logo
ارتقا و توسعه کسب و کار

چگونه بر چالش های مالی کسب و کار غلبه کنیم؟

چگونه بر چالش های مالی کسب و کار غلبه کنیم؟

بحران های مالی یک کابوس برای صاحبان تمامی کسب و کارها به حساب می آید. این معضل میتواند ناشی از عوامل داخلی مانند مدیریت ضعیف یا عوامل خارجی مانند اقتصاد ضعیف یا بیماری ها و بلایای طبیعی باشد. به همین دلیل است که یک سیستم مدیریت حسابداری و یک حسابدار حرفه ای برای کسب و کار ضروری است. اگر هنگام وقوع بحران مالی اقدام فوری و درستی نداشته باشید شرایط مالی بدتر خواهد شد و ممکن است به ورشکستگی شما را نزدیک کند. برای جلوگیری از این شرایط راه حل هایی وجود دارد که آنها را بررسی میکنیم:

اولین گام این است که شناسایی کنید مشکل اصلی که منجر به بحران مالی شده است چیست؟ هرچند این بدیهی است که مسائل های مالی به طور کلی نشانه ای از یک مشکل بزرگ هستند. بنابراین راه حل های بلند مدت یا دائمی برای غلبه بر این بحران ها وجود دارد. اگر این بحران از عوامل خارجی مانند بیماری کرونا باشد، در این مواقع باید درک درستی داشته باشید که کسب و کار شما بعد از این اتفاق بهبود میابد. در هر صورت تلاش شما برای بهبود مهم است. بسیار مهم است که وضعیت مالی کسب و کار را تجزیه و تحلیل کنید. آیا امور مالی کسب و کار خود را با امور مالی شخصی خود مخلوط کرده اید؟ تاکنون چقدر و چگونه سود کرده اید؟ آیا مشتریان شما همیشه هزینه ها را به موقع پرداخت میکنند؟ یافتن این سوالات به شما کمک میکند تا راه بهتری برای مدیریت امور مالی خود پیدا کنید.

هزینه ها را تجزیه تحلیل کنید تا بفهمید کجا و چگونه می توانید هزینه ها را کاهش دهید. فرایندهایی را پیدا کنید که بیشترین هزینه ها را برای شما دارند. ممکن است راه هایی برای کاهش این هزینه ها وجود داشته باشد. فرایندهای وقت گیر را که برای کسب و کار شما سود آور نیستند کاهش دهید. شما همچنین باید در هنگام خرید ها بیشتر توجه داشته باشید.

بودجه را به مواردی اختصاص دهید که به افزایش سود آوری کسب و کار شما کمک میکند. از یک برنامه مالی مناسب برای انجام این کار استفاده کنید. 

استراتژی های فروش خود را ارزیابی کنید تا ببینید که آنها کار میکنند یا خیر. به این ترتیب شما میتوانید بفهمید که چه چیزی باید اصلاح یا تغییر کند. تبلیغات خود را مرور کنید. آیا آنها به شما سود رسانده اند یا ضرر؟ کیفیت چشم انداز خود را بررسی کنید. آیا آنها انتظارات شما را برآورده میکنند؟ آیا آنها واقعا واجد شرایط هستند؟ شما همچنین ممکن است بخواهید استراتژی های بازاریابی خود را با موارد کارآمدتر جایگزین کنید. مثلا هزینه های زیادی که برای بیلبورد داده اید اکنون می خواهید بیشتر بر بازاریابی دیجیتالی تمرکز کنید.

مطلب پیشنهادی:

تحلیل بازار و تجزیه و تحلیل رقابتی

یک برنامه بودجه و هزینه ی دقیق داشته باشید که در ماه گذشته چه فعالیت هایی داشته اید. مثلا اجاره ی دفتر، وام، پس انداز، رفاه زندگی، محصول جدید، هزینه های اضافی ناهار و سرگرمی و …. بخشی از این هزینه ها ثابت است.

مشتریان نقطه ی قوت کسب و کار هستند. در صورتی که کسب و کار شما زیان زیادی با از دست دادن مشتریان به دست آورده است بهتر است که اولین کاری که میکنید تمرکزتان بر چگونگی حفظ مشتریان قدیمی شما باشد. با تشکیل چند استراتژی برای حفظ مشتری می توانید با مشتریان قدیمی خود شروع کنید. یکی از این استراتژی ها این است که پیشنهادات و تخفیف های هیجان انگیز را به مشتریان خود ارائه دهید. شکستن تکنیک های بازاریابی و فروش فعلی شما برای تحقق استراتژی های جدید برای افزایش نرخ تبدیل نتیجه ی بسیار سازنده ای در جریان درآمد شما خواهد داشت و سپس سعی کنید هر گونه اقساط قابل توجهی را که به شما بدهکار هستند را جمع آوری کنید. 

پاسخ به مشکلات اغلب یا کاهش هزینه ها، افزایش درآمد یا انجام ترکیبی از هر دو است. اکثریت سعی دارند که تغییری در شیوه ی زندگی خود ایجاد نکنند با این حال با چند پیشرفت کوچک یا عقب نشینی از برخی هزینه های اضافی میتوانید این بحران را پشت سر بگذارید.

مشکلات اقتصادی که کسب و کارهای کوچک با آن مواجه هستند

  • مدیریت جریان نقدی: هنگامی که کسب و کارها با یک حسابداری سازمان نیافته شروع میکنند برای کارکنان و سازمان به یک مشکل بزرگ تبدیل میشود. کسب و کارها کوچک معمولا بیشتر در حسابداری خود دچار مشکل میشوند. 
  • سود کم در فروش بالا: هزینه ی فروش به دلیل هزینه های پنهان افزایش میابد. از لحاظ فنی کسب و کار شما بیشتر برای فروش هزینه میکند اما سود کمتر است و این ممکن است نشان دهد که هزینه های کسب و کار شما از کنترل خارج میشود یا کسب و کار در حال عقب نشینی است. بهترین راه برای مقابله با این سود کم و هزینه ی فروش بالا این است که اطمینان حاصل کنید کسب و کار از محصولات با مواد با کیفیت استفاده میکند و قیمت های رقابتی را در مقایسه با بازار ارائه می دهید. 
  • سرمایه در گردش ناکافی: به عنوان یک کارآفرین، مالک، بنیانگذار کسب و کار شما باید یک کار را برای حداقل گردش یک چهارم سرمایه آماده کنید. تا به طور منظم هزینه ها را حفظ کنید. فرض کنید که شما بیش از حد به کار مشغول هستید و بدون گردش سرمایه ادامه میدهید در این صورت مشتری جدید به شما مراجعه نخواهد کرد. یکی از راه هایی که میتوان برای حل سرمایه در گردش ناکافی استفاده کرد کاهش هزینه ها از 15 تا 20 درصد است و یا گذاشتن سرمایه در یک حساب جداگانه شش ماهه این به شما کمک میکند که همان مقدار سود که حساب شما رشد میکند را در کسب و کار استفاده کنید.
  • پرداخت به خود: آیا به این موضوع فکر کرده اید که حقوق خود را در برنامه مالی در نظر بگیرید؟ اگر خیر، به شما پیشنهاد میکنیم با این روند پیش نروید. کسب و کار شما یک نهاد جداگانه است و شما کارمند آن هستید. شما ممکن است که مالک و بنیانگذار باشید اما باید تاریخی مشخص کنید که حقوق خود را به خودتان پرداخت کنید. همچنین حقوق خود را منظم نگه دارید. با این حال ایرادی ندارد که ماه اول را در نظر نگیرید اما نباید این موضوع به یک سال ادامه پیدا کند. همچنین پرداخت حقوق کارکنان باید شامل یک برنامه درست باشد.

ضعف مشترک در تامین مالی برای کسب و کارها کوچک

تامین مالی برای یک کسب و کار کوچک میتواند ناراحت کننده و دشوار باشد. ناسازگاری در شیوه های وام دهی بانکی می تواند صاحبان کسب و کار را آزار دهد. یک صاحب کسب و کار کوچک که امور مالی موجود را ضعیف اداره میکند نیز ممکن است برای تامین سرمایه اضافی برای اصلاح اشتباهات مالی در اوایل راه اندازی یک کسب و کار ممکن است دشوار باشد.

جمع بندی

برای خروج از بحران مالی، صاحبان کسب و کار باید تلاش زیادی داشته باشند. این ممکن است ماه ها طول بکشد زیرا نمی توان فورا بر آن غلبه کرد. به انجام مراحل بالا، صبر و خوش بینانه بودن صاحبان کسب و کار قادر خواهند بود که بحران مالی خود را پشت سر بگذارند. بنابراین متوقف نشوید.

مطلب پیشنهادی:

چگونه تبلیغاتی با نرخ تبدیل بالاتر دریافت کنیم؟