای تجارت امروز، بازاریابی ورودی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا از موثرترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال هستند. همچنین مهم است که مطمئن شوید پیام ها و کمپین های بازاریابی شما با مشتریان بالقوه یا هدف شما ارتباط دارند. شخصی سازی نقش کلیدی در جذب مشتریان جدید و ایجاد وفاداری مشتری دارد. اگر می خواهید تجربیات مشتری شخصی سازی شده ایجاد کنید، شناخت مشتریان خود از طریق تجزیه و تحلیل داده ها و تقسیم بندی مشتری ضروری است.

استراتژی های بازاریابی به جذب مشتریان یا مشتریان جدید ختم نمی شود. ایجاد وفاداری مشتری به اندازه جذب مشتریان جدید مهم است. در دنیای امروز، برای حفظ مشتری، باید با او رابطه برقرار کنید و تجربه رضایت بخشی برای مشتری ایجاد کنید. ایجاد روابط با مشتریان یکی از بهترین راه ها برای ایجاد فرصت های فروش است. شما باید مطمئن شوید که خدمات مشتری عالی را به مشتریان ارائه می دهید و به سواالت و بازخوردهای آنها به موقع پاسخ می دهید. همچنین باید در تعامل با مشتریان برای ایجاد روابط معنادار و جلب اعتماد آنها فعال باشید. این تنها چند نکته برای ایجاد فرصت های فروش بیشتر است. در پایان، مهمترین چیز برای جذب مشتریان و ایجاد فرصت های فروش این است که به درستی مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنیم و از داده ها برای شناخت بهتر مشتریان خود استفاده کنیم.

- جذب مشتری تنها شروع است. حفظ مشتری جایی است که ارزش واقعی نهفته است.  (شپ هیکن)

بحث در مور د اینکه آیا تمرکز بر جذب مشتری یا حفظ مشتری باشد مدتی است که ادامه دارد. پاسخ به این سوال واضح نیست، زیرا هر دو استراتژی مزایا و معایب خود را دارند. از یک طرف، جذب مشتری می تواند راهی عالی برای گسترش سریع پایگاه مشتری شما و ایجاد درآمد بیشتر باشد. از سوی دیگر، سرمایه گذاری در حفظ مشتری می تواند راه مقرون به صرفه تری برای افزایش وفاداری مشتری، کاهش ریزش مشتری و افزایش سود بلندمدت باشد.

در پایان، بهترین استراتژی برای کسب و کار شما به عوامل مختلفی که مختص شرکت و صنعت شما هستند بستگی دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به مزایا و معایب جذب مشتری و حفظ مشتری بیندازیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام گزینه برای کسب و کار شما بهتر است.

جذب مشتری

مزیت اصلی جذب مشتری این است که می تواند به سرعت پایگاه مشتری شما را گسترش دهد و درآمد بیشتری ایجاد کند. با جستجوی فعالانه مشتریان جدید، می توانید به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید و فروش بیشتری داشته باشید. این امر به ویژه برای کسب و کارهایی که به تازگی شروع به کار کرده اند، یا برای شرکت هایی که نیاز به افزایش سریع مشتریان خود دارند، سودمند است.

نقطه ضعف جذب مشتری این است که می تواند گران باشد. شما باید روی تبلیغات، استراتژی های امتیازدهی پیشرو و سایر فرآیندهایی که میتوانند اضافه شوند، سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، شناسایی، دستیابی و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان می تواند زمان و تلاش زیادی ر ا صرف کند.

حفظ مشتری 

مزیت اصلی حفظ مشتری این است که می تواند راه مقرون به صرفه تری برای افزایش وفاداری مشتری، کاهش ریزش مشتری و افزایش سود بلندمدت باشد. با تمرکز بر حفظ مشتری، میتوانید تجربه بهتری از خدمات مشتری را به مشتریان فعلی ارائه دهید، تخفیفها و جوایزی ارائه دهید تا آنها را تشویق کنید به بازگشت ادامه دهند، و وفاداری مشتری را افزایش دهید. این می تواند به شما کمک کند ریزش مشتری را کاهش دهید که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

مزیت اصلی حفظ مشتری این است که می تواند راه مقرون به صرفه تری برای افزایش وفاداری مشتری، کاهش ریزش مشتری و افزایش سود بلندمدت باشد. با تمرکز بر حفظ مشتری، میتوانید تجربه بهتری از خدمات مشتری را به مشتریان فعلی ارائه دهید، تخفیفها و جوایزی ارائه دهید تا آنها را تشویق کنید به بازگشت ادامه دهند، و وفاداری مشتری را افزایش دهید. این می تواند به شما کمک کند ریزش مشتری را کاهش دهید که در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود.

مطلب پیشنهادی:

حفظ مشتری

نتیجه نهایی

اینکه باید روی جذب مشتری تمرکز کنید یا حفظ مشتری، در نهایت تصمیمی است که به تجارت و صنعت شما بستگی دارد. اگر تازه شروع کرده اید و نیاز دارید که به سرعت پایگاه مشتری خود را گسترش دهید، جذب مشتری ممکن است گزینه بهتری باشد. از سوی دیگر، اگر در حال حاضر یک پایگاه مشتری مستقر دارید و نیاز به کاهش ریزش مشتری و افزایش وفاداری دارید، حفظ مشتری ممکن است راه حلی باشد. در نهایت، مهم است که قبل از تصمیم گیری، جوانب مثبت و منفی هر گزینه را بسنجید.